Presedintele Traian Basescu a pledat joi, in deschiderea Conferintei Ministeriale Bologna si Bologna Policy Forum care are loc la Bucuresti, pentru "intarirea invatamantului tehnic si vocational".

"Trebuie incurajate universitatile care au capacitatea sa pregateasca tinerii pentru o piata a muncii tot mai dinamica", a spus seful statului, care a adaugat ca sustine dezvoltarea unui "mecanism prin care parte din resursele naturale sa fie direct folosite in cercetare".

Joi s-a deschis Conferintei Ministeriale Bologna si Bologna Policy Forum, unul dintre evenimentele majore ale Uniunii Europene pe teme de educatie. "Evenimentul de la Bucuresti este pentru Educatie ceea ce este Summitul NATO pentru aparare", a declarat ministrul Educatiei, Catalin Baba. La deschiderea conferintei participa presedintele Traian Basescu, ministrul Educatiei, Catalin Baba, comisarul european pentru Educatie, Androulla Vassiliou, si ministrul danez al Educatiei, Morten Ostergaard.

Cele mai importante declaratii ale presedintelui Traian Basescu:

  • Am parcurs un drum lung, la inceputul Procesului Bologna aveam un spatiu in care durata studiilor era diferita de la un spatiu la altul, ratele de parasire erau inalte
  • Discutiile privitoare la asigurarea calitatii erau in stadii incipiente. Astazi, lucrurile s-au schimbat semnificativ
  • Romania a beneficiat de cadrul dat de Procesul Bologna pentru a-si construi propriile reforme in educatie
  • Reforma educatiei este in prima linie a agendei publice in Romania
  • Cred ca viitorul apartine celor consecventi si curajosi, de aceea am sustinut o reforma a educatiei fara compromisuri. Resping solutiile politicianiste si retractile
  • Romania a aprobat in 2011 o noua Lege a Educatiei care integreaza elementele Procesului Bologna
  • Procedurile de selectie mai transparente, precum si legaturile dintre functia didactica si cea de cercetare sunt reforme realizate in baza noii legi
  • Consolidarea institutionala a universitatilor din Romania a plecat de la o evaluare riguroasa a universitatilor
  • Tin sa spun ca in Romania evaluarea universitatilor a luat in considerare, pe langa performanta stiintifica, si relatia universitatii cu mediul extern
  • Am facut asta pornind de la premisa ca universitatile trebuie sa devina un important pol de dezvoltare regionala prin trei politici conectate intre ele: prin formarea resursei umane, prin cercetare si prin participarea la fundamentarea politicilor de dezvoltare regionala in colaborare cu autoritatile locale
  • Universitatile care colaboreaza cu mediul economic si social din jurul lor, preocupate de cresterea angajabilitatii, trebuie ajutate
  • Reflexele antreprenoriale ale universitatilor inseamna ca universitatile sa vada angajabilitatea nu doar ca o preocupare reactiva la ce se intampla in societate
  • Universitatile pe care le vom incuraja sunt cele care inteleg sa isi construiasca rolul de forta motrice
  • Sunt acele universitati care isi cresc capacitatea de a crea locuri de munca cu grad inalt de competitivitate
  • Trebuie incurajate universitatile care au capacitatea sa pregateasca tinerii pentru o piata a muncii tot mai dinamica
  • Subliniez importanta intaririi invatamantului tehnic si vocational
  • Universitatilor le revine sarcina de a transforma conceptul de spatiu european in ceea ce trebuie sa fie un spatiu european al competitivitatii
  • Insist ca acest lucru se poate realiza doar prin cresterea responsabilitatii publice a universitatilor
  • Odata cu reforma invatamantului superior, Romania si-a concentrat eforturile si asupra cercetarii
  • Am urmarit sa construim un peisaj institutional intarit si sa alocam fonduri performantei
  • Pentru prima data dupa mult timp am inceput sa aducem in Romania cercetatori formati in strainatate
  • Avem nevoie de institutii dinamice, oameni performanti si idei inovatoare
  • Nimeni nu e mai in masura sa indeplineasca cele trei conditii decat universitatile, cu conditia sa colaboreze cu mediul privat si sa respecte autonomia universitara
  • In mare masura, competitivitatea unei regiuni sau a unei tari tine de modul in care sunt utilizate resursele ei
  • Romania face parte din tarile care au atat resurse naturale, cat si resurse umane
  • Este un obiectiv strategic pentru Romania sa utilizam ambele resurse. Pentru Romania, exploatarea chibzuita a resurselor naturale este o prioritate a prezentului si inovarea este o prioritate a prezentului, dar si a viitorului
  • De aceea sustin ideea ca Romania sa dezvolte un mecanism prin care parte din beneficiile obtinute din exploatarea resurselor naturale sa fie direct investite in educatie, cercetare, dezvoltare si inovare
  • Acest mecanism este parte a raspunsului la intrebarea: ce tara lasam generatiilor viitoare?
  • Ceea ce s-a vazut in criza este ca atunci cand o tara este racita, toate celelalte tusesc
  • Platim astazi pretul unor insuficiente integrari a unor politici fiscale din trecut
  • Pactul fiscal recent incheiat intre 25 de state europene este parte a solutiei care inseamna mai multa integrare, mai multa convergenta
  • Procesul Bologna a fost un deschizator de drumuri. Din 1999 el a dus la mai multa convergenta
  • Numai daca reusim sa ducem mai departe aceasta convergenta vom castiga pariul cu viitorul
  • Solutia din punct de vedere al Romaniei este continuarea acestui proces cu adaugarea an de an a unor elemente care sa asigure competitivitatea sociala si economica pe termen lung a tarii noastre

Androulla Vassiliou, Comisarul european pentru Educatie - discursul sau a fost transmis de Xavier Prats Monne, director adjunct pentru Educatie al Comisiei Europene:

  • Romania este unul dintre noii membri ai UE, dar prin organizarea acestei conferinte are o contributie majora ca si cum ar fi fost acolo de 50 de ani
  • Europa se confrunta cu o criza exceptionala si tocmai pentru ca traim intr-o perioada de criza este vital ca factorii de decizie europeni sa priveasca mai ales educatia ca o solutie si sa articuleze opinia ca educatia este cheie pentru crestere economica
  • Trebuie sa impartasim aceasta convingere si sa ne asiguram ca ea este impartasita si de ministrii nostri de finante
  • Toti suntem constienti ca uneori ministtrii nostri de finante nu ne aud
  • Este o oportunitate sa ne reafirmam angajamentul de a implemenna toate obiectivele Procesului Bologna si Comisia Europeana va continua sa isi joace rolul important de sustinere a Procesului Bologna
  • Procesului Bologna nu este separat, ci este parte integrata a eforturilor noastre din educatie
  • Programele noastre sustin indeplinirea acestor obiective si contribuie la indeplinerea eforturilor de reforma
  • Prin bugetul Erasmus pentru toti vom sustine educatia mai eficient si cu mai multa tarie din 2020 pe viitor
  • Vrem sa intarim dimensiunea non-europeana a educatiei
  • Avem nevoie de mai multi absolventi si la nivel global vrem o agenda comuna
  • Noi putem aduce un plus de valoare sustinand mobilitatea si oferind stimulente reformelor din state
  • Trebuie sa ne intesificam eforturile de recunoastere a diplomelor
  • Aceasta provocare este dificila, e un exemplu ca pentru orice problema putem gasi solutii, dar e esential sa facem progrese si sa ne asumam aceste obiective de a recunoaste uniform diplomele
  • Comisia Europeana este dispusa sa sustina tarile care vor sa coopereze
  • Trebuie sa ne asiguram ca aceste eforturi vor aduce avantaje reale studentilor
  • Rolul ce va fi formulat prin comunicat trebuie transmis in tot domeniul educatiei superioare din Europa
  • Comisia Europeana va asigura sustinerea pentru atingerea acestui obiectiv

Catalin Baba, ministrul Educatiei:

  • Lansat in 1999, Procesul Bologna a schimbat fata invatamantului superior european, a adus principiile si valorile academice in prim-planul dialogului transnational
  • Toate tarile au facut schimbari majore si ireversibile angajand valorile Procesului Bologna
  • Ne aflam in stadiul de consolidare a Spatiului European al Invatamantului Superior, prin cooperare interguvernamentala
  • Trebuie sa gasim modalitati prin care Procesul Bologna sa fie reinventat in functie de provocarile lumii contemporane
  • Procesul Bologna trebuie sa fie deschis catre intreaga lume, nu doar catre Europa
  • Absolventii nostri trebuie sa fie educati in spiritul cetateniei democratice, viguroase si angajante
  • Ca ministru, ma confrunt uneori cu tendinte de asociere a Procesului Bologna cu neajunsuri institutionale
  • Exista critici care cer implementarea mai rapida a unora dintre principiile si obiectivele Procesului Bologna, altii pun sub semnul intrebarii chiar realizarile Procesului
  • Exista si o categorie de critici care isi doresc ca Romania sa fie membra a Procesului Bologna, dar fara sa implementeze unele dintre optiunile majore agreate la nivel supra-national
  • De cele mai multe ori este extrem de dificil sa porti, ca ministru, un dialog unitar si constructiv cu toate aceste voci din spatiul public
  • Dar nu exista alternativa reala la Procesul Bologna
  • Toti ne confruntam cu efectele crizei financiare. Lumea asteapta de la ministrii educatiei sa contribuie cu masuri la cresterea economica si la crearea de locuri de munca
  • Invatamantul superior este chemat sa aduca viitorul in prezent, sa se bazeze pe talentele tinerilor si pe capacitatile creative si inovative ale cercetatorilor, sa contribuie la prosperitatea comunitatilor si regiunilor de dezvoltare
  • Prioritatile actuale ale invatamantului superior din Romania sunt urmatoarele: diferentierea misiunilor si a profilurilor universitatilor, ca sa asiguram o diversificare a ofertelor educationale pentru a raspunde cerintelor de dezvoltare personala a studentilor, nevoilor mediului economic si ale pietei muncii si specificului cultural si comunitar al fiecarei regiuni de dezvoltare
  • Asigurarea unor oportunitati egale de acces si finalizare a studiilor universitare, concomitent cu o selectie riguroasa a talentelor si promovarea acelor universitari care probeaza cu performante inalte in predare si cercetare meritele lor academice.
  • Asigurarea, in urmatorii 5 ani, a frecventarii studiilor universitare de catre un procent de 40% dintre tinerii ce apartin cohortei corespunzatoare de varsta este pentru Romania o optiune si un angajament
  • Cresterea calitatii educatiei superioare pentru toti
  • Diversificarea surselor de finantare si stabilirea unor conexiuni cat mai stranse intre finantarea de la bugetul de stat, guvernanta academica si inovarea institutionala, axata pe cercetare, educatie si implicare in comunitate. Am optat pentru folosirea de stimulente financiare in vederea cresterii implicarii universitatilor in dezvoltarea comunitara si regionala
  • Prin implementarea acestor obiective ne angajam sa raspundem la intrebarile referitoare la cum sa crestem rata angajabilitatii, sa echilibram fluxurile de studenti mobili, cum sa crestem numarul de studenti si sa scadem rata abandonului
  • Solutiile sunt in mare parte nationale, dar in Procesul Bologna putem sa purtam un dialog pe tema solutiilor identificate in alte sisteme educationale si sa invatam unii de la ceilalti
  • Procesul Bologna nu are voie sa sufere de eurocentrism. Pentru mine, Procesul Bologna este deschis dinamicii economiei globale si spatiilor culturale care se afirma la scara mondiala
  • Cooperarea europeana si globala intre universitatile noastre, dar si intre noi, decidenti politici, duce la compatibilizarea, comparabilitatea si convergenta sistemelor noastre de invatamant superior

Gulu Novruzov, viceministru al Educatiei in Azerbaidjan:

