Bucurestenii care au masini electrice sau hibride ar putea beneficia de parcare gratuita in toata parcarile publice din oras, potrivit unui proiect de hotarare initiat de consilierul PNL Constantin Poterasu. Proiectul ar putea fi discutat la urmatoarea sedinta a Consiliului General si va intra in vigoare dupa ce va fi aprobat de alesii locali. In acest moment, in parcarile publice din Bucuresti, soferii platesc 1,5 lei pentru o ora de stationare.

Mitsubishi iMIEVFoto: Hotnews

"Am depus acest proiect la secretariatul Consiliului General inca din luna februarie. Am vorbit saptamana trecuta si cu primarul general, Sorin Oprescu, despre aceasta propunere si speram ca proiectul de hotarare va fi supus la vot la urmatoarea sedinta de Consiliu. Prin aceasta initiativa dorim sa stimulam cetatenii din Bucuresti sa utilizeze masinile electrice si hibrid, acestea fiind foarte putin poluante", a declarat pentru HotNews.ro Constantin Poterasu.

In luna noiembrie, anul trecut, alesii locali au decis ca proprietarii de masini electrice si hibrid sa beneficieze de o reducere de 95% a impozitului pe masina.

Masinile hibride s-au lansat pe piata romaneasca in urma cu cativa ani, dar vanzarile nu au depasit cateva zeci de unitati pe an. Pretul unui astfel de automobil depaseste 25.000 de euro.

Si automobilul electric este la inceput. Pe piata din Romania pot fi cumparate doar doua modele: Citroen C-Zero si Mitsubishi i-MIEV, masini care costa peste 30.000 euro, incluzand si subventia guvernamentala de aproape 4.000 de euro.

Desi masinile electrice s-au lansat pe piata de aproape un an, pana in prezent nu s-au vandut nici macar zece exemplare, de vina fiind atat pretul exorbitant, cat si faptul ca autonomia ajunge, in cel mai bun caz, la 150 km. Un alt dezavantaj il constituie timpul lung de incarcare, circa opt ore, si lipsa statiilor de incarcare. Daca mai punem la socoteala si faptul ca acestea sunt masini de clasa mini, care costa mai mult decat dublu fata de modele similare pe benzina si motorina, putem intelege de ce romanii nu sunt incantati de ele.

In Bucuresti exista oficial o singura statie oficiala de incarcare a masinilor electrice, la sediul Transelectrica, punct de incarcare deschis in mod festiv, in iunie 2011.

2012 pare mai promitator pentru masina electrica fiindca si Renault va aduce pe piata doua modele, iar Smart ar trebui sa ajunga oficial, in toamna, pe piata, cu un vehicul incarcabil la priza.

Totusi, in timp ce tarile evoluate au strategii clare pentru implementarea masinilor electrice, strategii care propun obiective clare pana in 2020, chiar 2030, la noi autoritatile nu au publicat o agenda care sa contina obiective clare pe termen lung legate de numarul de masini si de statii de incarcare la care s-ar putea ajunge.

In prezent, sunt discutii intre autoritati si furnizorii de energie, dar si intre municipalitatile mari si companiile care vand astfel de masini. Se vorbeste de parteneriate cu mall-urile pentru instalarea de statii de incarcare, insa nu e clar in ce mod vor fi stimulate centrele comerciale pentru a instala prize. Cert este ca numarul de masini electrice va creste foarte lent la noi si doar cateva companii isi vor face mici flote in primii ani.

Cum este sa conduci masina electrica i MIEV puteti vedea intr-un test video realizat de 0-100.ro. Un test video scurt cu Citroen C-Zero puteti urmari deschizand acest link.