Ecaterina Andronescu, ministrul Educatiei, a anuntat in cadrul unei conferinte de presa o serie de masuri ca urmare a rezultatelor de la Bacalaureatul de anul acesta. Printre masuri "se afla si abordarea intr-o dezbatere publica si apoi in Parlament a unei potentiale modificari a continutului examenului de Bacalaureat", a precizat ministrul. Intrebata ce se va intampla cu liceele unde niciun elev nu a promovat examenele, Ecaterina Andronescu a declarat ca "trebuie sa facem evaluare si in functie de ce s-a intamplat anii trecuti".

Cele mai importante declaratii ale ministrului Educatiei, Ecaterina Andronescu:

  • Printre masurile cu care vom veni (dupa solutionarea contestatiilor la Bacalaureat - n.red.) se afla si abordarea intr-o dezbatere publica si apoi in Parlament a unei potentiale modificari a continutului examenului de Bacalaureat.
  • Din fericire, ordonanta prin care s-a modificat organizarea Bacalaureatului pentru anul acesta se afla in Parlament la Senat la comisia de invatamant, Senatul este decizional, deci practic ar fi relativ usor de obtinut (o modificare a Bacalaureatului pentru anul viitor - n.red.). Dar acest lucru il vom face numai dupa o dezbatere publica.

Despre Bacalaureatul diferentiat

  • La liceele vocationale, de exemplu, daca vom centra examenul de bacalaureat pe disciplinele care tin de profilul liceului, va trebui foarte bine sa ne gandim ce se intampla cu un absolvent care a promovat un astfel de bacalaureat.
  • Inseamna ca el are rute profesionale ulterioare destul de ingustate. El se va putea duce spre arte sau spre sport.
  • Daca vrea sa aiba si alte abordari, atunci probabil va trebui sa ne gandim in ce conditii.
  • De aceea, un bacalaureat diferentiat inseamna sa diferentiem continutul examenului pentru fiecare domeniu in parte, dar in acelasi timp sa restrictionam drepturile la iesire.
  • Noi ne vom duce cu o propunere in dezbaterile publice, ne ducem apoi in Parlament. Mi se pare ca este normal sa dialogam cu toti.
  • In urma acestor dezbateri adunam un set de idei cu care mergem in Comisia de invatamant de la Senat. Apoi Comisia prin vot decide si mergem in plenul Senatului care de asemenea decide prin vot.
  • Sunt atat de multe etape intermediare incat este foarte greu sa spunem noi: asa vom face.

Despre subiectele de la BAC

  • Cei care elaboreaza subiectele pentru Bacalaureat trebuie sa fie profesori care cunosc sistemul. Profesori care sa fie si de la liceele unde rezultatele sunt exceptionale, dar sa avem si profesori de la liceele tehnologice ca sa putem avea o abordare corecta.
  • Subiectele unei evaluari nu se plaseaza pe cotele maxime al standardelor, ci pe cotele medii. Si acest lucru trebuie sa il avem in vedere. 

Despre liceele cu promovabilitate zero

  • Trebuie sa facem evaluare si in functie de ce s-a intamplat anii trecuti.
  • Daca nici anul trecut nu a promovat niciun elev in liceul acela si daca timp de un an de zile scoala aceea nu a gasit de cuviinta sa faca ceva pentru elevii sai si pentru a creste nivelul de acumulare, atunci inseamna ca scoala aceea trebuie sa se transforme intr-o scoala gimnaziala, ca nu poate fi de nivelul liceului.
  • Dar nu putem sa dam verdicte asa, pe care le scoatem din buzunar. Aceste lucruri le vom face analizand fiecare caz in parte si fiecare caz in parte trebuie sa fie foarte bine argumentat.
  • Nu trebuie sa luam decizii din cabinetul ministrului.

Ce pot face absolventii de liceu fara Bacalaureat:

  • Exista mai multe solutii. Una este sa ne gandim sa dezvoltam o retea mai mare de scoli post-liceale unde ei pot sa intre fara diploma de Bacalaureat si unde pot sa se pregateasca pe domenii cerute pe piata muncii.
  • A doua idee ar fi calificarea la locul de munca, oferita de angajatori si sa gasim posibilitatea sa fie sustinuta aceasta pregatire si prin intermediul MECTS.
  • A treia cale ar fi sa analizam daca toti absolventii liceelor tehnologice s-au prezentat la examenele de evaluare a competentelor si in situatia in care s-au prezentat si au aceste certificate sa ii indrumam sa se angajeze cu certificatul de calificare pe care il au.
  • In situatia in care constatam ca numarul celor care nu s-au prezentat este foarte mare, sa incercam sa mai organizam o sesiune pentru certificarea competentelor dobandite prin liceele tehnologice.
     
  • Daca un absolvent se angajeaza pe nivelul de calificare pe care i-l confera certificatul de competente profesionale, trebuie sa determinam angajatorii sa nu insiste foarte mult pe diploma de Bacalaureat.
  • La Politehnica, unde eu sunt profesor, anul acesta am organizat aceste cursuri pregatitoare de matematica, fizica si chimie - au venit saptamanal cateva sute de elevi, unii dintre ei care nu au promovat examenul de Bacalaureat, altii in clasa a XII-a, deci asemenea lucruri se pot face. Si daca va uitati pe site-urile marilor universitati din America o sa vedeti ca ei ofera asemenea cursuri de pregatire pentru elevii din liceu si le acorda credite pentru aceste cursuri.
  • Deocamdata noi, in Romania, nu avem o baza legala pentru echivalarea acestor credite.