Primaria Capitalei a inaugurat, marti, primul tronson din Diametrala Buzesti - Berzei - Uranus, respectiv bucata cuprinsa intre Calea Plevnei si Bulevardul Stirbei Voda. Acesta are doua benzi pe sens si linie de tramvai, spatii verzi pe margine, insa lipsesc parcarile pentru riverani si benzile pentru biciclisti. Din prima etapa a proiectului, respectiv segmentul cuprins intre Piata Victoriei si Calea Plevnei, au mai ramas de realizat patru tronsoane, aproximativ 80 la suta. Primarul general, Sorin Oprescu, a promis ca acestea vor fi gata pana in martie 2012.

Diametrala Buzesti Berzei UranusFoto: Hotnews

"Astazi dam drumul la primul tronson. El nu era primul ci al cincilea, dar acesta a fost gata primul, cu toate vicisitudinile financiare si toata rautatea unora. Acest tronson face parte din strapungerea Buzesti-Berzei-Uranus. Este vorba de un bulevard care va avea 11 km cand va fi gata si va face legatura intre Nordul si Sudul orasului, de la Piata Victoriei la Gara Progresu, reprezentand o alternativa la Calea Victoriei si Magheru. Speram ca peste putin timp sa dam drumul si la tronsonul cuprins intre Piata Victoriei si Occidentului, care este realizat in proportie de 85 la suta. Tronsonul Occidentului-Grivitei este si el in lucru. La Piata Virgiliu se lucreaza. Aici a fost putin mai complicat pentru ca sunt de introdus utilitatile, care nu mai sunt refacute de aproape 100 de ani. Dupa ce vom termina prima etapa (segmentul dintre Piata Victoriei si Calea Plevnei), viitoarea etapa este patrunderea pe sub dealul parlamentului cu iesirea la Piata de Flori, George Cosbuc. Toata etapa intai speram ca o vom termina in martie. Pe noi ne tine acum doar lipsa autorizatiei pentru bucata din mijloc (Grivitei-Mircea Vulcanescu). Autorizatia de construire nu se poate da pentru ca nu s-a dat aviz de la Ministerul Culturii", a declarat Sorin Oprescu, la inaugurarea arterei.

Tronsonul inaugurat astazi reprezinta 20 la suta din prima etapa a proiectului.

Intrebat unde sunt pistele de biciclete de pe tronsonul proaspat inaugurat si parcarile pentru riverani, care nu vor mai avea unde sa-si lase masinile, fiind interzisa oprirea, primarul general a declarat: "Unde vrei sa fac piste de biciclete aici? Sa lamuresc cum facem cu piata Matache, ca printre coloanele alea nu incap si oameni si biciclete. Nu pot sa strangulez bulevardul. Pe bulevard e parcarea interzisa, iar ei fac o demonstratie de cum e cind e parcarea interzisa, parcand si pe o parte si pe alta a strazii, dupa cum vedeti. Daca ar fi dupa mine as lua masinile si le-as duce sus in apartament, sa poata ajunge direct in casa. Putina rabdare si o sa discutam despre faptul ca Bucurestiul nu are parcari".

Hala Matache a ramas in aer

Soarta Halei Matache, aflata pe tronsonul Grivitei - Mircea Vulcanescu, ramane in continuare nehotarata. "La Hala Matache discutam deocamdata, acolo suntem opriti. Hala Matache este in pragul colapsului din aceasta cauza. Noi am facut mai multe propuneri pentru hala atunci, dupa care am inceput sa discutam consolidarea, dar este vorba de bani si mai mult decat atat, sub hala se afla o conducta de 85 de ani, conducta pe care, daca am incepe sa sapam pe mijloc, din partea dreapta a halei Matache, ne-am trezi ca se prabusesc toti peretii. Noi am propus translatarea ei, sa o aliniem la celelalte case si sa o refacem asa cum a fost ea. Nu s-a agreat solutia asta, incercam alte solutii, dar nici tramvaiul nu pot sa-l fac sa mearga pe curbura. Pe langa Hala Matache, mai avem obligatia de a reface cele doua cladiri care sunt dupa piata Virgiliu (n.r.-Berzei 81 si Berzei 89), asa este aprobarea data de Ministerul Culturii. Cand o sa avem bani le refacem. Noi am scos toate elementele ornamentale si arhitecturale sub indrumarea arhitectilor si le vom reface", a mai declarat Oprescu.

Ministerul Culturii va hotara in final ce se va intampla cu hala, prin avizul pe care il va da. In baza avizului MC, Primaria Capitalei va elibera autorizatia de construire pentru tronsonul Calea Grivitei-Mircea Vulcanescu.

Potrivit primarului Sorin Oprescu, pana in prezent pe primul tronson al Diametralei Buzesti-Berzei-Uranus s-au executat lucrari de 80 de milioane de lei. Insa, in buget, la inceputul anului au fost prevazute doar 30 milioane lei. La ultima rectificare bugetara facuta de Consiliul General al Municipiului Bucuresti in luna noiembrie au fost taiati si acestia. "Din pacate, fondurile pentru a achita aceste facturi au fost taiate inclusiv la ultima rectificare. O sa reluam bugetul", a declarat Oprescu. Costul integral pentru pentru etapa 1, aprobat de Consiliul General la demararea lucrarii, este de circa 130 milioane lei.

Proiectul dimetralei Buzesti-Berzei-Uranus este impartit in 3 etape:

Etapa 1

  •  Piata Victoriei – Vasile Parvan;

Etapa 2

  • Vasile Parvan – Piata George Cosbuc

Etapa 3

  •  Piata George Cosbuc- Gara Progresul;

Prima etapa este impartita in 5 tronsoane:

  • Piata Victoriei –Occidentului
  • Occidentului - Grivitei
  • Grivitei – Mircea Vulcanescu
  • Mircea Vulcanescu – Virgiliu
  • Virgiliu - Vasile Parvan

Proiectul Diametralei Buzesti - Berzei - Uranus a fost blocat in instanta aproximativ trei luni, in perioada aprilie-iulie 2011, mai multe ONG-uri obtinand in instanta anularea Planului Urbanistic Zonal care sta la baza proiectului si a autorizatiilor de demolare pentru cateva dintre cladirile aflate in calea Diametralei, invocand motive de ilegalitate. Iata litigiile legate de acest proiect:

  • pe 21.12.2010 Tribunalul Bucuresti a suspendat in dosarul 60056/3/2010 autorizatiile de desfiintare pentru Hotel Marna si Casa Radulescu; Primaria a emis ulterior autorizatii cu acelasi continut. Asociatia Salvati Bucurestiul a depus plangerea penala;
  • pe 19.01.2011 Tribunalul Bucuresti a suspendat in dosarul 62706/3/2010 autorizatia de desfiintare pentru imobilul din str. Cobalcescu nr. 60; Primaria a continuat demolarea. Asociatia Salvati Bucurestiul a declarat ca a depus plangerea penala;
  • pe 12.04.2011 Tribunalul Bucuresti a anulat in dosarul 52450/3/2010 Planul Urbanistic Zonal Buzesti-Berzei. Actiunea a fost declansata de Asociatia Salvati Bucurestiul;
  • pe 26.04.2011 Tribunalul Cluj a suspendat in dosarul 958/117/2011 Planul Urbanistic Zonal Buzesti-Berzei si autorizatia de construire in baza careia se desfasurau lucrarile;

In plus, pe 7 iunie, Prefectul Capitalei a cerut suspendarea autorizatiilor de construire pe ultimele doua tronsoane ale Diametralei, la care Primaria Capitalei mai lucra:

  • Autorizatia nr. 38/04.02.2011 având ca obiect executarea lucrarilor cuprinse intre Piata Victoriei si Calea Grivitei - Strada Berzei (intre Calea Grivitei si Calea Plevnei)
  • Autorizatia nr. 633/29.12.2010 având ca obiect executarea lucrarilor pe tronsoanele Piata Victoriei-Str Occidentului si B-dul Dinicu Golescu - Calea Plevnei.

Dupa mai multe runde de negocieri, pentru ca lucrarea era deja inceputa, pe 15 iulie, in urma unei dezbateri publice la care au participat reprezentanti ai Ministerului Dezvoltarii, Primariei Capitalei, ONG-uri si ai Inspectoratului de Stat in Constructii, s-a luat decizia reinceperii lucrarilor.

Citeste si: