Judecatorul Alexandru Serban, membru in Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), a anuntat miercuri ca va candida la functia de presedinte al Consiliului la alegerile din 6 ianuarie. "Avem o problema in viziunile diferite care exista in cadrul Consiliului (...) desi diversitatea de idei ajuta la dezbatere, trebuie totusi o unitate de actiuni", a declarat Serban intr-un interviu pentru HotNews.ro in care a abordat teme precum raspunderea disciplinara a magistratilor, taierea pensiilor speciale pentru magistratii corupti, atacurile presedintelui Basescu la adresa procurorilor si influenta anului electoral 2012 asupra justitiei.

Alexandru SerbanFoto: InfoCSM.ro
  • Asculta mai jos interviul cu Alexandru Serban, candidat la presedintia CSM

Descarca fisierul audio in format MP3

Reporter: De ce v-ati hotarat sa va anuntati candidatura pentru functia de presedinte al CSM inainte de sedinta din 6 ianuarie?

Alexandru Serban: Sunt adeptul transparentei si consider ca functia pentru care candidez este una importanta in cadrul sistemului judiciar. Nu este normal ca toate condidaturile sa fie anuntate in ultima clipa, in chiar ziua sedintei. Votul colegilor trebuie sa fie unul documentat, in cunostinta de cauza, dupa evaluarea si analiza proiectelor propuse. Consider ca este firesc sa aiba suficient timp sa consulte aceste proiecte. Orice cetatean interesat poate consulta proiectul meu anterior sedintei. Consider ca acest lucru este benefic si sper ca acest mod de a proceda sa devina o traditie.

Rep: Ce anume prevede proiectul dumneavoastra? Care sunt principalele idei pe care se axeaza?

Alexandru Serban: Am zece obiective pentru Consiliu in anul 2012. O sa va enumar cateva dintre ele pe care le consider mai importante. In primul rand cred in ideea de echilibru, de echidistanta si de consolidare a institutiei. Consiliul trebuie sa devina o institutie puternica si echilibrata. In al doilea rand, consider ca desi diversitatea de idei ajuta la dezbatere, trebuie totusi o unitate de actiuni a consiliului si atunci trebuie sa formam o adevarata echipa aici.

Apoi este vorba de transparenta. Sistemul judiciar si opinia publica trebuie sa cunoasca activitatea consiliului in mod real.

Nu in ultimul rand este vorba de inspectia judiciara care trebuie sa fie o prioritate in anul 2012. CSM trebuie sa asigure o functionalitate a inspectiei in contextul in care s-ar putea sa intre in vigoare noua lege, in functie de ce va decide Curtea Constitutionala.

Unii dintre colegi se gandesc chiar la plecari din sistem din cauza noilor reglementari introduse privind raspunderea disciplinara

Alexandru Serban

Tot cu privire la inspectie, este necesara completarea schemei de personal, folosind criterii obiective si transparente de selectie. De asemenea trebuie si o noua strategie privind controalele ce vor fi derulate de inspectie. Este nevoie de actiuni ferme pentru responsabilizarea colegilor magistrati pentru a ne asigura ca nu raman nesanctionate eventuale conduite prin care se produc atingeri grave prestigiului justitiei.

Rep: Ca tot ati mentionat inspectia judiciara... Cum vedeti dvs. noua lege a Ministerului Justitiei privind raspunderea disciplinara a magistratilor? Cum credeti ca aceasta lege va fi receptata de catre magistratii din tara?

Alexandru Serban: Noi am primit numeroase semnale atat in faza de discutie prealabila adoptarii legii, cat si ulterior, semnale negative din sistem la adresa acestor noi prevederi. Va spun sincer ca unii dintre colegi se gandesc chiar la plecari din sistem din cauza noilor reglementari introduse. Eu sper sa nu se ajunga la aceasta situatie.

Aici sunt doua probleme principale si pe care le resimte acut intreg sistemul judiciar. Este vorba de un posibil control politic asupra justitiei, prin dreptul acordat ministrului justitiei de a formula actiuni disciplinare. In opinia noastra asta constituie un regres de reglementare si ne duce la situatia anterioara a anului 2004. Pe de alta aprte se poate ajunge la un control pe cale administrativa a hotararilor judecatoresti, ceea ce nu este permis. Noi speram ca in fata Curtii Constitutionale se va analiza cu mare atentie sesizarea formulata de ICCJ si vor fi tratate toate problemele ridicate.

Rep: Si daca Curtea Constitutionala nu rezolva problemele, ce efecte pe termen scurt, acum, va produce aceasta lege? La un moment dat, in cadrul CSM, s-au centralizat opiniile magistratilor din tara si o parte spuneau ca se poate ajunge la "proteste radicale".

Alexandru Serban: Intr-adevar, au fost niste opinii exprimate de colegi in acest sens. Eu sper totusi sa nu se ajunga la asa ceva. Ce pot sa va spun, pe termen scurt, vor fi probleme legate de unele aspecte tehnice rezolvate in mod necorespunzator in lege. Sunt niste termene prea lungi, sunt niste necorelari intre dispozitii care pot duce la unele disfunctii in activitatea Inspectiei pe termen scurt. Daca legea va trece in aceasta forma, noi trebuie sa colaboram cu Ministerul Justitiei pentru a face legea functionala pentru ca Inspectia sa fie functionala in acest inceput de an. Este foarte important acest lucru.

Rep: Daca veti fi ales, il veti inlocui la sefia CSM pe domnul Horatius Dumbrava. Veti continua proiectele initiate sau sustinute de dumnealui sau veti incerca o alta abordare?

Alexandru Serban: Sigur ca vor fi si elemente de continuitate, in special pe proiectele cele mai importante incepute in anul 2011. Aici as mentiona in primul rand planul multianual adoptat in ultima sedinta a plenului din 2011. Dar nu numai, mai este si planul de actiuni privind MCV-ul.

Sigur ca ma gandesc sa imbunatatesc activitatea Consiliului si aici as accentua ca principal lucru o mai buna comunicare in cadrul Consiliului si formarea unei echipe.

Rep: Plenul CSM hotaraste ca in cazul magistratilor corupti sa fie taiate pensiile speciale, insa aceasta propunere s-a blocat la Ministerul Justitiei. Veti insista in continuare asupra ei? Veti incerca poate un dialog cu parlamentarii juristi pe aceasta tema pentru a demara o modificare legislativa in acest sens?

Alexandru Serban: Cu certitudine trebuie insistat pe aceasta directie intrucat este o initiativa foarte, foarte buna. Eu nu inteleg de ce Ministerul Justitiei a tergiversat luarea unei hotarari asupra acestei probleme. Poate ca exista motive intemeiate, dar ele nu ne-au fost aduse la cunostinta.

Rep: In cazul problemei incompatibilitatilor judecatorilor cu o ruda cercetata penal, chestiune respinsa de plenul CSM - veti mai aborda aceasta problema?

Alexandru Serban: Trebuie subliniat in primul rand ca ceea ce e important este ca ideea a fost adusa si

Poate ca este intr-adevar momentul sa se ia in discutie in serios o ridicare a MCV-ului. Cu conditia ca toate institutiile implicate sa isi realizeze obiectivele

Alexandru Serban

discutata in spatiul public in sistemul judiciar. Eu sunt printre cei care, in cadrul Sectiei de judecatori, am votat in favoarea acestei idei de a se elimina orice aparenta a lipsei de impartialitate. Chiar daca in plen nu s-a ajuns la aceasta concluzie, la fel ca si in cazul celeilalte initiative, Ministerul Justitiei poate sa o concretizeze intr-o initiativa legislativa. Cu atat mai mult cu cat cu timpul s-a aratat interesat de responsabilizarea magistratilor.

Rep: Asta tine de Ministerul Justitiei. Dar din partea CSM se mai poate aborda aceasta problema avand in vedere ca in plen a picat...

Alexandru Serban: Tocmai pentru ca in plen a picat, in cadrul Consiliului nu cred ca ar putea relua intr-o forma care sa aiba eficienta. Poate sa discutam din nou in Comisie. Dar, repet, chiar daca adoptam aceasta hotarare, noi nu avem initiativa legislativa. Singurul care are initiativa legislativa este Ministerul Justitiei si vom ajunge sa-i punem din nou pe masa o initiativa pe care el o va adopta sau nu. Cum a procedat si cu pensiile in cazul magistratilor corupti.

Rep: Ati mentionat anterior MCV-ul. Ne apropiem de un nou raport pe justitie. Cum vedeti dvs. MCV-ul? Credeti ca ar trebui pastrat sau ar trebui renuntat la el?

Alexandru Serban: MCV-ul a fost un instrument foarte util pentru intarirea justitiei in Romania. Noi speram ca raportul din februarie o sa tina cont de toate progresele facute in ultima perioada in justitie. Sigur, nu

Uneori, declaratiile presedintelui, ca si a altor politicieni, ar putea fi interpretate ca presiuni asupra magistratilor, ca presiuni asupra justitiei

Alexandru Serban

inseamna ca toate problemele au fost rezolvate. Noi avem un plan de actiuni privind MCV-ul. Am realizat o parte din obiectivele de acolo, celelalte sunt in curs de realizare. Le vom monitoriza atent in 2012.

Poate ca este intr-adevar momentul sa se ia in discutie in serios o ridicare a acestui mecanism. Cu conditia ca toate institutiile implicate sa isi realizeze parcursul si obiectivele pe care le au conform recomandarilor Comisiei.

Rep: Vorbim de functia de presedinte al CSM, poate una dintre cele mai importante din stat. Cum vedeti dvs. dialogul si relatia CSM-ului cu presedintele Traian Basescu avand in vedere ca la finalul anului trecut seful statului a lansat un atac fara precedent la adresa procurorilor?

Alexandru Serban: Sper sa avem in continuare niste relatii institutionale corecte. Uneori, declaratiile presedintelui, ca si a altor politicieni, ar putea fi interpretate ca presiuni asupra magistratilor, ca presiuni asupra justitiei. Eu am totusi convingerea ca in 2012 toti actorii politici si celelalte puteri vor da dovada de responsabilitate si echilibru in tratarea problemei justitiei. Vreau sa va subliniez ca in CSM nu se va face politica in 2012.

Rep: Totusi, declaratiile domnului Basescu de la finele anului trecut vi se par o presiune politica?

Alexandru Serban: Pot fi vazute si ca o forma de presiune, dar nu as lua lucrurile in aceasta cheie intrucat ceea ce a aratat atunci presedintele, in opinia sa desigur, a fost o functionare necorespunzatoare a unei institutii judiciare. Noi analizam cu maxima atentie toate aceste pozitii publice, nu numai a presedintelui, ci a tuturor, si vom trata problema cu responsabilitate si cu echilibru.

Rep: Unde si care credeti dvs. ca sunt cele mai mari vulnerabilitati ale actualului CSM?

Alexandru Serban: Eu am identificat cateva riscuri mari pentru anul 2012. Unele vin din sistemul judiciar in sine, cum este cresterea numarului de cauze la nivelul instantelor si parchetelor.

Ar mai fi cateva riscuri extrinseci, cum ar fi faptul ca anul 2012 va fi un an electoral. Faptul ca va intra in vigoare Codul de Procedura Civila. Este posibil sa intre in vigoare si legea care modifica regimul raspunderii disciplinare si a Inspectiei, in functie de ce decide CC. Avem in 2012 numiri in inalte curte de conducere in Parchet,

Intr-un an electoral se pot inmulti atacurile la adresa justitiei. Eu mizez totusi pe responsabilitatea oamenilor politici pentru anul 2012. Ar trebui sa manifeste retinere in aceasta directie

Alexandru Serban

promovari la Inalta Curte. In acest context, avem o problema in viziunile diferite care exista in cadrul Consiliului. Cred ca aceste viziuni diferite pot fi vazute si ca un avantaj pentru ca putem ajunge astfel la cea mai buna solutie posibila.

Rep: Ati spus si ca anul electoral ar fi o vulnerabilitate pentru sistem. De ce anume?

Alexandru Serban: Aceasta ar fi o vulnerabilitate extrinseca, intrucat intr-un astfel de an se pot inmulti atacurile la adresa justitiei. Atacuri care pot veni din diverse directii, din zona politica. Eu mizez totusi pe responsabilitatea oamenilor politici pentru anul 2012. Ar trebui sa manifeste retinere in aceasta directie.

Rep: Sistemul de justitie, in buna parte judecatorii, nu se bucura de o imagine prea buna in randul romanilor. Apar numeroase cazuri prin presa de judecatori anchetati pentru coruptie, cum e cazul Barsan, de exemplu, judecator la Curtea Suprema. Cum credeti dvs. ca CSM-ul poate credibiliza sistemul de justitie in fata oamenilor de rand? Va intreb concret, prin ce masuri.

Alexandru Serban: Trebuie sa plecam de la cauze. Cauzele acestei credibilitati mai reduse sunt mai multe. Aici ar intra si durata prea mare a proceselor, practica neunitare in unele cauze, sunt cazurile, izolate, subliniez, de coruptie in justitie, dar sunt in egala masura si atacurile politicienilor. Sa nu uitam ca in ochii lor justitia a fost in ultima vreme vinovatul de serviciu pentru orice se intampla.

Studiile efectuate in unele zone, au aratat ca cei care au contact direct cu instantele au o incredere mai mare in judecatori decat cei care nu au intrat niciodata in contact cu justitia

Alexandru Serban

Sigur, o parte din vina apartine si sistemului pentru ca nu a gasit cele mai bune cai sa comunice cu exteriorul fiind vorba de o profesie prin natura sa inchisa. Dar, studiile efectuate in unele zone, in randurile justitiabililor, au aratat ca acestia, cei care au contact direct cu instantele, au o incredere mai mare in judecatori decat cei care nu au intrat niciodata in contact cu justitia.

Treaba Consiliului in toata aceasta ecuatie este ca in acele cazuri de incorectitudine de conduita care aduc atingere sistemului sa ia masurile necesare, sa aplice chiar sanctiuni si sa aiba o atitudine ferma, asa cum a avut si in anul 2011. Oamenii au nevoie sa aiba incredere in justitie. In aceste vremuri de criza si morala, si economica si de atatea feluri justitia trebuie sa le ofere incredere, iar cetatenii trebuie sa aiba incredere ca se face dreptate.

Vezi aici proiectul judecatorului Alexandru Serban, candidat la presedintia CSM.

Alexandru Serban si-a inceput cariera ca judecator la Judecatoria Ploiesti in august 1998. De la 1 august 2006 a devenit judecator cu grad de curte de apel si intre ianuarie 2008 si februarie 2011 a ocupat functia de vicepresedinte al Curtii de Apel Brasov. Din ianuarie 2011 ocupa functia de membru al CSM. Pana la momentul publicarii acestui articol niciun alt membru CSM nu si-a mai anuntat intentia de a candida la presedintia Consiliului.

Alegerile pentru presedintia CSM vor avea loc vineri, 6 ianuarie. Mandatul presedintelui CSM este de un an de zile si nu poate fi reinoit. Din ianuarie 2011, functia de presedinte al CSM a fost ocupata de judecatorul Horatius Dumbrava.

Vezi aici CV-ul lui Alexandru Serban.​