Primar in greva foamei si mii de locuitori in frig in orasul cu cea mai scumpa caldura din tara. Caz de persecutie politica sau proasta administrare?

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 23 noiembrie 2011, 22:28 Actualitate | Esenţial


Municipiul Brad, Hunedoara
Foto: Primaria Brad
Florin Cazacu, primarul PSD din Brad, judetul Hunedoara, a intrat marti in cea de-a doua zi de greva a foamei. Edilul cere bani de la Guvern pentru a asigura distributia de caldura la populatie in conditiile in care centrala termica pe baza de pacura din apropierea orasului, inaugurata in 2004 in mandatul sau, are pierderi de caldura pe traseu de 70%. Prefectura anunta ca in ultimii 5 ani, pentru segmentul termic, municipiul Brad a primit de la Guvern peste 46 de milioane de lei, dar ca sistemul nu a fost eficientizat deloc de administratia locala. Guvernul ofera acum, ca osolutie temporara, pacura ca imprumut de la Rezervele de Stat, dar primarul asteapta doar banii de la centru.
  • In tot acest timp, aproape 10.000 de locuitori din Brad, oras fara racord la vreo conducta de gaz metan, stau fara caldura.
  • Victor Ponta i-a luat apararea primarului din Brad, afirmand ca acesta nu a primit bani pentru incalzirea orasului intrucat nu a "tradat" si nu a trecut la PDL sau UNPR

Primarul municipiului Brad, Florin Cazacu, a intrat, marti, in cea de-a doua zi de greva a foamei, nemultumit ca nu a primit fonduri guvernamentale pentru asigurarea caldurii in cele 3.000 de apartamente din localitate. Cazacu acuza ca nu a fost sprijinit de Guvern in asigurarea fondurilor necesare pentru cumpararea combustibililor necesari la pregatirea agentului termic.

"Este o solutie extrema, pentru o situatie extrema. Este inadmisibil ca  aproape 10.000 de oameni sa fie lasati prada frigului. Din pacate, toate interventiile facute la nivelul Guvernului nu si-au gasit ecou. Sunt consternat ca, in cursul lunii octombrie, au fost alocate din Fondul de rezerva al Guvernului sume de bani foarte mari pentru localitati care nu au costuri atat de ridicate pentru producerea agentului termic, iar municipiul Brad nu se regaseste printre acestea", declarase luni primarul din Brad.

Guvernul ofera subventii doar celor nevoiasi / Primarii au doua optiuni: ori acopera ei costul gigacaloriei ori o scumpesc

Pentru a intelege exact ce reclama primarul din Brad, este necesar sa facem cateva precizari si sa prezentam situatia subventiilor guvernamentale pentru caldura.

Guvernul a eliminat anul acesta subventia acoperita de la bugetul de stat pentru energia termica, incepand cu iarna 2011-2012, lasand la latitudinea primariilor sa decida daca si in ce conditii vor acorda subventii din bugetele locale.

Prin masura impusa, Guvernul a anuntat ca doar familiile nevoiase vor avea caldura subventionata in aceasta iarna. Astfel, consumatorii casnici care au un venit lunar pe cap de membru de familie mai mic de 615 lei vor primi, in medie, de la stat un sprijin financiar de aproape 2.000 de lei pe timpul iernii pentru achitarea notei de plata la intretinere.

Pana anul trecut, costul unei gigacalorii era impartit intre populatie si administratie. Spre exemplu, costul de productie, transport si distributie a unei gigacalorii la Bucuresti este in jur de 310 lei. Din aceasta suma, populatia platea iarna trecuta aproape 120 de lei, diferenta fiind acoperita prin subventii de la Administratia locala si de la Guvern.

Ca urmare a masurii Guvernului de a acorda ajutoare la caldura doar celor cu venituri mici, primariilor le raman doua optiuni: fie isi asuma sa plateasca o parte din diferenta de pret pentru a le oferi locuitorilor din orasele lor un pret mai scazut, fie locuitorii vor fi obligati sa achite costul integral al unei gigacalorii.

Emil Boc: Unele primarii nu vor mai aloca bani pentru caldura si vor da vina pe Guvern pentru facturile ridicate ale populatiei

Premierul Emil Boc a recomandat, recent, autoritatilor locale sa acorde subventii la caldura doar celor cu venituri reduse.

Emil Boc
Foto: HotNews.ro
"La nivel local autoritatile au cel putin doua optiuni la dispozitie: sa dea cum au dat si anul trecut subventie, asta inseamna ca ii sprijina pe toti, indiferent ca au venituri mari sau mici, in mod egal, si pe cel care un bloc in proprietate si pe cel care are un apartament cu o camera. Daca vrea sa faca ca si Guvernul, sa spuna nu mai sponsorizez pe acela care are firma privata si are venituri foarte mari sau pe unul cu venituri mari, ci ma duc si eu si dau la persoanele cu venituri mici, poate sa faca acest lucru primaria si este la latitudinea lor sa opteze pentru subventie sau pentru ajutoare la incalzire, asa cum da Guvernul", a declarat Boc la B1 tv.

Prim-ministrul a mai precizat insa ca unele primarii nu vor mai aloca bani pentru caldura si vor da vina pe Guvern pentru facturile ridicate ale populatiei.

Masura Guvernului a dus ca pretul gigacaloriei pe care romanii din tara il platesc sa creasca, declansand nemultumiri in randul multor primari care se vad nevoiti acum sa-i taxeze mult mai aspru la caldura pe cetateni.

Brad - orasul cu cea mai scumpa gigacalorie din tara: 813 lei

Nicaieri, totusi, situatia nu pare a fi mai complicata decat la Brad, in judetul Hunedoara, unde sunt racordate la sistemul centralizat circa 3.000 de apartamente, in care se apreciaza ca locuiesc circa 10.000 de persoane.
Primarul Cazacu a intrat de doua zile in greva foamei si cere bani pentru caldura de la Guvern. La o analiza a situatiei de acolo, se observa ca problemele sunt mult mai mari decat lipsa subventiei de la stat. Mai mult, situatia de acum se repeta practic an de an si exista sanse bune ca anul viitor sa se ajunga, din nou, in acelasi punct.

Costul de productie al unei gigacalorii in municipiul Brad se ridica la 831 de lei. In celelalte orase din tara, pretul de productie a unei gigacalorii este in medie de 300 de lei. In cazul Brad, vorbim practic de cel mai mare din tara pentru productia unei gigacalorii. Cauzele? In primul rand, pretul este influentat de faptul ca energia termica este produsa la centrala Gura Barza pe baza de pacura, in cazane incalzite, fara a functiona intr-un sistem de cogenerare. (n.r. - Cogenerarea reprezinta productia combinata de energie termica si mecanica pe baza unui singur combustibil).

La acest lucru se adauga si faptul ca centrala termica se afla la aproape 5 kilometri de oras, iar agentul termic este transportat prin conducte supraterane si slab izolate. Rezultat? Un procent semnificativ din caldura produsa este pierduta pe drum, aproape 70%, potrivit unor surse.

Cum se incalzeste orasul Brad: Centrala termica pe pacura, realizata in 2004, la 5 km de oras si cu pierderi de caldura de 70%

Trebuie precizat ca centrala termica pe baza de pacura despre care vorbim nu este o centrala complet veche, ci un sistem inaugurat in 2004.

Pana in 2004, Centrala de la Gura Barza functiona pe baza de carbune si era in subordinea Termocentralei de la Mintia. "Dupa ce s-a rupt de Termocentrala Mintia, centrala de la Gura Barza a ajuns sa fie taiata si vanduta la fier vechi", scrie Ziarul Hunedoreanul. Primaria a achizitionat atunci cazane noi si un sistem nou care functioneaza pe baza de pacura, in loc de carbune ca pana atunci.

Centrala Gura Barza si Municipiul Brad
Foto: Google Earth
Glasul Hunedoarei, intr-un articol din luna iunie, in care erau inventariate reusitele si esecurile primarului din Brad, scria: "In mod ciudat, Cazacu a ales atunci ca noile cazane sa fie montate tot in vechea centrala de la Gura Barza, la o distanta de 5,5 kilometri de Brad, iar agentul termic sa fie transmis, tur - retur, printr-un sistem de conducte supra-teran, slab izolat. Astfel, pierderile din sistem au ramas foarte mari, de peste 70 %, iar costul de productie al energiei termice a atins cote uriase. In plus, centrala termica de la Gura Barza nu dispune de capacitati de depozitare decat pentru cateva zile, ceea ce impiedica realizarea unor stocuri de combustibil in perioada verii".

Aceeasi situatie de mai sus este descrisa si in Ziarul Hunedoreanul.

Orasul Brad nu a fost niciodata conectat la conducte de gaz metan, asa ca varianta instalarii de centrale termice de apartament nu a putut fi luata in calcul niciodata. Despre o conectare la reteaua nationala de gaz metan s-a discutat doar, iar la idee s-a renuntat in cauza costurilor prea mari pentru un buget local prea mic, fiind necesara o aductiune cu o lungime de peste 30 de kilometri, pe un relief deluros. (Sursa)

Surse din administratia locala: "In fiecare an este aceeasi problema"

Surse institutionale, apropiate de problema de la Brad, au declarat pentru HotNews.ro ca mutarea de atunci de la carbune la pacura (un combustibil mai scump) si decizia de a pastra vechiul amplasament al termocentralei, impreuna cu reteaua supraterana de distributie, sunt principalele cauze pentru care in fiecare an au fost probleme cu caldura.

"Nimeni nu stie de ce atunci nu s-a luat decizia normala sa se mute centrala la Brad. S-ar fi eliminat o mare parte din pierderi. Ei au mai facut lucrari de consolidare, modernizare a infrastructurii, dar tot degeaba. Daca ai pierderi de 70%... Nu mai vorbim de combustibilul ales. In fiecare an sunt aceleasi probleme. Si in 2008, si in 2009, si in 2010...", au precizat surse apropiate situatiei.

"Problema cu termoficarea persista in Brad de atatia ani... Cumva trebuie constientizata si autoritatea publica de acolo. Sa zicem ca anul asta se dau banii, la anul viitor oare nu va fi aceeasi problema din nou?", au mai declarat sursele din administratia locala.

Primarul din Brad da vina pe cresterea pretului la pacura

Contactat de HotNews.ro, primarul din Brad, Florin Cazacu a dat vina pretului foarte mare de productie a unei
Primarul din Brad, Florin Cazacu
Foto: Agerpres
gigacalorii pe cresterea pretului la pacura, mai degraba decat pe pierderile de caldura.

"Pretul la pacura in ultimii 7 ani a crescut de cinci ori. A insemnat implicit cresterea pretului la gigacalorie. Pierderile sunt in jur de 45-46%. Dar in orice sistem de cogenerare sunt acceptate astfel de pierderi. La noi, la sistemul nostru pierderile sunt mai mari. Este o situatie mostenita si pe care am incercat an de an sa o depasim", a precizat edilul hunedorean.

Prefectura Hunedoara: Administratia locala a primit zeci de milioane de lei in 5 ani pentru caldura. Sistemul nu s-a eficientizat deloc

Prefectura Hunedoara a informat ca, in perioada 2006-2011, municipiul Brad a beneficiat de 23,88 milioane de lei, sume alocate de la bugetul de stat pentru sustinerea sistemului centralizat de alimentare cu energie termica. Potrivit un comunicat al prefecturei, pe langa aceasta suma, alte 24 de milioane de lei au fost primite pentru cheltuieli curente si de capital, compensarea cresterilor neprevizionate ale preturilor la combustibili si in cadrul Programului "Termoficare 2006-2015, caldura si confort".

Vezi aici comunicatul Prefecturii Hunedoara.

Contactat de HotNews.ro, prefectul judetului Hunedoara, Attila Dezsi, a declarat ca de la Guvern au venit sume mari de bani pentru problema caldurii la Brad, dar ca problemele de rentabilizare a sistemului nu au fost rezolvate.

"Nu s-a intamplat nimic in ceea ce priveste eficientizarea sistemului. S-au dat bani pe mai multe paliere, inclusiv pentru modernizarea retelelor de termoficare. Ei spun ca au folosit o parte din bani pentru modernizare, dar nu au putut remedia pierderile", a declarat prefectul din Hunedoara.

"Primaria putea sa faca foarte multe lucruri. Exista mai multe variante. Una dintre variante era ca primaria sa ia un imprumut. Nu acum, in iarna, ci in vara, stiind ca vor fi probleme ca in fiecare an", a mai spus Attila Dezsi, prefectul din Hunedoara.

Administratia Locala a hotarat ca populatia sa plateasca mai putin pe gigacalorie, desi nu avea bani sa acopere diferenta

Potrivit unei hotarari a Consiliului Local Brad, luata in septembrie, populatia ar urma sa achite pentru o gigacalorie 295 de lei, iar diferenta de 536 de lei ar trebui acoperita de la bugetul local, dar, potrivit primarului, administratia nu dispune de acesti bani.

"Nu trebuia sa stabileasca pretul de furnizare la un pret pe care nu poate sa il acopere. Daca ma costa 800 de lei sa produc gigacaloria, atunci nu stabilesti pretul de furnizare catre populatie la 300 de lei. Diferenta trebuie suportata de bugetul local. Nu stabilesti un pret populist daca stii ca nu poti sa acoperi diferenta", au declarat surse din administratia locala pentru HotNews.ro.

Primarul din Brad sustine ca va ramane in greva foamei pana cand va obtine de la guvern banii pentru caldura pe care ar fi trebuit sa-i asigure de la buget.

Primarul din Brad: Guvernul a dat bani la primarii de la putere / Prefectura: Primaria are o problema de buget. Trebuia sa existe o suma alocata pentru caldura

"Am facut investitii in partea de distributie, dar cea mai grava problema a fost ca s-a eliminat aceasta subventie la energia termica si pasarea problemei la bugetele locale. Am fost nevoit sa apelez la aceasta forma de protest extrema pentru ca Municipiul este intr-o situatie extrema datorita faptului ca sistemul de termoficare nu functioneaza. Motivul principal este neasigurarea combustibilului, neexistand sume de bani la bugetul de bani pentru a asigura compensarea foarte mare pentru producerea unei gigacalorii", a declarat primarul Cazacu.

In plus, pe langa lipsa fondurilor, Cazacu acuza Guvernul ca, in luna octombrie, din fondul de rezerva al Guvernului au fost alocate aproape 380 milioane de lei catre diverse primarii din tara pentru acoperirea subventiei la energia termica, insa printre acestea nu s-a regasit si cea din Brad. Edilul mai sustine ca fondurile minime pentru producerea energiei termice in municipiul Brad ar trebui sa fie de circa 3 milioane de lei, pentru aceasta iarna, suma fiind imposibil de acoperit de la bugetul local.

Attila Dezsi, prefect Hunedoara
Foto: Prefectura Hunedoara
"Guvernul putea sa ii acorde inca o data acest ajutor, insa s-a luat in considerare si ce a luat pana acum. Guvernul poate sa dea un ajutor, dar primariei din Brad ii trebuie o suma si pentru echilibrarea propriului buget. Problema este ca nici primaria, din bugetul propriu nu poate acoperi cota sa. Trebuie sa existe in bugetul propriu o suma anume. Orasele care au primit au bani de la Fondul de Rezerva, au primit bani pentru ajutorul de incalzire, dar primariei din Brad ii trebuie si partea sa de suma, are nevoie de ambele componente", a explicat prefectul judetului.

"Este foarte greu din punct de vedere juridica sa-i dea si in bugetul propriu, sa-i echilibreze bugetul, si sa-i dea si ajutorul de stat. Celelalte orase au primit pentru ajutorul de incalzire, nu si pentru echilibrare de buget", a mai precizat prefectul.

Locuitorii din Brad stau fara caldura. Guvernul ofera pacura cu imprumut. Primarul vrea doar bani

Intre timp, locuitorii din Brad stau fara caldura. Potrivit ziarului Hunedoreanu, "Guvernul a transmis o adresa prin care arata ca primaria poate obtine pacura din fondul de rezerva al statului".

"Administratia locala a facut o cerere la Rezervele Statului pentru pacura. Cei de la Rezervele Statului a rasuns cerand administratiei locale sa indice unde sa trimita pacura. Domnul primar ne-a spus ca nu a indicat unde sa trimita statul pacura pentru ca asta e o forma de imprumut pe care trebuie sa-l dea inapoi. Dar aceasta ar fi o solutie pe moment. S-a mai facut. In fiecare an este aceasta problema. Solutia in momentul de fata este ca primaria sa ia combustibilul, pacura, de la Rezervele de Stat si sa dea caldura la populatie. Asta se poate in secunda doi", a mai explicat prefectul din Hunedoara.

De cealalta parte, primarul Cazacu nici nu vrea sa auda de imprumutul de pacura de la rezervele statului si asteapta ca Guvernul sa aloce o suma de bani pentru caldura din Brad.

"Un imprumut de la rezerva de stat a fost o solicitare pe care am facut-o acum cateva luni. Pentru a rezolva o problema punctuala, in acest moment, ar putea sa para o solutie. Dar acest imprumut este unul pe termen foarte scurt, pana la inceperea sezonului rece urmator. Trebuie sa-l onoreze apoi Consiliul Local. Un imprumut ar fi o capcana. Singura solutie pe care eu o vedeam era alocarea unei sume din Fondul de Rezerva si pentru Municipiul Brad", a declarat pentru HotNews.ro primarul Florin Cazacu.

Potrivit ziarului Glasul Hunedoarei, "In urma cu o luna consilierii PDL din Consiliul Judetean Hunedoara au propus un amendament prin care din fondul de rezerva al judetului sa fie alocati bani pentru caldura din Brad. Propunerea democrat-liberalilor a fost respinsa de colegii lui Cazacu de la USL."

Victor Ponta: Primarul din Brad nu a primit bani pentru ca nu a tradat la PDL sau UNPR. Este onest si integru

Copresedintele USL Victor Ponta, intr-o conferinta de presa desfasurata luni, i-a luat apararea  primarului din Brad, afirmand ca acesta nu a primit bani pentru incalzirea orasului intrucat nu a "tradat" si nu a trecut la PDL sau UNPR, noteaza Agerpres.

"Pentru Brad e o solutie disperata, eu am vorbit cu domnul Cazacu. Am incercat prin toate fortele pe care noi le avem din opozitie. Acolo nu e o problema a primarului, acolo e o problema a localitatii Brad si, din pacate, pentru ca domnul Cazacu este un om onest si integru si nu a plecat la UNPR, nu a primit bani pentru ca orasul Brad sa poata sa se incalzeasca in cursul iernii. Este o problema a Romaniei, nu primesti bani ca sa faci cald in casa oamenilor decat daca tradezi, decat daca te vinzi, decat daca iti vinzi orasul la PDL sau la UNPR. Este o problema uriasa, e un gest disperat intr-o situatie disperata. I s-a spus foarte clar: 'Daca treci la UNPR primesti bani, daca nu sa inghetati toti in case la Brad'", a sustinut social-democratul.


Citeste mai multe despre   


















9023 vizualizari

  • +46 (46 voturi)    
    Mare-i gradina (Miercuri, 23 noiembrie 2011, 22:47)

    Galeata de curent [anonim]

    800 lei gigacaloria? Se sparie gandu'. Breeeeee, cu curent e mai heftinnnnnn. Bagi radiatoru', iesi la jumate. Sau chiar mai ieftin, daca ai schimbator de caldura performant. Nene, unii sunt in zona aberantului patologic.
    • +44 (48 voturi)    
      Pai.... (Miercuri, 23 noiembrie 2011, 23:18)

      jorj [anonim] i-a raspuns lui Galeata de curent

      E evident ca pute ceva:
      1 Primarul e "surprins de iarna".
      2. Refuza ajutorul cu imprumutul de pacura din rezerva de stat pe motiv ca "Un imprumut ar fi o capcana" ????
      3 Se retehnologizeaza o centrala aflata la 5 km de un catun de asistati pe cel mai scump combustibil posibil, pacura - bine ca nu s-a inventat una pe benzina ca o facea tov primare daca tot o cerea partidu`
      L-ati uns primar acu rabdati tati..... era bine cind va dadea un kil de faina si un mic de alegeri acu mancati micu din c.r sa va tina de cald.
      • +15 (17 voturi)    
        Primarul .....Mai voi (Joi, 24 noiembrie 2011, 4:54)

        banateanul. [utilizator] i-a raspuns lui jorj

        nu intelegeti ca eu nu am nevoie numai de bani? ce sa fac cu pacura ? iar caldura,dai in ......sasi faca cine cum poate
      • +17 (17 voturi)    
        oare dc face greva foamei? (Joi, 24 noiembrie 2011, 9:12)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui jorj

        mai bine s-ar indopa bine... e posibil ca oamenii sa inteleaga intr-un final ca le-a tras tzeapa ani la rand si sa-l linseze la primul ger.
        sper ca guvernul si prefectura nu vor ceda si localnicii vor invata pe pielea lor ce inseamna sa votezi un primar care, dupa 7 ani si 50 de milioane investite, a reusit performanta de a le oferi caldura de 3 ori mai scumpa decat in restul tarii.
        • +7 (7 voturi)    
          Sarcina (Joi, 24 noiembrie 2011, 10:25)

          Mih. [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          Asta are sarcina de la partid sa intretina "atmosfera rece" fata de guvern. I s-o fi spus sa aleaga intre greva foamei si aruncarea in cap de la etaj.
          normal ca a preferat sa scape, totusi, cu viata (si cu ceva bani, poate).
    • +15 (15 voturi)    
      sa ceara de la psd, de la poanta (Joi, 24 noiembrie 2011, 9:25)

      sa ceara de la psd, de la poanta [anonim] i-a raspuns lui Galeata de curent

      sa ceara de la psd, de la poanta, ce tupeu are primarica, a inaugurat centrala pe mandatul sau in 2004 si are pierderi de 70% pe traseu, pe care sa le platim noi, oamenii platesc ca prostii,
    • +1 (3 voturi)    
      n-ai cu cine ... niste ... (Joi, 24 noiembrie 2011, 11:35)

      bradean [anonim] i-a raspuns lui Galeata de curent

      Cateva fapte:

      Brad-ul a fost un oras minier
      * mina de aur de la Gura Barza
      * mina de carbune de la Tebea

      Dupa 20 ani, s-a trezit fara industrie. Cine / ce anume sa produca acolo? Sunt oameni nepregatiti! Da! Incompetenti. Toti cei care ar fi putut sa faca ceva, au plecat de acolo. Au ramas in majoritatea lor batranii si cei care au stiut sa se invarta (un parinte in administratie, politie banci etc).

      Cine e Florin Cazacu? Prieten cu Miron Cozma, lider de sindicat, care din cate tin minte a condus 800 de mineri la mineriadele de la Costesti (nu stiu in schimb de cele din '90 ce titulatura a avut).

      Problema cu caldura e veche si incurcata. O foarte buna prof. de romana care a fost primar inaintea lui Cazacu (pana in 2002) a fost deosebit de incompetenta ca primar. Lucrurile au mers din rau in mai rau.

      Cazacu a organizat si facut multe lucruri BUNE pentru Brad: Modernizat drumuri (care inainte aratau a drumuri de tara), parcuri (care erau gropi de gunoi), centrul Brad-ului (care arata ca dupa razboi), a reusit sa pastreze firme si fabrici (care intentionau sa plece). Nu a fost un primar incompetent. Dar n-are cu cine. Oamenii sunt 'prosti' si neorganizati. Acesta este adevarul ...

      Oamenii aceia au nevoie de ajutorul nostru: de organizare, de finantare. Nu pot sa faca singuri pentru ca nu stiu, si nu pot
      • +1 (1 vot)    
        se vede cum sunt (Joi, 24 noiembrie 2011, 21:48)

        Vlad-I [utilizator] i-a raspuns lui bradean

        Daca au votat cu psd-ul, cand toata transilvania si europa voteaza dreapta, au ajuns ca grecii. Si primarul ce propune, sa deschidem alta forma de negociere cu guvernul , santajul ?
    • +1 (1 vot)    
      Solutie (Joi, 24 noiembrie 2011, 13:45)

      Sevraj [anonim] i-a raspuns lui Galeata de curent

      Prefectura spune ca a dat 22 milioane, adica peste 5 mil. euro.
      O centrala termica cu senzor exterior si termostat in camere e sub 500 EUR la o putere de 9KW, suficient pt. 85mp.
      Plus 400-500 euro tevi si in medie 5 calorifere/apartament.
      Asta inseamna 900-1000 EUR pentru fiecare apartament x 3000 apartamente inseamna sub 3 milioane euro.
      Plus problema rezolvata definitiv.
      Centrala electrica: 9KW consuma mediu 1000-1500 KW pe zi in lunile de iarna , ceea ce inseamna max 400 RON/apartamant, fata de aproape 2000 RON cu pacura si sistemul centralizat
      • +1 (1 vot)    
        incalzirea cu curent e de 2 ori mai ieftina (Joi, 24 noiembrie 2011, 14:49)

        rz [anonim] i-a raspuns lui Sevraj

        Asa e, doar o observatie, gaz nu este decat la 30 km, dar cred ca pe banii aia se putea aduce pana in oras.

        O gigacalorie are 1163 kwh. Asta inseamna ca incalzirea cu curent ar costa vreo 450 lei (la pretul pietei - banuiesc ca ar putea fi negociat la mai putin). La curent nu sunt pierderi decat extrem de mici, randamentul in generarea de caldura e probabil 99%.

        Daca toti si-ar lua calorifere electrice probabil ar fi probleme cu bransamentele. De banii aruncati pe centrala cu pacura se putea construi cate o mini-centrala de bloc, cu bransament separat pentru curent, totul la un cost probabil mult mai mic decat milioanele date pe cazanele cu pacura.

        Si uite cum se reduce la jumatate pretul gigacaloriei. Ar trebui sa plateasca cel care a cumparat cazenele pe pacura banii inapoi si in schimb sa-i fie lasate in curte :))
        • +1 (1 vot)    
          solutii (Joi, 24 noiembrie 2011, 21:53)

          Vlad-I [utilizator] i-a raspuns lui rz

          Exista si centrale pe lemn automate , un fel de bile din rumegus presat, pt. toti locatarii unei scari, au un cost de aprox. 30 mii euro, cu ceva subventii nu ar fi problema pt. ca lemnul este mai ieftin decat curentul si in timp scot banii pe investitie iar lemnul este de productie nationala.
  • +33 (37 voturi)    
    tipic psd (Miercuri, 23 noiembrie 2011, 22:49)

    kappy [anonim]

    problema este simpla psd in toata tara e la fel si dau vina pe boc ca ei nu sunt in stare sa-si administreze localitatea pe care o fura ca in codru...e si problema celor care au votat cu hotii si a celor care nu au votat deloc
    • +6 (6 voturi)    
      solutii sant dom primar (Joi, 24 noiembrie 2011, 9:56)

      toma [anonim] i-a raspuns lui kappy

      cea mai buna ar fi sa punem noi,restu tarii,mana de la mana sa platim cetatenilor lu matale incalzirea !
      si asa matale poti dormi linistit in haina de primar !
      hai ca se poate ! nu e mult,daca 20milioane de romani dau cate 10bani pe luna ii platita incalzirea orasului !
      dom primar,oare pe matale te intereseaza cat platesc eu incalzirea ? normal ca nu,pe matale nu te intereseaza incalzirea orasului brad,darmite...
  • +39 (39 voturi)    
    Trista situatie dar vinovatii sunt vizibili (Miercuri, 23 noiembrie 2011, 22:52)

    denvarel [utilizator]

    Cum sa faci o investitie in conditiile in care pierzi 70% din caldura in mediu incalzind ciorile? La 813 de lei gigacaloria, cu o pierdere de 70% inseamna ca fara pierderi costa 271lei.
    Ce o fi fost asa de greu sa reduca pierderile cu 25-35% astfel incat sa ajunga la cetateni cu un pret rezonabil?
    Raspuns: incompetenta! Incapacitatea de a vedea mai departe de luna viitoare, iresponsabilitatea.
    Vara nu-i ca iarna domnule primar si PSD-ist gospodar mai greu de gasit.
    Pacat ca minti oamenii dand vina pe guvern cand nu ai fost in stare sa scoti asta vara asistatii sociali sa inveleasca teava cu material termoizolant.
  • +38 (40 voturi)    
    PROASTA ADMINISTRATE la Brad !!! (Miercuri, 23 noiembrie 2011, 22:52)

    Calin [anonim]

    Managementul orasului este defectuos !
    Imposibil ca primar sa nu gasesti solutii pentru incalzire ... Daca cei de la Polul Nord sau un oras din tarile nordice se descurca nu vad de ce un primar din Romania indiferent de localitate sa nu gaseasca solutii.

    Trebuie doar sa stii folosi Google !

    la Miercurea Ciuc se poate si e considerat polul frigului in Romania.. La Brad de ce e imposibil ?

    E CLAR CA VINA APARTINE CONDUCERII ORASULUI . In loc de greva foamei mai bine DEMISIONEAZA !
    • -9 (11 voturi)    
      este o mare diferenta..... (Joi, 24 noiembrie 2011, 8:41)

      costica [anonim] i-a raspuns lui Calin

      La Miercurea Ciuc pompeaza bani multi guvernul an de an pentru ca e UDMR la guvernare si pentru ca e Polul Frigului...
      Nici la Brad nu e mai cald!!!!
      Numai ca zona e monocolora, dupa ca a disparut mineritul, NU a fost pus nimic in loc de nici o guvernare, este vechea problema a zonelor foste miniere, cu somaj ridicat si ramase in saracie lucie....
      Numai bine de inflorit manipularea cetatenilor, unde-i saracie este si ignoranta....
      La Miercurea Ciuc nu-i saracia de la Brad, ceva bani are Priamria din taxe si impozite, astia de la Brad nu au de unde, si asa este o mare problema pe langa incompetenta primarului....
      Adunate toate ne dau imaginea a ceea ce este azi Romania.... si nu numai la Brad...
      Numai ca Guvernul Romaniei a facut o "donatie" frumusica in toamna asta in acest scop(cum face fiecare guvern in fiecare toamana catre primariile ce tin de arcul guvernamental), cu dedicatie generoasa catre primariile PDL si UDMR(inclusiv la Miercurea Ciuc!!!).....
      • +4 (4 voturi)    
        intreb si eu! (Joi, 24 noiembrie 2011, 11:02)

        curios [anonim] i-a raspuns lui costica

        A. de ce nu accepta pacura si vrea doar bani? poate pt. ca nu se poate contribui la partid cu pacura? cu pacura nu se poate acoperi gaura din trezoreria PSD? B. orasul Brad nu are numai 10 000 locuitori, ci vreo 40 000. Acest primar e primar numai pt. cei 10 000? C. cum se poate sa produci caldura cu 70% pierdere? tot din cauze politice? n-au izolat conductele dar cer bani de la mine (sau de la tine, dar nu te-ai prins inca!) ca sa incalzeasca atmosfera!!!
        • +3 (3 voturi)    
          Simplu! (Joi, 24 noiembrie 2011, 12:37)

          nevermind [anonim] i-a raspuns lui curios

          ..pai cu banii de la guvern trebuie sa cumpere pacura de la un baiat destept, la pret mai bun (a se intelege "mai mare" sau..."mult mai mare")
    • +6 (6 voturi)    
      evident! (Joi, 24 noiembrie 2011, 10:59)

      cinic [anonim] i-a raspuns lui Calin

      conducerea e incompetenta! dovada: o lauda Ponta!
  • +36 (40 voturi)    
    ce mizerie (Miercuri, 23 noiembrie 2011, 22:57)

