Daca treci cu masina dinspre frumosul deal al Uroiului (de langa Simeria) inspre Orastie, iti dai seama, chiar nefiind foarte atent, ca se intampla ceva. Dealurile sunt rascolite, zeci de camioane cara zgura de langa vechiul Combinat Siderurgic Hunedoara (unde a fost depozitata de-a lungul secolului trecut) si, incet-incet, se creioneaza o autostrada cu patru benzi (vezi aici video stadiul lucrarilor la data de 26 aprilie 2012). Constructia de autostrazi e o sansa pentru orice tara, iar pentru Romania anului 2012, cu atat mai mult. Astfel incat, daca nu vor avea loc accidente istorice in urmatorii zece ani, tara noastra va putea fi strabatuta, in fine, in conditii decente. Iar pana in anul 2050 Romania va fi unul din locurile in care oricine se va afla la cel mult o jumatate de ora de reteaua globala de transport a Uniunii Europene. Acesta este planul. Exista strategii concrete, un proiect de buget si nevoia de interconectare a Europei cu cele mai importante puncte ale sale.

"Viitorul economic al Europei necesita retele de transport inteligente, durabile si pe deplin interconectate, fie ca vorbim despre retele digitale, de transport persoane si marfuri sau pentru transportul resurselor energetice", este argumentul invocat in preambulul capitolului despre Infrastructura din cadrul proiectului de buget multianual al UE pentru perioada 2014-2020 (vezi aici proiectul de buget). In document este prevazuta, la capitolul Infrastructura, o suma de 21,7 miliarde de euro (la care se adauga cele 10 miliarde de euro alocate in Fondul de coeziune pentru infrastructura de transport) pentru imbunatatirea retelei de transporturi a Uniunii Europene. Suma necesara pentru atingerea obiectivului general al UE in domeniul transporturilor e mult mai mare, dar expertii iau in calcul numeroase alte variante de finantare a infrastructurii de transport.

Citeste materialul integral aici