Autoritatea Rutiera Romana (A.R.R) ar urma sa preia atributul de inspectie de siguranta rutiera si sa faca inspectiile cu proprii angajati care au obtinut in prealabil atestatul de inspector de siguranta rutiera, se arata intr-un proiect de ordonanta publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor (MT). In prezent, legea prevede ca inspectiile sunt facute de catre inspectori autorizati, persoane fizice autorizate, platiti prin contract de prestari servicii de ARR. In plus, proiectul legislativ mai prevede si conditii referitoare la studiile necesare persoanelor fizice autorizate care pot deveni auditori de siguranta rutiera.

Ordonanta de Guvern publicata pe site-ul executivului se afla in dezbatere publica pana pe 19 ianuarie si prevede modificari la Legea nr.265/2008 privind gestionarea sigurantei circulatiei pe infrastructura rutiera in ceea ce priveste inspectorii si auditorii de siguranta rutiera.

Astfel, conform noii ordonante, inspectia de siguranta rutiera - verificarea periodica a retelei rutiere aflate in exploatare, din punctul de vedere al sigurantei circulatiei, cu identificarea eventualelor disfunctionalitati sau deficiente de proiectare, constructie, operare si/sau de intretinere a drumului, care pot conduce la producerea de accidente rutiere - ar urma sa fie facuta de catre inspectori angajati in cadrul ARR.

In prezent, "atat auditul de siguranta rutiera cat si inspectia de siguranta rutiera pe infrastructura rutiera se efectueaza de catre auditori/inspectori de siguranta rutiera in regim de libera practica, daca acestia sunt persoane fizice autorizate inregistrate la oficiul registrului comertului pentru activitatea respectiva. Acest fapt implica incheierea unor contracte de prestari servicii, intre A.R.R si persoane fizice pentru efectuarea unui atribut al statului de inspectie in cazul inspectiilor de siguranta rutiera si plata unor onorarii catre acestia", se explica in Nota de fundamentare.

Ministerul Transporturilor considera ca "efectuarea inspectiei de siguranta rutiera pe infrastructura rutiera de catre inspectorii de siguranta rutiera in regim de libera practica este imposibil de realizat in conditii de siguranta, dotarea cu logistica necesara unei interventii fiind costisitoare si pentru anumite echipamente imposibila".

Astfel, noul act normativ ar urma sa acorde atributul de inspectie de siguranta rutiera catre ARR ce va efectua inspectiile cu proprii angajati care au obtinut in prealabil atestatul de inspector de siguranta rutiera.

"Inspectia se realizeaza numai in conditiile dotarii cu logistica necesara, competenta de avertizare si de interventie operativa fiind astfel a unei institutii publice si nu a unei persoane fizice. Mentionam de asemenea faptul ca si in alte state din cadrul Uniunii Europene acest atribut de inspectie de siguranta rutiera nu este dat in competenta unor persoane fizice ci este executat de institutii ale statului direct cu proprii angajati. (ex. Franta, Germania)", sustine Ministerul.

Totodata, se aminteste ca "A.R.R. care a avut pana la sfarsitul anului 2011 activitati de inspectie in domeniul transportului dispune atat de personal calificat" si de logistica necesara.

In acest sens, modificarea legislativa stipuleaza ca inspectorii de siguranta rutiera isi pot exercita profesia "numai in cadrul Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R." si ca onorariile si rapoartele se stabilesc prin contract de munca.

Auditor al sigurantei rutiera - studii de licenta, masterat si 5 ani vechime in domeniu

In ceea e priveste auditul de siguranta rutiera - verificarea detaliata, tehnica si sistematica, independenta, din punctul de vedere al sigurantei, a caracteristicilor de proiectare proprii unui proiect de infrastructura rutiera in toate etapele, de la planificare pana la inceputul exploatarii - modificarea legislativa vizeaza introducerea unor detalieri privind conditiile referitoare la studiile necesare persoanelor fizice autorizate care pot deveni auditori de siguranta rutiera.

In nota de fundamentare a ordonantei de Guvern se precizeaza ca prevederile actuale privind conditiile de studii pentru obtinerea atestatului de auditor de siguranta rutiera intra in contradictie cu prevederile Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare.

Ministerul Transporturilor arata ca prevederile actuale spun ca pentru a devenit autditor de siguranta rutiera o persoana fizica autorizata trebuie sa aiba studii de licenta si masterat sau studii postuniversitare, dar si experienta de minim 5 ani in domeniu.

"Prin aceasta restrictionare autoritatea organizatoare se afla in imposibilitatea de a putea organiza cursuri pentru obtinerea calitatii de auditor de siguranta, aceasta intrucat la aceasta data ne aflam in

situatia in care:

- absolventii de studii superioare pana la data aparitiei Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cu modificarile si completarile ulterioare pot face dovada experientei in domeniu, dar nu si a diplomei de masterat, iar,

- absolventii de studii superioare dupa data aparitiei Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cu modificarile si completarile ulterioare pot face dovada diplomei de masterat, dar nu si a vechimii necesare".

Astfel, modificarile aduse detaliaza mai bine conditiile privind studiile necesare - Vezi Art.I (1) din document, aici.

"Prin modificarea propusa se intentioneaza largirea cadrului de selectie a personalului, care pot deveni auditori de siguranta rutiera. Astfel, se asigura posibilitatea unor persoane cu inalta experienta profesionala si cu recunoastere la nivel national cat si international de a accede la calitatea de auditor de siguranta rutiera", se mai arata in nota de fundamentare.

Nota de fundamentare precizeaza ca nu exista impact socio-economic al proiectului de act normativ si nu precizeaza ca ar urma sa se faca angajari suplimentare in cadrul ARR, insa in modificarea legislativa prevede incheierea de contract de munca (pentru a reglementa onorariile si alte conditii) intre angajatii ARR care sunt si inspectori si institutie.