Presedintele Traian Basescu a trimis Parlamentului la reexaminare legea care prevede introducerea Bacalaureatului Profesional. "Consideram ca introducerea bacalaureatului profesional la o data ulterioara inceperii anului scolar, precum si insuficienta reglementare a acestuia, este de natura sa afecteze calitatea invatamantului si buna desfasurare a examenului de bacalaureat pentru anul viitor", se arata in motivarea cererii de reexaminare publicata pe site-ul administratiei prezidentiale.

De asemenea, presedintia precizeaza ca "avand in vedere dispozitiile Legii educatiei nationale nr. 1/2012 prin care se reglementeaza si invatamantul profesional, noua lege nu este oportuna intrucat (...) este de natura sa afecteze coerenta sistemului de educatie". Comunicatul spune ca Bacalaureatul este recunoscut in toate tarile europene ca o diploma de nivel 4, care da acces in universitati. "Actuala forma a legii ar duce la situatia in care s-ar obtine o diploma de nivel 4 din Cadrul European al Calificarilor care certifica o pregatire de nivel 3 din Cadrul European al Calificarilor", se arata in comunicat.

Redam mai jos comunicatul administratiei prezidentiale:

"Presedintele Romaniei, domnul Traian Basescu, a semnat luni, 8 octombrie a.c., cererea de reexaminare asupra Legii privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii invatamantului nr. 84/1995, pe care a trimis-o Parlamentului Romaniei, in temeiul Articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei.

Va transmitem textul integral al cererii:

Domnului Valeriu-Stefan Zgonea

Presedintele Camerei Deputatilor

In temeiul Articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata, formulez urmatoarea

CERERE DE REEXAMINARE

asupra Legii privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii invatamantului nr. 84/1995

Motivele cererii sunt urmatoarele:

1. Potrivit punctului 2, Articolului 1 alin. (4) din Legea privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii invatamantului nr. 84/1995, absolventii ciclului superior al liceului au posibilitatea de a dobandi diploma de bacalaureat profesional care le da dreptul de acces pe piata muncii, fara drept de acces in invatamantul superior. Totodata, examenul de bacalaureat profesional este reglementat, in termeni generali, in cuprinsul acestei legi.

2. Consideram ca introducerea bacalaureatului profesional la o data ulterioara inceperii anului scolar, precum si insuficienta reglementarea a acestuia, este de natura sa afecteze calitatea invatamantului si buna desfasurare a examenului de bacalaureat pentru anul viitor.

Intrarea in vigoare, la o luna dupa inceperea anului scolar, a unei legi care modifica modul de sustinere a bacalaureatului din acel an scolar este de natura sa genereze instabilitate si impredictibilitate.

Apreciem ca elevii au nevoie de o intelegere amanuntita si aprofundata a optiunilor pe care le au, cel tarziu la inceputul anului scolar. Mai mult, chiar legea in discutie prevede, la punctul 3, Articolul 2 alin. (5) faptul ca modul de organizare si de desfasurare, precum si continutul programelor de examen ale bacalaureatului profesional se dau publicitatii inainte de inceperea anului scolar.

3. Pentru competitivitatea educationala a Romaniei este nevoie de stabilitate si predictibilitate in arhitectura sistemului educational si, concomitent, de interventie pe proces educational (calitatea cadrelor didactice, relatia cu angajatorii) si pe continuturi (programa scolara, practica). Introducerea noului tip de bacalaureat profesional va duce la demonetizarea conceptului de bacalaureat, atat in plan intern, cat si extern, deoarece va fi o diploma care poate fi obtinuta extrem de usor si cu o relevanta scazuta.

4. Avand in vedere dispozitiile Legii educatiei nationale nr. 1/2011 prin care se reglementeaza si invatamantul profesional, noua lege nu este oportuna intrucat introducerea intempestiva si fara fundamentare a unui nou tip de bacalaureat, cel profesional, este de natura sa afecteze coerenta sistemului de educatie.

5. De asemenea, legea aflata la promulgare nu este oportuna deoarece certificarea competentelor profesionale se realizeaza prin certificatul de calificare profesionala, recunoscut de nivel 3 din Cadrul European al Calificarilor si nu printr-o diploma de bacalaureat, chiar daca se adauga apelativul 'profesional'. Bacalaureatul sau echivalentul sau fiind, in toate tarile in care exista, o diploma de nivel 4, care da acces in universitati. Asadar, actuala forma a legii ar duce la situatia in care s-ar obtine o diploma de nivel 4 din Cadrul European al Calificarilor care certifica o pregatire de nivel 3 din Cadrul European al Calificarilor. Introducerea unei astfel de confuzii, intre certificarea academica si cea profesionala, in sistemul educational romanesc, este de natura sa conduca la scaderea increderii si a relevantei sistemului national de invatamant si in diplomele acordate de acesta.

6. Avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii trimise spre promulgare in sensul eliminarii dispozitiilor prin care se reglementeaza bacalaureatul profesional."

Nota: Sublinierile din comunicat apartin Administratiei Prezidentiale

Senatul, camera decizionala, a aprobat pe 17 septembrie legea care introduce Bacalaureatului Profesional

Amintim ca Senatul a aprobat in sedinta din 17 septembrie legea care introduce Bacalaureatul Profesional. Senatul a fost camera decizionala, dupa care proiectul de lege a fost trimis catre Presedintie pentru a fi promulgat. Potrivit legii, presedintele poate solicita reexaminarea in Parlament a unei legi o singura data, motivat, dupa care este obligat sa promulge legea pe care o primeste de la Parlament.

Legea le da elevilor posibilitatea de a opta intre Bacalaureatul National, diploma cu care pot da la facultate, si Bacalaureatul Profesional, care nu le da drept de acces in universitati. Ecaterina Andronescu, ministrul Educatiei, a declarat ca metodologia pentru bacalaureatul profesional va fi adoptata dupa ce legea va trece de Senat sau dupa ce Guvernul va adopta ordonanta de urgenta, pentru ca elevii in an terminal sa poata opta intre bacalaureatul normal si cel profesional chiar din anul scolar 2012-2013.

Ecaterina Andronescu: Bacalaureatul Profesional - o solutie acceptata in Uniunea Europeana ca nivel de calificare IV

Ecaterina Andronescu

Ecaterina Andronescu

Foto: Agerpres

In cadrul dezbaterilor din Senat pe acest proiect de lege, Ecaterina Andronescu, ministrul Educatiei, a declarat ca Bacalaureatul National ramane cu aceeasi structura si cu acelasi continut ca in ultimii trei ani. "Bacalaureatul Profesional da dreptul de acces pe piata muncii. Avem foarte multe semnale ca angajatorii se feresc sa preia ca angajati pe cei care nu au diplome. Pe de alta parte, exista diferente de retributii intre cei cu diploma de Bacalaureat si cei fara", a declarat Andronescu in sustinerea proiectului.

"Bacalaureatul Profesional da doar dreptul de acces pe piata muncii si adauga competente profesionale pentru cel care obtine aceasta diploma", sustine ministrul, care precizeaza ca "cele doua tipuri de bacalaureat au in comun evaluarea competentelor in limba romana, in limba materna, intr-o limba straina si evaluarea competentelor digitale".

"Separat, examenul de Bacalaureat Profesional contine urmatoarele probe: elaborarea unui proiect pe domeniul pe care elevul l-a parcurs in liceu, o proba practica si o proba scrisa la Educatie Antreprenoriala, o disciplina care este parcursa de toti elevii de liceu inca de acum 10 ani si cu aceasta elevii vor avea competente profesionale suplimentare", a declarat Ecaterina Andronescu. Aceasta a precizat ca, "in acelasi an, in succesiune cronologica se sustine mai intai Bacalaureatul Profesional si apoi Bacalaureatul National, asa incat un elev poate sa le sustina pe amandoua".

Daca un elev care a absolvit liceul si are Bacalaureatul Profesional vrea sa mearga spre invatamantul superior, se poate inscrie ulterior la Bacalaureatul National, "sustine probele de diferenta si are si el permis de acces pentru invatamantul superior".

"Consideram ca aceasta propunere reprezinta o solutie pentru cei care doresc sa nu aiba o cariera sustinuta prin invatamantul superior, ci una prin ceea ce se accepta in Uniunea Europeana ca nivel de calificare IV si cred ca este un lucru bun castigat pentru ei", a declarat ministrul Educatiei, precizand ca "in ultimii doi ani circa 150.000 de absolventi de liceu nu au promovat examenul de Bacalaureat si pentru ei Ministerul Educatiei a extins reteaua de postliceale pentru a le oferi o sansa in plus de integrare pe piata muncii".

Daniel Funeriu: Se doreste certificarea unui nivel de pregatire recunoscut in UE ca nivel III printr-o diploma de nivel IV

Daniel Funeriu

Daniel Funeriu

Foto: Agerpres

In replica, fostul ministru al Educatiei Daniel Funeriu a declarat ca in Uniunea Europeana exista Cadrul European al Calificarilor, care stabileste care sunt nivelurile diferitelor forme de invatamant si care este recunoasterea acestora in cadrul Uniunii. "Acest cadru stabileste clar care este nivelul atins de elev pentru fiecare diploma: studiile doctorale sunt de nivel 8, cele de master de nivel 7, licenta este de nivel 6, postliceala de nivel 5, Bacalaureatul este de nivel 4, iar certificatul de competente profesionale este de nivel 3. Se doreste certificarea unui nivel de pregatire recunoscut in alte tari ca nivel 3 printr-o diploma de nivel 4", sustine Daniel Funeriu.

Sindicatele din educatie au cerut USL probe diferentiate in functie de profil la bacalaureat, din 2013

Pe 3 iunie, federatiile sindicale din invatamantul preuniversitar au cerut USL, printr-o scrisoare deschisa, modificarea sistemului de organizare a examenului de bacalaureat, astfel incat acesta sa includa, din 2013, si probe scrise diferentiate, in functie de profil si filiera, pentru a nu se repeta "rezultatele dezastruoase" de anul trecut, relateaza Mediafax.

In scrisoarea deschisa trimisa de liderii Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI), Federatiei "Spiru Haret" si Federatiei Educatiei Nationale (FEN) se arata ca "reglementarea vine in intampinarea dorintelor elevilor, ale parintilor acestora si ale cadrelor didactice, care au militat pentru sustinerea examenului de bacalaureat la disciplinele pentru care elevii au optat in cursul invatamantului liceal, iar nu la obiecte pe care nu au fost interesati sa le studieze si nici nu aveau cum, avand in vedere profilul unitatii de invatamant".

Liviu Pop, ministru interimar al Educatiei la acea vreme, a declarat ca propunerea sindicatelor privind introducerea bacalaureatului diferentiat din 2013 este pertinenta, deoarece forma actuala a acestui examen nu mai este adaptata situatiei din sistemul de invatamant.

Proiectul de Lege care prevede Bacalaureatul Profesional

Proiectul Bacalaureatului profesional a fost publicat pe site-ul Senatului, in varianta aprobata de Comisia pentru invatamant din Senat. Comisia pentru invatamant a supus spre dezbatere si adoptare Plenul Senatului urmatorul raport:

Titlul Legii: Lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 73/2010 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat.

Art. 1 (1) Finalizarea studiilor liceale se atesta printr-un certificat de absolvire, care confera dreptul de acces, in conditiile legii, in invatamantul postliceal, dreptul de sustinere a examenului de bacalaureat national si/sau bacalaureat profesional, respectiv a examenului de certificare/atestare a competentelor profesionale.

(2) Absolventii ciclului superior al liceului dobandesc si portofoliul personal pentru educatie permanenta si, la cerere, foaia matricola.

(3) Absolventii ciclului superior al liceului care sustin, dupa caz, si promoveaza examenul de bacalaureat national dobandesc diploma de bacalaureat, care le da dreptul de acces in invatamantul superior, in conditiile legii.

(4) Absolventii ciclului superior al liceului care sustin si promoveaza examenul de bacalaureat profesional dobandesc diploma de bacalaureat profesional, care le da dreptul de acces pe piata muncii, fara drept de acces in invatamantul superior.

Art. 2 (1) Examenul de bacalaureat national consta in sustinerea urmatoarelor probe:

A. proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana;

B. proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;

C. proba de evaluare a competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala studiata pe parcursul invatamantului liceal. Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta corespunzator Cadrului european comun de referinta pentru limbi. Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar, examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine au dreptul la recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei;

D. proba de evaluare a competentelor digitale. Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta, in raport cu standardele europene recunoscute in domeniu. Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar, examene cu recunoastere europeana pentru certificarea competentelor digitale au dreptul la recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei;

E. probe scrise de evaluare a competentelor formate pe durata invatamantului liceal, dupa cum urmeaza:

a). proba scrisa la limba si literatura romana - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile;

b). proba scrisa la limba si literatura materna - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile, care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;

c). o proba scrisa, diferentiata in functie de filiera, profil si specializare, dupa cum urmeaza:

(i) matematica - pentru profilul real din filiera teoretica, pentru filiera tehnologica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala;

(ii) istorie - pentru profilul umanist din filiera teoretica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala;

d). o proba scrisa la care elevul poate opta, in conformitate cu filiera, profilul si specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse in urmatoarele doua grupe de discipline:

(i) fizica, chimie, biologie sau informatica

(ii) geografie, filosofie, logica si argumentare, economie, psihologie si, dupa caz, sociologie.

(1 1) Examenul de bacalaureat profesional consta in sustinerea:

(a)probelor de evaluare a competentelor prevazute la art. 2 alin.(1), lit. A, B, C si D;

(b)proiectului;

(c) probei practice

(d) probei scrise la disciplina Educatie antreprenoriala.

(2) Pentru anumite filiere, profiluri, respectiv specializari, stabilite de Ministerul Educatiei, absolventii ciclului superior al liceului pot sustine un examen de certificare sau, dupa caz, de atestare a competentelor profesionale, separat de examenul de bacalaureat, in conditiile legii.

(3) Absolventii ciclului superior al liceului care sustin si promoveaza examenul de certificare/atestare a competentelor profesionale dobandesc certificat de calificare profesionala, respectiv atestat de competente profesionale, conform Cadrului National al Calificarilor. Pana la adoptarea Cadrului National al Calificarilor absolventii ciclului superior al liceului care sustin si promoveaza examenul de certificare/atestare a competentelor profesionale dobandesc certificat de calificare profesionala/atestare a competentelor profesionale de nivel 3.

(4) Continutul programelor de examen si modul de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat national, bacalaureat profesional si a examenului de certificare, respectiv de atestare a competentelor profesionale, se stabileste prin metodologii elaborate si aprobate de Ministerul Educatiei si se da publicitatii pana la data inceperii anului scolar.

(5) In cazul intreruperii studiilor se recunoaste fiecare an scolar promovat. La cerere, se elibereaza un document de certificare a studiilor efectuate si portofoliul personal pentru educatie permanenta, completat la zi.

(6) Examenul de bacalaureat national se considera promovat de catre absolventii invatamantului secundar superior liceal care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au sustinut probele prevazute la lit. A - D;

b) au sustinut toate probele scrise prevazute la lit. E si au obtinut cel putin nota 5 la fiecare dintre acestea;

c) media aritmetica, calculata cu doua zecimale fara rotunjire, a notelor obtinute la probele scrise precizate la lit. E este cel putin 6.

(6 1) Examenul de bacalaureat profesional se considera promovat de catre absolventii invatamantului secundar superior liceal care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au sustinut probele prevazute la alin. (1 1), lit. a)-d);

b) au sustinut si promovat proiectul;

c) au sustinut si promovat proba practica;

d) au sustinut proba scrisa prevazuta la alin.(1 1), lit. d) si au obtinut cel putin nota 5.

(7) Media obtinuta la examenul de bacalaureat national si bacalaureat profesional este media aritmetica calculata cu doua zecimale fara rotunjire, a notelor obtinute la probele scrise prevazute la lit. E, respectiv la probele prevazute la lin.(1 1) literele b), c) si d).

(8) Absolventilor clasei a XII-a/ a XIII-a care au sustinut evaluarile prevazute la lit. A - D li se elibereaza certificate care atesta nivelul de competenta lingvistica, respectiv nivelul de competenta digitala. Eliberarea acestor certificate nu este conditionata de promovarea probelor scrise prevazute la lit. E.

(9) In cazul nepromovarii examenului de bacalaureat national, precum si a examenului de bacalaureat profesional pot fi recunoscute in sesiunile urmatoare, la cerere, rezultatele la evaluarile sustinute conform lit. A - D, respectiv rezultatele la probele scrise care au fost promovate cu cel putin nota 5.

(10) In decursul unui an scolar se organizeaza doua sesiuni ale examenului de bacalaureat national si profesional.

(11) Candidatii pot sustine examenul de bacalaureat national si examenul de bacalaureat profesional, examenul de certificare a competentelor profesionale, fara taxa, de cel mult doua ori. Prezentarile ulterioare la aceste examene sunt conditionate de achitarea unor taxe stabilite de Ministerul Educatiei.

(12) Probele prevazute pentru bacalaureatul national si pentru bacalaureatul profesional la lit. A - D se organizeaza si se desfasoara la nivelul unitatii de invatamant din care provin candidatii, in fata unei comisii prezidate de directorul unitatii de invatamant si numite prin decizie a inspectoratului scolar general, in conditiile stabilite prin metodologia prevazuta la alin. (4).

(13) Probele scrise din examenul de bacalaureat national, prevazute la lit. E, precum si proba scrisa prevazuta pentru bacalaureatul profesional se sustin dupa incheierea anului scolar, in fata unei comisii numite de inspectoratul scolar, in conditii stabilite prin metodologia prevazuta la alin. (4).

(14) Comisia prevazuta la alin. (13) este condusa de un presedinte, numit prin ordin al ministrului educatiei dintre cadrele didactice universitare de predare, avand titlul stiintific de doctor. In situatii bine justificate, poate fi numit in functia de presedinte si un cadru didactic din invatamantul liceal, avand gradul didactic I si performante profesionale deosebite, titular in alta unitate de invatamant decat cea din care provin elevii care sustin probele scrise ale examenului de bacalaureat.

(15) Comisia prevazuta la alin. (13) este alcatuita din profesori de la alte unitati de invatamant decat cele din care provin elevii care sustin probele scrise ale examenului de bacalaureat.

(16) Numarul comisiilor prevazute la alin. (13) si numarul unitatilor de invatamant in care se desfasoara probele scrise din examenul de bacalaureat se stabilesc de Ministerul Educatiei, la propunerea inspectoratelor scolare.

(17) Rezultatele examenului de bacalaureat sunt publice.

Citeste si: