Leonard Orban, ministrul Afacerilor Europene: In scurt timp vom supune aprobarii Guvernului un document care sa duca la simplificarea procedurilor de prezentare si procesare a cererilor de rambursare

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Miercuri, 25 aprilie 2012, 14:44 Actualitate | Esenţial


Leonard Orban, ministrul afacerilor europene
Foto: Hotnews
Ministrul Leonard Orban a spus, intr-o discutie cu cititorii HotNews.ro, ca in scurt timp Guvernul va aproba  un document care sa duca la simplificarea procedurilor de prezentare si procesare a cererilor de rambursare. Tot in perioada urmatoare, se planifica o noua suplimentare de personal in structurile care gestioneaza fondurile comunitare

Ministrul Leonard Orban a raspuns intrebarilor care nu si-au primit raspuns in timpul intalnirii online.

Nota Redactiei:

    * Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.
    * Va rugam sa nu adresati mai mult de doua intrebari pentru a da posibilitatea invitatilor sa raspunda la cat mai multe probleme ridicate de cititori.
    * Postarile lungi sau care contin mai mult de doua intrebari nu vor fi validate.
    * Cele mai bune intrebari vor fi preluate intr-un interviu realizat de Anne-Marie Blajan.


Citeste mai multe despre   


















2578 vizualizari

  • personalul angajat (Miercuri, 25 aprilie 2012, 15:35)

    agg [utilizator]

    coniderati incomptetenta si lipsa de interes a personalului angajat in structurile care se ocupa cu fonduri europene, ca un motiv pentru disfunctionalitatile aparute?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 12:51)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui agg

      Lipsa de expertiza si interes a unora dintre cei care fac parte de personalulangajat reprezinta una dintre problemele pe care le avem. E necesar ca aceia care lucreaza in aceste structuri sa vina din ce in ce mai mult in intampinarea necesitatilor pe care le au beneficiarii.
  • documentatie stufoasa (Miercuri, 25 aprilie 2012, 16:25)

    Razvan [anonim]

    Dle Leonard Orban, cand vom avea intr-adevar o fluidizare a procesului de absobtie? Pentru o cerere de plata pe POR 4.3 se prezinta sute si mii de pagini de documentatie. Ati fost de curiozitate intr-o ADR sa vedeti circuitul documentelor si procedurile ultra-stufoase?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 12:53)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Razvan

      Unul dintre obiectivele pe care le avem este cel de simplificare a procedurilor si in scurt timp vom supune aprobarii Guvernului un document care sa raspunda acestui obiectiv, in special pe partea de prezentare si procesare a cererilor de rambursare. Este pentru prima data cand, la nivel guvernamental, se face un asemenea demers coordonat de simplificare a procedurilor.
  • dimenisunile birocratiei (Miercuri, 25 aprilie 2012, 16:39)

    Dedalus [anonim]

    a) A analizat cineva vreodata continutul Rapoartelor de audit ale Curtii de Conturi privitoare la diverse programe pentru a afla cate sesizari sunt formal-birocratice (nereguli minore ridicate artificial la rang de "probleme") si cate sunt real-faptice (nereguli reale, care conduc la utilizarea ineficienta a fondurilor)?

    b) A analizat cineva vreodata care sunt formalitatile birocratice impuse de CE si care sunt cele impuse de noi (Romania) in gestionarea UE?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 12:57)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dedalus

      a)Trebuie cunoscut faptul ca Autoritatea de Audit din cadrul Curtii de Conturi estesi ca o structura autonoma deciziile pe care le ia nu pot fi influentate de structurile implicate in gestiunea fondurilor europene. Avem un dialog constrant cu reprezentatii Autorit. de Audit si urmarim si limitarea la minimum necesar a cerintelor legate de diferitele proceduri.

      b) S-a facut o astfel de analiza si tocmai o asemenea evauare ne-a permis sa fim pregatiti cu o propunere de simplificare a procesului de gestiune a fondurilor comunitare.
  • Eficienta si absorbtie (Miercuri, 25 aprilie 2012, 17:23)

    dans [anonim]

    1. Ce masuri concrete s-au luat in ultima perioada de timp sau din momentul infiintarii ministerului pe care-l coordonati pentru eficientizarea si fluidizarea procesului de absorbtie a fondurilor europene.

    2. De ce nu se angajeaza totusi cu maxima urgenta personal suplimentar in cadrul AM pentru a urgenta procesul de analiza a cererilor de finantare si a cererilor de plata?

    3. Considerati ca este normal sa treaca peste un an de zile de la data depunerii cererii de finantare fara sa primesti nici un fel de semnal din partea Autoritatii de Management cu privire la solicitarea depusa?
    Exemplu concret: Proiect depus pe POS CCE Operatiunea 3.1.1 "Sprijinirea accesului la internet si servicii conexe" AM - Min Comunicatiilor, la inceputul lunii martie 2011 - pana in prezent nici o reactie din partea AM-ului dupa 13 luni de la depunere, fara un orizont macar orientativ de solutionare a solicitarii? Chiar si un raspuns negativ ar fi foarte bun, pentru ca am stii ce avem de facut mai departe.
    -Stiti ca in cadrul acestei Autoritati de Mng sunt doar 6 persoane care trebuie sa evalueze cateva mii de cereri de finantare pe mai multe operatiuni?
    Asta-i doar un exemplu concret pe Axa 3 POS CCE, pot sa vin cu exemple similare si pe Axa 1 si pe alte Axe.

    4. In afara de declaratii si stabilirea unor termene pe care nu le respecta nimeni se face ceva concret pentru fluidizarea intregului proces?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 13:09)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui dans

      1. au fost luate foarte multe masuri pentru accelerarea absorbiei fondurilor comunitare de la momentul crearii ministerului si pana in prezent. Pe site-ul MAEur puteti gasi informatii detaliate privind aceste masuri. As reaminti numai o masura recenta privind clarificarea unor aspecte financiare ale procesului de gestiune a fondurilor comunitare, act prin care au fost introduse reguli unitare de acordare si retragere a prefinantarilor si a finantarilor.

      2. in prezent, singura posibilitate prin care se poate angaja personal suplimentar este cea de angajare de functionari publici. iar acest lucru se poate face doar in baza unor decizii ale Guvernului si tinand cont de constrangerile bugetare existente. Avem in vedere, pentru perioada imediat urmatoare, o noua suplimentare de personal in structurile care gestioneaza fondurile comunitare.

      3. Nu mi se pare normal sa treaca atat de mult timp fara un raspuns din partea AM-ului. O solutie pentru accelerarea acestui proces este externalizarea procesului de evaluare a proiectelor.

      4. Am introdus o prevedere legala care obliga structurile care gestioneaza fondurile sa proceseze cererile de rambursare in maximum 45 de zile lucratoare. La inceputul acestui an stocul de cereri de rambursat intarziate era de cateva mii. In momentul de fata sunt mai putin de 500 de cereri ramase neprocesate si speram ca toate restantele sa fie eliminate in cursul acestui semestru. Este o dovada clara ca ne atingem obiectivele privind fluidizarea procesului.
  • Fondurile de coeziune 2014 - 2020 (Miercuri, 25 aprilie 2012, 17:48)

    Christian Fotache [anonim]

    Domnule Ministru,
    Va rugam sa ne precizati care este perspectiva dvs. asupra fondurilor ce vor fi alocate IMM-urilor in perioada 2014 - 2020. Se va pastra structura POR si POSCCE pentru IMM-uri (turism, structuri de sprijinire a afacerilor, investitii in activitati productive ale IMM-urilor) in perioada 2014 - 2020 si cat de consistenta va fi alocarea pentru IMM-uri?

    Fiind recunoscut faptul ca investitiile realizate de IMM-uri conduc la o crearea unui numar semnificativ de locuri de munca, nu ar fi utilia redistribuirea fondurilor ne-consumate din alocarea actuala catre investiile realizate de imm-uri cu sprijinul POR 4.1., 4.3, 5.2 sau POS CCE axa 1?

    Cu consideratie,
    Christian Fotache
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 13:12)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Christian Fotache

      Este devreme sa vorbim despre cifre concrete alocate diferitelor sectoare. Mai intai de toate va trebui sa existe un acord global asupra intregului buget, un acord care nu poate fi atins mai devreme de sfarsitul anului, si dupa aceea vor fi negociate diferitele sume pe sectoare. Deci cel mai probabil in cursul anului 2013 vom putea agrea sume legate inclusiv de sectorul IMM-urilor.
  • "eficienta" banilor europeni.... (Miercuri, 25 aprilie 2012, 18:07)

    lili [anonim]

    Romania are alocata in exercitiul financiar 2007-2013 suma de ~19,7 miliarde Euro, fonduri structurale si de coeziune.
    1. Care este la acest moment rata absorbtiei, ca procent si ca suma ?
    2. Care credeti Dvs ca va fi rata absorbtiei si suma la final de exercitiu financiar?(estimarea Guvernului Romaniei sau a Dvs, personal)
    3. Politica de coeziune a Uniunii Europene şi-a fixat ca obiectiv să reducă diferenţa între nivelurile de dezvoltare ale diferitelor regiuni, pentru a consolida coeziunea economică şi socială.
    Cum vedeti realizat acest obiectiv, privind la "performanta" Romaniei in ceea ce priveste gradul de absorbtie ?
    4. Succesul polonez in absorbtia fondurilor UE se traduce în "600 de kilometri de autostradă, gări, căi ferate, dar şi investiţii masive în educaţie, IT, Sanatate iar 60% - să fie destinată pentru inovare, educaţie, IT, învăţământ superior'', dupa cum afirma Dna Elzbieta Bienkowska in mai 2011.
    In acest sens, ce puteti spune despre CALITATEA utlizarii fondurilor europene in Romania, se VEDE eficienta utilizarii lor , a proiectelor in care au fost utilizati?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 13:19)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui lili

      1. Pentru politica de coeziune, rata de absorbtie externa (adica sumele aprobate a fi rambursate de catre Comisia Europeana) este de 8,35%, iar ca suma aproximativ 1,6 mld de euro.

      2. Este dificil de facut o evaluare cu privire la cat va fi rata absorbiei la finalul exercitiului financiar (la sfarsitul anului 2015). obictivul pentru acest an este sa atingem minim 20%.

      3. desigur, pe masura ce rata de absorbtie va creste, efectele utilizarii acestei politici vor fi mai vizibile. Vreau insa sa subliniez ca exista un numar important de proiecte de succes care au fost realizate in Romania si care isi aduc o anumita contribuite in atingerea obiectivelor pol. de coeziune.

      4. Unul dintre obiectivele pe care le avem este cel legat de cresterea calitatii utilizarii fondurilor. tocmai de aceea am promovat si am sustinut realizarea acelor proiecte menite sa creasca semnificativ eficacitatea utilizarii fondurilor.
  • FEADR (Miercuri, 25 aprilie 2012, 18:13)

    Anonimc [anonim]

    1. Se discuta in permanet despre rata mica de absorbtie a fondurilor dar cu toate acestea perioada de evaluare a proiectelor pe FEADR a ajuns sa creasca de la 3 luni la aproape 12 luni. De exemplu: masura 312, sesiunea de depunere mai 2011 - inca nu este lista finala - abia in luna aprilie s-a publicat raportul de evaluare, inca cate luni pentru raportul final? masura 112, sesiune de depunere iunie 2010, in ianuarie se da raport de evaluare, inca nu este lista finala. Oficiile judetene sunt obligate sa termine munca in cateva luni si sta lista cu lunile la Bucuresti.
    2. Tot pe FEADR - de ce Ghidul Solicitantului se publica cu asa putin timp inainte de deschiderea sesiunii? Pentru proiectele care prevad lucrari de constructii trebuie sa te incepi cu mult timp inainte dar Ghidul se da doar cu o luna inainte.
    3. De ce evaluarea nu se face unitar? De ce exista proiecte aproape identice ca structura a investitiei dar unul e aprobat si altu nu?
    4. De ce se emit tot felul de note interne care nu sunt publice dar care stau la baza evaluarii proiectelor si care sunt mai presus decat specificatiile din ghidul solicitantului?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 13:22)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anonimc

      MAEur coordoneaza fondurile structurale si de coeziune aferente politicii de coeziune. FEADR este coordonat in continuare de catre Min. Agriculturii. Din 2014, este foarte probabil ca si fondurile destinate dezv. rurale si politicii de pescuit sa se afle sub o umbrela comuna - cadrul strategic comun - impreuna cu fondurile politicii de coeziune, astfel incat sa se asigure coerenta utilizarii tuturor acestor fonduri.
  • asumari si nerealizari (Miercuri, 25 aprilie 2012, 20:13)

    dan [anonim]

    In ianuarie, fostul premier a organizat o reuniune cu toti miniştrii cu atributii in absorbţia fondurilor europene. Atunci, Emil Boc a decis ca pe fiecare Program sa se facă niste asumări - pe primul trimestru, pe al doilea, pe al treilea, pe al patrulea, - astfel încât Ministerul Finanţelor să-şi poată face evaluările necesare.
    1. Care au fost evaluările pe primul trimestru si in ce proportii s-au realizat aceste asumari pe fiecare program?
    2. Cati functionari de rang inalt - sefi de AM-uri sau adjuncti ai acestora, - au fost dati afara de la acea sedinta ( inceputul lui ianuarie) si pana in prezent pentru nerespectarea angajamentelor?
    3. In decembrie ati adresat Comisiei Europene o scrisoare cu privire la luarea unor angajamente de remediere a deficientelor în domeniul achizitiilor publice. Acum CE ne sanctioneaza probabil din nou din aceeasi cauza: Cine ar trebui sa raspunda pentru faptul ca nu s-au stabilit reguli clare in acest domeniu - MAEur sau ANRMAP ?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 13:28)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui dan

      1.-2. In momentul de fata, exista intentia ca, plecand de la acel program, sa se acorde sporul de 75% in functie de performanta realizata din punctul de vedere al absorbtiei. Pe de alta parte, trebuie avut in vedere ca, de cele mai multe ori, rata de absorbtie depinde si de alti factori, independenti de activitatea structurilor administrative.

      3. In luna decembrie, s-au reluat platile pentru patru programe operationale in anumite conditii: realizarea unor angajamente pana la sfarsitul lunii iunie 2012 si aplicarea unor corectii financiare preventive. In prezent, suntem in grafic cu realizarea masurilor necesare si speram ca, la sfarsitul acestui semestru, vom putea inlatura corectiile financiare preventive si vom evita suspendarea platilor pe unul sau mai multe programe.
  • Eficienta versus sistem rigid (Miercuri, 25 aprilie 2012, 23:59)

    george [anonim]

    Cateva intrebari:
    In locul principiului beneficiarii sunt hoti si statul trebuie sa-i controleze, de ce nu se permite beneficiarilor sa devina parteneri in sistem? Exemplu - daca tu beneficiar identifici mai tarziu in implementare ca ai gresit nu poti sa corectezi situatia si eventual sa returnezi sumele rambursate din proprie initiativa, ci trebuie sa alarmezi un intreg sistem sa te incadreze ca proiect cu nereguli, controale chiar si pentru o suma de 10 lei. Exista si beneficiari de buna credinta care vor sa ca lucrurile sa mearga bine si sa isi corecteze greselile daca le identifica. Totodata, mobilizarea unor resurse atat de ridicate pentru sume mici nu cred ca reflecta un principiu de eficienta.
    O alta aberatie a sistemelor create este cadrul juridic. Exemplu - ai in contract sa instruiesti 100 de persoane nu poti instrui 101 ca tot ce e in plus e neeligibil. Daca s-a acceptat ca un solicitant sa dispuna de un buget de 5 mil euro pentru 300 de beneficiari si se stie ca o astfel de situatie e o risipa de ce nu se flexibilizeaza sistemul sa poate creste dincolo de contract rezultatele in acelasi buget?In loc sa se favorizeze rezultate superioare sistemul ramane blocat in contracte? Cum comentati?

    O a alta intrebare. Exista un paradox. Se pare ca exista o absorbtie infima a fondurilor cu impact asupra economiei nationale . De ce nu se definesc trei principii : cheltuiti cat mai mult, facilitati obtinerea de rezultate de impact cat mai ridicate si actiuni preventive si parteneriate si flexibilitate pentru respectarea regulilor si principiilor?

    Ultima intrebare: Lipsa finantarilor este dincolo de toate aspectele principala problema a absorbtiei. De ce nu se creaza un sistem public de garantare partiala/totala a creditelor bancare pentru toate proiectele? Costul pentru stat e mult mai mic decat in cazul unor sume acordate direct iar beneficiarii doresc sa plateasca dobanzi dar sa dispuna de lichidati si sa ramburseze cheltuieli.
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 13:33)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui george

      La primele doua intrebari, raspunsul meu este ca trebuie avute in vedere reglementarile comunitare, care permit o flexibilitate redusa a intregului proces si care necesita asigurarea unui management financiar riguros la nivelul tuturor structurilor care gestioneaza fondurile UE.

      Pe de alta parte, sunt de acord cu dvs. ca exista posibilitati de flexibilizare in continuare a unor proceduri si este un proces pe care il avem in analiza.

      In ceea ce priveste garantiile bancare, ele pot fi acordate in prezent numai pentru anumite categorii de beneficiari si analizam modalitatea de extindere a acestora si la alti beneficiari, de exemplu ONG-uri.
  • posdru (Joi, 26 aprilie 2012, 7:52)

    mihai cristina [anonim]

    Buna Dimineata si Hristos a Inviat!
    Puteti sa ne spuneti cand se va sechide o noua linie de finantare pe POSDRU?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 13:34)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai cristina

      O sa va rog sa consultati site-ul AM POS DRU.
  • alocari POS-T (Joi, 26 aprilie 2012, 9:03)

    George [anonim]

    Domnule Ministru,

    Un domeniu foarte sensibil pentru absorbtia fondurilor europene este cel al transporturilor. Avand in vedere insuccesul de a cheltui o buna parte din banii alocati pentru actualul exercitiu pana la sfarsitul acestuia, vom mai primi macar o suma similara pentru exercitiul viitor?

    Cum ar trebui sa arate structura POS-T, in conditiile in care UE incurajeaza cel putin dezvoltarea echilibrata a sectorului rutier si a celui feroviar, daca nu chiar favorizarea ultimului?
    In Romania nu s-a dat atentie absorbtiei fondurilor pentru sectorul feroviar, coridorul IV se va termina abia in 2020, fata de 2014 cum trebuia initial, iar investitiile in alte sectoare par a fi amanate pe termen foarte lung (chiar 2040). Cum vede ministerul pe care il conduceti aceasta problema? Veti incerca sa obtineti mai multe fonduri pentru POS-T, in general, si pentru sectorul feroviar, in special, in 2014 - 2020?
    Si daca da, alocati deja catre MTI fondurile necesare pentru pregatirea proiectelor (SF, expropieri etc.), stiind ca aceasta poate dura mai multi ani?

    Multumesc!
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 13:37)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui George

      Facem demersuri ca pentru viitoarea perioada 2014-2020 sa putem obtine alocari consistente, inclusiv pentru domeniul transporturilor.

      In ceea ce priveste actuala perioada de programare, 2007-2013, este important faptul ca au fost aprobate de CE nu numai proiecte mari de infrastructura rutiera, ci si feroviara. Proiectele aprobate pentru infrastructura feroviara depasesc suma de 1 mld de euro.
  • evaluare proiecte (Joi, 26 aprilie 2012, 9:14)

    tepes [anonim]

    Domnule ministru stiti ca intre diferite OI exista diferente mari privind salarizarea personalului? ce ati facut in acest sens. Sunt fucntionari publici angajati de exemplu pe functia publica de consilier superior care in cadrul unor OI au un salariu iar in cadrul altor OI au alt salariu. De ce? Ei presteaza aceasi activitate.
    Domnule ministru au fost OI care nu au avut schema de personal completa deoarece salarile nu sunt atractive si s-a mers pe principiul pleaca 7 si angajam doar 1. Ce ati facut in acest sens? Ati incercat deblocarea posturilor inca de anul trecut cand la finele anului se stia ca anul acesta se doreste absortia a 6 miliarde euro?
    De ce se arunca pe piata tot felul de zvonuri de genul OUG privind angajarea de personal contractual cu salari intre 5000 -10000 lei lunar? Acest gen de OUG este o bataie de joc fata de cei din sistem care s-au chiunuit cu salari de 1000 lei in ultimi 3 ani de zile. De ce nu promovati un OUG pentru marirea salarilor celor din sistem si uniformizarea acestor salarii?
    De ce se arunca pe piata ca se va taia sporul de 75% pentru cei care lucreaza cu fonduri europene?
    Ultimile zvonuri au facut sa destabilizeze activitatea di cadrul AM si OI. Lumea se gandeste sa plece. Nu este prioritar stabilitatea de personal acum cand avem obiectiv 6 miliarde de euro?
    Cate OI si AM sunt? Nu sunteti curios sa vb cu cei care fac parte din staful de conducere a OI. La dumneavoastra ajung informatii filtrate. Chiar ar trebui sa fiti curios sa vb cu personalul de executie din OI care ar avea destule sa va spuna si in urma discutiilor cu ei ar putea lua masurile necesare. Sefi va prezinta o situatie cosmetizata.
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 13:42)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui tepes

      Conform legii salarizarii unitare, diferentele mari de salarizare intre personalul diferitelor structuri care gestioneaza fondurile comunitare vor putea fi inlaturate treptat, in 3-4 ani, incepand de la momentul in care se va reveni in administratia publica la nivelul salariilor din mai 2010. Cel mai probabil , egalizarea salariilor se va produce in 2016.

      Am renuntat la promovarea OUG privind angajarea personalului contractual, urmand sa crestem limitat numarul de functionari publici care lucreaza in structurile care gestioenaza fondurile comunitare.

      In ceea ce priveste sporul de 75% am raspuns anterior.
  • OLAF si comisarii (Joi, 26 aprilie 2012, 9:18)

    alef [anonim]

    E corect sa trebuiasca sa sesizam la comisarii UE abaterile pe care le consideram comise la nivelul ministerelor?
    Mai ales cand se dau raspunsuri neconforme cu normativele de evaluare UE?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 13:44)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui alef

      E foarte important ca atunci cand se constata probleme sa fie luate masuri de corectie de catre institutiile romane (fie AM-uri, OI-uri, Autori. de Audit). Sesizari catre CE pot fi facute de orice persoana.
  • personal angajat (Joi, 26 aprilie 2012, 10:08)

    george [anonim]

    Daca in ultimul timp se pune accent pe necesarul de personal pentru absorbtia fondurilor structurale, de ce nu se foloseste la maxim personalul deja angajat (cum ar fi consilierii pentru afaceri europene sau managerii publici)?
  • despre POSDRU (Joi, 26 aprilie 2012, 10:14)

    ANDREEA [anonim]

    Buna ziua,

    Ne puteti spune daca sunt adevarate zvonurile privind iminenta blocarii rambursarilor pe POSDRU?

    Nu credeti ca POSDRU este o prioritate pe termen scurt pentru statul roman din moment ce 70% din cheltuieli sunt cu costurile salariale si 45% din acestia se intorc imediat in bugetul de stat sub forma de taxe si impozite? Din 3.5 miliarde Euro statul incaseaza 1,1 miliarde taxe salariale.

    Toti beneficiarii recunosc ca POSDRU este o constructie subreda datorata deciziilor ad hoc care au lovit intr-o parte ca sa acopere problemele din alta parte. Ce se poate face pentru a da coerenta si predictibilitate programului? Nimeni nu stie ce va fi maine - mai sunt bani, se mai rambureaza, se mai lanseaza schemele, se mai modifica regulile jocului prin alte instructiuni...nimic predictibil

    Multumesc
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 13:47)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui ANDREEA

      In ceea ce priveste POS DRU platile au fost realuate in aprilie, prin aplicarea unor corectii financiare preventive.

      Comisia Europeana a avut o misiune de audit la inceputul lunii aprilie si urmeaza sa mai efectueze o noua misiune in luna mai si, in fct de rezultatele acestor misiuni, se va lua o decizie, fie sa se elimine corectia financiara, fie sa se intrerupa sau suspende platile.
  • Absorbtie (Joi, 26 aprilie 2012, 10:35)

    fonctionaru' [anonim]

    De ce se iroseste timp cu raportari peste raportari. De ce se solicita raportari saptaminale pentru probleme care evolueaza pe termen lung.

    De ce se accepta trasarea tovaraseasca a unor sarcini de sus in jos fara sa se cunoasca adevaratele probleme?

    Cum poate cineva care nu avazut in viata lui o cerere de rambursare sa ceara ca ea sa fie verificata in 20 de zile?

    ce facem cu mania asta a romanilor de merge in justitie cind nu sint multumiti de decizia AM sau OI!?

    Cum sa iti faci treaba daca oricine te poate chema in justitie si sa ti se impute o decizie pe care ai luat-o pertinent?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 21:07)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui fonctionaru'

      Este normal sa se stabileasca obiective si tinte la nivel politic in baza carora sa se poata analiza activitatea celor implicati in procesul de gestioanre a fondurilor comunitare. Aceste obiective au in vedere atat nevoile de dezvoltare a Romanei, cat si necesitatea de a evita dezangajarile de fonduri.

      Accesul la justitie este garantat de Constitutie.
  • risipa banilor publici (Joi, 26 aprilie 2012, 10:48)

    toma [anonim]

    Buna dimineata,

    Ne puteti spune de ce in ansamblu fondurile structucturale se concentreaza pe dovada activitatilor si cheltuielilor si foarte putin pe impactul fiecarui euro utilizat? Mii de proiecte POSDRU bifeaza ca au avut mii de cursanti, studenti care au participat si absolvit...in loc sa li se plateasca angajarea lor, etc. - impactul concret in economie nu e analizat in serios de nimeni. Astfel se studentii se pregatesc pentru o piata paralela, somerii ramna cu diplomele, angajatii au o diploma in plus dar raman pe acelasi post si cu acelasi salariu, se creaza pensiuni si investitii care mor dupa 2 ani. Nu ar trebui sa ne oprim din alocarea banilor pe procese si sa ne angajam la rezultate de impact?

    Multumesc
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 21:07)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui toma

      Una dintre preocuparile pe care le avem este legata de cheltuirea eficienta a fondurilor comunitare. Avand in vedere rata foarte ridicata de contractare pe POS DRU, finantarea cu prioritate a proiectelor care raspund unor necesitati reale ale economiei romanesti se va putea face in special pentru viitoarea perioada de programare, 2014-2020. Aceasta va presupune trecerea de la principiul „primul venit, primul servit” la principiul finantarii proiectelor in functie de calitate.
  • Auditorii interni (Joi, 26 aprilie 2012, 10:54)

    Zina Nicolae, Tolgoi Gabriel [anonim]

    Ce parere aveti de faptul ca exista Autoritati de Management si Organisme Intermediare care nu au nici un salariat in cadrul compartimentelor de audit intern,fapt ce a dus la cresterea numarului de nereguli, la blocarea platilor si probabil va duce la suspendarea platii. Ce masuri veti lua pentru eliminarea tratamentului discriminatoriu aplicat auditorilor interni cu privire la salarizare?
  • Eficienta utilizarii fondurilor (Joi, 26 aprilie 2012, 10:56)

    catalin [anonim]

    de ce daca vorbim de absorbtie a fost nevoie de TREI LUNI sa se aprobe hg ul pentru imprumutul din trezorerie si astfel sa se poata face plati catre beneficiari?

    De ce nu se spune nimic in public de lipsa fondurilor la nivelul pietei pentru ca beneficiarii sa faca platile la nivelul lor si astfel sa poata depune cereri de rambursare!?

    se pierde enorm de mult timp cu procedurile de achizitie cu contestatii, procese samd? Cum putem sa facem in asa fel incit sa fie clar ce e si ce nu e bine in domeniul achizitiilor publice?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 21:07)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui catalin

      Exista situatii in care, din diferite motive, unele institutii nu sunt de acord cu anumite propuneri si, tocmai de aceea, e nevoie de timp pentru gasirea unor solutii legislative adecvate.

