Guvernul a adoptat miercuri un memorandum vizand Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV), documentul indicand modalitatile de realizare si directiile de actiune pe care Romania le va aplica sau sugera in raport cu Comisia Europeana, a anuntat ministrul Justitiei, Mona Pivniceru, la finalul sedintei de Guvern. Executivul vrea de asemenea sa elaboreze o metodologie de lucru in cadrul MCV, prin care Comisia Europeana sa mentioneze indicatorii specifici de evaluare a progreselor realizate de Romania in justitie si sa defineasca o serie de termeni.

Mona PivniceruFoto: gov.ro
  • "Mecanismul a functionat exclusiv prin verificare, iar noile obiective au fost fixate si adaugate unilateral, in absenta unei cooperari reale si efective", se arata in memorandumul aprobat de Guvern (vezi documentele atasate)

"Astazi Guvernul Romaniei a adoptat un memorandum privitor la MCV, instituit in 2006, memorandum care, in substanta lui, analizeaza de la infiintare conditionalitatile, modalitatile de realizare si directiile de actiune pe care, in viitor, statul roman le va aplica sau le va sugera pentru cooperare in raport cu CE", a declarat Pivniceru, potrivit Agerpres.

Ea a amintit ca instituirea MCV a fost motivata de "chestiuni nerezolvate in ceea ce priveste responsabilitatea si eficienta sistemului judiciar si ale organelor de aplicare a legilor".

MCV viza patru conditionalitati: garantarea unui proces judiciar mai transparent si mai eficient, in special prin consolidarea capacitatilor si responsabilitatilor CSM; infiintarea unei agentii pentru integritate cu responsabilitati in domeniul verificarii patrimoniului, al incompatibilitatilor si al conflictelor de interes potentiale; continuarea unor cercetari profesioniste si impartiale cu privire la acuzatiile de coruptie la nivel inalt si, cea de-a patra conditionalitate, adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire si combaterea coruptiei in special in administratia locala.

"Potrivit considerentului 9, teza 1 din preambulul Deciziei, decizia trebuie modificata atunci cand CE arata ca este necesara modificarea obiectivelor de referinta si teza a doua - decizia va fi abrogata atunci cand au fost atinse satisfacator toate obiectivele de referinta. Comentariu la aceasta: in functie de statuarea asupra nivelului "satisfacator" de realizare a conditionalitatilor, decizia trebuia reevaluata asupra conditionalitatilor ramase neexecutate si abrogata, daca se poate stabili ca statul roman a atins un nivel "satisfacator" in realizarea acestor obiective", a detaliat Pivniceru.

Ea a semnalat ca Bucurestiul nu cunoaste ce se intelege prin sintagma "satisfacator", care in versiunea in limba romana a documentului nu exista, ci doar in versiunea in engleza.

"Prin urmare, ar trebui sa fi fost definita anticipat notiunea de "nivel satisfacator", pentru a vedea standardul la care trebuie sa ne raportam in realizarea acestor obiective", a punctat Pivniceru.

In plus, ministrul a reclamat lipsa unui standard european unanim agreat cu privire la sistemele judiciare, la eficienta sau la valorile pe care acestea le pun in aplicare, cu ajutorul caruia s-ar putea evalua in ce masura cele patru conditionalitati au atins standardul "satisfacator".

"Nu exista un standard nici in privinta consiliilor judiciare, fiind o multitudine de consilii judiciare, fiecare cu propriile standarde, nu exista nici in privinta parchetelor, nici in privinta unui sistem judiciar in ansamblu. Prin urmare, in absenta unui numitor comun de valorizare a realizarii conditionalitatilor, este dificil de a se sti cand si cum anume sau prin ce modalitati putem ajunge la acel nivel satisfacator", a spus Pivniceru.

  • Guvernul propune elaborarea unei metodologii comune cu CE privind MCV

"Guvernul Romaniei a agreat ideea ca acest Mecanism este unul de Cooperare si Verificare. Prin urmare, trebuie valorizata latura de cooperare si ne-am gandit ca cea mai buna solutie ar fi elaborarea unei metodologii comune de lucru CE, in care sa definim ce inseamna nivel "satisfacator", in care sa definim standardul sau limita pana la care se poate considera ca statul roman si-a indeplinit "satisfacator" obligatiile", a mai declarat, miercuri, ministrul Justitiei, Mona Pivniceru, dupa sedinta de Guvern.

De asemenea, metodologia ar trebui sa contina indicatori concreti si specifici prin care sa poata fi masurate performantele, modalitatea de culegere a datelor si informatiilor pentru progresele realizate, sa includa un mecanism transparent de verificare a informatiilor, "sa inlature orice monopol al surselor", precum si aiba o baza cat mai larga si diversificata de culegere a datelor, a spus Pivniceru.

Metodologia ar trebuie sa prevada utilizarea unui "limbaj clar, logic, precis, determinat, nesusceptibil de interpretari, cu excluderea oricarei interferente de ordin politic".

"Aceasta solicitare a noastra se bazeaza pe Articolul 1, alineat 2, teza 1 din decizie, in conformitate cu care Comisia Europeana poate sa acorde ajutor tehnic prin diverse mijloace, sa colecteze sau sa faca schimb de informatii cu privire la obiectivele de referinta", a adaugat demnitarul.

Pivniceru a explicat ca "schimb de informatii nu inseamna doar transmiterea unilaterala de catre statul roman a acelor rapoarte, consecinta a verificarii", ci si primirea de informatii, dar mai ales de asistenta tehnica de la Bruxelles.

"La momentul la care vorbim, monitorizarea trebuie sa ramana pe implementarea Codului de procedura penala, in cazul caruia legea de punere in aplicare este in dezbatere parlamentara, si pe Codul de procedura civila, abia intrat in vigoare. Probabil ca vor mai fi texte care vor mai lasa lc la interpretari, sens in care noi am facut deja un grup de lucru. Receptam toate opiniile si solicitarile din tara sa vedem pana la implementarea concreta stadiul si posibilitatea de a reduce durata... sensul reglementarii", a spus Pivniceru.

Vezi aici briefingul de presa sustinut de ministrul Justitiei, Mona Pivniceru, la finalul sedintei de guvern