Urmare a articolului "Ultima bomba cu efect întârziat lasata de Ecaterina Andronescu în educatie: Învatatorii si educatorii sunt obligati sa faca facultatea în urmatorii 6 ani daca vor sa îsi pastreze postul" publicat luni seara de catre HotNews.ro, Ministerul Educatiei a trimis redactiei un drept la replica pe care il publicam integral in interiorul acestui articol.

"Prin intrarea în vigoare a Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011:

1. au fost desfiintate functiile de educator din învatamântul prescolar si de învatator din învatamântul primar, astfel încât la art. 247 lit. b si lit. c din aceasta lege sunt prevazute, în învatamântul preuniversitar, la nivelul prescolar si primar, functiile de: profesor pentru învatamânt prescolar si profesor pentru învatamânt primar.

2. art. 248 alin.(1) lit. a din Legea 1/2011 a stabilit conditiile minime de studii pentru ocuparea functiilor didactice: ”absolvirea cu diploma a studiilor universitare de licenta în profilul postului”.

3. art. 248 alin. (3) a prevazut ca se poate considera îndeplinita, pentru educatori si învatatori, conditia pentru ocuparea functiei didactice de profesor pentru invatamântul prescolar, respectiv profesor pentru învatamântul primar, prin recunoasterea si echivalarea competentelor profesionale dobândite formal, nonformal sau informal în baza unei metodologii elaborate de MECTS.

Masura de excludere a functiilor de educator si de învatator a fost luata de catre Guvernul Emil Boc, în conditiile în care, în sistemul de învatamânt functioneaza, la aceste niveluri, peste 50.000 de cadre didactice - educatori si învatatori. Din pacate, aceasta masura de excludere a acestor functii a fost combinata cu introducerea obligatorie a conditiei minime de studii pentru ocuparea oricarei functii didactice: „absolvirea cu diploma a studiilor universitare de licenta în profilul postului”.

Drept urmare, aceasta categorie de personal didactic (educatori si învatatori) a functionat în anul scolar 2011-2012, pe baza unui ordin de masuri tranzitorii, cu valabilitate limitata, astfel încât, mentinerea si salarizarea lor pe aceste functii în sistemul de învatamânt nu mai era posibila, începând cu anul 2012-2013, conform Legii 1/2011, iar o concediere colectiva era inadmisibila din toate punctele de vedere.

Legea 1/2011 nu a prevazut masuri tranzitorii care sa stabileasca ce se întâmpla cu aceasta categorie de personal careia, în baza metodologiei elaborate de MECTS, nu i se putea considera îndeplinita conditia pentru ocuparea functiei didactice de profesor pentru învatamântul prescolar, respectiv profesor pentru învatamântul primar, prin recunoasterea si echivalarea competentelor profesionale dobândite formal, nonformal sau informal.

Precizam ca, la începutul anului scolar 2012 - 2013, mai putin de jumatate dintre educatorii si învatatorii aflati în sistem erau în proces de evaluare, cei mai multi neîndeplinind, în fapt, conditiile stabilite de metodologia de echivalare. În situatia în care pentru anul scolar 2012 -2013 nu mai exista baza legala de mentinere în sistem si de salarizare a acestei categorii de personal didactic si întrucât functiile de educator si învatator au fost eliminate din Legea 1/2011, prin OUG 92/2012 s-au adoptat masuri de îndreptare a erorilor si a discriminarilor aparute în aplicarea Legii 1/2012, astfel:

- stabilirea de prevederi privind includerea educatorilor si învatatorilor carora nu li se considerase îndeplinita conditia pentru ocuparea functiilor didactice de profesor pentru învatamântul prescolar, respectiv profesor pentru învatamântul primar, întrucât finalizasera ciclul de licenta cu diploma dupa data intrarii în vigoare a Legii Educatiei Nationale. Precizam ca Legea 1/2011 considerase îndeplinita aceasta conditie doar pentru educatorii si învatatorii care finalizasera ciclul de licenta cu diploma pâna la data intrarii în vigoare a acestei legi - art. 248 alin.(4).

- la art. 247 lit. b 1 si c 1 au fost reintroduse functiile de educator si învatator pâna în anul 2018.

În acest context, tot ca dispozitii tranzitorii, s-a stabilit dreptul de a ramâne în sistem educatorilor si învatatorilor cu obligatia de a absolvi studiile de licenta. Introducerea acestor masuri tranzitorii nu exclude dreptul celor care îndeplinesc conditiile stabilite de metodologia de echivalare de a urma aceasta procedura.

În concluzie, rolul OUG 92/2012 a fost acela de a repara ce era gresit prevazut sau insuficient reglementat în Legea nr. 1/2011 - Legea Educatiei Nationale."

Citeste pe aceeasi tema: