Comisia Europeana prezinta, la aceasta ora, raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare pe justitie. "Unele progrese au fost facute in ultimele 6 luni, Romania mai are multe de facut in privinta respectarii statului de drept. Au fost respectate doar unele dintre benchmarkurile din MCV. Indepedenta justitiei si instabilitatea institutiilor ramin o mare sursa de ingrijorare", sunt primele concluzii prezentate de purtatorul de cuvant al Comisiei Europene, Mark Gray. Raportul MCV subliniaza si "rezistenta institutiilor anticoruptie la presiuni" si atrage atentia, in premiera, asupra "hartuirii" unor "oficiali-cheie, judecatori si nu numai" in mass-media: "Rolul mass-media e de asemenea luat in calcul: revizuirea regulilor existente pentru a asigura protectia institutiilor si a persoanelor", spune Mark Gray.

  • Comisia va adopta un nou raport inainte de finalul anului 2013.

"Comisia ar dori, de asemenea, sa atraga atentia asupra rolului mijloacelor de informare in masa. Au existat numeroase exemple de mijloace de informare in masa care au exercitat presiuni asupra sistemului judiciar, precum si anumite indoieli cu privire la eficacitatea activitatii de supraveghere desfasurata de Consiliul National al Audiovizualului. Situatia sugereaza necesitatea unei revizuiri a normelor existente pentru a garanta faptul ca libertatea presei este insotita de o protectie corespunzatoare a institutiilor si a drepturilor fundamentale ale persoanelor, precum si pentru a pune la dispozitie masuri reparatorii eficiente", se arata in raportul Comisiei.

Colegiul comisarilor europeni a adoptat miercuri raportul pe justitie din cadrul MCV, care analizeaza progresele realizate in ultimele sase luni in ceea ce priveste cele zece recomandari incluse in precedentul document.

Principalele concluzii prezentate de Mark Gray, purtatorul de cuvant al Comisiei Europene:

  • Rolul mass-media e de asemenea luat in calcul: revizuirea regulilor existente pentru a asigura protectia institutiilor si a persoanelor.
  • Numirea sefilor DNA si Parchetului General trebuie sa se faca in mod deschis si transparent, pe cit posibil cu suportul CSM.
  • Raportul noteaza rezistenta institutiilor anticoruptie la presiuni.
  • ANI a continuat sa-si dezvolte eficienta, dar e un mare semn de intrebare ca deciziile sale sint frecvent contestate.
  • DNA a vazut o dublare a condamnarilor in cazul dosarelor de coruptie.
  • Comisia va adopta un nou raport inainte de finalul anului 2013.
  • Q: Schengen, indeplineste Romania conditiile?
  • A: Da, Comisia crede ca Romania indeplineste conditiile tehnice pentru a intra in Schengen. Raportul MCV nu are legatura cu aderarea la zona Schengen.
  • Q: Este Romania singularizata in UE in acest moment, prin faptul ca nici macar nu le-ati transmis raportul? V-ati pierdut complet increderea in Romania?
  • A: Romania e intr-o situatie speciala, la fel ca si Bulgaria. De ce? Pentru ca cele doua guverne si-au luat in perioada de post-aderare niste commitmens si CE le monitorizeaza. In ceea ce priveste comunicarea cu Romania, exista incredere. Faptul ca premierul Ponta se intilneste luni cu Barroso confirma dialogul bilateral. E un acord important intern intre Basescu si Ponta care speram ca va creste stabilitatea sistemului politic in Romania.
  • In ce priveste accesul la raport, nu cred ca este o abordare neobisnuita. In iulie anul trecut a fost aceeasi abordare. Singura diferenta e ca raportul nu s-a mai scurs in presa o saptamina inante de adoptare. Am avut nenumate intilniri cu ministrii-cheie din Romania in ultimele saptamani.
  • Q: Exemplul despre media, pentru prima oara amintit in MCV. Care au fost sursele voastre pentru a investiga aceste probleme? Au existat intilniri cu Monica Macovei pe acest subiect? Intelege CE ca prin acest paragraf nu va mai fi libertate de expresie in Romania?
  • A: Este un subiect foarte important. In primul rind - importanta fundamentala a presei libere. Am avut numerosi jurnalisti care si-au exprimat ingrijorarea cu privirera la presiunile mediatice. In al doilea rind, avem mai multe cazuri, nu doar unul sau doua, in care oficiali-cheie, judecatori si nu numai, au fost intimidati, hartuiti prin mass-media. Stiti ca presedintele Barroso si-a exprimat aceasta ingrijorare in august. Si Comisia de la Venetia si-a exprimat ingrijorarea. Vedem lucruri care au trecut linia rosie in mai multe cazuri. Media a fost utilizata pentru a intimida anumite personaje.
  • Q: Care sint sursele de informare?
  • A: Nu este rolul meu sa spun cine. Am avut plingeri de la o varietate mare de institutii care au un rol in justitie. De aceea raportul include acest paragraf.
  • Q: Stie CE despre presiunile politice exercitate de Traian Basescu asupra presei?
  • A: In ultimele 6 luni am vazut declaratii din toate partile politice. Nu am vazut politiceni-cheie spunind in ultimele 6 luni "Stati asa, s-a ajuns prea departe". Raportul spune ca au fost progrese in ceea ce priveste restabilirea ordinii si statului de drept. Dar inca nu avem citeva numiri cheie. De exemplu, am fi vrut sa avem pina acum sefi la DNA si PG, ceea ce nu s-a intimplat. CE si-a exprimat preocuparile privind procedura numirilor
  • Q: Sunt probleme cu patronii de media care duc campanii impotriva institutiilor din justitie, asta a vrut sa spuna Comisia?
  • A: Raportul e clar. Nu veti vedea mentionarea unor ziaristi anume. Exista campanii de presa impotriva unor persoane-cheie din institutii din domeniul justitiei.
  • Q: Este de acord Comisia cu noua lege privind statutul parlamentarilor?
  • A: Am vazut mai multe interpretari ale impactului noului statut. CE vede unele progrese, dar apar si unele probleme. Pe de o parte exista noul statut, pe de alta parte exista alte reglementari. Exista anumite intrebari de luat in considerare privind problema statutului si imunitatii parlamentarilor.
  • Q: Cum ati descrie disponibilitatea Guvernului in privinta cooperarii in privinta spalarii banilor?
  • A: Am vazut o imbunatatire a comunicarii. Dar e greu pentru CE sa spuna cum merge cooperarea in lipsa datelor statistice. 
  • Q: Marcheaza acest raport intoarcerea la normalitate?
  • A: A fost un an dificil. CE vede acest raport ca un semn de incurajare ca nu ar trebui sa mai vedem o criza politica. Romania are un Guvern si un Parlament nou. Guvernul si-a asumat public lupta impotriva coruptiei, sprijinirea independentei justitiei. Raportul spune ce s-a facut si ce nu. Am fi vrut sa vedem rezolvate toate cele 10 recomandari. Nu sint toate rezolvate, dar speram ca vor fi repede rezolvate. Speram ca 2013 vom vedea un mediu politic mai stabil.
  • Q: Ati spus ca Ponta si Barroso se vor intilni luni. Care e agenda?
  • A: Intalnirea e la cererea premierului Ponta. Saptamina viitoare va fi un Consiliu European extrem de important. Aceasta e ocazia potrivita de intilnire a celor doi. Se va discuta despre fonduri, despre MCV.

Cateva dintre concluziile prezentate in comunicatul Comsiei Europene privind raportul MCV:

  • Raman inca multe de facut pentru a atinge obiectivele fixate in cadrul MCV. Raportul prezinta principalele evolutii din ultimele sase luni in reforma sistemului judiciar si masurile adoptate impotriva coruptiei, luandu-se nota de capacitatea de rezistenta in situatii dificile a instantelor si a institutiilor anticoruptie.
  • Comisia va monitoriza indeaproape progresele inregistrate si va adopta un nou raport privind procesul de reforma inainte de sfarsitul acestui an.
  • Cu toate ca respectarea Constitutiei si a hotararilor pronuntate de Curtea Constitutionala a fost restabilita, nerespectarea independentei sistemului judiciar si instabilitatea cu care se confrunta institutiile judiciare raman o sursa de ingrijorare. In raportul Comisiei se subliniaza, de asemenea, importanta numirii unui nou Procuror General si a unei noi conduceri a Directiei Nationale Anticoruptie care sa se bucure de increderea opiniei publice si care sa faca dovada independentei, integritatii si profesionalismului necesare pentru obtinerea unor rezultate concrete in combaterea coruptiei.
  • Recomandarile Comisiei subliniaza, de asemenea, responsabilitatea pe care o au ministrii si parlamentarii in a oferi un exemplu in materie de respectare a integritatii.

Recomandari ale Comisiei Europene:

Noul Guvern si-a facut deja cunoscut angajamentul fata de independenta sistemului judiciar si suprematia statului de drept in cadrul Acordului institutional de colaborare dintre presedinte si prim-ministru. Acesta ar trebui sa fie acum urmat de:

  • Introducerea unui cadru clar11 privind interdictia de a critica hotarari judecatoresti si de a submina activitatea magistratilor sau de a face presiuni asupra acestora si asigurarea aplicarii eficace a acestor cerinte. Consiliul Superior al Magistraturii ar trebui sa fie invitat sa emita un aviz privind dispozitiile relevante.
  • Revizuirea standardelor existente pentru a se garanta existenta unor mijloace de informare in masa libere si pluraliste, asigurandu-se, totodata, masuri reparatorii eficiente impotriva incalcarii drepturilor fundamentale ale omului si impotriva exercitarii de presiuni nejustificate si a recurgerii la acte de intimidare de catre mijloacele de informare in masa asupra sistemului judiciar si a institutiilor implicate in combaterea coruptiei. Ar trebui sa se dea asigurari Consiliului National al Audiovizualului cu privire la independenta sa efectiva, iar acesta ar trebui sa isi indeplineasca pe deplin rolul prin instituirea si aplicarea unui cod de conduita in aceasta privinta.

Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii, Oana Schmidt-Haineala, si ministrul roman al justitiei, Mona Pivniceru, s-au deplasat in cursul lunii ianuarie la Bruxelles si au avut intrevederi cu conducerea secretariatului general al Comisiei Europene (CE), despre care au precizat, fara sa intre in amanunte, ca au avut loc in perspectiva adoptarii raportului pe justitie de catre CE.

Pe de alta parte, CE a renuntat la misiunea de experti despre care presedintele Traian Basescu a afirmat in decembrie ca va avea loc dupa 11 ianuarie, desi deplasarea fusese confirmata si de unele surse europene, in contextul in care la Bucuresti se formase un nou guvern.

De asemenea, CE a renuntat in acest an si la practica anterioara de a trimite varianta finala a raportului la Bucuresti, pentru ultimele ajustari de comun acord cu autoritatile romane, pentru a evita scurgerea in media a documentului inainte de prezentarea sa oficiala.