Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti din Romania (UNEJR) solicita, printr-un proiect de lege, modificarea noului Cod de procedura civila (Cpc) cu privire la executarea silita, sustinand ca procedura este ingreunata prin noile reglementari, transmite Mediafax.

Centrul National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti din cadrul UNEJR a organizat, miercuri, in Capitala, o dezbatere pe tema impactului noului Cpc (intrat in vigoare in 15 ianuarie) la capitolul executarii silite, in care a prezentat si proiectul sau pentru modificarea Legii nr. 134/ 2010, de adoptare a noului cod, la Cartea a V-a - "Despre executarea silita".

La dezbatere au fost prezenti si presedintii comisiilor juridice din Parlament, senatorul Tudor Chiuariu si deputatul Bogdan Ciuca, si secretarii de stat in Ministerul de Justitie Florin Motiu si Ovidiu Putura.

Proiectul a fost depus la Parlament, Ministerul Justitiei, Consiliul Superior al Magistraturii, inainte de intrarea in vigoare a noului Cpc, a spus vicepresedintele UNEJR, Ispas Cirja. Acesta a mai declarat ca, desi membrii Uniunii au participat la dezbateri inainte de adoptarea codului, "nu este suficient sa participi, trebuie sa fii si ascultat".

Cirja a mai aratat ca el si colegii sai considera ca noile reglementari sunt bune in proportie de 80 la suta, dar prevede si dificultati mari in privinta unor aspecte precum participarea la licitatie, distribuirea banilor si comunicarea.

Totodata, instantele ar urma sa intervina obligatoriu de patru ori intr-un act executional, in loc de o singura data, dupa vechile reglementari, chiar daca nu sunt contestatii, ceea ce "nu-si are sensul", a mai aratat Cirja.

Directorul Centrului de Pregatire a Executorilor Judecatoresti, Marius Radu, a spus, la randul sau, ca UNEJR "apreciaza ca este absolut necesar ca unele prevederi (din noul Cpc privind executarea silita - n.r.) sa fie modificate si completate".

Radu a aratat ca au fost create "proceduri mult mai greoaie" si chiar "imposibilitatea de executare", prin prevederea de la articolul 651 - "Daca prin lege nu se dispune altfel, hotararile judecatoresti si celelalte titluri executorii se executa de catre executorul judecatoresc din circumscriptia curtii de apel dupa cum urmeaza: a) in cazul urmaririi silite a bunurilor imobile, al urmaririi silite a fructelor prinse in radacini, si al executarii silite directe imobiliare, executorul judecatoresc din circumscriptia curtii de apel unde se afla imobilul; b) in cazul urmarii silite a bunurilor mobile si a executarii silite directe mobiliare, executorul judecatoresc din circuscriptia curtii de apel unde se afla domiciliul, sau dupa caz sediul debitorului".

Marius Radu a explicat ca, in acest caz, nu se precizeaza carui executor judecatoresc ii revine competenta daca domiciliul sau sediul este necunoscut ori se afla in strainatate sau daca nu se cunoaste locul bunurilor asupra carora se face executarea.

Totodata, noile reglementari impun si costuri excesive si nejustificate, a mai sustinut Radu, intr-o prezentare.

In baza art. 35 alin. 2 din Legea nr.188/2000, Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti a infiintat Registrul electronic de publicitate a vanzarii bunurilor supuse executarii silite, prin care se realizeaza publicitatea la nivel national a vanzarii bunurilor mobile cu o valoare mai mare de 2.000 lei si a bunurilor imobile, indiferent de valoare, aflate in procedura de executare silita. Acest Registru este functional din iunie 2012, a aratat Marius Radu.

In schimb, sustine UNEJR, noul Cpc impune o publicitate cu costuri excesive si nejustificate, cu presiune pe patrimoniul creditorului, prin obligativitatea publicarii in ziar a anuntului privind vanzarea de bunuri, si cu includerea stampilei si semnaturii executorului judecatoresc.

Aceste dispozitii sunt extrem de costisitoare, a aratat Radu, precizand ca publicarea efectiva costa cel putin 500 lei pentru un singur termen, includerea semnaturii si a stampilei executorului judecatoresc necesita operatiuni tehnice de redactare care maresc costul cu cel putin 200 lei, iar deplasarea executorului judecatoresc personal sau prin reprezentat impune timp si costuri suplimentare, care, in cazul executorilor cu sediul in afara resedintei de judet (unde sunt sediile sau punctele de lucru ale ziarelor), devin prohibitive atat pentru creditor, cat si pentru executorul judecatoresc.

"Nu se poate concepe ca pentru o procedura de publicitate care este exclusiv in favoarea debitorului de rea credinta sa se faca cheltuieli de cel putin 1.000 de lei", a mai aratat Marius Radu, adaugand ca "nimic nu-l impiedica pe debitor sa-si faca singur publicitate".

Potrivit Centrului National pentru Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti, "noile reglementari privind executarea silita ridica probleme nu numai pentru debitorii care nu-si mai pot achita datoriile, dar, in unele cazuri, si pentru creditori, prin prelungirea duratei de desfasurare a unor forme de recuperare a creantelor, cu cresterea de rigoare a costurilor executarii silite".