Autoritatile din Cluj sunt puse sa rezolve o eroare grava de proiectare pentru doua dintre cele mai noi lucrari de infrastructura din judet: extinderea la 3.500 de metri a pistei Aeroportului International Cluj-Napoca intersecteaza in capatul din Est traseul centurii ocolitoare Valcele - Apahida. Concret, pista care se afla in proces de extindere se va opri la aproximativ 200 de metri de centura inaugurata in 2009, insa soseaua se intersecteaza cu zona de balizaj a pistei. Situatia a starnit neintelegeri intre actuala si fosta conducere a judetului, iar nimeni nu isi asuma responsabilitatea pentru eroare. In schimb, autoritatile locale cauta acum solutii: o bucla de ocolire la centura de circa 3-4 km si un cost de peste 10 milioane de euro sau amenajarea unui sistem cu bariera pe soseaua de centura in dreptul pistei.

Pista aeroportului din Cluj-Napoca si centura ocolitoareFoto: Hotnews

In martie 2009, cand directiile de specialitate ale Consiliului Judetean Cluj au avizat traseul centurii ocolitoare, proiectul de dezvoltare a aeroportului clujean prevedea pentru pista o lungime de numai 2.100 m. Lucrurile s-au complicat penste un an, in 2010, cand s-a optat ca pista aeroportului sa mearga pana la 3.500 m, insa pe atunci tronsonul centurii de la capatul comunei Apahida era deschis deja circulatiei, scrie Ziua de Cluj care prezinta si planurile transmise de proiectantul pistei aeroportului, Iptana.

Directorul aeroportului, David Ciceo sustine ca intersectia intre cele dua obiective de infrastructura se realizeaza intre soseaua de centura si zona de balizaj a viitoarei piste de 3.500 m.

"Capatul fizic al noii piste de aterizare-decolare a aeroportului nu ajunge sa se suprapuna cu centura. Acesta se opreste la 200 m inainte de centura, numai ca intr-adevar intervine zona de balizaj, plus partile de obstacolare care, de asemenea, mai implica o distanta semnificativa", a spus Ciceo.

Acesta a mai aratat ca acum se fac analize si calcule si ca s-ar impune o deviere a centurii Valcele-Apahida (tronsonul III, undeva intre kilometrii 19+300 - 20+070), cu 2.200 m.

Desi au existat speculatii cu privire la aceasta problema, pana acum "reprezentantii Consililui Judetean, cei ai aeroportului si cei ai Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) au evitat sa vorbeasca despre aceasta situatie. Motivul pentru care s-a trecut usor peste acest aspect se leaga de faptul ca in etapa ce vizeaza constructia pistei pana la 2.100 m, traseul centurii nu este afectat in nici un fel. Daca, insa, conducerea aeroportului si administratia judeteana decid sa mearga mai departe cu lucrarile la pista - asa cum este prevazut in proiectul de dezvoltare a aeroportului - situatia se schimba. Cele doua obiective ajung sa se suprapuna in zona de dupa sensul giratoriu care face legatura intre centurile Valcele-Apahida si B-dul Muncii - Apahida", mai scrie Ziua de Cluj.

Ce variante iau in calcul autoritatile: bucla de ocolire la centura de 10 mil. euro sau bariera in dreptul pistei

"Dupa cum se poate vedea din planul Iptana, pentru ca traseul pistei sa nu se loveasca de centura, ar mai fi nevoie de o distanta de peste 700 m, care sa asigure, bineinteles, si zona de balizaj", a explicat seful CNADNR Cluj, Eugen Cecan.

"Acum se vehiculeaza mai multe ipoteze. Desigur, crearea unei bucle de ocolire la centura Valcele - Apahida, de circa 3-4 km, este una dintre variante, insa aceasta este extrem de costisitoare. Peste 10 milioane de euro ne-ar costa, cu tot cu exproprieri, si nu stiu cine ar fi dispus sa plateasca pentru ea. Pe de alta parte, s-a luat in discutie inclusiv posibilitatea amenajarii unui sistem cu bariera, astfel incat avioanele sa poata ateriza si decola fara sa fie in vreun fel incomodate de traficul de pe centura. Ar fi o varianta ieftina, insa nu tocmai ideala, daca se are in vedere ca ar crea unele dezavantaje traficului rutier", a spus Cecan.

Eroarea de proiectare, motiv de contre intre actuala si fosta conducere a judetului

Noul presedinte al CJ, Horea Uioreanu, spune ca problema nu poate fi incheiata pana cand nu vor fi gasiti responsabilii care au autorizat aceasta eroare.

El a precizat ca administratia judeteana intentioneaza sa continue pista aeroportului pana la 3.500 m, asa cum este prevazut in proiectul de dezvoltare a aeroportului. "Pana atunci va trebui sa reglam aceasta problema. Daca se impune sa facem acea bucla ocolitoare, nu stiu cine va plati. Sa plateasca cei care se fac responsabili de aceasta eroare!", spune Uioreanu.

De cealalta parte, fostul sef al CJ Cluj, Alin Tise sustine ca extinderea pistei la 3.500 de metri nu este afectata de construirea soselei de centura si ca de gestionarea celor doua proiecte, a avizelor si a studiilor s-au ocupat Aeroportul Cluj-Napoca si, respectiv, Ministerul Transporturilor prin CNADNR.

In plus, Tise sustine ca "de la momentul inceperii constructiei celor doua obiective - pista si centura, proiectantii celor doua institutii si-au coroborat proiectele in permanenta, iar "intreaga documentatie a fost aprobata in plenul Cnsiliului judetean in unanimitate, de reprezentantii tuturor partidelor politice".

Doua obiective care se incurca intre ele, dar au toate avizele luate

Publicatia locala scrie ca "administratia judeteana si-a dat acordul cu privire la traseul centurii inca din martie 2009, moment la care avea, de altfel, cunostinta si despre noul proiect al aeroportului. Pe atunci, traseul pistei era prevazut cu o lungime mai mica, de doar 2.100 de m si nu era afectata in vreun fel".

In decembrie 2009 tronsonul de centura a fost deschis traficului - cu aproape un an inainte ca administratia judeteana sa revina cu solicitarea de extindere a pistei pana la 3.500 m.

Conform documentelor transmise CNADNR, CJ a solicitat aviz pentru documentatia tehnica si pentru Planul Urbanistic Zonal care includea si pista in lungime de pana la 3.500 m, in septembrie 2010. Culmea, CNADNR a dat aviz favorabil, desi in mod normal specialistii acestei institutii ar fi trebuit sa sesizeze ca traseul pistei ajunge sa se suprapuna cu tronsonul III al centurii Valcele - Apahida.