IPP denunta lipsa de transparenta in procesul de achizitii publice: Presedintia Romaniei, de exemplu, refuza sa puna la dispozitia IPP informatii detaliate despre contractele de achizitii incheiate in ultimii ani

de V.M.     HotNews.ro
Miercuri, 21 martie 2012, 14:49 Actualitate | Esenţial


Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) trebuie schimbat radical si "gandit prin prisma cetateanului - contribuabil caruia trebuie sa i se permita sa identifice usor orice informatie despre achizitiile din Romania", sustine Institutul pentru Politici Publice (IPP), in urma unei analize nationale cu privire la problemele din sistemul de achizitii publice. "Daca SEAP nu permite unui cetatean urmarirea tuturor acestor aspecte, nici autoritatile contractante nu fac eforturi, din proprie initiativa, in acest sens", avertizeaza IPP, mentionand, spre exemplu, faptul ca "Presedintia refuza sa puna la dispozitia IPP informatii detaliate despre contractele de achizitii incheiate in ultimii ani, folosind un tertip care excede prevederile legii accesului la informatii de interes public".

Institutul pentru Politici Publice arata ca, anual, in SEAP se inregistreaza peste 80.000 de proceduri de atribuire de contracte din bani publici, insa informatiile despre derularea contractelor nu sunt disponibile in prezent de o maniera centralizata si usor accesibila publicului: "Sistemul electronic, ca de altfel intreaga legislatie din domeniu, nu au fost concepute din perspectiva respectarii dreptului cetateanului la informatii, acesta fiind si beneficiarul ultim al oricarei investitii din bani publici. Un contract pentru o lucrare de modernizare a unui drum judetean in valoare de peste 40 de milioane de euro, incheiat de un Consiliu Judetean cu firma care, intamplator castiga cei mai multi bani din contracte cu statul, ajunge sa fie modificat de nu mai putin de 10 ori, iar valoarea insumata a actelor aditionale la contract sa fie mai mare decat valoarea contractului insusi - iar aceste informatii nu sunt cunoscute decat de cele doua parti direct implicate, ca si cand investitia nu s-ar realiza pentru interesul cetatenilor".

Astfel, explica IPP, "transparenta reprezinta o solutie atat pentru incurajarea unei competitii autentice in acest cadru, dar si pentru prevenirea oricaror potentiale situatii de coruptie". "Concluzia generala este ca SEAP trebuie schimbat radical, gandit prin prisma cetateanului - contribuabil caruia trebuie sa i se permita sa identifice usor orice informatie despre achizitiile din Romania, dupa multiple criterii de cautare, de la anuntul de organizare a licitatiei pana la procesul verbal de receptie a lucrarii/serviciului, cu toate eventualele acte aditionale", sustine IPP.

"Daca SEAP nu permite unui cetatean urmarirea tuturor acestor aspecte, nici autoritatile contractante, cu cateva exceptii pe care IPP le-a mentionat in studiu, nu fac eforturi, din proprie initiativa, in acest sens. Presedintia Romaniei, de exemplu, refuza sa puna la dispozitia IPP informatii detaliate despre contractele de achizitii incheiate in ultimii ani, folosind un tertip care excede prevederile legii accesului la informatii de interes public. Presedintia raspunde solicitarii IPP ca nu ii va da niciun document, dar ii va permite sa le citeasca la Palatul Cotroceni si eventual sa memoreze toate informatiile din respectivele documente. Astfel de raspunsuri dovedesc cata rezistenta opune sistemul transparentei in domeniu", arata IPP, precizand ca, din acest motiv, "a actionat in instanta 19 autoritati publice locale si centrale numai in cadrul acestei documentari".

Potrivit IPP, nici sectorul privat nu este mai dispus sa stimuleze o transparenta si, astfel, "o crestere a competitiei libere pe piata, in special in anumite domenii de activitate unde este aproape evidenta o impartire a pietei intre cativa mari jucatori (ex: piata serviciilor comunitare de utilitati publice). Printre alte practici oculte si profund condamnabile din punctul de vedere al IPP se mai numara si acelea de a introduce clauze de confidentialitate privind secretul comercial sau protectia drepturilor de proprietate intelectuala in contracte de achizitie publica ce sunt, eminamente, informatii de interes public. In ce priveste contestatiile la procedurile de atribuire, desi aparent gandit ca un mecanism care sa asigure accesul egal al tuturor ofertantilor la piata de achizitii, in realitate a ajuns sa fie utilizat ca un mijloc de sicanare a autoritatii contractante sau a competitorului, in conditiile in care tocmai firmele se opun cel mai mult accesului la documentele depuse in procesul de participare la o licitatie, inclusiv oferta tehnica".








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















898 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Hei! (Miercuri, 21 martie 2012, 15:14)

    TomaN [anonim]

    Unde sunteti domnilor sustinatori ai presedentiei?
    Hai sariti cu minusuri ca de comentat este...... "no comment"
    • -1 (1 vot)    
      simple exemple! (Miercuri, 21 martie 2012, 16:22)

      curios [anonim] i-a raspuns lui TomaN

      e de domeniu public ce tip de aparatura de comunicatii foloseste Presedintia ? dar detalii asupra masinii blindate (ipotizand ca este vreuna)? dar detalii asupra biletelor de avion de linie cumparate? sau a hotelurilor rezervate? sau a reparatiilor la birourile presedintiei? Ca i-ar place dlui Moraru sa cenzureze (numai acest inspector ne mai lipsea) activitatea unei institutii a statului e o alta afacere! Dar de ce nu candideaza dl.Moraru sa devina parlamentar si membru in comisia de buget sau in comisia de supraveghere a SRI si sa aiba datele la care ravneste....? si INAINTE de a scrie numele lui TB, incerc sa explic furiosilor ca achizitii publice se fac NUMAI pt. autoritatea prezidentiala si ca fursecurile/iaurtul servite la bufet nu sunt neaparat achizitii bugetare
  • 0 (0 voturi)    
    mai fac o propunere (Miercuri, 21 martie 2012, 15:39)

    Gigi [anonim]

    1) Procesul de achizitie faza 1-documente de calificare: Propun ca toate documentele ce trebuie emise de autoritati publice (e.g. Fisc, ONRC, CAS, CASS etc.) sa fie date de acestea direct Autoritatii contractante. S-ar mai reduce din timpul Ofertantilor pierdut cu procurarea acestora si dedicarea mai mare in pregatirea ofertei.
    2) Dupa atribuire ... unde mai gaseste publicul informatii privind performanta? Doar bancile mai stiu cate ceva ... dar e secret.
  • 0 (0 voturi)    
    Scurt extras din raport... (Miercuri, 21 martie 2012, 15:42)

    Gutenberg [anonim]

    "Din 19,8 miliarde euro cheltuite în 2009 şi 2010 pentru achiziţii publice, 4,5 miliarde ar fi putut fi economisite

    Constatăm că suma de 19 miliarde rulată în 2 ani prin SEAP nu reprezintă decât puţin peste 40% din volumul total al achiziţiilor publice făcute de autorităţile contractante în toată această perioadă, fapt care ne indică, mai departe, că cea mai mare parte a acestor achiziţii se derulează în afara SEAP, fără practic nicio posibilitate de monitorizare.
    (...)
    O estimare a IPP arată că dacă ar fi existat o minimă preocupare pentru standardizarea în intervale rezonabile a preţurilor la care autorităţile publice achiziţionează diferite servicii şi produse, am fi avut o economie din bugetul total de achiziţii de circa 23% - adică aproximativ 4,5 miliarde de
    euro în 2 ani de zile, o economie care ar fi acoperit un sfert din bugetul anual de pensii!!! "
    • 0 (0 voturi)    
      si nu vor sa faca bani? (Miercuri, 21 martie 2012, 16:25)

      naiv [anonim] i-a raspuns lui Gutenberg

      la o asemenea pricepere in achizitii publice, de ce oare nu se ofera IPP sa faca toate achizitiile, sa economiseasca statului 3 mld. si sa faca pt. ei 1,5 mld si sa iasa toti in castig? Iar a spune ca un WC de scoala la Vaslui are acelasi pret ca unul la Aiud nu e decat dovada incontestabila de imbecilitate!
    • +1 (1 vot)    
      si crezi ca Basescu va inceta sa se mai planga (Miercuri, 21 martie 2012, 16:28)

      costica [anonim] i-a raspuns lui Gutenberg

      Din cauza bugetului de pensii deficitar si ca o sa-i ia p-astia la intrebari si sa-i puna sa plateasca ?!
      Nici o sansa, uita-te ca nici Presedintia NU face public informatiile referitoare la achizitiile publice, asta-i zona unde se fura in admisnistratia publica !!!
      Fura toti !!
      De la admisnistratia prezidentiala in jos !!
      Toti !!!
  • +1 (1 vot)    
    morala fabulei.... (Miercuri, 21 martie 2012, 16:25)

    costica [anonim]

    Cand nu ai nimic de ascuns pui la dispozitia presei fara rezerve informatiile astea care sunt publice si care sa poata ajunge sub ochii fiecarui cetatean!!!
    Ce pot spune din refuzul Presedintiei decat sa citez morala celebrei fabule:

    " Cand mantaua domeasca este din piei de oaie
    Atunci judecatorii fiti siguri ca despoaie" !!!

    Cum sunt conducatorii, asa sunt si slujbasii din subordinea lor !!!
    D-aia e Romania vai de mama ei cu asemenea conducatori !!!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by