Calendarul activitatilor necesare pentru echivalarea studiilor educatorilor si invatatorilor va fi prelungit. Acesta este unul dintre cele patru puncte asupra carora Ministerul Educatiei si sindicatele din preuniversitar au semnat un Acord, remis HotNews.ro in noaptea de luni spre marti. Un alt obiectiv comun sindicate-minister: in aceasta sesiune parlamentara se va sustine mentinerea, in Legea Educatiei, a functiilor didactice de educator si invatator pentru cei care se afla in prezent in sistem, fara alte conditionalitati. Acordul nu spune insa nimic despre ordinul care se afla pe masa ministrului spre semnare din noiembrie anul trecut si prin care circa 22.000 de invatatori si educatori asteapta sa le fie echivalate competentele si sa devina profesori in invatamantul primar si prescolar, ceea ce le-ar aduce o crestere semnificativa de salariu.

Ministerul Educatiei a anuntat luni seara, 21 ianuarie 2013, printr-un comunicat remis HotNews.ro ca Ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie, ministrul delegat pentru Invatamant Superior, Cercetare si Dezvoltare Tehnologica, Mihnea Costoiu, si presedintii celor trei federatii sindicale din invatamantul preuniversitar, Marius Nistor (Federatia Sindicatelor din Invatamant "Spiru Haret"), Simion Hancescu (Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant) si Constantin Ciosu (Federatia Educatiei Nationale) "au semnat un Acord prin care au agreat o serie de masuri si directii de actiune comune".

Documentul are drept obiectiv clarificarea situatiei cadrelor didactice care ocupa functiile de educator/educatoare, invatator/invatatoare, se arata in comunicat.

Acord MEN-Sindicate by

Textul integral al Acordului incheiat pe 21.01.2013

"ACORD asupra pozitiei comune a Ministerului Educatiei Nationale si a federatiilor sindicale din invatamantul preuniversitar referitoare la prevederile Legii nr. 1/2011 si ale OUG nr. 92/2012, privind statutul functiilor didactice de invatator/invatatoare si educator/educatoare.

Prevederile art. 247 din Legea nr. 1, intrata in vigoare in luna februarie 2011, scoteau in afara legii functiile didactice de educator/educatoare si invatator/invatatoare. Astfel, se anula o traditie de un secol a invatamantului romanesc, fiind unanim recunoscut faptul ca scoala normala si, mai tarziu, liceul pedagogic au format dascali de mare valoare, o categorie profesionala deosebit de importanta in comunitate. Ca urrnare a art. 247 din legea mai sus mentionata, 39.730 de invatatori/invatatoare si educatori/educatoare nu se mai regaseau intre functiile didactice prevazute de lege si, mai mult, prin aplicarea ad litteram a prevederilor in vigoare, acestia se aflau in situatia de a nu mai putea fi mentinuti in sistem.

In acelasi timp, continutul art. 248, alin. (3), din Legea nr. 1/2011 creeaza confuzie intre notiunile de competente profesionale dobandite formal, informal sau nonformal si studii de specialitate, specifice invatamantului superior. De asemenea, alin. (3) este in contradictie cu alin. (1) si alin. (2) ale aceluiasi articol, care prevad conditiile minime necesare pentru ocuparea unei functii didactice.

Aplicarea ad litteram a Ordinului ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului (OMECTS) nr. 5484/2011 care aproba Metodologia privind recunoasterea si echivalarea competentelor profesionale dobandite formal, nonformal sau informal de catre cadrele didactice care ocupa functii de educatori/educatoare, institutori/institutoare, invatatori/invatatoare, maistru-instructor, antrenor in vederea ocuparii functiei didactice de profesor pentru invatamantul prescolar, profesor pentru invatamantul primar, profesor de instruire practica, respectiv profesor - antrenor in cluburile sportive scolare, palatele si cluburile copiilor ar fi determinat concedierea unui numar de 16.656 cadre didactice - educatori/educatoare, invatatori/invatatoare -, deoarece acestia nu ar mai fi indeplinit conditiile prevazute de lege pentru ocuparea acestor posturi. Aceasta situatie, creata la mijlocul anului scolar, ar fi lasat sute de mii de copii fara dascali la clasa.

Prin Ordonanta de urgenta (OUG) nr. 92/2012, se reintroduc functiile didactice de educatori/educatoare si invatatori/invatatoare, reparand astfel o discriminare produsa de Legea nr. 1/2011 si evitand crearea dezordinii in sistemul de invatamant.

In aceste conditii, avand in vedere interesul comun pentru consolidarea statutului personalului didactic si pentru incurajarea unui invatamant performant, atat Ministerul Educatiei Nationale, cat si federatiile sindicale reprezentative din invatamantul preuniversitar agreeaza urmatoarele puncte de vedere si directii de actiune:

1. In sesiunea parlamentara in curs, se va sustine mentinerea, in Legea nr. 1/2011, a functiilor didactice de educator/educatoare si invatator/invatatoare, pentru cei care se afla in prezent in sistem, fara alte conditionalitati. De asemenea, se va solicita Parlamentului Romaniei sa revizuiasca art. 248 al Legii 1/2011, astfel incat acesta sa reglementeze situatia tuturor cadrelor didactice aflate sub incidenta prevederilor acestui articol.

2. Se va modifica si completa Anexa 2 a OMECTS nr. 6563 /2011 privind aprobarea Calendarului activitatilor prevazute in Metodologia privind recunoasterea si echivalarea competentelor profesionale dobandite formal, nonformal sau informal de catre cadrele didactice care ocupa functii de educatori/educatoare, institutori/institutoare, invatatori/invatatoare, maistru-instructor, antrenor in vederea ocuparii functiei didactice de profesor pentru invatamantul prescolar, profesor pentru invatamantul primar, profesor de instruire practica, respectiv profesor-antrenor in cluburile sportive scolare, aprobata prin OMECTS nr. 5484/2011, sesiunea 2012, prin prelungirea termenelor prevazute.

3. Ministerul Educatiei Nationale si federatiile sindicale vor identifica mecanisme si solutii de formare initiala si de dezvoltare profesionala, care sa vina in sprijinul celor care doresc sa-si completeze studiile in invatamantul superior, si vor initia proiecte ce se pot finanta din fonduri europene, pentru atingerea acestor obiective.

4. Ministerul Educatiei Nationale si federatiile sindicale au constatat ca in Legea educatiei nationale nr. 1/2011 sunt norme contradictorii, inaplicabile, discriminatorii si prevederi care creeaza o perturbare majora a sistemului educational. In acest context, partile semnatare se angajeaza sa conlucreze in sustinerea demersurilor de modificare a Legii nr. 1/2011, in Parlament, astfel incat norma legislativa sa fie predictibila si sa creeze auspiciile pentru ca sistemul de invatamant sa revina la o stare de normalitate".

Ultima bomba cu efect intarziat lasata de Ecaterina Andronescu in educatie: Invatatorii si educatorii sunt obligati sa faca facultatea in urmatorii 6 ani daca vor sa isi pastreze postul

Amintim ca in luna decembrie 2012, Guvernul Ponta 1 a dat Ordonanta de urgenta (OUG) 92/2012 prin care a modificat Legea 1/2011 (Legea Educatiei Nationale) si care stipuleaza, la Articolul VI, ca "Educatorii si invatatorii incadrati in sistemul national de invatamant au dreptul sa isi continue activitatea in functiile didactice din invatamantul prescolar, respectiv invatamantul primar pe care le ocupa, cu conditia absolvirii studiilor universitare de licenta, in profilul postului, in cel mult 6 ani de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta."

In Legea 1/2011 se stipuleaza la articolul 248 ca pentru a ocupa o functie didactica este necesara "absolvirea cu diploma a studiilor universitare de licenta in profilul postului", insa educatorii si invatatorii care sunt deja incadrati intr-o functie nu sunt obligati sa faca o facultate. Acestia din urma, pe baza unor criterii, pot solicita echivalarea studiilor si a experientei profesionale.

Legea educatiei permite echivalarea studiilor, insa procedura s-a blocat la minister. In cazul cadrelor didactice deja in sistem, legea permitea recunoasterea experientei, studiilor si rezultatelor si echivalarea lor, fara a mai obliga cadrele didactice sa faca o facultate. Presedintele Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI), Simion Hancescu, a declarat pentru HotNews.ro ca in prezent la Ministerul Educatiei "sunt 22.000 de dosare depuse la echivalare".

Daniel Funeriu: Nicio lege nu poate retroactiva. Legea salarizarii prevede functiile de educator si invatator, iar in cei doi ani de la intrarea in vigoare a legii educatiei niciun cadru didactic aflat in aceasta situatie nu a avut de suferit

Daniel Funeriu, fostul ministru al Educatiei care a promovat Legea Educatiei Nationale, a raspuns printr-un comunicat acuzatiilor formulate de Ecaterina Andronescu si Victor Ponta.

Citeste un fragment din replica lui Funeriu:

"Andronescu: 'Intrarea in vigoare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011 a adus modificari importante pentru dezbaterea in cauza, astfel:

- a desfiintat functiile de educator din invatamantul prescolar si de invatator din invatamantul primar, astfel incat la art. 247 lit.b si lit.c din aceasta lege sunt prevazute pentru invatamantul preuniversitar, la nivelul prescolar si primar functiile de: profesor pentru invatamant prescolar si profesor pentru invatamant primar;'

Minciuna: nicio lege nu poate retroactiva. Mai mult, legea salarizarii din invatamant prevede functiile de educator/educatoare si invatator/invatatoare. De altfel, in cei doi ani de la intrarea in vigoare a legii educatiei niciun cadru didactic aflat in aceasta situatie nu a avut de suferit. Presupunand prin absurd ca aceasta problema ar exista si ca interesul ordonantei ar fi fost sa ii ajute pe invatatori, ordonanta ar fi trebuit sa prevada ca functiile de invatator se pastreaza fara conditia ca cei aflati deja in sistem sa mearga la o universitate.

Concluzie: scopul ordonantei a fost sa-i constranga pe invatatori si educatori sa cotizeze la fabricile de diplome. Miza financiara: 66 milioane de Euro pentru fabricile de diplome ((22 000 de studenti x 3 ani x 1000 euro/an (taxe de scolarizare, transport, cazare, carti)). Pana si sindicatele afiliate PSD au afirmat acest lucru."

Citeste mai multe pe aceasta tema: