Transferul bugetului instantelor de judecata si al atributiilor aferente de la Ministerul Justitiei (MJ) la Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) se va face in etape, pana la 1 ianuarie 2014, in baza unui calendar stabilit de minister, instanta suprema si Consiliul Superior al Magistraturii, informeaza MJ, citat de Mediafax.

MJ informeaza ca, la nivelul institutiei, a fost realizata o analiza aprofundata a realitatilor practice cu care s-ar confrunta sistemul judiciar in conditiile realizarii transferului bugetului instantelor si atributiilor aferente de la minister la ICCJ, intr-o singura etapa si fara a fi luate in prealabil anumite masuri administrative, potrivit unui comunicat.

Urmare acestei analize, arata MJ, s-a constatat ca cea mai adecvata modalitate prin care sa fie realizat acest transfer este aceea a preluarii etapizate, in baza unui calendar anume stabilit de reprezentanti ai Ministerului Justitiei, Inaltei Curti de Casatie si Justitie si Consiliului Superior al Magistraturii, se mai arata in comunicat.

MJ precizeaza ca, "avand in vedere situatia existenta, termenul de aplicare a dispozitiei legale a fost prorogat pana la 1 ianuarie 2014".

Termenul la care ICCJ ar urma sa preia bugetele instantelor nu se afla la prima amanare.

In decembrie 2009, de pilda, termenul a fost amanat de Guvern cu un an, pana la 1 ianuarie 2011, fiind invocata atunci lipsa unui aparat administrativ la ICCJ.

MJ: Procedura de promovare la ICCJ, modificata pentru a se reduce durata si costurile acesteia

De asemenea, potrivit unui alt comunicat de marti al Ministerului Justitiei, citat de Mediafax, procedura de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost modificata pentru a se scurta durata acesteia si sa fie reduse costurile pe care le implica.

MJ arata ca propunerea de modificare a fost inaintata spre aprobare Guvernului dupa ce, in urma analizei modului de desfasurare a concursului aferent anului 2012 (derulat in perioada 19 martie - 21 septembrie 2012), au fost identificate "o serie de neajunsuri".

Problemele astfel identificate, arata sursa citata, sunt durata foarte mare a procedurii (peste sase luni), costul financiar ridicat al acesteia, numarul foarte mare de persoane implicate in organizarea concursului (aproximativ 170), eficienta scazuta a procedurii (promovarea a doar doi candidati) si deficitul foarte mare de judecatori la Inalta Curte de Casatie si Justitie (26 de posturi vacante), care nu ar putea fi acoperit decat prin simplificarea procedurii si reducerea duratei acesteia.

In mod concret, precizeaza MJ, modificarile operate vizeaza reducerea unor termene, in scopul scurtarii duratei procedurii, dar si largirea bazei de selectie a candidatilor, fiind mentinuta conditia de 15 ani vechime in functia de judecator sau procuror, dar redusa la trei ani perioada de functionare efectiva la curtea de apel, parchetul de pe langa curtea de apel sau Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, necesara pentru inscrierea la concurs.

Forma in vigoare a legii presupune, in prezent, doua probe eliminatorii (evaluarea lucrarilor si interviul), dar clasamentul final al candidatilor se bazeaza doar pe proba scrisa, astfel incat evaluarea activitatii profesionale nu se regaseste in nota finala.

"Or, atat evaluarea activitatii anterioare, cat si interviul in fata Plenului Consiliului Superior al Magistraturii (prin care se verifica integritatea, maturitatea profesionala, experienta, echilibrul candidatilor) trebuie sa se afle in mod fundamental intre criteriile care stau la baza selectiei. Prin urmare, potrivit noului act normativ, toate cele trei probe existente in actuala procedura vor avea o pondere in punctajul final obtinut de candidati, iar nerealizarea punctajului minim la oricare dintre acestea va avea ca rezultat eliminarea candidatului", se mai arata in comunicatul MJ.