Bugetul pe 2013 pentru Magistrala 5 de metrou, redus drastic. Santierul metroului din Drumul Taberei s-ar putea prelungi pana in 2018

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Luni, 28 ianuarie 2013, 17:43 Actualitate | Esenţial


Santier in Dr Taberei: "In 3 ani aici va fi statia ta de metrou" (august 2012)
Foto: Hotnews
Lucrarile la Magistrala 5 de metrou Dr. Taberei - Universitate ar putea fi serios afectate anul acesta, iar santierul din cartierul bucurestean Drumul Taberei ar putea fi prelungit cu cativa ani, dupa ce in bugetul pe anul 2013 fondurile alocate magistralei 5 au fost puternic reduse. "Fondurile necesare pentru realizarea in termen a lucrarilor planificate la Magistrala 5 Drumul Taberei - Eroilor 2 sunt total insuficiente", "nu vor ajunge decat pentru realizarea a 10% din lucrari pana in anul 2014" si "vor decala termenul de finalizare cu minim 2 ani" sustin intr-un comunicat utlizatorii de pe forumul de specialitate metrouusor.com.

In plus, in proiectul de buget, "Data programata a terminarii si punerii in functiune (PIF)" a metroului din Dr. Taberei a fost modificata si in loc de anul 2014 (dupa cum era stipulat in bugetele din anii anteriori) a fost trecut anul 2018.

Bugetul pe 2013, redus puternic

In proiectul de buget pe 2013, la capitolul dedicat lucrarilor la Magistrala 5 Drumul Taberei - Universitate (paginile 33-34), s-au alocat circa 95 de milioane de lei, mult mai putin decat cei 500 de milioane estimati pentru 2013 de catre Guvernul Ponta 1 la rectificarea bugetara din vara lui 2012.

Mai mult, pentru anul 2014 este estimata o alta suma foarte mica - 65 de milioane de lei - prea putin, dupa cum sustine comunitatea de pe forumul de specialitate metrouusor.com.

In plus, la capitolul dedicat lucrarilor la Magistrala 5, Drumul Taberei - Universitate, "Data programata a terminarii si punerii in functiune (PIF)" a fost modificata si in loc de anul 2014 (dupa cum era stipulat in bugetele din anii anteriori) a fost trecut anul 2018.

Forumistii: In forma actuala fondurile nu vor ajunge decat pentru realizarea a 10% din lucrari pana in anul 2014

"In urma analizei proiectului de buget pentru perioada 2013-2014, constatam ca fondurile necesare pentru realizarea in termen a lucrarilor planificate la Magistrala 5 Drumul Taberei - Eroilor 2 sunt total insuficiente, in cazul votarii bugetului in forma actuala fondurile nu vor ajunge decat pentru realizarea a 10% din lucrari pana in anul 2014", se arata intr-un comunicat de presa initiat de membrii forumului de specialitate metrouusor.com.

"Astfel, din necesarul de 900 milioane lei, in buget sunt prevazute doar 200 milioane lei, din care 100 milioane de lei sunt datoriile neachitate din anul 2012, cand de asemenea bugetul a fost redus de la 360 milioane lei la 170 milioane lei. Precizam din nou ca fondurile actuale vor bloca cu minim un an punerea in functiune a celor doua TBMuri (punere in functiune planificata pentru luna martie 2013) si vor decala termenul de finalizare cu minim 2 ani, prelungind restrictiile de trafic si disconfortul provocat de santierele din cartierul Drumul Taberei. Astfel insistam pentru reanalizarea proiectului de buget de investitii pentru Magistrala 5 in perioada 2013-2014, in caz contrar lucrarile vor fi afectate in mod negativ si irecuperabil la capitolul intarzieri", se mai arata in comunicat.

Gh. Udriste (PDL), fost director Metrorex, condamna nealocarea sumelor necesare proiectelor in curs de executie

De aceeasi parere este si deputatul PDL, Gheorghe Udriste, fostul sef al Metrorex intre 2009 si 2012, care a declarat duminica, intr-o conferinta de presa ca "nealocarea sumelor de bani necesare dezvoltarii retelei de metrou din Bucuresti pe proiectele care sunt in curs de executie pune in pericol activitatea si creeaza conditiile pentru ca sute de oameni care lucreaza pe aceste santiere sa ramana fara locuri de munca".

Referitor la executia liniei 5 de metrou, el a spus ca anul acesta fata de un necesar de peste 500 de milioane de lei pentru continuarea in ritmul stabilit a lucrarilor la tronsonul Drumul Taberei - Eroilor au fost alocate doar 210 milioane de lei, dintre care circa 100 de milioane de lei il constituie arierate pentru activitatea desfasurata in cursul anului trecut, noteaza Agerpres.

Udriste a mai afirmat ca pentru extinderea liniei 4 de metrou si inceperea lucrarilor la linia de legatura cu Aeroportul Otopeni au fost alocate doar circa 70 de milioane de lei, in timp ce necesarul este de aproximativ 200 de milioane de lei.

UPDATE Fenechiu: Bugetul Metrorex va fi suplimentat la rectificare dacă vom cheltui toate sumele alocate


Bugetul Metrorex, regie care are in derulare proiecte importante, va fi suplimentat la rectificare daca sumele alocate prin buget vor fi cheltuite, a declarat luni ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, cu ocazia dezbaterilor de buget din comisiile parlamentare reunite de specialitate, potrivit Agerpres.

"Daca vom cheltui toate sumele alocate prin acest buget, respectiv 266 milioane lei, pentru magistrala Drumul Taberei - Universitate - Panteliom, magistrala catre Otopeni si magistrala Parc Bazilescu - Straulesti, am primit promisiuni din partea premierului si a domnului Voinea (ministrul pentru buget - n.r.) ca vom primi sume suplimentare la rectificare astfel incat lucrarile sa nu fie stopate", a spus ministrul transporturilor in contextul in care majoritatea intrebarilor puse de catre membrii comisiilor economice au vizat dezvoltarea infrastructurii de metrou din Bucuresti.

Cum s-ar decala lucrarile la Metroul din Drumul Taberei

In conditiile reducerii drastice a finantarii pentru Magistrala 5 de metrou, utlizatorii de pe forumurile de specialitate metrouusor.com si skyscrapercity.com sustin ca lucrarile risca sa fie intarziate semnificativ, iar majoritatea statiilor ar urma sa fie gata "la rosu" (n.r. constructie fara finisaje, instalatii sau amenajari exterioare) abia peste un an sau doi si nu cum ar fi fost planificat, spre finalul lui 2013. In plus, nici tunelele de legatura nu vor fi gata complet precum in programul initial.

Potrivit forumistilor care cunosc foarte bine situatia santierului de metrou din Drumul Taberei, in mod normal, in conditii de finantare suficienta, la sfarsitul anului ar trebui ca toate statiile sa fie gata "la rosu" si tunelele intre ele sa fie sapate. Insa, daca bugetul pe 2013 va fi unul redus, la finele anului vor fi gata maxim doua statii "la rosu", Orizont si Favorit, iar tunelele vor fi sapate cel mult pana la statia Favorit.

Traseul magistralei de metrou M5
Foto: Hotnews
In plus, utilizatorii forumurilor de specialitate sustin ca masinile care sapa tunelele - TBM-urile (Tunnel Boring Machine) ar trebui sa inceapa lucrul in luna martie, insa in conditiile unei bugetari atat de reduse e posibil ca acest lucru sa nu se mai intample - ceea ce ar insemna noi intarzieri si mai multi bani pierduti.

Desi bugetul alocat magistralei M5 a fost redus, in proiectului bugetului pe anul acesta se precizeaza ca in anul 2013 "se vor continua lucrarile de structura incepute in anul 2011 pe zona Raul Doamnei - PSS (Put Scoatere Scut) Opera (Hasdeu). In anul 2013 se vor finaliza lucrarile de structura la statia si depoul Valea Ialomitei si de asemenea se vor finaliza documentatiile de proiectare si achizitie pentru lucrarile de structura ale sectiunii Eroilor - Piata Iancului".

HotNews.ro a cerut informatii si detalii despre efectele reducerii bugetului si de la companiile care se ocupa cu constructia magistralei M5 Drumul Taberei - Universitate si va publica raspunsul acestora de indata ce il va primi.

Totodata, HotNews.ro a cerut explicatii si o pozitie din partea Metrorex si va publica raspunsurile institutiei imediat ce le va primi.

Premierul Ponta a evitat sa spuna ce se va intampla in 2013 cu lucrarile la Metroul din Dr. Taberei

In timpul intalnirii online cu cititorii HotNews.ro de vineri, 25 ianuarie, premierului Victor Ponta i s-a pus o intrebare legata de bugetul foarte mic si intarzierile lucrarilor la magistrala 5 de metrou, insa prim-ministrul a evitat un raspuns concret. Redam mai jos dialogul:

"Geo333 [utilizator]:

Domnule prim-ministru,

1. Metroul din Drumul Taberei constituie cea mai mare investitie de acest gen dupa 89. Inceputa intr-un ritm alert, lucrarea a incetinit in ultimele luni, ca urmare a taierii fondurilor alocate initial, la rectificarea bugetara in vara. Aflam acum ca in 2013 fondurile alocate vor fi si mai mici, de unde rezulta incetinirea substantiala a lucrarilor. Ramanem asadar cu gropile deschise si santiere inghetate. Ce le spuneti locuitorilor acestui cartier, care afla ca in loc sa se incheie in 2015, lucrarile vor dura pana prin 2018 sau chiar mai mult? Ce solutii vedeti pentru continuarea normala a lucrarilor, finantate in mare parte dintr-un credit BEI?


raspuns (Vineri, 25 ianuarie 2013, 13:20) Victor Ponta [hotnews.ro] i-a raspuns lui Geo333:

Sustin cu toata convingerea trecerea metroului de la Ministerul Transporturilor la Primaria Capitalei, guvernul asigurand in continuare subventia si finantarea proiectelor deja incepute."

Bugetul lucrarilor la Magistrala M5, injumatatit de guvernul Ponta 1 in august 2012


In august 2012, la prima rectificare bugetara facute de guvernul Ponta 1, fondurile alocate santierului de metrou din Drumul Taberei au fost drastic reduse: de la 380,9 milioane de lei, suma alocata initial pentru 2012, fondurile au fost reduse la 178,9 milioane de lei. Acest lucru s-a vazut pe teren, iar lucrarile au incetinit si n-au mai ramas in grafic.

HotNews.ro a scris atunci cum o astfel de rectificare are efecte negative si pot duce la intarzieri ale lucrarilor.

Metrorex informa atunci pentru HotNews.ro ca, in urma acelei rectificari, "pot aparea intarzieri, amanari sau in cel mai rau caz, sistari temporare ale lucrarilor, cu consecinte negative in plan economic, financiar si social".
Mai mult, Metrorex atragea atentia ca "in cadrul contractului de executie statii si tunele pe sectiunea Raul Doamnei - Hasdeu este necesara suplimentarea fondurilor cu suma de 99.200 mii lei in scopul respectarii clauzelor contractuale si a graficului de executie", lucru ce nu s-a mai intamplat in anul 2012.

Totusi, la acea rectificare, desi fondurile pentru anul 2012 erau taiate puternic, se estima ca pe anul 2013 sa fie alocati peste 500 de milioane de lei. Cu toate acestea, bugetul pe anul 2013 este de peste cinci ori mai mic decat estimarea facuta de Guvernul Ponta 1 in august 2012.

Despre Magistrala de metrou M5 Dr. Taberei - Universitate

Magistrala 5 Drumul Taberei - Universitate, pe Sectiunea Raul Doamnei - Hasdeu (Opera) are, potrivit paginei oficiale, doua loturi care in total costa peste 255 de milioane de euro si are termen de finalizare in anul 2015.

Lotul 1.1, Raul Doamnei - Hasdeu (Opera) are o lungime de 6,2 km, 9 statii si este construit de asocierea Astaldi - FCC Construccion - Delta ACM - AB Construct. Valoarea contractului este de peste 918 milioane de lei fara TVA.

Lotul 1.2, Statia, Depoul si Galeria de legatura Valea Ialomitei are o lungime de 1 km, o statie si un depou si este construit de asocierea Max Bogl (Germania) - Max Boegl (Romania). Valoarea contractului este de peste 231 de milioane de lei fara TVA.

In cazul ambelor loturi, finantarea este asigurata in proportie de 50% de la Banca Europeana de Investitii (BEI) si 50% de la bugetul de stat.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















17469 vizualizari

  • +14 (14 voturi)    
    pai e corect (Luni, 28 ianuarie 2013, 22:54)

    kata_m [utilizator]

    acum pensionarii din dr. Taberei (mai ales cei din armata) au pensii marite isi permit acum un taxi pana in centru.... la ce nevoie de metrou?
    pacat de cei tineri care muncesc "la privat" si stau acolo.... ei isi pierd orele in traficul auto
    • +10 (10 voturi)    
      adevar graiesti (Marţi, 29 ianuarie 2013, 9:01)

      tntmind [anonim] i-a raspuns lui kata_m

      Inainte sa sape prietenii tot bulevardul, sa puna garduri, sa desfiinteze cate 2 benzi pe sens si trecerile de pietoni, eu ma deplasam spre serviciul meu de "la privat", in zilele frumoase si in alea cu zapada de 1 metru, cu tramvaiul 25, cand e frumos afara ma plimb, ca am 900 de metri pe GPS de acasa pana in statie, iar in alea urate rau, evit traficul si soferii care uita brusc sa conduca, cand da zapada. Eh, acum, dupa ce au desfiintat trecerile de pietoni si le-au mutat la mama naibii, am 1360 de metri, ca trebuie sa ocolesc aproape o statie, ceeace e destul de mult deja, dar nici ca un chiabur, cu masina, nu pot sa merg, ca fac o ora pana la serviciu (asta in zilele alea frumoase, nu cand ploua/ninge).

      Daca se termina in 2015 metrou, nu mai era deloc palpitant, viata ar fi devenit plictisitoare, stiai ca nu e aglomeratie, era previzibil timpul necesar pentru a ajunge in punctul X, chiar nu mai avea niciun farmec viata in Drumul Taberei.

      Multumesc guvernului USL care imi face inima sa bata cu putere si venele sa mi se umfle de nervi in fiecare dimineata cand incerc sa ies din cartier ca s-ajung la serviciu sa platesc taxe din care se sa imbuibe.
  • +8 (8 voturi)    
    stiam (Marţi, 29 ianuarie 2013, 0:32)

    woe [utilizator]

    de cand s-au apucat sa-l faca stiam asta. N-am inteles, totusi, de ce nu s-au apucat sa scobeasca pe 500metri ci-au stricat drumul pe 5 km. Cunosc, totusi oameni care stau cu chirie acolo si neaparat vor sa-si ia o locuinta tot acolo; natura umana e de nepatruns.
  • +12 (12 voturi)    
    Reprezentanti in parlament (Marţi, 29 ianuarie 2013, 0:35)

    Dodel540 [utilizator]

    Locuitorii din Drumul Taberei se pot adresa oricand parlamentarilor de circumscriptie alesi la ultimele alegeri in scopul unei sustineri in parlament a proiectului magistralei de metrou.
    Sa vedem : George Becali (zis si in slujba crucii), dar vai domnul Becali locuieste in Pipera si guess what.. nu ii pasa !
    Poate ca Dl Sturzu de la HIQ , sau etc etc
    Sincer, ma apuca rasul doar scriind acest text. Hahaha!
  • +7 (7 voturi)    
    Reforma USL (Marţi, 29 ianuarie 2013, 0:57)

    Donim [utilizator]

    Reforma sociala USL pana acum (pacea sociala): marirea taxelor locale cu 16%, marirea accizelor de la 1 ianuarie cu 6%, cresterea taxelor pe tutun si alcool, re-introducerea timbrului de poluare pentru masini, co-plata in sistemul de sanatate, blocarea fondurilor UE, criza medicamentelor citostatice si nu numai. Urmeaza inflatia galopanta si ingroparea economiei romanesti prin impunerea de impozite in trepte si anularea negocierilor cu FMI. USL=taxe si inflatie taxe si inflatie taxe taxe taxe, inflatie, impozite, taxe, taxe, taxe, inflatie.
  • +8 (8 voturi)    
    Cauza si efect (Marţi, 29 ianuarie 2013, 7:52)

    xhermesx [utilizator]

    Ati vrut niste partide si oameni politice incompetenti, ipocriti, incoerenti si mincinosi, i-ati votat, ii aveti (da, folosesc pluralul caci au fost peste 50 % din voturi si, teoretic cam la fel din Drumul Taberei). Micul "Titulescu" isi bate joc si se fofileaza ca de obicei cand trebuie sa ia taurul de coarne. Metroul o sa fie dat in folosinta prin 2020.
  • +7 (7 voturi)    
    Sa ne traiesti Tov. Tonta (Marţi, 29 ianuarie 2013, 9:04)

    Zummm [utilizator]

    Si sa te vedem cum cazi su prima garnitura de metrou care o sa se inaugureze la apstele cailor
  • -9 (9 voturi)    
    Un dezastru !! (Marţi, 29 ianuarie 2013, 9:27)

    JohnBilco [anonim]

