Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) va sesiza Curtii Constitutionala (CC) pentru a verifica, inainte de promulgare, daca legea adoptata ieri de Senat, prin care Ministrul Justitiei poate initia actiuni disciplinare impotriva judecatorilor si procurorilor, este constitutionala, au precizat pentru HotNews.ro surse din cadrul institutiei. Decizia ICCJ vine dupa ce, joi, Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a cerut Curtii Supreme sa sesizeze CC - "CSM considera ca unele prevederi aduc atingere independentei judecatorilor, astfel incat se incalca un principiu constitutional, al independentei justitiei, cat si principiul separatiei puterilor in stat".

Potrivit infoCSM.ro, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a decis joi, in sedinta extraordinara, sa solicite Inaltei Curti de Casatie si Justitie sa sesizeze Curtea Constitutionala cu privire la constitutionalitatea proiectului de lege privind raspunderea disciplinara a magistratilor si reorganizarea Inspectiei judiciare, votat astazi de Senatul Romaniei. Decizia a fost luata cu unanimitate de voturi.

Membrii CSM au declarat in cadrul sedintei ca proiectul cuprinde prevederi care aduc atingere independentei judecatorilor, reprezinta un regres extraordinar al statului de drept si submineaza autoritatea judecatoreasca, una din cele trei puteri ale statului. De exemplu, prin faptul ca ministrul Justitiei va putea porni cercetarea disciplinara a magistratilor, se incalca un principiu constitutional, al independentei justitiei, cat si principiul separatiei puterilor in stat.

Plenul Senatului a aprobat, joi, proiectul de lege al Guvernului care da prerogative ministrului Justitiei, presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie (ICCJ) si procurorului general sa sesizeze Inspectia Judiciara si sa porneasca actiuni disciplinare impotriva judecatorilor si procurorilor, dupa ce pe 5 decembrie Camera Deputatilor a respins initiativa legislativa, insa Senatul e camera decizionala astfel ca proiectul va merge la promulgare. Proiectul a fost puternic criticat de catre asociatiile de magistrati si de catre presedintele CSM, Horatius Dumbrava, pe motiv ca "incalca principiul separarii puterilor in stat", lasand posibilitatea sicanarii magistratilor.

Proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor si a Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a fost aprobat de senatori cu 75 de voturi pentru, 30 de voturi impotriva si sase abtineri, transmite Agerpers.

In timpul dezbaterilor din plen, ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, a spus ca proiectul este unul 'moderat' si cu un caracter european, subliniind totodata faptul ca era necesara extinderea titularilor dreptului de actiune in ceea ce priveste demararea cercetarii disciplinare a magistratilor prin includerea ministrului Justitiei, a procurorului general si a presedintelui ICCJ.

El i-a asigurat pe senatori ca 'daca vreodata se va pune problema initierii unei actiuni judiciare', nu o va face inainte de a se consulta cu CSM. "Proiectul este de o capitala importanta, nu numai pentru buna functionare a Justitiei ci si pentru buna functionare a statului roman. Aceasta lege este la fel de importanta precum a fost Codul Civil", a precizat ministrul.

Predoiu a adaugat ca pana la acest moment Ministerul Justitiei nu avea instrumentele necesare pentru a declansa o verificare pentru situatiile in care a fost sesizat cu privire la abateri sau erori judiciare, si ca acest lucru nu va reprezenta 'un amestec al politicului in Justitie'.

  • "Cel mai controversat punct din acesta lege il reprezinta extinderea sferei titularilor de actiune disciplinara si la ministrul Justitiei, presedintele ICCJ si la procurorul general. Se spune ca acesta extindere ar incalca independenta magistratilor, ca ar fi un amestec al politicului in Justitie. Intr-un stat nordic orice cetatean poate declansa procedura cercetarii disciplinara. Este aceasta o incalcare a independentei magistratului? Nicidecum. Ceea ce poate initia ministrul Justitei se desavarseste in sectiile CSM, de catre sistemul judiciar insusi. Nu exista nici un fel de amestec in ceea ce priveste modul in care se rezolva aceste sesizari. In acest moment nu exista o raspundere eficienta si aceasta produce derapaje si trebuie sa puneti capat acestui lucru. O puteti face prin acest proiect intr-un mod care prezerva separatia puterilor, care asigura in continuare ultimul cuvant Justitiei asupra oricarei cercetari disciplinare", a explicat Catalin Predoiu.

Ministrul Justitiei a tinut sa precizeze faptul ca 'Guvernul este cenzurat de catre Parlament, actele Guvernului sunt cenzurate de catre Justitie, actele Parlamentului sunt cenzurate de catre Justitie, dar cine cenzureaza derapajele Justitiei?'.

Pe de alta parte, senatorul PSD Dan Sova a sustinut ca aceasta lege, 'in ciuda faptului ca are cateva aspecte bune, are si aspecte inadmisibile', deoarece ministrul Justitiei capata o putere pe care nu a avut-o 'nici in timpul lui Gheorghiu Dej'.

  • "Istoria a demonstrat ca institutii care functioneaza in Marea Britanie, la portile Orientului, in mod ciudat, produc efecte complet diferite. Nu e suficient sa scrii o lege. E nevoie si de responsabilitatea si de cultura politica a celui care o aplica. Cred ca un ministru al Justitiei, cu puterile care sunt in aceasta lege, ne-ar putea face pe multi dintre noi sa regretam ca azi ii dam niste puteri pe care nu le-a avut niciodata in istorie, nici in timpul lui Gheorghiu Dej", a spus Sova.

Senatorul social-democrat a atras atentia ca principalul efect al acestei noi reglementari propuse va fi acela ca, in perioada imediat urmatoare, 'fiecare magistrat din Romania va avea mai multe actiuni disciplinare indreptate impotriva propriei persoane decat dosare pe care le judeca pe rol'. Sova a sustinut totodata ca prin proiectul de lege adoptat de Senat erorile judiciare nu vor fi reparate in sensul asteptat de cetatenii care au fost afectati de derapajele Justitiei.

  • "Elementul de presiune pe care dl. ministru a incercat sa il minimalizeze este acela ca judecatorii sunt si ei oameni si nici unui om nu ii place sa faca obiectul unei anchete discliplinare nesfarsite, ceea ce se va intampla. Dl. ministru a ridicat problema ca exista erori judiciare pentru care nu raspunde nimeni, dar nici in conformitate cu acest proiect pentru erorile judiciare nu va raspunde nimeni in sensul in care se astepta poporul, la care facea referire dl. Diaconescu, pentru ca poporul se asteapta la reparatii personale, nu sa dam noi afara judecatorul din magistratura ca nu il incalzeste cu nimic. Nu repara nimeni paguba produsa celui care a suferit eroarea judiciara", a subliniat acesta.
  • "Dl. ministru are dreptate cand spune ca oamenii au impresia ca nimeni nu raspunde, dar este foarte greu sa impletesti ideea de responsabilitate cu aceea de independenta a judecatorului. Marea problema a acestui proiect este faptul ca ministrul Justitiei va putea interveni impotriva judecatorilor pe solutiile de fond. Responsabilitatea magistratului este acceptabila, in opinia mea, in masura in care se refera la chestiuni de procedura sau la activitati conexe activitatii de judecata propriu-zisa, dar daca prin actiunea disciplinara a ministrului ma voi putea duce pe fondul cauzei sa demarez actiune disciplinara pentru ca magistratul nu a judecat bine sau pentru ca a judecat altfel decat spune Inspectia Judiciara sau ministrul de Justitie ca trebuia de judece, atunci am desfiintat sistemul judecatoresc", a mai spus senatorul PSD.

Dan Sova a solicitat plenului Senatului retrimiterea proiectului de lege la Comisia juridica pentru un raport suplimentar, insa, solicitarea sa a fost respinsa cu 38 de voturi pentru, 70 de voturi impotriva si o abtinere. Sova a anuntat ca PSD va sesiza Curtea Constitutionala cu privire la articolele din lege pe care le considera neconstitutionale.

Ce contine proiectul

Proiectul pentru modificarea statutului judecatorilor si procurorilor si a legii CSM introduce 8 abateri disciplinare suplimentare, cum sunt: nerespectarea deciziilor de recurs in interesul legii pronuntate de Inalta Curte de Casatie si Justitie, nerespectarea deciziilor Curtii Constitutionale, utilizarea unor expresii inadecvate in cuprinsul hotararilor judecatoresti sau a actelor judiciare ale procurorilor, motivarea in mod voit contrara rationamentului juridic, menita sa afecteze prestigiul justitiei.

Alte abateri disciplinare introduse se refera la manifestarile magistratilor care aduc atingere onoarei sau probitatii profesionale, prestigiului justitiei, savarsita de magistrat in exercitiul functiunii sau in afara atributiilor de serviciu, lipsa totala a motivarii hotararilor judecatoresti si ale actelor judiciare ale procurorilor, nerespectarea de catre procuror a dispozitiilor procurorului ierarhic superior date in scris, in conformitate cu legea.

Proiectul mai prevede infiintarea Inspectiei Judiciare ca structura cu personalitate juridica in cadrul CSM.

Actiunea disciplinara in cazul abaterilor savarsite de un judecator se executa de Inspectia Judiciara, ministrul Justitiei sau presedintele ICCJ, iar actiunea disciplinara in cazul abaterilor savarsite de un procuror se executa de Inspectia Judiciara, ministrul Justitiei sau procurorul general al Parchetului de pe langa ICCJ.

Proiectul mai extinde si regimul sanctiunilor, astfel creste limita maxima pentru doua sanctiuni si este introdusa o noua sanctiune privind suspendarea din functie a magistratului pe o perioada de pana la 6 luni.

Background