Active imobiliare extrem de valoroase aflate in proprietatea Societatii Feroviare de Turism au fost vandute in ultimii ani la preturi derizorii, relateaza ProTV intr-o ancheta "Romania, te iubesc!" in care dezvaluie cum patrimoniul firmei de stat "a fost spulberat de cei care au condus-o".

"In 2003-2004, cele mai atractive proprietati din punct de vedere imobiliar ale SNCFR-ului au fost puse sub umbrela Societatii Feroviare de Turism (SFT): restaurate, spatii comerciale, terenuri, hoteluri. Toate numai bune de exploatat de oameni de afaceri care le-au inteles potentialul", afirma reporterii ProTV, citati de agentia Mediafax. In editia de duminica a "Romania, te iubesc!" este prezentat modul in care bunurile firmei de stat au ajuns la diferiti oameni de afaceri sau la fier vechi pentru preturi de zeci sau sute de ori mai mici decat valoarea lor reala.

Ancheta arata cum hotelul Astoria din zona Garii de Nord din Capitala - un simbol al CFR-ului, dupa cum il descrie un fost director al SFT, si o proprietate foarte valoroasa - a fost vandut unei firme cu doar jumatate de milion de euro, dupa ce, in urma unei executari silite, a fost scos la vanzare pentru o datorie de 17.500 de euro.

Tot in urma unei executari silite firma de stat a pierdut un alt imobil foarte valoros: un teren in zona Garii Baneasa din Capitala, pe malul lacului Herastrau. Evaluat initial la peste 50 de milioane de euro, terenul a ajuns, in urma a ceea ce reporterii ProTV numesc "o inginerie financiara", in patrimoniul unei firme din Constanta, pentru 830.000 de euro.

In cadrul aceleiasi anchete, reporterii ProTV povestesc pe larg cum singurul tren sanitar din Romania, "un spital mobil cu toate cele necesare, singurul tren cu acest specific din Europa" si care "in caz de calamitati se putea deplasa si putea salva vieti", a ajuns la fier vechi. Garnitura de tren, construita in anii '80 si formata din 18 vagoane dotate, fusese evaluata, in 2008, la peste 1,2 milioane de euro. Fostul director al SFT Radu Dumitru a povestit ca trenul avea dotari complete pentru o sala de operatie, vagoanele "erau dotate, doar sa pui lenjerii pe ele".

"Intrai in interiorul lui si nu-ti venea sa crezi ce se putea face din trenul ala", a povestit Dumitru.

Cu toate astea, anul trecut, "intr-un exces de zel din partea fostei conduceri", trenul a fost vandut la kilogram la fier vechi, "bucatica cu bucatica". Aceeasi soarta au avut-o si alte cinci vagoane de epoca ce erau depozitate in Gara Obor din Bucuresti.

Cu trenurile de epoca precum trenul regal, cel al lui Gheorghe Gheorghiu Dej sau cele botezate "Dracula" si "Nostalgia", SFT ar putea face concurenta Orient Expresului, insa "pentru asta e nevoie de vointa si de interes", afirma reporterii ProTV, care au gasit si filmat garniturile de patrimoniu aflate sub paza, insa intr-o degradare continua in Mogosoaia si la Targu Mures.

"Societatea isi administreaza activele parca in asteptarea falimentului. (...) In toata tara gasim exemple despre modul in care statul isi administreaza bunurile", spun reporterii ProTV, dand exemplul unui hotel din Sighisoara care este in prezent adapost pentru oamenii strazi si cainii vagabonzi. Un alt exemplu este un hotel din Eforie Nord pe care SFT l-a inchiriat pe durata sezonului turistic, cu tot cu angajati, unei firme care nici macar nu si-a platit chiria.

Un teren aflat intr-una dintre cele mai bune zone din Sinaia, in suprafata de 56 de mii de metri patrati, a fost vandut de SFT cu 35 de euro metrul patrat, in 2010, intr-o perioada in care piata imobiliara "era in cel mai jos punct posibil". Cu toate astea, chiar si atunci pretul pietei era de zece ori mai mare.

Cel mai important activ al SFT, complexul Astoria din Snagov, o proprietate de 22 de hectare cu sala de conferinte, piscine, sali de sport, restaurante si locuri de cazare, este intr-o stare continua de degradare. Din toamna, spun reporterii ProTV, complexul a fost inchis iar angajatii de aici au fost pe rand disponibilizati.

Fara intretinere, cladirile se darama incetul cu incetul, in timp ce multi oameni de afaceri sunt interesati sa devina proprietari ai complexului. Piscina complexului, de exemplu, in care s-a investit peste un milion de euro, a fost inchiriata in 2009 cu 345 de euro pe luna, chiria crescand ulterior prin acte aditionale la 455 de euro pe luna.

Alte doua proprietati din patrimoniul SFT, la Raul Vadului, langa Sibiu, si la Vatra Dornei, sunt si ele in paragina.

In legatura cu problemele punctuale gasite, jurnalistii ProTV au discutat cu fosti ministri ai Transporturilor, cu fosti directori ai SFT, cu sindicalisti de la CFR sau cu angajatii care administreaza bunurile in beneficiul statului. Unul dintre cei intervievati este Mihai Necolaiciuc, fostul director CFR judecat pentru un prejudiciu de zeci de milioarde de lei adus companiei de stat, care a povestit, printre altele, cat de multi bani au fost investiti in mandatul sau in proprietatile din patrimoniul SFT.

"Societatea Feroviara de Turism, creata parca artificial pentru oameni de afaceri dornici de tunuri imobiliare, isi va da intr-un final duhul. Nimeni nu pare interesat sa o resusciteze, cata vreme aduce beneficii enorme oricui, numai statului roman nu. Pentru oameni cu viziune, ar fi putut fi veriga ce salva de la disponibilizare mii de oameni din CFR", este concluzia reporterilor "Romania, te iubesc!".