Seful Ferrari Luca di Montezemolo, industriasul Diego Della Valle si alti cativa oameni de afaceri dau pe 28 aprilie drumul primei linii private de trenuri de mare viteza din Europa, linie care va deservi mai multe orase italiene cu ajutorul a 25 de trenuri ce pot rula cu 300 km/h. Marele eveniment consta in aparitia unei concurente serioase pentru operatorul de stat Trenitalia, dar multi se intreaba daca pe termen lung compania privata va putea scoate profit.

Tranurile Italo pot atinge 360 km/hFoto: NTV

Primele trenuri vor rula la finalul saptamani, insa serviciile se vor diversifica treptat in lunile urmatoare. La inceput de 2013 garniturile numite Italo si construite de Alstom vor lega orase precum Roma, Milano, Salerno, Napoli, Florenta, Bologna, Torino, Padova si Venetia, putand atinge 360 km/h, insa fiind limitate la 300 km/h de infrastructura feroviara italiana.

Garniturile care au costat 650 milioane euro au fost cumparate de compania Nuovo Trasporto Viaggiatori intemeiata de cativa cunoscuti oameni italieni de afaceri precum Luca di Montezemolo si Diego Della Valle. Trenurile sunt produse de Alstom si sunt de o noua generatie numita AGV, superioara tehnic TGV-urilor. Capacitatea unui tren este de 450 de pasageri, cu 20% peste TGV deoarece fiecare vagon are propriul motor si nu mai este nevoie de locomotive.

Montezemolo spune ca proiectul a necesitat investitii de un miliard de euro si anual se plateste suma de 120 milioane euro pentru utilizarea infrastructurii feroviare detinuta de Trenitalia. El admite ca afacerea comporta enorme riscuri economice, insa spune ca lansarea acestor servicii echivaleaza cu spargerea unui monopol solid si da calatorilor ce isi doreau de mult: posibilitatea de a alege.

In vagoane va fi WiFi gratuit, va exista si un vagon cu sala de cinema, iar in fiecare gara deservita va fi un spatiu special pentru cei care calatoresc cu trenurile Italo. Obiectivul este atingerea unei cote de 20 - 25% pe piata trenurilor italiene de mare viteza in 2014 si transportarea a 8-9 milioane de persoane anual. Tot in 2014 se prevede atingerea punctului de break even.

Compania mizeaza pe servicii caracterizate prin lux, stil, scaune extrem de confortabile si servirea mesei, nu in vagonul restaurant, ci la locul fiecaruia, in vagoanele conventionale.

AFP citeaza insa analisti care se indoiesc ca aceasta companie va putea face profit in contextul crizei si mai ales fiindca va trebui sa plateasca taxe mari pentru a utiliza reteaua feroviara detinuta de stat.