Proiectul noii legi a Sanatatii circula de cateva zile in lumea medicala si in mediul politic. HotNews.ro a obtinut din trei surse varianta proiectului care a intrat in dezbateri la Ministerul Sanatatii, la sfarsitul saptamanii trecute. Doi specialisti, chirurgul Florin Chirculescu si economistul Valeriu Todirascu, au citit proiectul. Concluziile lor sunt cu atat mai surprinzatoare cu cat ambii sunt cunoscuti sustinatori ai unei reforme radicale a sistemului medical romanesc. Profesorul Cristian Vladescu, unul dintre autorii proiectului, raspunde criticilor. Dezbaterea pe aceasta tema este vitala pentru felul in care va arata sistemul medical romanesc in urmatorul deceniu.

Florin Chirculescu si Valeriu TodirascuFoto: Hotnews

TRASEUL PROIECTULUI:

Din informatiile HotNews.ro, varianta oficiala a proiectului noii legi a sanatatii va deveni publica la sfarsitul saptamanii viitoare. In cadrul coalitiei de la guvernare, negocierile pe textul noii legi sunt aprinse si inca in desfasurare. De unul dintre subiectele cele mai importante ale reformei, redefinirea pachetului de baza, se ocupa trei specialisti britanici de la National Institute for Health and Clinical Excellence din Londra. Proiectul elaborat de Comisia Prezidentiala de politici medicale a fost analizat pana in prezent de specialistii Ministerului Sanatatii si ai CNAS.

  • Florin Chirculescu este coordonatorul departamentului de Chirurgie Toracica din Spitalul Municipal Bucuresti. In 2009, Florin Chirculescu publica o scrisoare deschisa adresata ministrului Sanatatii, in care acuza direct marile probleme ale sistemului medical romanesc. Chirurg la Spitalul Municipal din Bucuresti, Florin Chirculescu a infiintat impreuna cu colegii sai sindicatul “Cantacuzino”. 
  • Valeriu Todirascu este economist, manager al unui laborator de analize medicale si specialist in politici medicale a miscarii Noua Republica.  
  • Cristian Vladescu este profesor universitar in Sanatate Publica si este presedintele Comisiei Prezidentiale de Sanatate. Este unul dintre principalii autori ai proiectului noii legi a sanatatii.    

DESPRE CASELE PRIVATE DE ASIGURARI MEDICALE

Florin Chirculescu: Se discuta (despre o concurenta intre casele de asigurari private, n.r.) dar mie nu-mi este clar daca va fi o concurenta si asta este una dintre problemele fundamentale. Pe mine ma intereseaza ca mai multele case de asigurari care vor intra pe piata din Romania sa fie concurente intre ele. Sa se bata pentru medici, sa se bata pentru pacienti. Daca vor fi niste case care nu se calca pe picioare una pe cealalta, eu ii banuiesc ca sunt in stare sa faca un cartel. Cu atat mai mult cu cat aceste fonduri sunt centrate la respectivele case de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS). De ce trebuie sa existe un individ care centreaza, ma refer la CNAS? De ce nu vad concurenta? Eu speram sa vad concurenta intre casele de asigurari. Concurenta nu de dragul concurentei, ci pentru ca din competitie exista beneficii pentru beneficiari.

Valeriu Todirascu: Nicaieri in proiectul de lege care circula pe surse nu exista niciun fel de mentiune a statutului asiguratului. El este proprietarul banilor care imputerniceste temporar gestionarea acestor fonduri catre autoritati competente. Care sunt acele autoritati? Acelea care au jefuit pana acum Fondul de Asigurari de Sanatate. Si legea le-a permis sa faca acest lucru. Proiectul de lege actual obstructioneaza aceasta competitie prin doua conditii: numar minim de asigurati in anii anteriori si o cifra de afaceri. Asta e obstructionare. Actualul proiect de lege mentioneaza ca in cazul programelor nationale, accesul furnizorilor privati este exclus (Valeriu Todirascu face referire la articolul 34, aliniatul 1 din documentul atasat, n.r.).

Cristian Vladescu: Acel articol se refera la anumite tipuri de programe care se deruleaza prin autoritati locale (dispensare locale, Directii Sanitare Judetene), cum ar fi programele de vaccinare. Paragraful invocat le permite autoritatilor publice locale sa faca ce fac si astazi, fara sa excluda privatii. (N.R.: Articolul 33, aliniatul 2 din proiect mentioneaza si privatii printre unitatile medicale care pot derula programe nationale).

Valeriu Todirascu ne-a transmis un drept la replica pe care il reproducem in continuare: "Art.34 anuleaza cele prevazute la Art.33 pentru ca poate fi interpretat si in felul urmator: “NU pot derula programe naţionale de sănătate” furnizorii care NU fac parte din “din reţeaua autorităţilor administraţiei publice (!) locale”.

CONTROLUL BANILOR DIN SISTEMUL MEDICAL

Valeriu Todirascu: Mi-e greu sa spun ceea ce spun dar acest proiect este praf in ochi. Asiguratul este pacalit ca ceea ce i se ofera este o solutie. Nu este o solutie. Actualul proiect de lege nu mentioneaza nimic despre standardele europene de achizitii publice. Totusi vorbim despre bani. Nu vom gasi o formulare despre faptul ca banii se vor cheltui in conformitate cu normele europene. Actualul proiect nu vorbeste nimic despre costuri si despre regulile de atribuire a banilor. Acum putem constata de www.e-licitatie.ro ca spitalele platesc pina la 10-12 ori mai mult pentru aceleasi produse cumparate de alte spitale publice. Cu actualul proiect de Lege aceasta stare de fapt se va perpetua. Nu obliga Ministerul Sanatatii sau CNAS sa trimita catre ANRMAP (Agentia Nationala De Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice) caietul national de sarcini, spre verificare si confirmare.

Florin Chirculescu: De multa vreme visam la un audit al CNAS, un audit care sa fie platit din banii asiguratilor, prin subscriptie publica, pentru ca imi propusesem ca firma auditoare sa NU fie din Romania. Marea problema a asigurarilor de sanatate de la noi este ca nu sunt suficient de clare ca sa vedem transparenta si ca organismele abilitate sa le verifice nu ne ofera niste bilanturi clare, ca sa vedem CINE duce banii si UNDE.

Cristian Vladescu: Banii se dau strict in functie de numarul de asigurati, de varsta, criterii de morbiditate, de zona geografica. Cartelurile sunt interzise de legislatia europeana. In legislatie se spune ca unul dintre criteriile pentru a intra in sistem e sa ai minim un milion din cel putin 5 regiuni. Deci fiecare Casa va trebui sa aiba asigurati din minim 5 regiuni.

REDEFINIREA PACHETULUI DE BAZA

Florin Chirculescu: Legea nu prevede, in forma actula, ce vor contine pachetele de asigurari. Marea problema este ca, actualmente, nu se cunosc, la modul corect, preturile pentru manoperele medicale. Nici nu exista o piata "neparazitata" a consumabilelor si a medicamentelor, de pilda. Riscul pe care il intrevad pentru pacienti este ca pachetul de baza sa acopere foarte putin din necesitati, restul serviciilor necesitand o plata serioasa, impovaratoare pentru pacient. Exista o teama a decidentilor ca o oferta prea mica in pachetul de baza va fi extrem de criticata public. De fapt, adevaratele discutii despre aceasta lege vor avea loc doar dupa ce vom vedea ce ne ofera pachetul de baza.

Cristian Vladescu:Nu e treaba legii sa prevada asta. Pachetul de servicii se defineste anual prin hotarare de guvern. Exista un proiect la care se lucreaza acum. Pachetul de baza va fi definit inainte de intrarea in vigoare a legii, adica nu mai repede de 2013 in cel mai optimist caz.

  • Urmariti mai jos o discutie in studioul HotNews.ro cu Florin Chirculescu si Valeriu Todirascu.