Ministrul Apararii, Corneliu Dobritoiu, a declarat pentru Agerpres ca o echipa de experti romani se va deplasa in Portugalia saptamana aceasta pentru a evalua starea tehnica a unor avioane F-16 pe care Romania ar urma sa le cumpere la mana a doua din Portugalia si Olanda. Potrivit reprezentantului MApN, dupa realizarea evaluarilor, se vor face simulari pentru a stabili care este suma necesara achizitiei, arata agentia de presa.

"Echipa urmeaza sa plece saptamana aceasta. Astazi am avut discutii si cu sprijinul tehnic american, militari de la Fortele Aeriene Americane din Europa. Ei, impreuna cu expertii nostri, vor evalua starea tehnica a aparatelor din Portugalia, urmand ca in luna august, conform solicitarii partii olandeze, sa mergem si in Olanda", a declarat Corneliu Dobritoiu pentru agentia de presa citata.

Ministrul Dobritoiu a aratat ca MApN face "toate simularile financiare in asa fel incat sa oferim decidentilor politici o viziune, o imagine asupra efortului financiar necesar achizitiei unui multirol de tranzitie [...] In mod normal, noi ar trebui sa asiguram tranzitia catre aparatul F-35, daca Romania are viziune strategica, daca Romania vrea sa joace un rol strategic relevant aici, la granita de est a Aliantei."

Astfel, Romania ar urma sa cumpere 24 de avioane multirol, "suficiente pentru instruirea pilotilor. Nu se pune problema dislocarii acestor aparate in perioada de tranzitie in teatre operationale, la mari distante de granite, ci doar ne punem problema instruirii pilotilor, indeplinirii misiunilor si instruirii echipajelor de mentenanta precum si modernizarii infrastructurii operarii unui aparat de generatia a 5-a. Pilotii se vor instrui in America pentru ca au cea mai complexa baza de pregatire a pilotilor", a declarat Dobritoiu pentru Agerpres.

Ministrul Dobritoiu a mai explicat ca pregatirea pilotilor dureaza intre doi si trei ani aratand ca Romania va trimite in SUA, pentru instruire, un numar mai mare de 48 de piloti, "pentru ca promovabilitatea este undeva la 60-70% si la nivelul pilotilor americani" dar si pentru a putea asigura doi piloti pe avion in momentul in care se va incheia procesul de pregatire.

"In ceea ce priveste F-16, vor fi cu simpla si dubla comanda. Ramane sa vedem care este starea tehnica a aparatelor respective, care este si oferta partii olandeze si apoi vom evalua nevoile pentru a aduce aceste avioane la performante operationale normale si in functie de asta vom lua o decizie. Cam o treime ar trebui sa fie duble comenzi. Dar e cale lunga pana acolo. Mai intai noi trebuie sa ne asiguram instruirea pilotilor pe simpla comanda si apoi sa instruim instructorii de zbor in asa fel incat ei, aici, acasa, sa asigure pregatirea celorlalti prin dublele comenzi", a mai spus Dobritoiu.