Elevii claselor a II-a au inceput astazi, 9 mai, evaluarea pilot de la finalul clasei cu testarea la "scris-citit". Vineri, 10 mai, urmeaza proba la matematica. Anul acesta evaluarea nu cuprinde toti elevii de clasa a II-a, ci se sustine pe un esantion de elevi, fiecare dintre cele doua teste avand durata de 25 de minute, potrivit Metodologiei publicate de Ministerul Educatiei. Rezultatele nu se trec in catalog si nici in portofoliul educational, fiind o pregatire pentru testarea de anul viitor care va avea loc la nivel national, a declarat pentru HotNews.ro purtatorul de cuvant al Inspectoratului Scolar Bucuresti, Marian Banu. Pe 15 mai se va desfasura evaluarea pilot de la finalul clasei a IV-a, iar pe 22 mai - clasa a VI-a.

Pentru examinarea competentelor de scris-citit si de matematica au fost selectati sa participe aproximativ 2.000 de elevi din 86 de scoli, din toate judetele tarii, atat din mediul rural, cat si din mediul urban, informeaza Ministerul Educatiei printr-un comunicat de presa. Obiectivele pilotarii sunt verificarea procedurilor de administrare, structura testelor si a caietelor cadrului didactic, identificarea punctelor tari si punctelor slabe ale procesului de evaluare, in vederea generalizarii acestui tip de evaluare in anii urmatori.

"Aceste evaluari pilot nu sunt facute ca sa sperie copiii sau parintii", ci pentru a-i ajuta sa cunoasca nivelul elevilor si locurile unde sunt probleme, a declarat pentru HotNews.ro purtatorul de cuvant al Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, Marian Banu. Acesta a precizat ca notele nu se trec in catalog, iar anul acesta rezultatele nu vor fi trecute nici in portofoliul educational al elevului. "Vrem sa vedem modul in care va fi construit acest portofoliu educational si evaluarea pilotata anul acesta pregateste evaluarea care va fi sustinuta la nivel national anii urmatori", a precizat acesta.

In urma testelor vor fi organizate intalniri cu parintii, rezultatele vor fi prezentate individual fiecarui parinte, iar invatatorii vor realiza planuri individualizate de invatare pentru fiecare copil. Acolo unde sunt probleme, va fi un plan remedial, a explicat Banu. Salile in care se sustine evaluarea sunt, de regula, salile in care elevii clasei isi desfasoara activitatea in mod obisnuit, iar testele si baremele sunt elaborate de Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) din cadrul Ministerului Educatiei.

Descarca de aici LISTA INTEGRALA a scolilor in care elevii vor sustine evaluarea pilot

Ministerul Educatiei a publicat pe edu.ro si lista scolilor pe care le-a selectat si ai caror elevi vor participa la pilotarea Evaluarii competentelor de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a. Evaluarea pilot de la finalul clasei a II-a o vor sustine elevii din 86 de scoli din toata tara, evaluarea de la finalul clasei a IV-a se va desfasura in 136 de scoli (majoritatea scoli din mediul rural - 95), iar evaluarea de la finalul clasei a VI-a va fi organizata in 86 de scoli.

Scoli unde se realizeaza evaluarea

Potrivit Legii Educatiei Nationale, elevii vor fi evaluati in fiecare an la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a. Elevii de clasa a II-a vor fi testati la scris-citit si matematica, elevii de clasa a IV-a - la limba romana/ limba materna - intelegerea textului scris si matematica, iar elevii de clasa a VI-a - la limba si comunicare, respectiv matematica si stiinte.

Calendarul evaluarilor nationale pentru anul scolar 2012-2013:

  • Evaluarea la finalul clasei a II-a: in zilele de 9 si 10 mai 2013
  • Evaluarea la finalul clasei a IV-a: in ziua de 15 mai 2013
  • Evaluarea la finalul clasei a VI-a: in ziua de 22 mai 2013

Ce spune Metodologia de organizare a evaluarii de la finalul clasei a II-a:

  • Evaluarea competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a se organizeaza pentru elevii din clasa a II-a din unitatile invatamantului de stat si particular.
  • Evaluarea competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a se face, conform legii, pentru competentele scris-citit si matematica.
  • Pentru verificarea procedurilor si pilotarea instrumentelor de evaluare, in anul scolar 2012-2013, evaluarea competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a se organizeaza pe un esantion de elevi.
  • Evaluarea competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a se desfasoara anual, pe parcursul lunii mai, si se administreaza in doua secvente de evaluare.
  • Data desfasurarii evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a se stabileste de catre Ministerul Educatiei si se comunica inspectoratelor scolare pana la data de 1 martie a anului scolar in care se desfasoara evaluarea.
  • Rezultatele individuale la evaluarea competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a sunt folosite de cadrul didactic, acolo unde este cazul, pentru elaborarea planului individualizat de invatare al elevului, instrument fundamental de remediere/dezvoltare care cuprinde informatii diagnostice si prognostice in vederea orientarii si optimizarii invatarii.
  • Planurile individualizate de invatare ale elevilor sunt comunicate parintilor/reprezentantilor legali ai elevilor si constitutie documente din portofoliul educational al elevului.
  • Testele pentru evaluarea competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a vor avea un nivel mediu de dificultate, vor fi administrate in doua secvente de evaluare, iar durata cumulata a secventelor de evaluare nu va depasi un total de 50 de minute.
  • Testele contin doua sectiuni. Prima sectiunea vizeaza competentele de receptare-producere a mesajelor citite-scrise si cea de-a doua vizeaza competentele de matematica.
  • Baremele, precum si alte informatii referitoare la evaluare sunt cuprinse in caietul cadrului didactic.
  • Evaluarea competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a se desfasoara pe parcursul a doua zile, in timpul orelor de curs.
  • Responsabilitatea administrarii la clasa a evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a apartine invatatorului de la clasa
  • Pe toata durata evaluarii, invatatorul este asistat de un al doilea cadru didactic, care nu are ore la acea clasa si care este desemnat de presedintele comisiei.
  • Salile in care se sustine evaluarea competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a sunt, de regula, salile in care elevii clasei isi desfasoara activitatea in mod obisnuit. Acestea sunt adaptate in prealabil, dupa caz, in functie de secventa de evaluare planificata, prin eliminarea oricaror materiale didactice care i-ar putea influenta pe elevi in timpul administrarii evaluarii.
  • Invatatorul de la clasa pregateste evaluarea, urmarind asezarea obisnuita a elevilor in banci, in sala lor de clasa.
  • Fiecarui elev i se distribuie un test, pe care isi scrie numele, prenumele si unitatea scolara.
  • Se interzice administratorului de test sa ofere elevilor indicatii referitoare la rezolvarea testelor, sa faca modificari ale testelor si ale baremelor de evaluare sau sa realizeze completari ale rezolvarilor testelor.
  • La incheierea perioadei de administrare a evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a, administratorii de test predau testele, pe baza de proces-verbal, presedintelui comisiei/directorului.
  • Cadrele didactice evaluatoare sunt selectate de la alte unitati scolare decat cele din care provin elevii ale caror teste sunt evaluate.
  • Rezultatele obtinute la evaluarea competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a nu se inregistreaza in catalog si sunt valorificate la nivelul unitatii de invatamant prin:

-elaborarea planurilor individualizate de invatare

-informarea parintilor elevului asupra stadiului formarii si dezvoltarii competentelor evaluate.

  • Planul individualizat de invatare se supune procedurilor privind confidentialitatea. Accesul la document si informatiile transmise se limiteaza la corpul profesoral implicat in procesul educativ, la elev si la familia acestuia.
  • Dupa informarea parintilor, se intocmeste un proces-verbal, in care acestia semneaza pentru luarea la cunostinta a informatiilor din planul individualizat de invatare.
  • Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) din cadrul Ministerului Educatiei elaboreaza testele si baremele de evaluare, propune modelul documentelor de raportare (raportul clasei, raportul scolii si raportul inspectoratului scolar judetean), elaboreaza raportul final.
  • La nivelul Inspectoratelor Scolare Judetene / Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, prin decizie a inspectorului scolar general, se desemneaza o comisie de organizare si desfasurare a evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a, condusa de un responsabil judetean.
  • In scolile cu mai mult de o clasa a II-a se infiinteaza o comisie de organizare si administrare a evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a. Comisia este compusa din: presedinte - directorul sau directorul adjunct al scolii si membri - toate cadrele didactice din scoala care au elevi cuprinsi in clasa a II-a.
  • In scolile cu o singura clasa a II-a, coordonarea evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a revine directorului scolii.
  • Comisia de organizare si administrare a evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a are printre atributii intocmirea raportului scolii si predarea acestuia catre responsabilul judetean.
  • In termen de 5 zile de la finalizarea evaluarii, comisia de organizare si administrare a evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a din unitatea de invatamant elaboreaza raportul scolii, in care sunt centralizate rezultatele inregistrate in rapoartele claselor, si il transmite ISJ/ISMB. 
  • In termen de 15 zile de la finalizarea evaluarii, comisia de organizare si desfasurare a evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a din inspectoratul scolar elaboreaza raportul ISJ/ISMB, in care sunt centralizate rezultatele inregistrate in rapoartele scolilor. 
  • CNEE intocmeste raportul final, care cuprinde si masuri pentru ameliorarea rezultatelor invatarii.

Precizam ca Legea Educatiei Nationale prevede la art. 74 ca elevii vor fi evaluati la finalul claselor pregatitoare, a II-a, a IV-a, a VI-a si a IX-a. Anul trecut, Ministerul Educatiei anunta organizarea unei sesiuni de evaluari pilot pentru elevii din aceste clase.

Articolul 74. alin (2) din Legea Educatiei prevede urmatoarele:

"La finalul clasei a II-a, fiecare scoala, in baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, organizeaza si realizeaza evaluarea competentelor fundamentale: scris - citit si matematica. Rezultatele evaluarilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de invatare ale elevilor. Rezultatele evaluarii si planurile individualizate se comunica parintilor elevilor si constituie documente din portofoliul educational al elevului".

Citeste si: