Un sondaj recent al Institutului pentru Politici Publice (IPP) indica faptul ca aproape 90% dintre romani cred ca procesul de achizitii publice din Romania este unul corupt, ceea ce demonstreaza ca tara noastra are o grava problema de credibilitate in ceea ce priveste cheltuirea banilor publici. Analiza nationala realizata de IPP cu privire la problemele din sistemul de achizitii publice arata ca acestea provin atat din lege, cat si din incapacitatea statului de a urmari eficienta cheltuirii banilor publici. IPP considera deficientele din acest domeniu "una dintre cele mai grave probleme sistemice cu care se confrunta statul, cu mult mai severa decat consumul de resurse cu salariile in sectorul bugetar". Potrivit IPP, daca ar fi existat un minim sistem de referinta al preturilor la care autoritatile achizitioneaza bunuri de pe piata, "am fi avut o economie din bugetul total de achizitii de circa 23% - adica aproximativ 4,5 miliarde de euro in 2 ani de zile, care ar fi acoperit un sfert din bugetul anual de pensii".

  •  Vezi intregul studiu IPP in documentul atasat

Dintre concluziile analizei Institutului pentru Politici Publice:

- "Aproape 90% dintre romani cred ca procesul de achizitii publice din Romania este unul corupt, ceea ce demonstreaza ca Romania are o grava problema de credibilitate in ceea ce priveste cheltuirea banilor publici. Cheltuim peste 10 miliarde de euro anual pe contracte de achizitie publica atribuite prin intermediul Sistemului Electronic de Achizitii, insa aceasta nu reprezinta decat a treia parte din suma estimata a fi contractata anual de autoritatile publice centrale si locale pentru achizitii de bunuri, servicii sau lucrari prin alte mijloace decat cele electronice autentice".

- "Din pacate, desi ar fi trebuit sa creeze cea mai mare piata de achizitie de servicii si produse, SEAP nu contribuie in acest moment nici la formarea unu mediu de afaceri competitiv, nici la cresterea transparentei despre modul in care se cheltuiesc resursele publice si, mai nou, fondurile europene. Anual, in SEAP se inregistreaza peste 80.000 de proceduri de atribuire de contracte din bani publici, insa informatiile despre derularea contractului nu sunt disponibile de o maniera centralizata si accesibila publicului; prin urmare, nu este de mirare ca este posibil ca un contract pentru o lucrare de modernizare a unui drum judetean in valoare de peste 40 de milioane de euro, incheiat de un Consiliu Judetean cu firma care, intamplator castiga cei mai multi bani din contracte cu statul, sa fie modificat de nu mai putin de 10 ori, iar valoarea insumata a actelor aditionale la contract sa fie mai mare decat valoarea contractului insusi".

- "In acelasi registru, pentru ca nu exista in prezent un minim sistem de referinta al preturilor la care autoritatile contractante achizitioneaza de pe piata bunuri care, in mod normal ar trebui sa coste aproape la fel, constatam ca uneori diferentele de pret pentru anumite produse sau servicii sunt de la simplu la dublu. O estimare a IPP arata ca daca ar fi existat o minima preocupare pentru standardizarea in intervale rezonabile a preturilor la care autoritatile publice achizitioneaza diferite servicii si produse, am fi avut o economie din bugetul total de achizitii de circa 23% - adica aproximativ 4,5 miliarde de euro in 2 ani de zile, o economie care ar fi acoperit un sfert din bugetul anual de pensii!".

  • Pentru exemplificare, studiul prezinta un esantion de preturi de achizitie la o serie de produse si servicii - ex: hartie, pe care Primaria Galati o cumpara la un pret aproape dublu (13 lei/top fara TVA) fata de Ministerul Administratiei si Internelor (7,58 lei/top) sau mobilierul stradal - banci, care sunt de 3 ori mari scumpe la Calarasi (983 lei/buc) fata de Resita (290 lei/buc).

- "Cu o legislatie extrem de stufoasa si care abunda in exceptii si cu o arhitectura institutionala in care majoritatea autoritatilor cu competente in domeniu se limiteaza doar la a verifica legalitatea procedurilor si nu modul efectiv de cheltuire a banilor publici sau oportunitatea realizarii unor investitii de valori semnificative, Romania are astazi un sistem de achizitii publice care prezinta deficiente majore si este, in opinia Institutului pentru Politici Publice, una dintre cele mai grave probleme sistemice cu care se confrunta Statul, o estimam a fi cu mult mai severa decat consumul de resurse cu salariile in sectorul bugetar, insa se pare ca niciun Guvern nu a fost dispus cu adevarat sa ia masuri radicale in acest domeniu".

- "Atunci cand vorbim insa despre controlul si sanctionarea celor care incalca regimul achizitiilor publice (numite, ambiguu, neregularitati, nici macar nereguli!), Unitatea Centrala de Verificare a Achizitiilor Publice (UCVAP) - institutia responsabila cu verificarea aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor, comunica informatii echivoce din care nu intelegem cu adevarat pentru ce a fost controlata si ce sanctiune s-a aplicat autoritatii in cauza. La extrem insa, aflam din presa despre situatii in care conducatori ai unor autoritati publice (centrale si locale) ajung sa fie cercetati si chiar condamnati pentru fapte penale de coruptie, majoritatea gravitand in jurul contractelor din bani publici".

- "De cealalta parte, sectorul privat nu este neaparat mai dispus sa stimuleze o transparenta si, pe cale de consecinta, o crestere a competitiei libere pe piata, in special in anumite domenii de activitate unde este aproape evidenta o impartire a pietei intre cativa mari jucatori (ex: piata serviciilor comunitare de utilitati publice). Printre alte practici oculte si profund condamnabile din punctul de vedere al IPP se mai numara si acelea de a introduce clauze de confidentialitate privind secretul comercial sau protectia drepturilor de proprietate intelectuala in contracte de achizitie publica ce sunt, eminamente, informatii de interes public, asa cum specifica in mod expres legea".

- "Nici in ce priveste contestatiile la procedurile de atribuire lucrurile nu sunt mai transparente: desi aparent gandit ca un mecanism care sa asigure accesul egal al tuturor ofertantilor la procedurile de achizitie publica, in realitate acest mecanism a ajuns sa fie utilizat ca un mijloc de sicanare a autoritatii contractante sau a competitorului, in realitate argumentele fiind destul de slabe pentru contestarea cu adevarat a rezultatului unei achizitii, in conditiile in care tocmai firmele se opun cel mai mult accesului la toate documentele depuse in procesul de participare la o licitatie, inclusiv oferta tehnica".

In acest context, IPP sustine:

- nevoia de standardizare si plafonare a intervalelor de pret platite din bani publici de autoritatile contractante din Romania pentru aceleasi categorii de bunuri, servicii sau lucrari, respectiv

- necesitatea urgenta de reforma institutionala de substanta, prin crearea unei agentii unice cu competente extinse in domeniul monitorizarii, verificarii si controlului intregului proces de achizitii publice, inclusiv buna executie a contractelor.