20 de profesori, conferentiari, lectori si cercetatori din invatamantul superior au trimis o scrisoare deschisa catre premierul desemnat Victor Ponta, prin care ii cer sa nominalizeze o alta persoana la Ministerul Educatiei in locul Corinei Dumitrescu. "Precizam ca nimeni nu contesta capacitatile profesionale si manageriale ale Doamnei Corina Dumitrescu. Atragem atentia insa asupra riscului de scadere a standardelor de performanta academica din invatamantul superior romanesc in perioada in care Ministerul Educatiei ar fi sub conducerea Doamnei Corina Dumitrescu", se arata in scrisoarea deschisa.

"Domnia Sa, in calitate de rector la o universitate privata, a contestat in instanta procesul de evaluare a universitatilor din Romania. Tinand cont de aceasta pozitie a Doamnei Corina Dumitrescu fata de standardele de performanta si fata de evaluarea universitatilor, este evident riscul ca, prin masurile administrative si propunerile legislative pe care le va lua sau initia in calitate de ministru, sa anuleze sau cel putin sa coboare nivelul acestor cerinte de natura academica", scriu profesorii universitari semnatari ai acestui apel.

Potrivit acestora, "in procesul de evaluare au fost implicati specialisti de la universitati europene. Principalul castig al acestei evaluari este initierea concurentei intre universitati, ceea ce genereaza performanta. Cresterea nivelului academic si educational va determina pana la urma cresterea pozitiei universitatilor romanesti in ierarhia internationala".

Cei 20 de profesori universitari atrag atentia ca "standardele de performanta ale universitatilor din Romania care s-au aplicat in ultimii ani trebuie pastrate si chiar ridicate pentru a promova calitatea, performanta si concurenta in invatamantul superior".

Citeste integral scrisoarea deschisa:

"SCRISOARE DESCHISA CATRE PREMIERUL DESEMNAT, DOMNUL VICTOR PONTA, IN LEGATURA CU NOMINALIZAREA DOAMNEI CORINA DUMITRESCU PENTRU PORTOFOLIUL MINISTERULUI EDUCATIEI

Domnule Prim-ministru desemnat,

Subsemnatii, cadre didactice universitare, va rugam sa luati act de pozitia noastra fata de nominalizarea de catre Dvs. a Doamnei Corina Dumitrescu pentru portofoliul de Ministru al Educatiei in Guvernul Romaniei.

Intelegem ca nominalizarile pentru posturile din Guvern au fost facute in urma unor calcule si negocieri politice din interiorul Partidului Social Democrat, respectiv in Uniunea Social Liberala. Guvernul pe care il veti conduce in perioada urmatoare trebuie sa raspunda unor asteptari foarte mari din partea romanilor, in primul rand de natura financiara. Presiunea ce apasa asupra Guvernului nu trebuie sa afecteze calitatea invatamantului din Romania.

Din start precizam ca nimeni nu contesta capacitatile profesionale si manageriale ale Doamnei Corina Dumitrescu.

Atragem atentia insa asupra riscului de scadere a standardelor de performanta academica din invatamantul superior romanesc in perioada in care Ministerul Educatiei ar fi sub conducerea Doamnei Corina Dumitrescu. Domnia Sa, in calitate de rector la o universitate privata, a contestat in instanta procesul de evaluare a universitatilor din Romania. Tinand cont de aceasta pozitie a Doamnei Corina Dumitrescu fata de standardele de performanta si fata de evaluarea universitatilor, este evident riscul ca, prin masurile administrative si propunerile legislative pe care le va lua sau initia in calitate de ministru, sa anuleze sau cel putin sa coboare nivelul acestor cerinte de natura academica.

In procesul de evaluare au fost implicati specialisti de la universitati europene. Principalul castig al acestei evaluari este initierea concurentei intre universitati, ceea ce genereaza performanta. Cresterea nivelului academic si educational va determina pana la urma cresterea pozitiei universitatilor romanesti in ierarhia internationala.

In ceea ce priveste invatamantul superior din Romania, sunt cateva realitati incontestabile, pe care vi le supunem si atentiei Dvs., care, in calitate de premier, trebuie sa gestionati si cresterea standardelor educationale si academice.

Exista diferente foarte mari in calitatea actului educational intre universitatile romanesti din cauze multiple. Dupa 1990 s-au infiintat foarte multe institutii de invatamant superior, atat de stat, cat si private, in care au fost promovati profesori fara sa aiba pregatirea necesara. Multi profesori de liceu au ajuns peste noapte profesori universitari, iar dintre proprii absolventi au fost adesea promovate persoane fara rezultate in activitate academica.

Universitatile private sunt o afacere, a carei rentabilitate financiara este dovedita de numarul ridicat al acestor institutii. Deoarece nu exista in Romania o traditie a unui invatamant superior privat de performanta, nivelul profesional, din perspectiva educationala si academica, al majoritatii acestor institutii private este foarte scazut, functionand pe principiul 'cine plateste primeste o diploma'.

In ultimele doua decenii fiecare ministru al educatiei a incercat sa isi impuna propria reforma, ceea ce a dus la scaderea generala a calitatii invatamantului din Romania. Orice ministru nou care va prelua portofoliul Educatiei trebuie sa preia ceea ce este bun din reformele anterioare. Altfel, mereu vom merge doi pasi inainte si apoi trei pasi inapoi.

STANDARDELE DE PERFORMANTA ale universitatilor din Romania care s-au aplicat in ultimii ani TREBUIE PASTRATE si chiar RIDICATE pentru a promova calitatea, performanta si concurenta in invatamantul superior.

Nu taxele de scolarizare trebuie sa fie indicatorul dupa care se orienteaza absolventii de liceu in alegerea universitatii, ci renumele despre calitatea procesului educational. Deja angajatorii privati au inceput sa avantajeze din start in procesul de selectie a personalului absolventii universitatilor de stat in defavoarea celor care provin de la institutii private. O universitate isi formeaza un bun renume in cateva decenii, nu in cativa ani. Universitatile private pot ocupa locuri de frunte in clasificarea institutiilor de invatamant superior. Nu contestarea in instanta este solutia si nici tentatiile jocurilor politice, ci cresterea performantei educationale si academice.

D-le premier desemnat, va rugam sa nominalizati o alta persoana pentru portofoliul Ministerului Educatiei, care sa nu fie in conflict de interese datorita pozitiei exprimate public fata de standardele de performanta.

In plus, va rugam sa gestionati eficient si responsabil cresterea performantei academice si educationale in invatamantul romanesc. Absolventii de azi nu sunt doar votantii de maine, ci in primul rand sunt contribuabilii de maine, care pot aduce plus-valoare in economie si astfel vor genera venituri la buget.

3 Mai 2012

Dr. Marius Diaconescu, lector universitar, Universitatea Bucuresti

Dr. Andrei Pippidi, profesor universitar, Universitatea Bucuresti

Dr. Mihai Retegan, profesor universitar, Universitatea Bucuresti

Dr. Florentina Nitu, conferentiar universitar, Universitatea Bucuresti

Dr. Liviu Ciortuz, conferentiar universitar, Universitatea "Al. I. Cuza" Iasi

Dr. Daniel Dumitran, conferentiar universitar, Universitatea "1 Decembrie 1918" Alba Iulia

Dr. Adina Ciubotariu, cercetator stiintific, Academia Romana, Iasi

Dr. Monica Chicidean, conferentiar universitar, Universitatea Bucuresti

Dr. Nelu Zugravu, profesor universitar, Universitatea "Al. I. Cuza" Iasi

Dr. ing. mat. Marian Ivan, profesor universitar, Universitatea Bucuresti

Dr. Antal Lukacs, profesor universitar, Universitatea Bucuresti

Dr. Stefan Gorovei, profesor universitar, Universitatea "Al. I. Cuza" Iasi

Dr. Maria Magdalena Szekely, profesor universitar, Universitatea "Al. I. Cuza" Iasi

Dr. Ioan Coriolan Balintoni, profesor emerit, Universitatea "Babes-Bolyai" Cluj-Napoca

Dr. Corina Ionescu, profesor universitar, Universitatea "Babes-Bolyai" Cluj-Napoca

Mihai Ducea, Professor of Geology, University of Arizona, Department of Geosciences, Tucson, cercetator asociat la Universitatea Bucuresti, Facultatea de Geologie Geofizica

Dr. Liana Pop, profesor universitar, Universitatea "Babes-Bolyai" Cluj-Napoca

Dr. Sorin Tunaru, sef de proiect, Institutul Max-Planck, Bad Nauheim, Germania

Dr. Tantau Ioan, lector universitar, Universitatea "Babes-Bolyai" Cluj-Napoca

Dr. Ing. Vlad A. Codrea, profesor universitar, Universitatea "Babes-Bolyai" Cluj-Napoca".

Descarca de aici scrisoarea deschisa

Citeste si: