Cu o clima similara cu cea din Romania, Viena arata impecabil in timpul iernii. Nu vezi mormane de zapada pe marginea strazii, strazile sunt "la negru" imediat dupa ce ninge, trotuarele sunt curatate, trecerile de pietoni sunt curate. Cum reusesc acest lucru? Raspunsul sta in tehnologie si organizare. Cei 2.800 de km de strazi sunt deszapeziti de 390 de utilaje. Cele 26.000 de treceri de pietoni din intersectii, 3.100 de statii ale mijloacelor de transport in comun si parcarile pentru persoanele cu handicap sunt deszapezite si degivrate manual de 1.400 de oameni, angajati ai Primariei. La aceasta se adauga tehnologie de ultima ora, substante speciale de degivrare si pluguri de zapada cu lama dubla, alintate „Gillette“ de angajatii Primariei vieneze.

Foto:
  • In 2011, Primaria Viena a amendat 1.000 de persoane si firme care nu si-au curatat trotuarele
  • Materialul antideparant folosit, o solutie lichida pe baza de sare si carbonat de potasiu, impreuna cu materialul antiderapant solid (dolomita sau bazalt)

Deszapezirea orasului este gestionata de un departament din Primaria Vienei care are propriul parc de utilaje, in colaborare cu firme private, contractate de municipalitate. "Cu deszapezirea orasului Viena se ocupa departamentul municipal 48, asa numitul MA48 din Primaria Vienei. Acesta este raspunzator pentru gestionarea deseurilor, salubritate urbana si curatenie stradala si pentru intretinerea parcului de masini si utilaje ale primariei Vienei", au declarat pentru HotNews.ro reprezentantii Primariei Viena.

Departamentul MA 48 deszapezeste toate drumurile publice de pe teritoriul metropolei (cu exceptia autostrazilor, a centurilor si a drumurilor private). In total, MA48 are 390 de utilaje de deszapezire. Adica 80 de masini de deszapezire de mare capacitate care fac parte din parcul propriu de masini si 170 de masini de capacitate mai mica ale serviciului de salubritate.

Acestor utilaje proprii ale Primariei li se adauga, in caz de nevoie, 130 de utilaje ale operatorilor privati, in baza unor contracte.

La Viena, deszapezirea se face conform unui plan prin care strazile orasului sunt impartite in cinci categorii:

  • Categoria A: Bulevardele de maxima prioritate, care sunt curatate de departamentul MA 48 cu 76 de utilaje dedicate exclusiv strazilor din aceasta categorie
  • Categoria B - reteaua stradala cu trafic important, care este deservita de societati private
  • De strazile cu trafic mediu care fac parte din categoria C se ocupa companiile private. Pentru aceste 2 categorii (B+C), 138 de utilaje sunt pregatite sa intervina la solicitarea primariei
  • Categoria K: strazile secundare cu trafic redus
  • Categoria R: cele mai importante piste de biciclete

Strazile din categoriile A, B si C sunt deservite 24 de ore din 24. Cele 165 de strazi secundare din categoria K sunt curatate intre ora 6:00 si 20:00. Categoria R contine 17 dintre cele mai importante piste de biciclete, cu o lungime toatala de 255 km. Deszapezirea strazilor din Categoria K si a pistelor de biciclete din Categoria R este asigurata de serviciile de salubritate.

Pe langa lucrarile efective de deszapezire, MA48 intreprinde actiuni preventive prin montarea de garduri impotriva viscolului, bazandu-se pe prognozele meteorologice. "Centrala departamentului MA48 este conectata la diferitele statii meteorologice din zona care trimit in mod regulat rapoarte despre evolutia conditiilor meteorologice. Toate interventiile se planifica sprjinindu-se pe aceasta baza de date", au mai spus oficiali din biroul de reprezentare al Primariei orasului Viena la Bucuresti.

Pentru ca la trecerile de pietoni sa nu existe munti de zapada si mocirla, 1400 de muncitori curata aceste locuri. "Spre deosebire de serviciile de deszapezire la autostrazi sau drumuri nationale, in oras lucrarile necesita munca fizica. Peste 26.000 de treceri de pietoni in intersectii, 3.100 de statii ale mijloacelor de transport in comun si circa 2.500 de parcari pentru persoanele cu dizabilitati trebuie deszapezite si degivrate manual. De asemenea, in aceste zone imprastierea materialului antiderapant se face tot manual. 1.400 de angajati pot fi mobilizati pentru o interventie la capacitate maxima. Iar cifra poate fi suplimentata in caz de nevoie cu alte 400 de persoane. In Viena exista 15 depozite de iarna cu peste 5.000 tone de sare, de unde utilajele de deszapezire se pot alimenta zi si noapte. Acestea sunt situate in puncte-cheie ale orasului pentru a evita drumuri inutile. Pentru a asigura o aprovizionare fara sincope, portul din Viena dispune de cantitati suficiente (mult peste media anuala), care sunt transportate aici pe calea ferata, direct de la minele de sare", au spus oficialii vienezi pentru HotNews.ro.

Deszapezirea trotuarelor, a drumurilor private si a scarilor de acces in cladiri se face de catre riverani, iar 500.000 de metri linari de trotuare care nu se afla in zone populate sunt deszapezite de departamentul MA48.

Reteaua stradala a Vienei are o lungime de aprox. 2.800 km

Suprafata totala a drumurilor ce trebuie deszapezite este aproximativ 23 de milioane de m2

Departamentul de profil al Primariei are 390 de utilaje de deszapezire, adica 80 de masini de deszapezire de mare capacitate care fac parte din parcul propriu de masini si 170 de masini de capacitate mai mica ale serviciului de salubritate

Operatorii privati au 130 de utilaje

In 2011, Primaria Viena a amendat 1.000 de persoane si firme care nu si-au curatat trotuarele

26.000 de treceri de pietoni in intersectii, 3.100 de statii ale mijloacelor de transport in comun si circa 2.500 de parcari pentru persoanele cu dizabilitati sunt deszapezite si degivrate manual​

​Deszapezirea in Viena - cifre esentiale

Parcurile si gradinile vieneze sunt deszapezite de Departamentul primariei Vienei pentru parcuri si gradini. Potrivit oficialilor austrieci, curatarea trotuarelor de zapada si gheata este supravegheata de serviciul numit “WasteWatchers“. Anul trecut (2011) au fost emise 1.000 de amenzi persoanelor private sau juridice care nu si-au curatat trotuarele.

Zapada de pe strada este transportata in locuri special amenajate. „Cantitatile mari de zapada constituie o mare provocare mai ales in zonele inguste din oras, unde locurile de parcare sunt limitate. In caz de nevoie, zapada este transportata cu autocamioane la cele 4 locuri special amenajate in acest scop, pe malurile canalului Dunarii. De asemenea, exista in apropierea Vienei doua bazine cu racord la sistemul de canalizare unde zapada poate fi depozitata si lasata sa se topeasca. Pentru ca aceste operatiuni implica foarte multe resurse, nu se pot efectua decât pentru nodurile importante de circulatie din oras. Zapada nu se transporta pentru a elibera locuri de parcare. Anul trecut au fost transportati astfel 18.220 metri cubi de zapada cu ajutorul a 300 de autoutilitare cu bena“, explica biroul de reprezentare al Primariei orasului Viena la Bucuresti.

Dupa trecerea iernii, departamentul din Primaria Vienei care se ocupa cu deszapezirea are sarcina de a curata cele aproximativ 90.000 de canale de scurgere a apei pluviale din reteaua stradala de sare si de materialul antiderapant. Acesta din urma va fi recuperat pentru a fi folosit iarna urmatoare.

Ce tehnologie se foloseste la dezapezire

"Un factor important in deszapezire il reprezinta materialul antiderapant. Departamentul MA 48 a schimbat in ultimii ani, cu investitii mari, sistemul de imprastiere al materialului antiderapant uscat, inlocuindu-l cu un sistem de imprastiere a unei solutii lichide pe baza de sare si carbonat de potasiu impreuna cu materialul antiderapant (dolomita sau bazalt). Prin aceasta tehnologie nu se mai consuma decât o fractiune din cantitatea de sare folosita inainte. Aceasta tehnologie nu reduce doar costurile, ci este in acelasi timp prietenoasa cu mediul inconjurator. Pentru a impiedica formarea prafului, 70% dintre utilajele pentru curatarea strazilor au fost echipate cu un sistem pe baza de antigel. Astfel, strazile pot fi spalate si pe timpul iernii pentru a se evita ridicarea prafului", explica oficialii Primariei Viena.

O noutate pentru aceasta iarna sunt plugurile de zapada cu lama dubla, botezate "Gillette" de angajatii municipalitatii. Astfel, dupa ce au fost testate sezonul trecut, lamele duble „in stil Gillette“ au fost montate pe 15 autoutilitare. Prima lama curata grosul zapezii, iar a doua - formata din mai multe lamele mobile - face munca de detaliu, indepartând zapada inclusiv din zonele adâncite ale carosabilului."Obrazul Vienei devine astfel suplu si catifelat", spun oficialii vienezi.