Ministrul Apararii Nationale, Corneliu Dobritoiu, a declarat vineri pentru Agerpres ca in sedinta CSAT de joi s-a decis realizarea graduala a capabilitatii de aparare aeriana, prin achizitionarea, in prima etapa, a minimum 12 avioanemultirol de generaţia a 4-a. In acelasi timp se va completa nevoia de operationalizare cu aparatele MIG 21 Lancer, urmand ca in a doua etapa sa se cumpere o alta escadrila de avioane de generatia a 4-a pentru serviciul de Politie Aeriana.

"Aprobarea de catre CSAT a 'Conceptiei de realizare graduala a capabilitatii de aparare aeriana' in cadrul programului 'Avion multirol al Fortelor Aeriene' vizeaza asigurarea unei capabilitati aeriene initiale si minimizarea impactului bugetar pentru urmatorii 3-5 ani, care se va derula astfel: o perioada de tranzitie, incepand cu 2013, realizata printr-o etapa de tranzitie initiala cu doua faze, urmata de o etapa de tranzitie finala si ulterior realizarea capabilitatii operationale aeriene finale, incepand din 2030, care inseamna inlocuirea avioanelor de generatia a 4-a cu avioane multirol de generatia a 5-a. Practic, dorim achizitia, incepand cu 2013, si operationalizarea din 2017, a primei escadrile dotate cu minimum 12 avioane. Aceasta trecere graduala presupune si alte costuri, precum: mentinerea capabilitatilor unei escadrile de MiG 21 LanceR pana in momentul in care o a doua escadrila de generatia a 4-a va fi achizitionata pentru serviciul de Politie Aeriana", a explicat Corneliu Dobritoiu pentru agentia de presa citata.

Ministrul Dobritoiu a mai spus ca decizia CSAT a fost luata avand in vedere capacitatea Romaniei de a sustine financiar un program strategic de inzestrare, dupa analiza starii Armatei, care vine sa intregeasca anumite deficiente de capabilitati pe care Romania le are, 'intr-un exercitiu bugetar foarte strans, dictat de realitatile economice'.

Potrivit ministrului Dobritoiu, "Ministerul Apararii Nationale considera ca aceasta alternativa este cea mai viabila, intrucat tinta noastra pe termen mediu este, cum spuneam, achizitionarea de avioane de generatia a cincea. De altfel, Romania a fost notificata formal in acest sens de catre guvernul american. Tranzitia catre acest tip de aeronava nu putea fi facuta decat printr-un avion de generatia a patra, iar tara noastra nu-si permitea, in acest moment, achizitionarea unor aparate noi de acest tip. Deci noi facem o investitie acum in aparat, in toata arhitectura de aerodrom necesara, infrastructura de aerodrom necesara aparatului respectiv, dar aceasta infrastructura va sustine si avionul de generatia a V-a pe un orizont de inca 30 de ani".

Romania ar putea sa cumpere avioane multirol, la mana a doua, din Portugalia, declara ministrul Dobritoiu in urma cu o luna. Valoarea contractului ar putea costa statul roman aproximativ 670 de milioane de euro, din care in jur de 120 de milioane euro reprezinta plata aeronavelor, restul reprezentand banii pentru suportul logistic, potrivit precizarilor MApN.

O echipa de experti romani a mers, in urma cu aproximativ o luna, in Portugalia, pentru a evalua starea tehnica a avioanelor F-16, concluziile fiind ca aparatele sunt intr-o stare "foarte buna".