Cel mai mare show aerian din România – Bucharest International Air Show & General Aviation Exhibition (BIAS 2012) se va desfăşura în zilele de 21 şi 22 iulie 2012, pe Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa–Aurel Vlaicu.

Iacarii Acrobati - Fly In 2008Foto: Hotnews

Spectacolul este organizat de Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, sub înaltul patronaj al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în parteneriat cu Primăria Generală a Municipiului Bucureşti.

Celebrând 100 de ani de istorie aeronautică a Aeroportului Bucureşti Băneasa, spectacolul aviatic din acest an reuneşte, în premieră pentru Bucureşti, două dintre cele mai faimoase formaţii de acrobaţie aeriană din lume: Frecce Tricolori (Italia) şi Turkish Stars (Turcia). Pe parcursul celor două zile ale evenimentului, vor evolua multe alte nume din elita acrobaţiei aeriene mondiale şi din România, se arata in comunicatul organizatorilor.

Potrivit comunicatului organizatorilor, programul celor doua zile este urmatorul:

  • Sambătă 21 iulie:

9.00–14.00 – Spectacol aerian

Evoluţiile aeriene vor fi susţinute de:

- Frecce Tricolori (Italia) – invitaţi speciali

- Turkish Stars (Turcia) – invitaţi speciali

- Aeroclubul României

- Iacării Acrobaţi

- Jurgis Kairys

- Flying Bulls

- Tarom

- Wizzair

- Forţele Aeriene Române

13.00–21.00 Program artistic

- concerte susţinute de artişti din topurile muzicale româneşti

- muzică ambientală, trupe de dansatori

- zboruri de agrement susţinute de Tarom, Aeroclubul României, Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă

21.00–22.00 -spectacol aerian „Zbor în Crepuscul”

Efecte speciale, lansări de paraşutişti, planorism şi acrobaţii aeriene susţinute de Aeroclubul României, Forţele Aeriene Române ş.a.

  • Duminică, 22 iulie:

9.00–14.00 – spectacol aerian

Evoluţiile aeriene vor fi susţinute de:

- Frecce Tricolori (Italia) – invitaţi speciali

- Turkish Stars (Turcia) – invitaţi speciali

- Aeroclubul României

- Iacării Acrobaţi

- Jurgis Kairys

- Flying Bulls

- Tarom

- Wizzair

- Forţele Aeriene Române

Intrarea publicului este liberă. Accesul se face prin Romaero, incepand cu ora 8.00. Nu sunt disponibile locuri de parcare. Organizatorii recomandă folosirea mijloacelor de transport în comun.

Frecce Tricolori reprezintă Forţele Aeriene ale Italiei şi este cea mai mare formaţie de acrobaţii aeriene, evoluând cu 10 aeronave, la o viteză de aproape 900 de km/h. Piloţii care aspiră la calitatea de membru al prestigioasei Frecce Tricolori trebuie să aibă cel puţin 750 de ore de zbor pe un avion cu reacţie.

Turkish Stars face parte din Forţele Aeriene ale Turciei şi este unica formaţie din lume care evoluează cu 8 avioane de luptă supersonice. Trupa a obţinut statutul de escadrilă în 1993 şi este considerată cea mai tânără echipă supersonică de acrobaţii aeriene din lume.

Potrivit programului, pe parcursul evenimentului vor evolua multe alte nume din elita acrobaţiei aeriene mondiale.

În cele două zile, Aeroportul Bucureşti Băneasa va găzdui prima expoziţie de aviaţie generală din România – General Aviation Exhibition, unde vor fi expuse diferite tipuri de aeronave, de la avioane ultrauşoare la business jet-uri, informeaza serviciul Comunicare al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti.

Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti îşi propune ca Bucharest International Air Show & General Aviation Exhibition să devină un eveniment emblematic pentru România, aşezând Bucureştiul pe harta internaţională a evenimentelor din domeniul aviatic.

  • Istoricul Aeroportului International Baneasa

Prima atestare documentara in presa vremii a Aeroportului International Bucuresti Baneasa - Aurel Vlaicu are loc la 7 iunie 1910, cand pe "campul de la Baneasa" (fostul hipodrom de la Baneasa dupa 1920), pionierul aviatiei romanesti, Aurel Vlaicu, prezinta cateva evolutii cu avionul construit chiar de el, la mitingul aviatic, organizat la acea vreme.

In 1912, George Valentin Bibescu infiinteaza pe mosia surorii sale mai intai Aeroportul Baneasa Vest (situata in partea de Vest a Sos. Bucuresti-Ploiesti) si apoi Aeroportul Baneasa (in zona de Nord a actualului amplasament, pozitionat in zona de Est a Sos. Bucuresti-Ploiesti).

După 1912 aerodromul devine aeroport şi activităţile aeronautice se diversifică şi se extind, incluzând o şcoală civilă de pilotaj pentru aviatia civila (mai tarziu si una militara) şi Clubul Regal Aerian din România.

1920 S-a înfiinţat Compania de Navigaţie Aeriană Franco-Română având la bază capital românesc şi echipament tehnic franţuzesc. Aceasta a fost prima companie de transport aerian din lume, pentru pasageri, mărfuri şi poştă.

12 Noiembrie 1922 S-a inaugurat prima linie aeriană intercontinentală între Europa şi Asia pe ruta Paris - Strasbourg - Praga - Viena - Bucureşti (Baneasa)- Constantinopol.

1923 S-au înfiinţat pe Aeroportul Băneasa Atelierele Companiei de Navigaţie Aeriană Franco-Română având ca activitate reparaţii, producerea de piese de schimb şi componente de bază. Aceste ateliere au precedat întreprinderea de avioane Bucureşti (actuala ROMAERO).

1942 La Aeroportul Baneasa se construieste prima pista betonata din Romania.

1947 - 1952 Se construieşte noua clădire a aerogării care conform planurilor unui colectiv de arhitecţi a fost concepută ca o elice cu trei pale, ceea ce face ca aerogara să reprezinte una din bijuteriile arhitectonice ale României.

Până in 1970 Aeroportul Bucureşti Băneasa a fost singurul aeroport din Bucureşti şi singurul aeroport internaţional din România. Dupa perioada aceasta, activitatea Aeroportului s-a dedicat preluarii de curse interne.