Mai multe Asociatii ale fostilor proprietari protesteaza fata de proiectul noii legi a retrocedarilor si considera ca legea pe care Guvernul Ponta isi va angaja raspunderea in fata Parlamentului este "o lege schiopa si nedreapta", se arata intr-un comunicat remis HotNews.ro. Fostii proprietari considera ca prin actualul proiect de lege "se prevede tergiversarea acordarii despagubirilor, se doreste amanarea platii acestora, astfel ca plata lor sa cada in sarcina guvernelor viitoare, intre timp putand interveni decesul petentilor, in majoritate persoane in varsta".

Case nationalizateFoto: Hotnews

Potrivit unui comunicat remis HotNews.ro de mai multe asociatii de proprietari, "noua lege nu tine seama de varsta si categoriile sociale ale persoanelor indreptatite la beneficiul legii, este perceputa ca o lege care se va aplica post mortem, datorita duratei foarte mari de rezolvare a cererilor de retrocedare/despagubire a bunului pierdut in perioada comunista".

Fostii proprietari percepproiectul de lege al guvernului ca "o lege nedreapta care anuleaza fie drepturi castigate partial, fie orice speranta de despagubire justa avand in vedere ca introduce sistemul de acordare de puncte cu obligativitatea de a le valorifica prin licitatii publice".

Redam mai jos cateva dintre observatiile si nemultumirile asociatiilor fostilor proprietari privind proiectul noii legi a retrocedarii, lege pe care Guvernul Ponta o va trece prin parlament prin angajarea raspunderii:

  • Prin noua lege procedurile de restituire se complica mult in loc sa se simplifice, se tergiverseaza emiterea unei decizii definitive pentru cazul  retrocedarii in natura cu cel putin 4 ani si pentru deciziile cu despagubiri valorice (exprimate in PUNCTE !) cu 6-9 ani, iar banii corespunzatori punctelor se vor putea incasa dupa alti 2 ani cu esalonare pe parcursul a 10 ani. De exemplu, un petent care a depus o notificare la Primaria Bucuresti  in  anul 2001 ar incasa eventual ultima rata in anul 2035.
  • Restituirea terenurilor din extravilan in cazul in care aceasta nu se mai poate face pe vechiul amplasament se va face  cu terenuri agricole, pasuni sau paduri pe alte amplasamente (compensare), dar atentie, persoana indreptatita nu are dreptul de a alege sau accepta o alta varianta de despagubire sau alt amplasament decat cel acordat.  Eficienta acestei proceduri este conditionata de buna credinta a administratiei locale, posibil fiind ca  imobilele oferite in compensare sa nu poata fi  valorificate.
  • Persoana indreptatita ar putea primi un teren neproductiv, greu accesibil pentru care va fi obligata sa plateasca taxe si impozite , cheltuieli de intretinere fara a obtine vreun profit. Sistemul de compensare genereaza astfel coruptia, care si in  trecut a fost semnalata in numeroase cazuri in situatii similare.
  • In noua Lege valoarea imobilului nerestituibil va fi  exprimata in puncte, care vor putea fi valorificate prin licitatii si doar  in cazul in care punctele nu au putut fi  valorificate la cel putin doua licitatii, numai atunci se va putea opta pentru plata echivalentului acestora in numerar pe parcursul a 10 ani. Sistemul acesta este inflexibil si dezavantajeaza persoanele varstnice , bolnave, greu deplasabile sau cu grad de educatie mai redus , favorizeaza crearea unei noi clase de profitori. Prin aceasta lege, modalitatea de valorificare in numerar a acestor puncte nu este stabilita, ea urmand a fi reglementata prin normele de aplicare care vor fi aprobate ulterior printr-o Hotarare a Guvernului, fapt care poate intarzia din nou procedura de despagubire.
  • Sistemul de evaluare si compensare in noul proiect este defectuos. Evaluarea imobilului nerestituibil se va face pe baza grilei notarilor existente la momentul intrarii in vigoare a  legii (o tabela folosita de notari la impunerea fiscala a pretului minim de vanzare a unui imobil) , fara a se tine cont de valoarea de piata a bunului imobil, asa cum s-au facut evaluarile pana in prezent conform standardelor internationale. Valoarea calculata ramane fixa, nu se reactualizeaza cu indicele de inflatie, desi plata se va face dupa mai multi ani de zile. La o rata medie a inflatiei de 5 % ar rezulta in 22 de ani o reducere a valorii imobilului la 34,19%, adica o pierdere de 2/3 din valoare.
  • De neacceptat este si faptul ca Legea acorda ANRP drepturi sporite fata de legea actuala, adica acorda  dreptul  de invalidare a deciziilor/dispozitiilor deja emise de entitatile  administrative. Acest aspect contravine principiilor generale de drept intern si international, mai ales principiului neretroactivitatii legilor. Aceste decizii au intrat in circuitul civil si produc deja efecte juridice. Invalidarile pot fi facute numai de instantele de judecata.
  • Proiectul prevede ca persoana indreptatita, pentru imobilul care nu i se restituie in natura, sa primeasca un numar de puncte echivalent cu valoarea calculata a imobilului la momentul aparitiei legii conform grilei notariale. Aceste puncte pot fi valorificate numai prin participarea la licitatii publice ; nu se compenseaza terenul la paritate valorica reala ci se liciteaza –> consecinta va fi ca pentru un imobil licitat interesant se va plati mai mult decat valoarea sa reala datorita concurentei mari. Aceasta noua loterie, asemanatoare traficului de actiuni de la Fondul Proprietatea va dezavantaja persoanele indreptatite varstnice, sarace sau cu o pregatire mai redusa, in defavoarea unei noi clase de afaceristi, care vor cumpara „puncte“ la pret redus.

Fostii proprietari considera ca prin actualul proiect de lege "se prevede tergiversarea acordarii despagubirilor, se doreste amanarea platii acestora, astfel ca plata lor sa cada in sarcina guvernelor viitoare, intre timp putand interveni decesul petentilor, in majoritate persoane in varsta".

"Consideram ca problema platii despagubirilor persoanelor fizice, in marea majoritate batrani si bolnavi, ar trebuie tratata cu prioritate fata persoanele juridicesi fata de cumparatorii de drepturi litigioase,la care durata nu constituie un factor vital", se mai arata in comunicatul asociatiilor de proprietari.

Mai mult, Societatea civila compusa din Asociatiile de proprietari deposedati de regimul comunist sustine ca nu a fost consultata in perioada elaborarii proiectului de lege conform prevederilor Deciziei pilot a CEDO si ca iscutiile purtate cu oficialitatile romane la insistentele APP (Asociatia pentru Proprietatea Privata) au fost formale, ne luandu-se in considerare vreo recomandare facuta de asociatie.

Citeste pe aceeasi tema: