Comisarul european si vicepresedinte al Comisiei Europene, Johannes Hahn a afirmat, intr-o intalnire cu Ministrul Transporturilor Relu Fenechiu ca Metroul Bucuresti poate si va fi inclus in programul POS-T pentru a beneficia de finantare europeana, insa a respins solicitarea guvernului roman ca finantarea nationala, in cadrul proiectelor in parteneriat cu Banca Europeana de Investitii (BEI), sa fie acoperita prin fonduri structurale pentru a degreva astfel bugetul de stat. In plus, Comisia Europeana a acceptat, cu titlu premininar, includerea a doua tronsoane suplimentare de autostrada pentru finantare nerambursabila, respectiv Sebes-Turda si Dumbrava-Deva, pentru a reduce astfel riscul pierderii finantarii europene pana la finalul exercitiului bugetar.

Autostrazile Dumbrava-Deva (albastru) si Sebes-Turda (rosu)Foto: Hotnews

Ministrul transporturilor din Romania, Relu Fenechiu si comisarul pentru politica regionala, vicepresedinte al Comisiei Europene, Johannes Hahn au purtat discutii joi referitoare la solicitarile Romaniei privind nevoile imediate si pe termen lung in domeniul dezvoltarii infrastructurii de transport, absorbtia fondurilor structurale si ridicarea presuspendarii Programului Operational Sectorial Transport (POS-T), anunta Ministerul Transporturilor intr-un comunicat remis HotNews.ro.

Metroul din Bucuresti poate fi facut cu fonduri europene

Potrivit ministerului, comisarul european a precizat ca exista un risc potential ca orice restructurare majora in structura de management al fondurilor sa compromita eforturile pozitive intreprinse pana acum de autoritatile romane si ca trebuie sa existe o supraveghere eficienta a celor doi mari beneficiari finali.

"Comisarul european a afirmat in continuare ca Metroul Bucuresti poate si va fi inclus in programul POS-T, odata cu identificarea exacta a restului de executat si valorii aferente acestuia", se mai arata in comunicat.

Cu toate acestea, CE a respins solicitarea guvernului roman ca finantarea nationala, in cadrul proiectelor in parteneriat cu Banca Europeana de Investitii (BEI), sa fie acoperita prin fonduri structurale pentru a degreva astfel bugetul de stat.

"Referitor la solicitarea guvernamentala ca finantarea nationala, in cadrul proiectelor in parteneriat cu Banca Europeana de Investitii (BEI), sa fie acoperita prin fonduri structurale pentru a degreva astfel bugetul de stat, Comisia a indicat ca acest lucru este posibil. Conditia esentiala este ca aceste proiecte sa fi respectat intru-totul prevederile de calificare pentru cofinantare europeana precum si procedurile de atribuire. In continuare, Comisia a indicat ca fondurile BEI astfel eliberate, trebuie sa se regaseasca in alte proiecte ale statului roman", mai precizeaza ministerul.

Autostrazile Dumbrava-Deva (parte a A1) si Sebes-Turda (legatura intre A1 si A3), acceptate preliminar de CE pentru finantare nerambursabila

Un alt subiect important discutat a fost includerea a doua tronsoane de autostrada in programul POS-T pentru a beneficia de finantare nerambursabila.

"Comisia Europeana a acceptat cu titlu preliminar, functie de stadiul tehnic de pregatire al acestor doua proiecte, includerea a doua tronsoane suplimentare de autostrada in POS-T, respectiv Sebes-Turda si Dumbrava-Deva, pentru a reduce astfel riscul pierderii finantarii europene pana la finalul exercitiului bugetar", sustine ministerul.

Potrivit MT, in cadrul intalnirii "a fost prezentata problema aeroporturilor din Romania si s-a pus in discutie lista aeroporturilor care vor fi prioritizate prin JASPERS in actuala perspectiva financiara - 2007-2013".

Reprezentantul CE a discutat si despre noua lege a Parteneriatului Public-Privat, mai ales in vederea constructiei de autostrazi, dand Portugalia ca exemplu negativ in acest sens si cerand precautie din partea Romaniei. Despre proiectul noii legi a PPP si vulerabilitatile lui, puteti citi ami multe aici.

"In ceea ce priveste dezvoltarea proiectelor de autostrazi prin parteneriat public privat (PPP), reprezentantul Comisiei a sugerat ca Romania sa aiba o abordare foarte precauta in identificarea partenerilor privati si modelelor de parteneriat. Datorita faptului ca perioada de rambursare depaseste 10 ani, in opinia Comisiei evaluarile privind posibilitatea recuperarii investitiei au o acuratete redusa, in special pentru proiectele de infrastructura rutiera. A fost amintita situatia Portugaliei, ca exemplu al nereusitei acestui gen de proiecte", se arata in comunicat.

Comisia a luat nota de solicitarea Guvernului Romaniei de realocare a fondurilor intre axele prioritare 2 si 3 ale POS-T, iar un raspuns definitiv al Comisiei este asteptat in perioada imediat urmatoare.

Discutii privind linia ferata Bucuresti-Craiova si dezvoltarea portului Constanta

Potrivit MT, ministrul transporturilor a avut o intalnire politica si cu Vicepresedintele Comisiei Europene, Siim Kallas, Comisar de transport.

"Partea romana a solicitat includerea sectiunii feroviare Bucuresti-Craiova in coridorul Dunarea, care urmeaza sa fie definit prin viitorul regulament CEF (Connecting Europe Facility - Mecanismul Conectarea Europei). In actuala conjunctura financiara si in acest moment al negocierilor pe marginea proiectului de regulament, comisia s-a aratat reticenta. Solicitarea Romaniei va fi insa evaluata la nivel tehnic in perspectiva continuarii negocierilor", mentioneaza comunicatul.

"Cei doi demnitari au discutat pe larg perspectivele de modernizare a portului Constanta, actuala structura a proprietatii acestuia si, in special, necesitatea imbunatatirii conexiunilor acestuia cu restul retelei europene de transport, astfel incat Constanta sa devina cel mai important centru logistic de transport multimodal la Marea Neagra. Proiectul portului Constanta fiind puternic sustinut de catre comisie", incheie informarea primita de la Minister.

Vezi Harta Mare in ArcGIS.com

Harta de baza © OpenStreetMap contributors, CC-BY-SA este oferita prin intermediul serviciului de cloud ArcGIS.com, serviciu oferit de ESRI.

Nota: Traseul Autostrazii Sebes-Turda a fost realizat dupa harta traseului drumului expres sebes-Turda publicata de CNADNR pe site-ul sau.