"S-a dorit popularea fabricilor de diplome pe seama învățătorilor de calitate și s-a emis ordonanța cu pricina, în loc să se aibă în vedere interesul elevilor și al învățătorilor/educatorilor", spune Daniel Funeriu despre scandalul Ordonantei de Urgenta 92/2012, intr-un comunicat remis redactiei ca reactie la declaratiile Ecaterinei Andronescu si ale lui Victor Ponta. "Când e în opoziție, doamna Andronescu plânge pe umerii cadrelor didactice, dar atunci când are puterea, le blochează creșterile salariale", mai spune fostul ministru al Educatiei, Daniel Funeriu. Reamintim ca HotNews.ro a scris recent despre OUG 92/2012 care obliga educatorii si invatatorii fara facultate sa obtina o diploma de licenta in urmatorii 6 ani pentru a-si pastra posturile.

Cititi mai jos punctul de vedere remis de Daniel Funeriu:

"În fața minciunilor legate de situația învățătorilor și educatorilor din dreptul la replică a doamnei ministru Andronescu, mă văd obligat să informez opinia publică după cum urmează. Menționez că esența prevederilor din legea educației este să remedieze o gravă injustiție la adresa învățătorilor care au făcut liceul pedagogic de calitate și au dovedit calitatea la catedră, dar nu au făcut o facultate. Adesea aceste învățătoare și educatoare, multe in jur de 50 de ani, au performanță mai bună sau egală cu colegi mai tineri dar care au absolvit o facultate după 1989, adesea, de fapt, o fabrică de diplome. De aceea ele merită un salariu cel puțin identic cu salariul celor cu facultate. Aplicarea legii educației pentru care m-am luptat crește cu 16% salariul acestor învățătoare. Punctual:

Andronescu: ”Intrarea in vigoare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011 a adus modificari importante pentru dezbaterea in cauza, astfel:

- a desfiintat functiile de educator din invatamantul prescolar si de invatator din invatamantul primar, astfel incat la art. 247 lit.b si lit.c din aceasta lege sunt prevazute pentru invatamantul preuniversitar, la nivelul prescolar si primar functiile de: profesor pentru invatamant prescolar si profesor pentru invatamant primar; ”

Minciună: nicio lege nu poate retroactiva. Mai mult, legea salarizării din învățământ prevede funcțiile de educator/educatoare și învățător/învățătoare. De altfel, în cei doi ani de la intrarea în vigoare a legii educației niciun cadru didactic aflat în această situație nu a avut de suferit. Presupunând prin absurd că această problemă ar exista și că interesul ordonanței ar fi fost să îi ajute pe învățători, ordonanța ar fi trebuit să prevadă că funcțiile de învățător se păstrează fără condiția ca cei aflați deja în sistem să meargă la o universitate.

Concluzie: scopul ordonanței a fost să-i constrângă pe învățători și educatori să cotizeze la fabricile de diplome. Miza financiară: 66 milioane de Euro pentru fabricile de diplome ((22 000 de studenți x 3 ani x 1000 euro/an (taxe de scolarizare, transport, cazare, carti)). Până și sindicatele afiliate PSD au afirmat acest lucru.

Andronescu : ”- a stabilit la art. 248 alin.(1) lit.a din Legea 1/2011 conditiile minime de studii pentru ocuparea functiilor didactice "absolvirea cu diploma a studiilor universitare de licenta in profilul postului".

Minciună: Articolul 248 alineatul 1 stabilește condițiile minimale pentru ocuparea funcțiilor didactice începând cu cei care se vor angaja după data intrării în vigoare a legii. Din nou, nicio lege nu poate retroactiva, altfel spus contractele existente la data intrării în vigoare a legii sunt respectate.

Art. 248. — (1) Pentru ocuparea funcțiilor didactice este necesară efectuarea unui stagiu practic cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, în funcția didactică corespunzătoare studiilor, sub îndrumarea unui profesor mentor și trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiții minime de studii:

a) absolvirea cu diplomă a studiilor universitare de licență în profilul postului;

b) absolvirea masterului didactic cu durata de 2 ani.

Îmi asum în integralitate prevederile articolului de mai sus, considerându-le juste și oportune. Toți părinții responsabili știu că principala problemă a educației din România este legată de faptul că au intrat în sistem și persoane fără pregătire de calitate, introduși pentru a servi clientele de partid. Cred că elevii României au dreptul să învețe cu cadre didactice pregătite pentru această carieră.

În schimb, doamna ministru Andronescu are de răspuns la întrebarea: de ce a anulat punerea în practică a masterului didactic conform metodologiei pregătite în mandatul meu și al domnului Baba (OMECTS 3841/2012)? Opinia mea este că acea metodologie nu a fost pusă în practică pentru că doar universitățile de calitate aveau dreptul să desfășoare masteratul didactic, deci încă o dată se confirmă protecția fabricilor de diplome.

Concluzie: se citează trunchiat dintr-un articol de lege pentru a induce în eroare opinia publică. Tipic bolșevic.

Andronescu: ”Masura de excludere a functiilor de educator si de invatator a fost luata de catre Guvernul Boc, in conditiile in care, in sistemul de invatamant la aceste niveluri sunt peste 40000 de cadre didactice care ocupa functii educatori si invatatori.

In acest context, aceasta categorie de personal didactic educatori si invatatori a functionat in anul scolar 2011 - 2012, pe baza unui ordin de masuri tranzitorii, cu valabilitate limitata, astfel incat mentinerea si salarizarea lor pe aceste functii in sistemul de invatamant nu mai era posibila, conform Legii 1/2011, si o concediere colectiva era inadmisibila din toate punctele de vedere.”

Minciună: ei au funcționat legal conform legii educației, așa cum am arătat mai sus. Dacă era o problemă, nu ar fi apărut ea de când legea educației este în vigoare (2 ani!)?

Andronescu: ”Legea 1/2011 nu a avut prevazute masuri tranzitorii care sa stabileasca ce se intampla cu aceasta categorie de personal didactic.”

Minciună: Legea prevede foarte exact ceea ce se întâmplă cu cadrele didactice aflate în sistem la data intrării în vigoare a legii și încadrate pe funcțiile de învățător/învățătoare și educator/educatoare, astfel:

Art 248 alin (4)

Absolvenților liceelor pedagogice, ai școlilor postliceale pedagogice, ai colegiilor universitare de institutori sau ai altor școli echivalente, încadrați în învățământul preșcolar și primar, care, până la intrarea în vigoare a prezentei legi, au absolvit ciclul de licență, li se consideră îndeplinită condiția pentru ocuparea funcțiilor didactice de profesor pentru învățământul preșcolar, respectiv profesor pentru învățământul primar.

Art 248 alin (3)

Cadrele didactice care ocupă funcții de educatori/educatoare, institutori/institutoare, învățători/învățătoare, maistru-instructor, antrenor și care au dobândit formal, nonformal sau informal competențe profesionale până la intrarea în vigoare a prezentei legi îndeplinesc condiția pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru învățământul preșcolar, profesor pentru învățământul primar, respectiv, profesor antrenor, în baza unei metodologii de recunoaștere și echivalare elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.

Eu și echipa mea am elaborat metodologia de recunoaștere prin Ordinul MECTS nr. 5484/2011, iar prin MECTS nr. 6563/2011 am stabilit calendarul precis al echivalărilor pe parcursul anului, cu finalizare în noiembrie 2012:

· octombrie 2012 – emiterea ordinelor de echivalare

· noiembrie 2012 – eliberarea atestatelor

Toate procedurile au fost realizate pentru aprox. 22.000 de educatoare/educatori și învățătoare/învățători până la etapele ce țineau de semnătura ministrului Andronescu, care a primit mai multe semnale de alarmă atunci.

Concluzia este una singură: s-a dorit popularea fabricilor de diplome pe seama învățătorilor de calitate și s-a emis ordonanța cu pricina, în loc să se aibă în vedere interesul elevilor și al învățătorilor/educatorilor. Până și sindicatele afiliate PSD au afirmat acest lucru. Ceea ce este foarte grav este faptul că dacă s-ar fi semnat acest ordin de ministru, printre cele mai bune 22 000 de cadre didactice ar fi câștigat în medie 15% la salariu. Încă odată se dovedește minciuna: când e în opoziție, doamna Andronescu plânge pe umerii cadrelor didactice, dar atunci când are puterea, le blochează creșterile salariale.

Andronescu: ”In aceste conditii, nu mai exista baza legala de mentinere in sistem si de salarizare a acestei categorii de personal didactic, intrucat functiile de educator si invatator au fost eliminate din Legea 1/2011. Prin OUG 92/2012 s-au adoptat masuri de indreptare a erorilor si discriminarilor aparute in aplicarea Legii 1/2011.”

Minciună: Pe lângă argumentele simple de mai sus legate de Legea educației și Legea salarizării prevede acele funcții.

Andronescu: ”De asemenea, OUG 92/2012 rezolva discriminarea pe Legea 1/2011, care prin art. 428 (n.r. e vorba de art 148, art 448 nu există) , alin. 4 stabilea ca doar absolventilor liceelor pedagogice, ai colegiilor universitare de institutori sau ai altor scoli echivalente, incadrati in invatamantul prescolar si primar, care pana la intrarea in vigoare a Legii 1/2011 au absolvit ciclul de licenta, li se considera indeplinita conditia pentru ocuparea functiilor didactice de profesor pentru invatamantul prescolar, respectiv profesor pentru invatamantul primar. ”

Minciună: nu este vorba de nicio discriminare în art 148. Este vorba de încurajarea valorii. Prin aceste afirmații se dovedește că pentru unii promovarea valorii înseamnă discriminare. Îmi asum faptul că voi proteja valoarea în continuare așa cum am făcut-o și la minister, mai ales în fața asaltului feroce la care valorile din România sunt supuse acum, în special din partea gerontocrației universitare și politice. Beneficiază de această prevedere legală TOȚI educatorii/învățătorii care s-au format pentru această meserie și au făcut studii universitare. Singurii care nu beneficiază de această prevedere sunt cei necalificați (un număr foarte redus) și cred că e normal să fie așa.

Andronescu: ”In concluzie, consideram ca exista argumente decisive in favoarea faptului ca OUG 92/2012 repara prevederile care erau de la bun inceput gresite din Legea 1/2011.

De asemenea, precizam faptul ca orice OUG intra in procedurile parlamentare pentru a fi aprobata prin lege si, ca urmare, se pot aduce in Parlament eventuale amendari".

La nicio lună de la adoptarea ordonanței se recunoaște necesitatea modificării ei în Parlament. Deci se recunoaște greșeala.

Concluzia este una singură: s-a dorit popularea fabricilor de diplome pe seama învățătorilor de calitate și s-a emis ordonanța cu pricina, în loc să se aibă în vedere interesul elevilor și al învățătorilor/educatorilor.

Observ, cu regret, că și domnul Ponta, în intervenția publică de la Realitatea TV din data de 15 ianuarie, dar și în debutul ședinței de Guvern de ieri, mă atacă nejustificat invocând măsuri ce decurg din Legea educației (”această „odioşenie” este prevăzută în articolul 247 din Legea Educaţiei a domnului Funeriu […] trebuie să îndrept ticăloşia făcută de domnul Funeriu”).Sunt, ca atare, obligat să răspund lăsând la latitudinea publicului să decidă dacă cineva este ticălos.

În primul rând, domnul Ponta minte cu bună știință în ședința de Guvern. Articolul 247 pe care îl invoca NU obligă niciun învățător să meargă la facultate. Redau mai jos, pentru o corectă informare, articolul respectiv.

Art. 247. — Funcțiile didactice sunt:

a) în educația antepreșcolară: educator-puericultor — se normează câte un post pentru fiecare grupă de copii; în instituțiile cu program prelungit sau săptămânal, personalul didactic se normează pe ture;

b) în învățământul preșcolar: profesor pentru învățământ preșcolar — se normează câte un post pentru fiecare grupă de copii; în instituțiile cu program prelungit sau săptămânal, personalul didactic se normează pe ture;

c) în învățământul primar: profesor pentru învățământ primar — se normează câte un post pentru fiecare clasă de elevi;

d) în învățământul gimnazial și liceal: profesor;

e) în învățământul preșcolar, respectiv primar alternativ pentru fiecare grupă sau clasă se normează cadre didactice conform specificului fiecărei alternative educaționale;

f) în învățământul special și în comisiile de expertiză complexă: profesor itinerant și de sprijin, profesorpsihopedagog, profesor-psiholog școlar, profesor-logoped, psiholog, psihopedagog, logoped, profesor de psihodiagnoză și kinetoterapeut — se normează câte un post la fiecare

grupă/clasă; profesor, profesor de educație specială;

g) în centrele și cabinetele de asistență psihopedagogică: profesor-psihopedagog, profesor-psiholog, profesor-sociolog, profesor-logoped, consilier școlar;

h) în centrele logopedice interșcolare și în cabinetele școlare: profesor-logoped, cu calificarea în psihopedagogie specială, psihologie sau pedagogie;

i) în casele corpului didactic: profesor-metodist, profesorasociat, formator, mentor de dezvoltare profesională;

j) în cluburile sportive școlare: profesor, antrenor, profesorantrenor;

k) pentru realizarea de activități extrașcolare: profesor;

l) în unitățile de învățământ, pentru asigurarea formării inițiale și a inserției profesionale a cadrelor didactice: profesor mentor;

m) în centrele de documentare și informare: profesor documentarist;

n) personalul didactic asociat este personalul didactic titular la altă școală, personalul didactic pensionat plătit în regim de plată cu ora sau specialiști consacrați în domeniul de specialitate al curriculei școlare. Personalul didactic asociat este luat în considerare la îndeplinirea standardelor privind autorizarea sau

acreditarea unității școlare.

Îi reamintesc domnului Ponta răspunsul oficial pe care l-a primit el însuși în decembrie 2011 de la Comisia Europeană când a solicitat un punct de vedere asupra legii educației:

„România a adoptat o reforma sistemică, ambițioasa, la toate nivelurile educaționale. Rezultatele românești la testele internaționale arată nevoia urgentă de consolidare a calității sistemului de educație în ansamblul său. De aceea, este important ca reformele să continue întrucât învățământul poate fi ameliorat doar prin eforturi susținute privind politica în domeniu.” Sper că o dată campania electorală consumată să se liniștească apele și să prevaleze rațiunea.

E bine că dl. Ponta s-a debarasat de oameni care aparțineau unei alte epoci la ministerul educației. Are miniștri tineri cărora le doresc mult succes și cred că e mai util să se consulte cu ei decât cu gerontocrația din PSD care s-a ocupat numai cu clientelismul. E doar păcat că acești miniștri tineri pleacă la drum cu moștenirea erorilor din educație făcute de Guvernului Ponta I. Ii mai ramane sa se debaraseze de mediocritate.

Știu că domnul Ponta nu mă are la suflet. Are și de ce. Eu am promovat un tip de performanță pe care el nu o poate atinge sau înțelege. El are un doctorat plagiat, eu am un doctorat cu un laureat Nobel. Dar, așa cum e el, domnul Ponta are acum răspunderea acordată de 60% dintre votanți. Îi spun, cu toată deschiderea, că modificând bezmetic Legea educației, doar pentru a-și răcori frustrarile față de mine, nu îmi face un rău mie. Face rău copiilor României. Această lege nu este legea lui Funeriu, ci este legea noastră, a tuturor și sper că sesizează și dânsul că atunci când intră în dispute legate de educație pierde. O să-i explic în curând cum e și cu clasa pregătitoare. Se pare că e singurul din România care încă nu a înțeles că e bine să nu lași anual 20 000 de copii pe stradă, dar sigur va înțelege."