Mihai Malaimare a fost in incompatibilitate din decembrie 2008 pana in ianuarie 2013, intrucat a fost atat membru titular al Consiliului National al Audiovizualului, cat si manager, respectiv director al Teatrului Masca din Bucuresti, a anuntat joi Agentia Nationala de Integritate. Malaimarea declarat, joi, pentru Mediafax, ca va contesta in instanta decizia ANI.

Potrivit Agentiei Nationale de Integritate, in perioada 15 decembrie 2008 - 11 ianuarie 2013, Mihai Adrian Malaimare a fost, simultan, atat membru titular in Consiliul National al Audiovizualului, functie de demnitate publica asimilata celei de secretar de stat, cat si manager, respectiv director al Teatrului Masca din Bucuresti, functie de conducere specifica institutiilor publice, incalcand astfel dispozitiile articolului 12, alineatul 5 din Legea 504/2002 - Legea Audiovizualului, precum si articolul 84, alineatul 1, litera c si articolul 84, alineatul 2 din Legea 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei.

ANI a precizat ca Mihai Malaimare a fost numit, prin hotarare a Parlamentului, membru titular in Consiliul National al Audiovizualului pentru un mandat de sase ani, incepand cu data de 4 noiembrie 2008, pe care a inceput sa-l exercite din 15 decembrie 2008, conform Deciziei CNA nr. 1119/2008. In 11 ianuarie 2012, mandatul lui Mihai Malaimare de membru in Consiliului National al Audiovizualului a incetat, in urma demisiei acestuia.

In perioada 18 februarie 2008 - 5 martie 2009, Mihai Malaimare a detinut, in baza unor contracte de management incheiate cu Primaria Capitalei, functia de director al Teatrului Masca din Bucuresti, respectiv functia de manager incepand din 5 martie 2009. Totodata, in perioada 18 ianuarie 2011 - 13 martie 2012, Mihai Malaimare a asigurat conducerea interimara a Teatrului Masca.

Incepand din 19 aprilie 2012, Mihai Malaimare detine si functia de manager al Teatrului Masca, in baza Contractului de management nr. 20/19.04.2012, incheiat cu Primaria Capitalei. Teatrul Masca este o institutie publica de cultura aflata in subordinea Consiliului General al Municipiului Bucuresti, a precizat ANI.

Potrivit dispozitiilor articolului 84, alineatul 1, litera c si alineatul 2 din Legea 161/2003, "functia de membru al Guvernului este incompatibila cu (...) functia de (...) director. Functia de secretar de stat (...) sunt incompatibile cu exercitarea altei functii publice de autoritate (...)", a mai aratat ANI.

Totodata, potrivit articolului 12, alineatul 5 din Legea Audiovizualului, "membrii Consiliului care, in momentul numirii, se afla in una dintre situatiile prevazute la alin. (2) - (4) au la dispozitie un termen de cel mult trei luni pentru renuntarea la calitatea sau la actiunile respective, perioada in care nu au drept de vot in Cadrul Consiliului".

Persoana fata de care s-a constatat starea de incompatibilitate este decazuta din dreptul de a mai exercita o functie sau o demnitate publica, cu exceptia celor electorale, pe o perioada de 3 ani. In cazul in care persoana nu mai ocupa o functie sau o demnitate publica la data constatarii starii de incompatibilitate, interdictia de trei ani opereaza, potrivit legii, de la data ramanerii definitive a raportului de evaluare, respectiv, a ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti de confirmare a existentei unei stari de incompatibilitate.

Mihai Malaimare poate contesta raportul de evaluare a incompatibilitatii in termen de 15 zile de la primirea acestuia, la instanta de contencios administrativ.

ANI a precizat ca Mihai Malaimare a fost informat in 5 decembrie 2012 si 8 ianuarie 2013 despre declansarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum si drepturile de a fi asistat sau reprezentat de un avocat si de a prezenta date sau informatii pe care le considera necesare. La data de 24 ianuarie 2013, Mihai Malaimare a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere.

Mihai Malaimare declara in 15 ianuarie, pentru MEDIAFAX, ca demisia sa din functia de membru al CNA este una "de onoare", precizand ca are un document de la Parlament potrivit caruia poate ocupa in acelasi timp functia de membru CNA si cea de director al Teatrului Masca.

Malaimare preciza ca din documentul de la Parlament - institutia care l-a numit in functia de membru titular al CNA in anul 2008 - rezulta ca functiile de membru CNA si cea de director al Teatrului Masca sunt compatibile.

"Eu am cerut un punct de vedere al Comisiei Juridice a Parlamentului, care mi-a remis o scrisoare prin care se spune ca situatia mea trebuie judecata tinand cont si de Legea 161 (din 2003, n.r.), care este legea incompatibilitatilor, lege in care se prevede clar ca secretarii de stat si membrii CNA pot indeplini functii din domeniul artistic. Deci lucrurile erau limpezi. Pe de alta parte, eu, in declaratiile mele de interese, am scris mereu ca sunt directorul Teatrului Masca. Eu nu am facut un secret din chestiunea asta. Ca ANI se trezeste dupa 4 ani (de cand a fost numit Malaimare membru al CNA, n.r.) sa se pregateasca sa ma declare incompatibil imi suna foarte straniu", spunea atunci Mihai Malaimare.

El preciza ca a decis sa demisioneze din CNA, desi la acel moment ANI inca nu il declarase incompatibil cu functia ocupata in Consiliu.

"In lumea mea, oamenii, prietenii si cei cu care m-am sfatuit mi-au spus ᅡNu demisiona, pentru ca nu e o cutuma demisia, pentru ca cercetarea ANI va continuaᅡ. Problema mea este insa de alt ordin. Eu consider ca statul de drept are institutii care au dreptul sa faca afirmatii. ANI este o institutie a statului de drept roman, atat cat este el si, daca o institutie abilitata a statului de drept face astfel de afirmatii, eu, demnitar, sunt obligat sa demisionez. Pe de alta parte, nu vreau sa arunc niciun fel de suspiciune, de umbra asupra institutiei la care am functionat si nici asupra institutiei care m-a trimis acolo, recte Guvernul Romaniei. Deci este o problema personala a mea si a statului de drept din Romania", a spus Mihai Malaimare.

Totodata, Malaimare mai spunea ca, in situatia in care ANI va da o decizie referitoare la o eventuala incompatibilitate a sa, o va contesta in instanta.

"In secunda in care ANI va remite raportul sau, daca va remite - eu ma intalnesc zilele urmatoare cu ei -, daca va remite si nu va lua in considerare hartia pe care o am (de la Parlament, n.r.) si punctul meu de vedere, atunci voi merge in instanta. Imi voi apara drepturile ca orice cetatean si ma voi supune deciziei instantei. Adica, daca voi avea castig de cauza, atunci ANI trebuie sa se astepte ca va plati. Ii voi intenta un proces prin care ii voi cere daune mari. Daca eu voi pierde, atunci cariera mea s-a incheiat, cariera mea de roman. Pentru ca, in conformitate cu Legea ANI, daca eu pierd, ma dau afara si de la teatru, deci nu mai am voie sa fiu trei ani demnitar. Un proces poate sa dureze doi-trei ani. Eu am 62 de ani, plus inca doi ani (cat ar dura procesul, n.r.), plus inca trei in care nu as avea voie sa practic meseria asta in Romania, sunt 60 si ceva de ani in care ma voi fi saturat de viata", afirma Mihai Malaimare.

Intrebat de ce crede ca functia de membru CNA ar putea fi considerata incompatibila cu cea de manager al unei institutii de cultura, Mihai Malaimare a spus: "Nu exista nicio justificare a acestei minim posibile incompatibilitati care se regaseste in Legea audiovizualului. Nu-mi dau seama de ce, in 2002, am gandit noi - ca in 2002 eram si eu pe acolo (in Parlament, n.r.) - nu imi dau seama de ce s-a gandit asa atunci, de ce actorii, artistii erau exclusi de la chestiunea asta. Dar cert este ca, in 2003, am incercat sa reparam lucrul asta prin Legea incompatibilitatilor (Legea 161, n.r.). Numai ca in perioada aceea s-au facut mii de legi (...) care au trecut prin Comisiile parlamentare si ca in multe alte situatii s-a omis armonizarea celor doua legi care privesc acelasi domeniu (domeniul audiovizualului, n.r.). In Legea audiovizualului este interdictie, dar in legea ulterioara si care vorbeste inclusiv despre membrii CNA, Legea 161 din 2003, se spune ca se poate (sa ocupi functii de conducere la institutii artistice, n.r.). Or in secunda in care o lege ulterioara vine si spune ca se poate, orice logica imi spune ca ori legea anterioara trebuia amendata, ori trebuia sa existe o specificatie anume, in sensul ca Legea 161 nu ar fi trebuit sa-i nominalizeze concret pe membrii CNA. Or acolo se face vorbire clara despre membrii CNA. Altminteri cine mi-ar fi dat hartia aceea (pe care o are de la Parlament, n.r.)?".

Totodata, Mihai Malaimare afirma ca, atunci cand cineva este numit demnitar, ANI ar trebui sa ii dea un aviz de compatibilitate sau incompatibilitate.