  • Este o onoare sa fiu copresedinte al acestei conferinte
  • Ministrii responsabili de educatia superioara au adoptat decizii care sa finalizeze concluziile primei decade a Procesului de la Bologna si s-a stabilit un cadru important de promovare a mobilitatii, dar in acelasi timp trebuie sa mentinem intregritatea sistemelor noastre de educatie
  • In ultimii ani, tarile au depus eforturi considerabile pentru a implementa obiectivele Procesului Bologna
  • Trei subiecte sunt importante: furnizarea de educatie de calitate pentru toti, imbunatatirea capacitatii de angajare si consolidarea mobilitatii
  • Consider ca discutiile noastre ce vor avea loc, precum si adoptarea comunicatului de la Bucuresti vor ajuta la consolidarea acestei zone europene a educatiei superioare
  • Va prezint cele mai recente activitati din Azerbaidjan in educatia superioara, ca urmare a Procesului Bologna 2005: am initiat reforme importante, asigurarea continutului si calitatii
  • Noua lege privind educatia adoptata acum trei ani stipuleaza trei piloni: sistemul de credite, noi mecanisme de acreditare a universitatilor, astfel am reusit sa implementam cu succes Procesul Bologna
  • Cadrul national de calificare pentru educatia continua a fost realizat in colaborare cu experti straini care ne-au oferit sprijin
  • Adoptarea cadrului de calitate in colaborare cu toti ministrii s-a realizat in aceasta luna
  • 5.000 de cetateni din Azerbaidjan vor primi burse de stat pentru toata perioada studiilor in universitati de renume
  • Dar inca avem probleme, cum ar fi sursele insuficiente de finantare in invatamantul superior, aplicarea insuficienta a masurilor adoptate, lipsa materialelor de strudii -  toate acestea sunt probleme cu care se va confrunta fiecare tara in anii ce vor urma
  • Dar exista un consens al necesitatii de a reforma sistemele de educatie pentru atingerea principalelor scopuri pentru ca educatia sa fie eficienta
  • Obiectivul principal al conferintei a fost sa facilitam comunicarea

Morten Ostergaard, ministrul danez al Educatiei:

  • Avem nevoie de educatie mai mult ca niciodata si investitiile aici sunt o prioritate
  • Niciodata nu am intalnit un student care sa spuna ca a regretat ca a studiat in strainatate, dar multi spun ca regreta ca nu au beneficiat de oportunitatea de a studia in strainatate
  • Noi putem facilita acest proces, sprijinind institutiile sa creeze mai multe programe si contacte
  • In Danemarca sunt tot mai multi studenti dispusi sa studieze in strainatate si nu ar trebui sa fie mult mai greu sa studiezi in strainatate ca in tara ta
  • Eu sunt un sustinator al strategiei de mobilitate, pentru ca ne va ajuta sa ne intarim societatile si studentii sa dobandeasca mai multe cunostinte
  • Danemarca a fost parte a Procesului Bologna inca de la inceputul acestuia, din 1999, si am pus mare accent pe cooperare
  • Am obtinut rezultate semnificative: un sistem de credite si standarde unitare, dar e prea devreme sa ne culcam pe o ureche
  • Vorbim despre un program in care coerenta si incluziunea sunt foarte importante
  • E nevoie de implementarea tintelor Bologna in toate tarile semnatare

Declaratiile au avut loc in cadrul celei de-a opta editii a Conferintei Ministeriale a Procesului Bologna, care are loc in Romania, la Palatul Parlamentului, in perioada 26-27 aprilie. Scopul acestor conferinte ministeriale bianuale este de a stabili directiile politice ale Procesului Bologna. Evenimentul este organizat si sprijinit de Secretariatul Bologna Follow-Up Group (BFUG), care in acest moment este gazduit tot de Romania. Bugetul Romaniei pentru organizarea acestei conferinte este de 256.000 de euro, a declarat ministrul Catalin Baba.

La eveniment sunt asteptati in jur de 500 de participanti din 100 de tari. Romania este semnatara a Declaratiei de la Bologna din 1999, iar in aceasta calitate tara noastra a preluat in legislatia nationala instrumentele si institutiile Procesului Bologna. Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) este listata in Registrul European al Asigurarii Calitatii (EQAR), potrivit MECTS.

La evenimentele ministeriale de la finalul acestei saptamani participa, printre altii, Eduardo Ochoa - subsecretarul pentru invatamant superior din SUA, Igor Remorenko - viceministrul Federatiei Ruse, Omar Arias - economistul sef al Bancii Mondiale, Karlheinz Tochterle - ministrul educatiei din Austria, Francesco Profumo - ministrul educatiei din Italia, Mohammad Alohali - ministrul adjunct din Arabia Saudita si David Willets - ministrul pentru Universitati si Stiinta al Marii Britanii.