Presedintele Traian Basescu a retrimis marti Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, informeaza un comunicat al Administratiei Prezidentiale.

In motivarea cererii de reexaminare trimisa Parlamentului, seful statului precizeaza ca legea transmisa spre promulgare suprima rolul si atributiile Autoritatii Nationale pentru Calificari in coordonarea activitatii de autorizare si, totodata, introduce un regim sanctionator pentru nerespectarea standardelor de calitate mult mai bland decat forma anterioara a actului normativ.

De asemenea, presedintele atentioneaza ca prevederile legii transmise la promulgare vin in contradictie cu dispozitii din Legea educatiei nationale si apreciaza ca aceasta este formulata, in ansamblul sau, "intr-un mod ambiguu, neclar si vag, continand contradictii, omisiuni si texte de natura a da nastere la interpretari si abuzuri".

Va prezentam textul integral al cererii:

Domnului George Crin Laurentiu ANTONESCU

Presedintele Senatului

In temeiul Articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata, formulez urmatoarea

CERERE DE REEXAMINARE

a

Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului

nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor

Motivele cererii sunt urmatoarele:

1. Conform Articolului 13 lit. a) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare "proiectul de act normativ trebuie corelat cu prevederile actelor normative de nivel superior sau de acelasi nivel, cu care se afla in conexiune". Prevederile Articolului I pct. 8, precum si cele ale Articolului I pct. 24 al legii transmise la promulgare vin in contradictie cu dispozitiile art. 340 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011.

2. Avand in vedere faptul ca formarea profesionala a adultilor, care se finalizeaza cu acte de calificare la nivel national, reprezinta o activitate de interes general si face parte din sistemul national de educatie si formare profesionala si ca in urma procedurii de autorizare trebuie sa se faca dovada calitatii serviciilor prestate, atributiile si rolul Autoritatii Nationale pentru Calificari trebuie intarite prin lege. Consideram ca prin dispozitiile sale, legea transmisa spre promulgare nu numai ca nu intareste rolul si atributiile Autoritatii Nationale pentru Calificari, dar prin continutul sau anumite atributii ale acestei Autoritati sunt eliminate si instrumentele sale de coordonare a activitatii de autorizare sunt suprimate.

3.In mod contradictoriu cu interesul general al activitatii de formare profesionala, prezenta lege introduce un regim sanctionator pentru nerespectarea standardelor de calitate mult mai bland decat forma anterioara a actului normativ. De exemplu, prin modificarile aduse Articolului 24 alin. (3) al Ordonantei Guvernului nr. 129/2000, furnizorii de formare profesionala carora li s-a retras de doua ori autorizatia pentru aceeasi calificare pierd dreptul de a mai organiza programe de formare profesionala pentru o perioada de doi ani. Reglementarea anterioara prevedea pierderea definitiva a dreptului de a mai organiza programe de formare profesionala pentru respectivii furnizori. Un alt exemplu, relevant in acest sens, este excluderea de la examenul de absolvire a beneficiarilor programului de formare (Articolul 29).

4. Potrivit Articolului 8 alin. (2) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, "prin modul de exprimare, actul normativ trebuie sa asigure dispozitiilor sale un caracter obligatoriu". De altfel, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a stabilit obligativitatea respectarii normelor de tehnica legislativa la elaborarea proiectelor de lege de catre Guvern si a propunerilor legislative apartinand deputatilor si senatorilor, statuand, prin Decizia nr. 1018/2010, ca "textul legislativ trebuie sa fie formulat clar, fluent si inteligibil, fara dificultati sintactice si pasaje obscure sau echivoce. Forma si estetica exprimarii nu trebuie sa prejudicieze stilul juridic, precizia si claritatea dispozitiilor". Or, legea transmisa spre promulgare este formulata, in ansamblul sau, intr-un mod ambiguu, neclar si vag, continand contradictii, omisiuni si texte de natura a da nastere la interpretari si abuzuri.

Avand in vedere aspectele semnalate, precum si competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicit reexaminarea Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor.