Dragos Rosca (Gemisa Investments) a discutat online despre buna guvernare si evaluarea performantei sectorului public

de Redactia     HotNews.ro
Miercuri, 30 ianuarie 2013, 12:08 Actualitate | Esenţial


Dragos Rosca
Foto: Arhiva personala
Cand vorbim despre buna guvernare, vorbim despre  mecanisme reale de consultare între administraţie si mediul privat, despre crearea de criterii de evaluare a performanţei în zona publică care să ţină cont de eficienţa cheltuirii resurselor, despre reducerea birocraţiei ori de rezolvarea barierelor care vin din zona justiţiei. Despre cum vede Fundaţia Romanian Business Leaders solutia imbunatatirii calitatii Guvernarii, Dragos Rosca (Gemisa Investments) a discutat online cu cititorii HotNews.


  • Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














1595 vizualizari

  • credeti ca...... (Miercuri, 30 ianuarie 2013, 14:15)

    translativus [utilizator]

    .....buna guvernare si evaluarea performantei sectorului public, precum si celelalte mecanisme de care faceti vorbire, pot fi realizate avand ca parteneri de discutii oameni cu dosare penale sau cu o moralitate indoielnica ?
    • r (Joi, 31 ianuarie 2013, 10:58)

      Dragos Rosca [hotnews.ro] i-a raspuns lui translativus

      Ca principiu general, cred ca orice societate, institutie sau organizatie publica ar trebui sa aiba mecanisme proprii care sa faca o selectie eficienta a propriilor membri sau angajati dupa criterii etice, morale si de performanta profesionala transparente si obiective. Astfel de mecanisme ar trebui sa se regaseasca sub forma codurilor de etica profesionala la care membrii organizatiilor respective sa adere neconditionat. In prezent, in mediul privat astfel de mecanisme sunt mult mai prezente decat in mediul public, insa in ultimii ani s-au facut pasi importanti si in zona administratiei publice. De asemenea, societatea civila, adica noi toti cei neimplicati politic, are un rol esential in evidentierea cazurilor de incompatibilitate cu o anumita functie publica, si in dezvoltarea unei presiuni publice suficient de puternice care sa duca la eliminarea unor astfel de anomalii. Suntem cu toti responsabili atat fata de noi, cat si fata de copiIi nostri, de comunitatea din care facem parte sa vorbim mai putin si sa Facem mai mult, fiecare conform competentelor individuale.
  • Cateva intrebari (Miercuri, 30 ianuarie 2013, 17:56)

    Zede [utilizator]

    1)

    Pana acum, am vazut ca singurul loc unde lucrurile sunt relativ automatizate si eficiente (dpdv al statului) este colectarea de impozite. Deci, acolo unde statul ia.

    Credeti ca vreo guvernare va informatiza si va eficientiza administratia de stat la modul real?

    Ma refer aici la baze de date unice si interconectate, la posibilitatea ca un cetatean sa stie in orice secunda (via Internet si portaluri web securizate) in ce stare este o anume sesizare sau reclamatie a sa etc etc.

    In acest context, credeti ca va apune vreodata "domnia stampilei", complet ridicola in anno domini 2013?

    Credeti ca se va renunta la premisa "vinovat pana te auto-dovedesti inocent", postura in care este pus oricare cetatean in momentul in care are ceva concret de rezolvat cu statul?

    De ce este nevoie sa aducem noi adeverinte ca suntem cu nu stiu ce plati la zi, sau ca avem calitatea de proprietar sau alt atribut, cand ar trebui sa fie foarte simplu pentru un functionar public sa consulte o baza de date si sa vada de acolo tot ce trebuie pentru a ne da un OK?

    2)

    Credeti ca vreo guvernare va intelege ca administratia publica are rolul de a sprijini activitatea economica a cetatenilor (incerc sa evit termenul oribil de "privati") ?

    Cand vom putea sa deschidem o firma in 24 de ore?

    Cand nu vom mai fi loviti de reglementari noi (care duc invariabil la impozite mai mari) care sa intre in vigoare in 8 zile? Cum este posibila o astfel de lipsa de respect la adresa singurilor sprijinitori al statului, cetateanul si afacerea sa?