      In ceea ce priveste procesul de achizitii publice, e nevoie de garantii ca acesta functioneaza corect din punct de vedere legal. De aceea, multe dinte masurile luate conduc la cresterea complexitatii procedurilor implicate.
  • Negocieri cadrul financiar 2014-2020 (Joi, 26 aprilie 2012, 11:26)

    Marian [anonim]

    1. Este posibila transparentizarea negiocierilor in privinta cadrului financiar 2014-2020 prin publicarea principalelor probleme identificate de MAEur si solutiile/poziitia Romaniei cu privire la ele? Prin principale inteleg totusi aspecte tehnice relevante si cu impact asupra alocarilor, procedurilor etc.
    2. Putem sa evitam situatia din alocarile curente prin deschiderea cat mai multor linii de finantare pentru beneficiarii privati, in special IMM-uri dar si firme mari? Majoritatea problemelor au aparut ib absorbtia bveneficiarilor publici...De exemplu pentur POR turism au fost selectati foarte putini beneficiari privati - AM POR incercand sa respinga cat mai multe proiecte private. Dar problemele au fost la benficiarii publici.
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 21:08)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marian

      Pozitia Romaniei in negocierile privind viitorul buget al UE este binecunoscuta. Am facut declaratii repetate referitoare nu numai la obiectivele generale pe care le avem in negoceri, ci inclusiv la chestiuni specifice anumitor domenii pe care le acopera bugetul.

      Evident ca va trebui sa invatam din experientele negative ale actualei perioade pentru procesul de pregatire si implementare a mecanismului de gestionare a fondurilor europene in intervalul 2014-2020.
  • corectitudine (Joi, 26 aprilie 2012, 11:27)

    POSDRU [anonim]

    D-le ministru, cum apreciati situatia auditorilor interni, angajati in cadrul OIR-urilor, care in ciuda documentelor prin care dovedesc statutul de angajat al acestora, sunt discriminati de catre juristii din subordinea dvs care ii considera ca facand parte dintr-o structura separata si fiind astfel privati de remunerarea conform legii? Cum poate functiona un sistem in care cei care verifica corectitudinea, sunt astfel tratati? Multumesc
  • Verificarea cheltuielilor (Joi, 26 aprilie 2012, 11:29)

    vladf [anonim]

    1. Aveti cumva o statistica cu privire la nr. de persoane care controleaza fata de numarul celor care lucreaza propriuzis? Ma refer pur si simplu la cheltuielile/platile dintr-un AM (aflat intr-un minister) si aici puteti pune la socoteala si directiile de specialitate care avizeaza/verifica o plata. De ex., lucreza 20 de persoane si controleaza 50 sau in proportie de 80% din activitate este cea de control, o sa aveti o surpriza sa constatati ca viata bate filmul.
    2. Aveti idee cat de mult sta o documentatie de achizitie in SEAP, pentru a primi un refuz/accept de publicare? Vi se pare normal ca pentru o cerere de oferte sa se piarda pana la 3 luni? 30-90 de zile in SEAP(pt. un raspuns) + 5-10 zile reverificare (unde este cazul si aici ma refer la o proportie de 90% cred ca au norma impusa sa gaseasca nod in papura) + 10-25 zile achizitia propriuzisa(6-10 legal si inca cateva pana la intocmirea doc. interne) + 5-10 zile pana la semnarea contractului.
    3. Vi se pare oportuna/eficienta constituirea AM-urilor ca organisme separate, independete de autoritatile publice? Un circuit al doc mult mai simplu/scurt, o flexebilitate mult mai mare pentru implementarea/aprobarea anumitor activitati, scapati de acordarea de 75% pentru femeile de serviciu care fac curat in AM-uri.
    4. Ati identificat un sistem eficient la nivelul AM-urilor? Ma refer stric la management, un sistem care poate fi dezvoltat, simplificat si impus tuturor AM-urilor? Chiar are rost ca 20 de minti diferite sa reinventeze roata? Aceste sisteme desi seamana in general, daca le urmaresti la nivel de implementare(proceduri) o sa aveti o surpriza. Pun pariu ca foarte multe sisteme sunt complicate in mod voit sau nevoit, pentru a de de lucru anumitor persoane sau din incompetenta(asa a fost pana acum nu mai are rost sa schimbam).
    Acest sitem identificat si dezvoltat sa fie auditat/imbunatatit si de catre CC.
  • Sanctiuni la sectorul 3 ? (Joi, 26 aprilie 2012, 11:32)

    Constantin [anonim]

    Buna ziua.
    Pe canale media tv si media scrisa se tot vorbeste despre ancheta Comisiei Europene cu privire la o seri de contracte derulate de Primaria sectorului 3.

    1. Cum poate fi romania afectata de o decizie negativa a Comisiei Europene si in ce ar putea consta aceasta ?

    2. Care este stadiul anchetei derulate si care este punctul de vedere al ministerului condus de dumneavoastra ?

    3. Ce se poate face ca pe viitor sa nu se mai repete astfel de situatii ?

    Va multumesc pentru raspunsuri si va doresc mult noroc in activitatea dumneavoastra.
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 21:08)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Constantin

      Intr-adevar, este in derulare o procedura de incalcare a prevederilor Tratelor UE (infringement) in cazul unor contracte derulate de Primaria sectorului 3. In acest moment, procedura este in stadiul de aviz motivat, iar partea romana a transmis Comisiei Europene explicatiile solicitate. Modul in care se va solutiona acest caz va constitui, fara indoiala, un precedent juridic pentru toate cazurile similare din tara.
  • Discriminare ilegala intre angajati de la stat? (Joi, 26 aprilie 2012, 11:47)

    Ioan [anonim]

    1, De nu se vor aplica prevederile privind limitarea salarizarii pe proiecte uniform, pentru toti bugetarii? - de exemplu la ANR, care este tot bugetara sunt salarii in management de 54.000, nu de 10-15000 ca la unii inspectori (oricum si la inspectorii scolari, acest nivel de salarizare este destul de rar intilnit).
    2. Cind va debloca MECTS banii pentru salariile din ianuarie-martie la proiectele preuniversitarilor, ca sa nu se blocheze, deoarece au fost deja depuse cereri de reziiere a contractelor de finantare?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 21:09)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioan

      Intrebarile dv vizeaza elemente legate de implementarea unor proiecte POS DRU. AM-ul responsabil efectueaza, in prezent, o analiza riguroasa asupra oportunitatii si solutiilor de modificare a regulilor de eligibilitate pentru acest program operational. Se ia in calcul si plafonarea ponderii salariilor din totalul fondurilor alocate unui proiect.
  • 3 intrebari privind fondurile UE (Joi, 26 aprilie 2012, 11:58)

    Octavian Capatina [anonim]

    1. De ce poate răspunde de exemplu regina Danemarcei dar un ministru român care ar trebui să râspundă, mai mult să se intereseze de cum ar fi mai bine în ceea ce priveşte fondurile UE nu o face?

    2. De ce deocamdată la noi se pune doar problema ABSORBŢIEI şi nu şi problema EFICIENŢEI UTILIZĂRII acestor fonduri?

    3. Sunteţi conştient că ce s-a costruit (instituţii, proceduri) e atât de prost, de stupid, de ineficient, în totalitate, şi că trebuie inversată / schimată "filosofia" absorbţiei fondurilor?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 21:09)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui Octavian Capatina

      1 Presupun ca prima intrebare este mai degraba retorica pentru ca, dupa cum vedeti, va raspund la intrebari.

      2 M-am referit anterior la faptul ca ne intereseaza un numai cresterea ratei de absorbtie, ci si calitatea utilizarii fondurilor. Acesta este un principiu pe care il aplicam cu consecventa.

      3 Sunt de acord ca exista probleme legate atat de cadrul institutional, cat si de procedruile de gestionare a fondurilor comunitare. Unele aspecte pot fi corectate pe termen scurt si facem demersuri in acest sens. Altele vor putea fi indreptate doar in viitoarea perioada de programare.
  • fonduri (Joi, 26 aprilie 2012, 12:10)

    Danny [anonim]

    1) tinand cont de cate fonduri avem la dispozitie, care credeti dumneavoastra ca va fi suma, in procente, pe care o vom atrage pana la final de 2013?
    2) exercitiul bugetar 2014-2020 cati bani o sa ne aduca pana la urma, mai multi sau mai putini decat cel din 2007-2013? multumesc, aprecierile mele domnule ministru!
  • intrebare (Joi, 26 aprilie 2012, 12:19)

    contracte [anonim]

    De ce se scurg luni de zile intre momentul comunicarii aprobarii finantarii si semnarea efectiva a contractului de finantare ?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 21:11)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui contracte

      Ne propunem sa reducem cat mai mult intervalul dintre momentul aprobarii proiectului si semnarea contractului de finantare. In prezent, examinam posibilitatea introducerii unei obligatii legale din acest punct de vedere.
  • Angajari POSDRU (Joi, 26 aprilie 2012, 12:28)

    moga dan [anonim]

    1.Toate institutiile publice(consilii locale,consilii judetene,AJOFM,ANOFM,ISJ_uri,universitati,scoli,etc.)au facut angajari strict pe proiecte.De ce la acest moment se sustine de catre MECTS ca unitatile din subordine nu pot face aceste angajari in conditiile in care identic se procedeaza la toate celelalte institutii?
    2.Ni se spune ca nu se dau bani de salarii pentru proiectele POSDRU in care suntem angajati.Este adevarat sau nu vor sa ne plateasca cei de la CCD?
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 21:10)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui moga dan

      Obiectivul pe care il avem in negocieri este ca in perioada 2014-2020 sa ne aflam intr-o pozitie bugetara mai favorabila decat in actuala perioada, 2007-2013. Desi negocierile sunt foarte dificile, sper ca ne vom putea atinge acest obiectiv.
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 21:11)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui moga dan

      Situatia particulara existenta la proiectele POS DRU la care va referiti este examinata in prezent la nivelul guvernului. Cand se va ajunge la o solutie, vom face publice toate detaliile.
  • Banci (Joi, 26 aprilie 2012, 13:09)

    dans [anonim]

    Nu credeti ca ar fi oportuna implicarea bancilor comerciale in procesul de analiza si aprobare a cererilor de finantate pe liniile destinate sectorului privat?
    Bancile au personal specializat in analiza, implementarea si finantarea proiectelor de investitii in special pentru IMM -uri dar nu numai, care ar putea rezolva fara nici un fel de probleme acest gen de activitati. S-ar putea parcurge doua etape deodata, aprobarea finantarii nerambursabile cu aproarea creditului pentru implementarea proiectului si in felul acesta s-ar economisi foarte mult timp.
    Bancile ar trebui sa fie foarte interesate pentru acest demers, pe de o parte ar castiga foarte mult la capitolul imagine, in plus s-ar dezvolta prin atragerea de noi clienti pe finantarile pentru implementarea proiectelor. Sunt convins ca s-ar bate pe o asemenea propunere, nic macar n-ar trebui platiti pentru activitatea asta, cred ca ar da ei bani ca sa preia gestiunea unei axe. Oricum cred ca exista componeneta de asistenta tehnica care ar asigura resursele financiare necesare pentru plata acestor servicii catre banci. Ar putea fi imlicate mai multe banci pe diverse Axe , Operatiuni etc. Ar trebui instituita o modalitate de verificare si control foarte stricta pentru a evita pe cat posibil traficul de influenta, spagile si comisioanele cu care cu siguranta oamenii ar fi tentati, dar lucrul acesta sunt convins ca exista si acum si ar trebui gasit si acum o modalitate de a verifica si a controla acest aspect, care ingreuneaza intreg procesul.
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 21:11)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui dans

      Intr-o intalnire recenta cu reprezentanti ai sistemului bancar am solicitat implicarea mai activa a sectorului bancar in procesul de gestionare a fondurilor europene. Asteptam un raspuns adecvat la aceasta solicitare.

      In plus, nu exclud ca, in perioada de programare viitoare 2014-2020, unele banci comerciale sa poata prelua prin delegare, pe baza unui proces de achizitii publice, activitatea unor OI-uri.
  • plati consultanti masura 141 (Joi, 26 aprilie 2012, 13:31)

    madalina [anonim]

    Buna ziua,

    Mai sunt 20 de zile pana incepe urmatoarea sesiune a masurii 141 si firmele de consultanta nu si-au onorat obligatiile de plata pentru dosarele eligibile aferente sesiunii 2011. Motivul este neprimirea banilor de la Minister.Cum sa accesam fonduri daca consultantii nu sunt platiti pentru munca depusa?

    Multumesc,
    O zi buna!
    • r (Joi, 26 aprilie 2012, 21:12)

      Leonard Orban [hotnews.ro] i-a raspuns lui madalina

      Aceasta intrebare trebuie adresata Ministerului Agriculturii, care este responsabil cu gestionarea fondurilor alocate pentru dezvoltare rurala.
  • POS (Joi, 26 aprilie 2012, 13:45)

    piricau [anonim]

    1. de ce afirmati ca procedurile de achizitii publice pun in pericol realizarea la termen a programelor cu finantare EU, Am analizat cateva cazuri in care de la depunerea cererii de finantare puna la lansarea licitatie s-au scurs peste 12 luni. (pos cce 321, 322,323 - MCSI)
    2. de ce la MCSI nu s-au agnajat evaluatori independenti si de ce s-a permis ca evaluarea cererilor de finantare sa fie efectuata de angajati din subordinea ministerului sau din institutiile aflate in coordonare.
  • concret (Joi, 26 aprilie 2012, 14:00)

    Dedalus [anonim]

    As vrea si eu un link spre acea evaluare a birocratiei de care a vorbit domnul Ministru Orban, sau macar spre un rezumat ale ei.

    Multumesc!
  • fonduri UE (Joi, 26 aprilie 2012, 14:17)

    bubu lica [anonim]

    un mic calcul pe POSDRU:2%contrib benaficiar, restul:97%contrib UE, 3% guvern
    majoritatea chelt. sunt salarii, daca bagam si TVA, cel putin 60% din suma se intoarce imediat in buget (fara sa mai tinem seama de cresterea consumului si alte chestii). De la Colbert incoace o natiune se imbogateste prin banii adusi in tara(in cazul nostru exportatori +capsunari), nu scosi (hipermarketuri, banci, etc.).revenind la calculul nostru guvernul baga 3%(plus un 6% dobanzi) si ar trebui sa-i revina cel putin 60% imediat, daca ar asigura desfasurarea normala a programului (pe langa faptul ca toata suma este atrasa in romania, contribuind la dezoltarea economiei).
    Probabil ca unii americani ar omora pt un return de 60%(si chiar o fac).
    guvernul roman in loc sa se imprumute cu 6% pe piata ca sa scoata 60% (imediat, fara a tine cont de beneficiile ulterioare aduse economiei, inclusiv cresterea consumului de care tot pomenesc analistii la tv) prefera sa blocheze proiectele prin neplata rambursarilor si reducerea prefinantarii.
    il rog pe d-nul orban sa incerce sa simuleze un cash-flow cu prefinantare de 5% care vine cu 3 luni intarziere+ rambursari care vin dupa mai mult de 100 de zile.daca cineva fura sa se ia masuri cumplite impotriva lui, nu sa sufere intreg programul pe ideea ca oricum aia fura.faptul ca desi programul POSDRU este contractat in mare masura dar sumele atrase de la UE sunt minuscule (cauzele sunt cele de mai sus: prefinantare mica, platita cu extrem de mare intarziere, rambursari platite extrem de greu), adica platim contributie la UE miliarde fara a ne recupera banii, s-ar incadra la subminarea economiei nationale. in china te impusca, in coreea de sud si in japonia sunt primministri care fac mai mult de 20 ani de puscarie (mai nou si in germania). studiu de caz pt d-nul Orban contract de 500mii euro semnat pe 30 iunie, pefinantare 5% primita pe 20 sept.(desi in contract era 10% in 15 zile), cerere de rambursare depusa pe 20oct, incasata in 23 martie.
  • continuare (Joi, 26 aprilie 2012, 15:46)

    bubu lica [anonim]

    cum ziceam, contributie guvern 3%+ 6% dobanda imprumutul statului, fata de 60% return imediat(intr-o luna)
    eu daca vreau sa iau o linie de credit pt sustinerea proiectului nu pot, nici o banca nu acorda imprumuturi fara garantie imobiliara (am fost la 7 banci, majoritatea nu acorda imprumuturi pers.juridice fara scop patrimonial,unele nici macar nu deschid cont :), d-voastra ati garanta cu casa personala avand in vedere ca partenerul de contract (statul) nu respecta termenii contractuali impusi si asumati de el insusi?
    insist pe ideea ca mi se pare ca e subminarea economiei nationale, daca avocatul poporului nu face si el ceva, poate ca voi face o sesizare in nume personal la DNA, sau alte insttitutii abilitate, ma voi informa care sunt acestea


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri