Opiniile privind reforma sistemului de educatie din Romania, exprimate de comisarul european pentru agricultura Dacian Ciolos in timpul recentei sale vizite la Bucuresti, sunt cele ale Comisiei Europene, a declarat Dennis Abbott, purtator de cuvant al comisarului european pentru educatie, Androulla Vassiliou. Confirmarea reprezentantului CE vine la o saptamana dupa co-presedintii USL Crin Antonescu si Victor Ponta i-au cerut comisarului european Dacian Ciolos, printr-o scrisoare deschisa, lamuriri legate de unele declaratii pe care le-a facut in cadrul conferintei sustinute pe 2 decembrie cu ministrul Educatiei, Daniel Funeriu, potrivit Agerpres.

Dacian Ciolos si Daniel FuneriuFoto: Ministerul Educatiei
  • Dacian Ciolos: "L-am felicitat pe domnul ministru, in numele Comisiei Europene, pentru curajul si determinarea pe care le-a aratat in reformarea sistemului de invatamant din Romania. Este o actiune foarte apreciata la nivelul UE pentru ca se inscrie in liniile directoare pe care Comisia Europeana vrea sa le impuna prin viitoarele programe si politici europene si dupa 2014".

Ca raspuns la intrebarile lui Victor Ponta si Crin Antonescu, purtatorul de cuvant al comisarului european pentru Educatie, Dennis Abbott, a declarat ca "Opiniile privind reforma sistemului de educatie din Romania, exprimate de comisarul european pentru agricultura Dacian Ciolos in timpul recentei sale vizite la Bucuresti, sunt cele ale Comisiei Europene. (...) Romania a adoptat o reforma sistemica, ambitioasa, la toate nivelurile educationale. Rezultatele romanesti la testele internationale arata nevoia urgenta de consolidare a calitatii sistemului de educatie in ansamblul sau. De aceea, este important ca reformele sa continue, intrucat invatamantul poate fi ameliorat doar prin eforturi sustinute privind politica in domeniu", transmite Agerpres.

"Educatia si pregatirea se afla in centrul Strategiei Europa 2020, strategia de crestere a UE pentru urmatorii 10 ani. Mai ales in perioade de criza si austeritate, este esential ca reformele si implementarea lor sa fie construite pe un consens politic solid pentru domenii de importanta strategica, precum educatia'', a spus Dennis Abbott, purtator de cuvant al comisarului european pentru Educatie Androulla Vassiliou.

Ce i-a nemultumit pe Ponta si Antonescu

Ministrul Educatiei, Daniel Funeriu, si comisarul european pentru Agricultura, Dacian Ciolos, au sustinut pe 2 decembrie o conferinta de presa comuna la sediul Ministerului, cu privire la formarea profesionala si cercetarea din perspectiva agriculturii. In cadrul acesteia, comisarul Dacian Ciolos l-a felicitat pe ministrul Daniel Funeriu, "in numele Comisiei Europene, pentru curajul si determinarea pe care le-a aratat in reformarea sistemului de invatamant din Romania". "Este o actiune foarte apreciata la nivelul UE pentru ca se inscrie in liniile directoare pe care Comisia Europeana vrea sa le impuna prin viitoarele programe si politici europene si dupa 2014", a precizat Ciolos.

Saptamana trecuta, co-presedintii USL Crin Antonescu si Victor Ponta i-au trimis o scrisoare deschisa comisarului european Dacian Ciolos in care i-au cerut lamuriri cu privire la declaratiile de pe 2 decembrie, informeaza Agerpres. Antonescu si Ponta au sustinut ca unele declaratii ale lui Ciolos "par sa nu fie in acord cu declaratiile comisarului european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret Androulla Vassiliou".

Scrisoarea deschisa trimisa de liderii USL comisarului Dacian Ciolos

"Comunicatul de pe platforma ministerului va citeaza: 'L-am felicitat pe domnul ministru, in numele Comisiei Europene, pentru curajul si determinarea pe care le-a aratat in reformarea sistemului de invatamant din Romania. Este o actiune foarte apreciata la nivelul UE pentru ca se inscrie in liniile directoare pe care Comisia Europeana vrea sa le impuna prin viitoarele programe si politici europene si dupa 2014. [...]'. Avem motive sa credem ca citatul este cel putin inexact, pentru ca doamna Androulla Vassiliou a aratat mai putin entuziasm cu privire la reforma din invatamant, la modul in care aceasta este implementata si la modul in care garanteaza libertatile academice. De asemenea, va rugam sa precizati daca ati avut mandatul Comisiei Europene pentru a-i multumi domnului ministru Daniel Funeriu, in numele Comisiei, pentru o lege cel putin controversata atat in interiorul, cat si in exteriorul tarii. De aceea, dorim sa precizati daca declaratia citata in comunicatul ministerului este corecta si va poate fi atribuita dumneavoastra, sau este doar o forma a ministerului de generare a legitimitatii'', mentionau Crin Antonescu si Victor Ponta in scrisoarea adresata comisarului european Dacian Ciolos.

Scrisoarea puncta faptul ca "noua lege a educatiei si implementarea acesteia au fost amplu dezbatute si criticate la nivel national, datorita unilateralitatii cu care aceasta a fost impusa, datorita efectelor negative pe care le-a avut asupra invatamantului ca ansamblu si asupra performantelor pe care le-a prezentat inca de la inceputul implementarii acesteia". "De asemenea, mentionam faptul ca de la aplicare pana in prezent s-au adancit aceste probleme care, credem noi, ar trebui luate in considerare in cazul unor declaratii cum sunt cele enuntate in comunicatul ministerului", mai aratau co-liderii USL, potrivit Agerpres.

Declaratiile comisarului european Dacian Ciolos in cadrul conferintei de presa din 2 decembrie

Comisarul european pentru Agricultura, Dacian Ciolos, a avut pe 2 decembrie la Ministerul Educatiei o intalnire oficiala cu ministrul Educatiei, Daniel Funeriu. Iata cele mai importante declaratii ale comisarului Ciolos:

  • O componenta esentiala a politicii agriculturii comune dupa 2014 va fi partea de cercetare aplicata si contributia cercetarii si inovarii in cresterea performantei agriculturii in UE.
  • Cred ca Romania ar trebui sa beneficieze din plin de aceasta perspectiva pentru ca restructurarea agriculturii, cresterea performantei, cresterea valorii adaugate in productia agricola, fara implicarea unei cercetari performante este foarte importanta in productia agricola fara implicarea rezultatelor unor cercetari performante si adaptate la nevoile productiei agicole nu se va putea face sau se va putea face foarte greu.
  • L-am felicitat pe domnul ministru, in numele Comisiei Europene, pentru curajul si determinarea pe care le-a aratat in reformarea sistemului de invatamant din Romania.
  • Este o actiune foarte apreciata la nivelul UE, pentru ca se inscrie in liniile directoare pe care Comisia Europeana vrea sa le impuna prin viitoarele programe si politici europene si dupa 2014 si cred ca si invatamantul agricol si invatamantul tehnic agricol din Romania va putea sa beneficieze din plin de aceasta reformare, deoarece are nevoie de o apropiere clara, concreta de nevoile productiei agricole, de nevoile agricole.
  • Suntem astazi in Romania de multe ori in situatia in care producatorii agricoli se plang ca nu gasesc mana de lucru calificata pentru nevoile lor si, pe de alta parte, scolile profesionale sunt lasate deoparte, afara din sistem.
  • Am abordat aceste doua mari teme cu domnul ministru: partea de reformare, restructurare a cercetarii agricole, ca ea sa poata sa beneficieze de instrumentele agricole europene inclusiv si financiare. Aici cred ca o conlucrare cu Ministerul Agriculturii va duce, in cele din urma, la restructurarea de care este nevoie.
  • Apoi, partea aceasta de invatamant, sigur invatamant universitar agronomic, dar mai ales partea de invatamant tehnic de care va fi mare nevoie cand vom vorbi de restructurarea agriculturii din Romania, de crearea fermelor familiale, de crestere a perfomantei societatilor agricole.

Despre piata de produse bio

  • Dezvoltarea pietei de produse ecologice din Romania depinde de structurarea cererii si mai ales de structurarea ofertei. Aici cred ca atata timp cat producatorii se organizeaza si catre piata interna, pentru ca acum vad cum sunt orientati spre pietele din afara Romaniei, piata se va structura.
  • Stiu ca exista, de asemenea, sprijin financiar si prin programul de dezvoltare rurala finantat de politica agricola comuna in aceasta directie.

Despre licee agricole

  • Nu stiu daca e nevoie de mai multe licee agricole, e nevoie de mai bine ancorate in realitatea practica, in realitatea productiva. Daca ar fi macar legat de ceea ce se cere in productia agricola, ar fi deja un inceput bun. Nu sunt.
  • Chiar si daca ne gandim la un muncitor agricol, la un tractorist, noi avem o anumita imagine despre ceea ce inseamna un tractorist, de acum 20-30 de ani.
  • Astazi, un tractorist lucreaza aproape pe o nava cosmica. Cand intri intr-un tractor modern, care lucreaza cateva sute de hectare pe zi fara probleme, este nevoie de o alta formare profesionala decat cea care se aplica acum 20-30 de ani.