    Aceasta extindere de Metro asa cum a fost conceputa si cum se executa !! Cred ca spagile sau dat deja ( vezi PDL !!) si bugetele pentru restul nu mai sint de gasit ( alte spagi..??). Va dura 20 ani constrctia acestei linii, care in fapt trebuia sa se termine in max 5 ani !! Nici Astaldi care s-au angajat la aceasta lucrare nu stiu NIMIC despre forare tunele un "soft ground" : sint onstructori de duzina , mai ales drumuri si autostrazi...DAR SINT PE FAZA au cistigat bani buni la Stadionul National, etc...si sint asociati cu asfaltatorii cei mai griddy din R. jib
    • +6 (6 voturi)    
      hai nu zau (Marţi, 29 ianuarie 2013, 10:02)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui JohnBilco

      va sa zica mult hulitul guvern Boc gaseste resurse in plina criza pentru o lucrare de importanta maxima pentru vreo 20% din populatia Bucurestiului. Iar Ponta omoara investitia si da in schimb cate 100 lei la pensie, salariu minim etc. Mai tin minte pe unul care mai dadea cate 100 de lei.
      Nu stiu ce experienta are Astaldi la tuneluri dar lucrarea a fost inceputa in forta.
      PS nu cumva daca faci autostrazi trebuie sa te pricepi un pic si la viaducte si tuneluri? ca doar nu toate autostrazile trebuie sa treaca prin baragan.
  • +4 (4 voturi)    
    plata impozite (Marţi, 29 ianuarie 2013, 9:30)

    java [utilizator]

    Ce ar fi sa dam si noi doar 5% din impozitul pe case si masini si sa ne tinem bani pentru taxi.In toata lumea asta investitiile pe transportuk public sunt prioritare deoarece se incerca reducerea traficului si asa in crestere. La noi ca la nimeni, suntem condusi de o gloata de hiene care in momentul in care ajung acolo singurul obiectiv e sa dirijeze bani unde vor ei.
    Pai daca o lucrare ar dura putin, timpul in care pot sa fure e mic asa ca sa o lungim sa putem fura mai mult.
    In afara de asta lucrarea a inceput in timpul celeilalte guvernari deci baieti proceputi la toate sunt alti nu ai lor.
    Asta e romania si nu cred ca se va schimba ceva vreodata.
    Numai bine
  • +2 (2 voturi)    
    6 km - 9 statii?!?!? (Marţi, 29 ianuarie 2013, 9:50)

    Motanul_incaltat [utilizator]

    o statie la fiecare 666 metri? coincidenta? :))
    • 0 (2 voturi)    
      ... (Marţi, 29 ianuarie 2013, 11:35)

      a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui Motanul_incaltat

      Da, si explicatia e simpla. Nu mai sunt firme in Romania capabile sa construisca tuneluri deci banii vor merge la firme straine. Dar la statii e altceva, intra kilometri de marmura, instalatii electrice, finisaje, manopera. O adevarata mina de aur...
      Statiile dese se justifica doar in centru, in Drumul Taberei mai putin de 10% dintre calatori provin dintre locatarii blocurilor din dreptul statiilor. Majoritatea vin de pe strazile laterale, iar pentru acestia chiar nu contau 200 de metri in plus (mai mult, daca folosesti o scurtatura de multe ori e aceeasi distanta). Deci pentru confortul a mai putin de 10% dintre utilizatori vom avea costuri de operare duble.
  • +4 (4 voturi)    
    Cadou (Marţi, 29 ianuarie 2013, 10:07)

    gosa [utilizator]

    Este cel mai frumos cadou oferit de USL (guvern+primarie) cetatenilor sectorului 6!
    Ar trebui acum sa iasa in piata Universitatii sa protesteze impotriva PDL-ului care a initiat si pornit proiectul alocand sumele de bani necesare.


    Dupa pasajul fantoma a lui Oprescu de pe Splai este al doilea proiect important pentru Bucuresti care ingheata! Felicitari!
  • +2 (2 voturi)    
    incredibil (Marţi, 29 ianuarie 2013, 10:15)

    mircearh [utilizator]

    Baaaai prostovanilor de la guvernare !!
    Metroul ala ar trebui sa fie considerat o investitie esentiala, printre cele mai importante care s-ar putea face pentru relansarea economiei .
    Un metrou inseamna cresterea atractiviatii zonei pt comercial, cresterea mobilitatii, cresterea afacerilor imobiliare in zona.
    Parca vad ca panselutele, bordurile si alte nimicuri vor prospera si anul asta, in timp ce lucrurile cu adevarat importante sunt bagate sub pres .


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by