Orice modificare a organizarii Programelor Nationale de Sanatate este importanta pentru ca o cincime din totalul cheltuielilor cu sanatatea in Romania se varsa aici. Guvernul Ponta a adoptat o ordonanta de urgenta care schimba organizarea programelor prin care primesc tratament bolnavii de cancer, diabet sau TBC.

Un raport din 2010 a Bancii Mondiale considera ca programele nationale de sanatate din Romania sunt “anormal de mari”. Dar problema cea mai deranjanta nu este atat dimensiunea, cat suprapunerea responsabilitatilor Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS) pe cele ale Ministerului Sanatatii.

Astfel de suprapuneri exista in finantarea Programului National de cancer sau de diabet. Programul national de endocrinologie este finantat o treime de catre Ministerul Sanatatii si restul de catre CNAS, fara nicio explicatie pentru aceasta impartire.

Ordonanta de Urgenta adoptata de catre guvernul Ponta pe 12 decembrie 2012 (publicata in Monitorul Oficial pe 27 decembrie) elimina aceste suprapuneri de responsabilitati pe programele nationale. Ministerul Sanatatii se va ocupa exclusiv de preventie si de programele nationale de TBC, HIV si transplant.

In responsabilitatea CNAS raman programele nationale "bogate": cancer, diabet, endocrinologie, etc. Acestea vor fi finantate exclusiv din fondurile CNAS, in a carui raspundere va ramane peste 65% din bugetul programelor nationale.

Schimbarea consistenta apare in zona achizitiilor publice, acolo unde circula cei mai multi bani, fara posibilitatea controlului cheltuirii lor. Ordonanta merge in directia centralizarii complete la nivelul Ministerului Sanatatii a licitatiilor organizate pentru medicamentele si materialele medicale din cadrul programelor nationale.

De exemplu, se elimina un aliniat (din articolul 242) care permitea CNAS sa organizeze licitatii la nivel national pentru medicamentele din programele nationale. Totodata spitalele vor putea cumpara din fonduri proprii doar echipamente medicale mai ieftine de 15.000 euro.

Mai multe despre efectele centralizarii achizitiilor publice in sanatate puteti citi in analiza HotNews de aici.

Ordonanta adopta si cateva masuri care nu vor fi bine-primite de catre operatorii privati din sistemul medical romanesc.

  • Se limiteaza participarea spitalelor private la programele nationale de sanatate, si implicit accesul lor la aceste fonduri, doar pentru "serviciile medicale care excedeaza capacitatea" spitalelor de stat.
  • Privatii care ofera servicii de urgenta nu vor mai putea primi finantare prin contractele cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (eliminarea totala a aliniatului 2 din articolul 110).
  • Nici pentru asiguratorii privati ordonanta nu este favorabila, potentialul lor acces la fondurile din Programele Nationale de Sanatate fiind eliminat (art. 189).

Se opereaza si o modificare care ii intereseaza pe farmacisti: pentru a deveni farmacist-sef intr-un spital public nu mai este necesara o vechime de 5 ani ca pana in prezent, ci de doar 2 ani.