    Cand vor fi protejati cu adevarat agentii economici?

    3)

    Cand vor exista controale de tip Internal Affairs, continue si temeinice, pentru a indeparta bizantinismul si coruptia care cangreneaza administratia publica? Cand se vor lua masuri dure si imediate pentru orice act de coruptie, mita, tergiversare cu rea-vointa?

    Va multumesc.
    • r (Joi, 31 ianuarie 2013, 11:27)

      Dragos Rosca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Zede

      1) Eficientizarea si cresterea transparentei in administratia publica inseamna mult mai putini angajati in institutiile respective fata de cati sunt in prezent. De asemenea, inseamna investitii in educatie, training si infrastructura, iar toate acestea, in special educatia, atat la nivelul functionarilor publici cat si a cetatenilor utilizatori dureaza multi ani. Majoritatea statelor dezvoltate au facut pasi importanti in automatizarea serviciilor publice, insa si in Romania se observa un progres in ultimii 5-6 ani. Cu siguranta insa, suntem inca foarte departe de ceea ce multi dintre noi, in special tinerii, asteptam de la institutiile publice in materie de eficienta si transparenta.
      2) Lipsa de dialog si consultare reala dintre guvernanti si mediul de afaceri este din pacate semnul ca inca Romania este un stat in "tranzitie" spre economia de piata. Decizia unilaterala centralizata este insa "o arma" cu 2 taisuri, care nu duce decat la cresterea distantei dintre mediul de afaceri onest si guvernanti. Sper insa ca astfel de abordari unilaterale si centraliste, nu sunt decat accidente de parcurs, si ca generatia tanara de politicieni este mai deschisa spre valorile democratiei, mai informata si mai onesta, decat a fost cea care a condus Romania in primii 20 de ani de dupa revolutie.
      3) Mecanismele de control intern sunt cu siguranta abia la inceput in cadrul institutiilor publice. Presiunea pe care o pun insa institutiile Uniunii Europene, societatea civila si mass media, este insa in crestere si va deveni din ce in ce mai puternica si eficienta in anii ce urmeaza. Lectia Greciei a lasat rani adanci in Uniunea Europeana. Sunt convins ca liderii tineri din politica romaneasca cred ca au tras concluziile necesare. Cazurile Ion Muresan si Adrian Nastase, primarii din Craiova, Cluj, Ramnicu Valcea, si inca alte cateva cazuri similare sunt de asemenea repere importante pentru Romania.
  • intrebare (Joi, 31 ianuarie 2013, 8:21)

    marius ionascu [anonim]

    Dv cum "cititi" Raportul prezentat ieri la Bruxelles din punctul de vedere a bunei guvernari? multumesc
    • r (Joi, 31 ianuarie 2013, 11:37)

      Dragos Rosca [hotnews.ro] i-a raspuns lui marius ionascu

      Daca va referiti la MCV, consider ca raportul este o prezentare a modului in care este vazuta Romania in prezent la Bruxelles. Sunt si cateva elemente de analiza unde nu impartasesc 100% punctul de vedere al raportului MCV, insa acestea sunt minore si nu cred ca schimba semnificativ mesajul si obiectivitatea raportului. Consider ca multe dintre punctele negative ale raportului pot fi usor si rapid indreptate prin cateva actiuni de "igienizare etica si morala in cadrul administratiei publice" si printr-un dialog real, corect si onest intre diversele parti ale spectrului politic si respectiv institutiile ce compun justitia romaneasca. Am convingerea ca tinerii lideri politici vor gasi caile si masurile prin care astfel de situatii sa fie remediate in interesul societatii romanesti.
  • pt dl Rosca (Joi, 31 ianuarie 2013, 8:34)

    Maria Dan [anonim]

    Ce feed back ati avut de la ministerele incluse in Barometrul Bunei Guvernări? Ati dezvoltat in vreun fel acest proiect? Ce urmeaza dupa?
    • r (Joi, 31 ianuarie 2013, 12:07)

      Dragos Rosca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Maria Dan

      Barometrul Bunei Guvernari este un proiect al Fundatiei Romanian Business Leaders initiat cu ocazia Summit-ului din Februarie 2012. In prezent se deruleaza cea de a 3-a evaluare trimestriala a principalelor ministere dn Romania ce au impact in activitatea mediului de afaceri romanesc, atat din punct de vedere al conducerii acestor ministere (conduceri numite politic) cat si din punct de vedere al functionarilor angajati in ministerele respective. De asemenea este evaluata si Primaria Municipiului Bucuresti, avand in vedere resursele financiare pe care aceasta le are la dispozitie si le consuma in cursul unui exercitiu bugetar, precum si datorita faptului ca Bucurestiul este responsabil de generarea a peste 20% din PIB-ul Romaniei. Primele doua rapoarte au relevat discrepante mari atat intre diversele ministere pe zonele analizate (transparenta in relatia cu mediul de afaceri, eficienta in utilizarea resurselor, competenta profesionala, nivelul perceput al coruptiei in institutia respectiva si modul in care institutia actioneaza pentru reducerea coruptiei, si respectiv capacitatea de implementare a proiectelor pe care le gestioneaza institutiile monitorizate). Pana in prezent am avut o colaborare buna cu ministrul Helvig de la Ministerul Dezvoltarii pentru o initiativa legislativa de alocare a resurselor de dezvoltare regionala dinspre investitii in terenuri de sport si parcuri spre infrastructura de baza (drumuri, electricitate, canalizare), infrastructura necesara celor ce doresc sa investeasca si sa creeze locuri de munca in orasele mici si mediul rural. Orice ferma, pensiune sau mica intreprindere industriala de interes local sau regional are nevoie de o infrastructura de baza pentru a putea functiona in conditiile de igiena si mediu ale secolului 21, precum si pentru a avea acces la o logistica de transport eficienta. Orasele mici si zona rurala se confrunta cu un somaj extrem de ridicat, iar terenurile de sport nu rezolva aceasta problema.
  • legi (Joi, 31 ianuarie 2013, 8:55)

    marc ionita [anonim]

    exista legi care prevad consultatea cetatenilor de catre autoritati, dar nu sunt prevazute si sanctiuni pentru cazurile in care acest lucru nu se intampla. La ce bun sa mai dai legi care sa simuleze doar buna guvernare? Ce intentioneaza sa schimbe RBLS in aceasta privinta si mai ales cum o s-o faca?
    • r (Joi, 31 ianuarie 2013, 12:25)

      Dragos Rosca [hotnews.ro] i-a raspuns lui marc ionita

      Faptul ca exista legi este un prim pas. Imbunatatirea legilor si aplicarea lor cu mai mare ferimitate este si responsabilitatea noastra ca cetateni. Semnalarea publica a abuzurilor si identifcarea cu nume si prenume a celor ce nu respecta aplicarea lor este de asemenea una dintre responsabilitatile comunitatii, fie la nivel de individ, fie prin intermediul organizatiilor ce compun societatea civila. "Somnul natiunii naste monstrii", asa incat inainte de toate trebuie sa fim noi mai activi si mai putin nepasatori la ce se intampla in jurul nostru si sa verbalizam cu consecventa nemultumirile pe care le avem fata de cei pe care i-am delegat sa ia decizii si sa faca politicile publice. In plus, trebuie sa invatam sa folosim toate mecanismele de control si presiune publica pe care le avem la dispozitie (avocatul poporului, mass-media, institutiile de control si justitie din Romania si cele din Uniunea Europeana). Sa nu ne mai descurajam imediat ce pierdem o batalie, sa fim consecventi in pozitiile pe care le avem, si mai ales sa ne implicam mai mult la nivel individual.

      Romanian Business Leaders actioneaza atat prin intermediul proiectelor pe care membrii fundatiei la dezvolta si implementeaza cat si prin actiunile individuale ale membrilor sai. Multi dintre noi luam pozitii in spatiul public, suntem implicati in dialogul cu institutiile statului sau autoritati locale, sau sprijinim actiunile altor organizatii sau asociatii de tip ONG care au in derulare proiecte ce sunt in concordanta cu misiunea si valorile fundatiei noastre.

      Una peste alta, ne implicam individual in functie de cat timp si de cate resurse dispune fiecare dintre noi pentru a sprijini eforturile de creare a unei societati mai bune si mai competitive in Romania.
  • masuri (Joi, 31 ianuarie 2013, 9:02)

    maerieta sculptoru [anonim]

    Care sunt primele 3 masuri care ar fi relativ usor de luat si care ar imbunatati buna guvernare la noi?
    • r (Joi, 31 ianuarie 2013, 12:40)

      Dragos Rosca [hotnews.ro] i-a raspuns lui maerieta sculptoru

      1/ O masura rapida si usor de luat este aceea de limitare a numirilor politice in administratia centrala si de stat, strict la nivelul de ministru si seretar de stat. Adica, asa cum la Ministerul Apararii nu se numeste un politician in functia de Sef de Stat Major, nici in celelalte ministere nu ar trebui schimbate functiile de management pe criterii politice. Promovarea functionarilor publici ar trebui facuta doar pe criterii de competenta profesionala si cu mandat de administrare clar delimitat in timp (3-4 ani) dupa care postul ar trebui scos din nou la concurs. Comisiile de evaluare nu ar trebui sa includa membrii cu apartenenta politica. Oricum, sunt sigur ca exista la nivel european numeroase cazuri de buna practica ce pot fi implementate rapid in Romania.
      2/ O alta masura rapida ar trebui sa aiba in vedere responsabilitatea individuala patrimoniala a functionarilor publici si din administratia locala pentru deciziile abuzive si neglijenta evidenta in cheltuirea banilor publici.
      3/ Nu in ultimul rand, ar trebui introduse criterii de salarizare competitiva si bonusare semnificativa a functionarilor publici pentru performanta si eficienta in activitate (in special pe zona de absorbtie a fondurilor europene, in managementul bugetar si in managementul companiilor publice).
  • buna guvernare (Joi, 31 ianuarie 2013, 9:05)

    emil blanaru [anonim]

    Vorbiti despre criterii de evaluare a performanţei în zona publică, care să ţină cont de eficienţa cheltuirii resurselor, de delimitarea performanţei de management de cea politică în ceea ce privește proiectele publice.

    Care ar fi acele criterii, cum intentionati sa le instituiti in mod practic (cine le va valida?, vor fi sub forma unor legi sau doar princii de buna practica? etc)
    • r (Joi, 31 ianuarie 2013, 12:51)

      Dragos Rosca [hotnews.ro] i-a raspuns lui emil blanaru

      Din nou, cred ca in definirea criteriilor performanta nu trebuie sa reinventam roata. Exista foarte multe cazuri de buna practica la nivel european. Daca vrem sa vedem ce criterii de performanta se aplica in companii publice din domeniul energiei, putem sa ii rugam pe colegii din Cehia sa ne spuna criterii au aplicat ei la CEZ astfel inca aceasta companie a ajuns un campion regional in domeniul energiei.
      Daca vrem sa aflam ce criterii de performanta si buna guvernare se potrivesc in administratia publica si cum sunt acestea implementate eficient, putem sa solicitam suport de la primaria din Viena sau Amsterdam, astfel incat sa ajungem sa avem si noi in Bucuresti servicii publice de buna calitate si infrastructura publica construita cu costuri mult mai mici. Iar astfel de exemple pot continua.

      Nu cred ca putem legifera criterile de buna practica. Ele tin de specificul fiecarei activitati, institutii sau companii. Ceea ce trebuie sa primeze este insa vointa de a face lucrurile mai bine si responsabilitatea individuala, inclusiv la nivel patrimonial personal, pentru deciziile si actiunile care se iau. Nu in ultimul rand, presiunea publica din partea societatii civile are adesea rezultate mult mai bune decat o lege scrisa prost si adeseori facuta sa nu poata fi aplicata efectiv.
  • sentiment (Joi, 31 ianuarie 2013, 9:10)

    gabi platan [anonim]

    Care e sentimentul de incredere al dv in privinta evolutiei viitoare a economiei? Ce scenarii aveti in vedere pe termen mediu si scurt pentru Romania?
    Va multumesc
    • r (Joi, 31 ianuarie 2013, 13:06)

      Dragos Rosca [hotnews.ro] i-a raspuns lui gabi platan

      Personal sunt increzator in potentialul de crestere al economiei romanesti. Nu ma astept la o crestere economica semnificativa in perioada imediata, insa perspectivele pentru urmatorii 2-3 ani sunt bune, sub rezerva evitarii unor derapaje necontrolate in domeniul politicilor macroeconomice si de stabilizare.

      De asemenea, ma astept ca tinerii politicieni romani sa fie mai inteligenti, mai curajosi si mai putin populisti decat cei care au condus Romania in ultimii 20 de ani. Ma astept ca acestia sa stie deja ca fara un capital autohton puternic, fara antreprenoriat robust, fara educatie performanta pentru copii nostrii, fara o strategie de dezvoltare a tari pe termen lung, fara justitie independenta si competenta, fara respect pentru lege pentru comunitatea din care fac parte, viitorul lor ca politicieni si indivizi nu va arata prea bine.
  • intreb si eu (Joi, 31 ianuarie 2013, 9:12)

    cristian avacaritei [anonim]

    Care sunt, in opinia Dv, trei lectii importante pe care trebuie sa le invete mediul de afaceri din actuala criza?
    Dar guvernantii (in materie de buna guvernare)?
    Multumesc
    • r (Joi, 31 ianuarie 2013, 13:25)

      Dragos Rosca [hotnews.ro] i-a raspuns lui cristian avacaritei

      Criza conomica prin care trecem cu totii ne-a adus lectii dure. A fost o "scoala foarte scumpa" pentru fiecare dintre noi. As numi cateva dintre aceste lectii:
      1/ trebuie sa invatam sa construim afaceri pe baze mai solide. Sa facem produse / sa oferim servicii de calitate mai buna si la un pret mai competitiv decat am facut pana acum. Sa investim mai mult in afacerile noastre, mai ales in sisteme de control financiar, in trainingul si scolarizarea angajatilor nostrii pentru a fi mai performanti, si sa fim mai atenti la nevoile clientilor.
      2/ trebuie sa invatam sa ne indatoram mai putin, si sa avem rezerve financiare mai solide in companii pentru a face fata perioadelor de instabilitate economica.
      3/ trebuie sa fim mai prudenti atunci cand investim intr-o afacere noua sau intr-o extinder de capacitate, sa facem aceste investitii doar atunci cand stapanim bine domeniul si avem resursele financiare si umane capabile sa puna in practica proiectele respective cu sanse reale de succes.

      Cred ca guvernantii au inceput sa inteleaga si ei ca nu putem trai ca tara la un stadard mai inalt decat ne putem permite cheltuind fara masura in proiecte publice ineficiente si asistenta sociala neconditionata. Cred ca au inteles ca anumite activitati, precum serviciile financiar bancare trebuie monitorizate mai atent si trebuie reglementate mai strict pentru ca altfel pot aparea crize financiare cu efecte catastrofale pentru societate. De asemenea, cred ca au inteles ca nu pot sa se disocieze de mediul de afaceri, pentru ca daca afacerile sunt afectate de criza si nu pot genera suficiente venituri pentru impozite si pentru a pastra numarul de angajati pe care ii au, atunci si alegatorii lor sunt afectati si in consecinta nu ii vor mai vota, multi dintre ei disparand rapid de pe scena politica.
  • intrebare (Joi, 31 ianuarie 2013, 9:16)

    mirel dragu [anonim]

    Sunteti pentru sau impotriva privatizarilor unor companii de stat. credeti ca e ok sa le privatizam acum? s-ar gasi cumparatori?
    multumesc
    • r (Joi, 31 ianuarie 2013, 13:50)

      Dragos Rosca [hotnews.ro] i-a raspuns lui mirel dragu

      Privatizarile, atunci cand sunt facute corect, intr-un climat competitional transparent si cu obligatii clare pentru cumparatori au un efect benefic.
      De asemenea, trebuie avute in vedere conditiile de piata atunci cand faci o privatizare. Daca de exemplu vorbim de monopoluri (juridice sau naturale, de genul Posta Romana, infrastrucura portuara sa aeroportuara, distributia de energie si gaz), privatizarea acestora trebuie reglementata cu atentie altfel inlocuiesti abuzul guvernamental cu cel privat. Daca vorbim de companii de stat neperformante, supuse unei concurente globale puternice (de exemplu transportul aerian, cladiri ale RAPPS, etc.) atunci aici trebuie avuta in vedere o privatizare catre un cumparator care plateste cel mai bun pret astfel incat statul sa isi maximizeze veniturile si sa dispara pierderile pe care astazi cu totii le platim prin impozite utilizate in sustinerea unor activitati fara importanta sociala nationala. Daca vorbim de companii care ofera servicii de interes public (de exemplu spitale), acolo trebuie avut in vedere ca cel ce cumpara o astfel de companie sa fie capabil sa continue activitatea respectiva si sa o dezvolte in continuare la un nivel de calitate superior, aceste aspecte putand fi incluse in obligatiile transferate cumparatorului prin contractul de privatizare.

      Referitor la pretul obtinut prin privatizare, aici trebuie avut in vedere costul de oportunitate: cati bani ne costa pe noi, contribuabilii romani, sa mentinem in functiune companii ce genereaza pierderi sau profituri mici asteptand ca lucrurile sa se schimbe in bine, si sa obtinem un pret mai mare decat am obtine astazi privatizand aceste companii.
      Sunt multe exemple de companii ce nu au fost privatizate atunci cand am avut cumparatori strategici seriosi, pe principiul "nu ne vindem tara", pentru ca astazi acestea sa nu mai existe deloc sau sa produca mai nimic (Tractorul Brasov, Aro Campulung, Institutul Cantacuzino, etc.).
  • amcham, fic, rbl (Joi, 31 ianuarie 2013, 9:39)

    mirela diaconescu [anonim]

    De ce am crede ca RBL va reusi acolo unde FIC sau AMCHAM nu au reusit? De ce abia acum si de ce nu ati facut demersuri similare in cadrul organizatiilor patronale in care activati? Ce atu aveti in plus?
    • r (Joi, 31 ianuarie 2013, 14:12)

      Dragos Rosca [hotnews.ro] i-a raspuns lui mirela diaconescu

      Romanian Business Leaders nu este un organism patronal. Este o fundatie ce reuneste antreprenori si manageri, ce vrem sa contribuim la consolidarea unor valori in care credem noi: implicare personala, initiativa, educatie si spirit antreprenorial, etica in afaceri, respect pentru comunitate, performanta si responsabilitate, eficienta. Nu reprezentam interese de grup pe un anumit sector, si nu facem lobby pentru un grup de investitori. Aceasta este sarcina si responsabilitatea organizatiilor patronale sectoriale, si ale camerelor de comert bilaterale.

      Romania de astazi, arata din punctul de vedere al mediului de afaceri, mai bine decat arata acum 15-20 de ani, iar aici este si meritul FIC si AMCHAM. Cu siguranta, sunt inca multe lucruri de imbunatatit, insa nu putem nega progresele realizate in aceasta perioada. Astazi in Romania sunt active mii de companii cu capital strain, companii ce angajeaza sute de mii de salariati si realizeaza peste 70% din exporturile Romaniei. Exista o legislatie mai buna, aliniata la regulile internationale, incepand de la contabilitate si terminand cu legislatia muncii. Organizatiile patronale si camerele de comert bilatrale s-au implicat activ in toate aceste reusite.

      Rolul si pozitia RBL este in mare masura complementara actiunii celorlaltor organizatii, fara insa a exclude colaborarea permanenta cu acestea, lucru pe care de altfel si il facem. Insa prioritatile RBL, generate chiar de catre membrii RBL sunt Antreprenoriat, Educatie si Buna Guvernare. Sunt prioritati pe care le adresam atat in dialogul cu administratia publica centrala si locala, dar si prin proiectele si actiunile pe care le implementam independent de acestea (ex Ghidul Antreprenorului, Atelierele de Antreprenoriat, proiectul de Consiliere Vocationala, etc).
  • intrebare (Joi, 31 ianuarie 2013, 9:40)

    florin dinca [anonim]

    Este bine stiut faptul ca economia romaneasca a crescut in special datorita consumului populatiei, care a fost sustinut de creditul bancar si remitente. In conditiile in care (i) bancile devin tot mai stricte in acordarea de credite (iar numarul celor eligibili a scazut), (ii) ponderea remitentele in PIB scade, (iii) proiectele de infrastructura nu pot finantate din lipsa surselor la buget si respectiv imposibilitatea de a creste gradul de accesare a fondurilor europene - care ar fi principalii factori de crestere economica pentru urmatorii 2-3 ani?
    Multumesc.
    • r (Joi, 31 ianuarie 2013, 14:22)

      Dragos Rosca [hotnews.ro] i-a raspuns lui florin dinca

      Cu ani in urma, un prieten l-a intrebat pe un partener de afaceri ce ar trebui sa faca pentru a se imbogati mai repede. Raspunsul olandezului a fost: incepe sa cheltui mai putin!

      Daca vrem mai multi bani pentru investitii in infrastructura si pentru a ne creste capacitatea de co-finantare a proiectelor europene, trebuie in primul rand sa fim mai eficienti in cheltuirea banului public. In al doilea rand, trebuie sa setam prioritati pentru investitii: mai bine investim intr-un drum si in canalizare pentru a oferi conditii decente celor ce vor sa investeasa si sa creeze locuri de munca decat sa facem terenuri si sport si parcuri la sate.

      Pentru a putea avea consum intern si bunastare individuala, intai trebuie sa atragem investitii, sa generam locuri noi de munca si sa crestem productivitatea pentru a putea mari salarile angajatilor. Altfel, nu ne asteapta decat scenariul Greciei.
  • sectoare interes (Joi, 31 ianuarie 2013, 9:41)

    barcagiu [anonim]

    care ar fi sectoarele cele mai atractive pe termen mediu si lung dupa parerea Dvs. Care sunt criteriile principale dupa care evaluati atractivitatea unui sector sau al unei companii?
    Multumesc.
    • r (Joi, 31 ianuarie 2013, 14:34)

      Dragos Rosca [hotnews.ro] i-a raspuns lui barcagiu

      In Romania sunt foarte multe sectoare atractive pentru investitii. Agricultura si procesarea produselor agricole au un potential enorm. Turismul ecologic rural si cultural, are de asemenea potential mare in anumite zone. Industria lemnului si mobilei poate sa creasca mult, daca aducem know-how extern in design. Industria materialelor de constructii si cea de prelucrare a metalelor poate sa creasca substantial daca aducem know-how, tehnologie si devenim mai activi la export (in general, antreprenorii romani au fost mai putin activi la export comparativ cu polonezii, cehii, sau bulgarii). Industria de software are in continuare un potential ridicat. De asemenea, serviciile de tip outsourcing exploateaza doar 10-15% din ceea ce se realizeaza in alte tari.

      In ceea ce priveste deciziile de investitie, acolo recomand tuturor sa se orienteze spre ceea ce se pricep si inteleg, acolo unde au resurse de know-how si management competent in domeniul respectiv. Nu are sens sa invstesti in agricultura doar pentru ca e la moda si sectorul are potential de crestere ridicat. Cel mai mare risc in business nu este concurenta ridicata dintr-un anumit sector ci lipsa de competenta pe domeniul respectiv.
  • guvernanta si comportamentul etic al corporatiilor (Joi, 31 ianuarie 2013, 13:06)

    Cristina [anonim]

    Buna ziua,

    as avea si eu o intrebare vizavi de subiectul abordat. In ce masura, putem considera ca buna guvernare la nivelul macroeconomic al unei tari (ma refer in speta la acei indicatori ai guvernantei definiti de World Bank: Voice and Accountability; Political Stability; Government effectiveness; Rule of Law; Regulatory framework; Control of corruption) ar putea sa-si puna semnificativ influenta asupra comportamentului etic al marilor corporatii. Oare cum am putea cuantifica acest impact, daca e semnificativ?

    Va multumesc anticipat pentru raspuns si eventuale sugestii...
  • as dori sa stiu rezultatele obtinute dupa 1 an (Sâmbătă, 2 februarie 2013, 4:21)

    ..13 [utilizator]

    Mult bla-bla... Dupa 1 an de zile care sunt rezultatele obtinute? care sunt perspectivele pe care le are in vedere? care sunt propunerile pe care le-a avansat guvernelor/ cl pentru o mai buna guvernare?


    Mult bla-bla si treaba putina!

    Mult mai mult succes poate de acum incolo!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version