    Adrian [anonim]

    un primar de toata jena.
    un partid de prostanaci
    o alianta de jigodii

    cam asta e povestea cu USL. pacat ca cei 10.000 de locuitori din Brad nu prea au memorie pentru ca primarul lor este la al doi-lea mandat daca in 2004 a inaugurat centrala.
    • +15 (19 voturi)    
      i-au sarit smecherii in cap lui Base (Joi, 24 noiembrie 2011, 0:32)

      zaboo [utilizator] i-a raspuns lui Adrian

      cand si-a permis sa spuna ca nu vor fi bani... pesedistu' acu' de ce n-are????? sa fie suspendat =))
    • 0 (2 voturi)    
      sunt de acord... (Joi, 24 noiembrie 2011, 9:53)

      me [anonim] i-a raspuns lui Adrian

      ca este dovada de incompetenta...
      DAR
      asa e peste tot... peste tot in tara (da si unde pedeleii conduc) pretul caldurii si pierderile sunt mult prea mari!
      si de asemenea primarii pdl au cu vreo 50-60% mai multi bani ca ceilalti primari...
      asta spune multe... si despre pdl

      totusi da ai dreptate primariul de acolo da dovada de o incompetenta crasa!
      • +2 (2 voturi)    
        stiai ca??? (Joi, 24 noiembrie 2011, 18:03)

        curios [anonim] i-a raspuns lui me

        din numarul primarilor 70% sunt USL? e peste tot frig sau si printre ei exista buni gospodari, restul fiind demni activisti de partid? stiai ca Bucuresti, Timisoare,Iasi, Constanta NU SUNT PDL si ca primarii nu sunt in greva foamei? stiai ca in Brad mai sunt si alti 30 000 locuitori care nu dardaie? stiai ca primarul de acolo e unic (pt. ca a dus costul gigacaloriei la record pe RO)? si asta dupa ce s-a refacut centrala?
  • +34 (34 voturi)    
    Incalzirea globala (Miercuri, 23 noiembrie 2011, 23:27)

    Altu' [anonim]

    De la conductele supraterane de la Brad vine incalzirea globala si ierni mai usoare in partea asta de glob. Si noi care credeam ca de la poluare ...
  • +13 (13 voturi)    
    PROASTA ADMINISTRARE (Miercuri, 23 noiembrie 2011, 23:39)

    bizonul friguros [anonim]

    pai, in 22 de ani de la decembrie 1989 se putea face ceva, mai ales ca de citiva ani putea sa acceseze si fonduri europene.
    • +3 (3 voturi)    
      pai n-ai inteles? (Joi, 24 noiembrie 2011, 11:38)

      anonimus [anonim] i-a raspuns lui bizonul friguros

      a facut ceva in 22 de ani. porcaria asta care are pierderi 70% si consuma combustibil scump.
  • +22 (24 voturi)    
    prin definitie (Miercuri, 23 noiembrie 2011, 23:46)

    visio [anonim]

    primarul trebuie sa rezolve problema oamenilor; daca nu o face inseamna ori ca este corupt, ori este prost, ori este bolnav psihic; ar mai fi o varianta, insa este improbabila: cei care l-au ales sunt dusi cu mintile; oricare varianta este plauzibila, totusi...
    despre ce spune ponta....despre morti numai de bine....
  • +19 (21 voturi)    
    brrrrrr...... (Miercuri, 23 noiembrie 2011, 23:50)

    Ulm Stejarescu [anonim]

    Brrrr... ma zgribulesc la gandul ca primarul PSD refuza singura forma legala de ajutor, punand intentionat in pericol viata a zeci de mii de cetateni pentru a face jocurile de imagine pentru partid.
    In cazul Brad se prefac ca nu stiu ca s-a schimbat legislatia si ca anumite lucruri cerute de primar sunt absolut imposibile, refuza singurele solutii legale propuse doar pentru a masca o frauda masiva la capitolul investitii pentru cetateni pentru care guvernul a alocat fonduri suficiente pana in prezent.
    PSD e totusi consecvent, in ton cu instabilitatea politica inconstienta pe care o alimenteaza de 5 ani incoace, la nivel de cutremur de gradul 7, atat cat sa scada ratingul de tara suficient cat sa platim dobanzi duble la credite, de unde si lipsa banilor pe care tocmai ei o acuza. 11 miliarde pe dobanzi pe an ar fi putut fi investiti in 1000 de localitati ca Brad, fara jocurile astea criminale de imagine. Mare partid PSD... si international mai ales.... Probabil ca a fost o victorie dificila in alegerile locale din Brad si pacat de miile de oameni care chiar n-au nici o vina, ca intr-o localitate de 10mii, ca si-n comunele mari deobicei castiga cel care are cele mai multe rude si prieteni de bautura.
  • +15 (17 voturi)    
    Cat de idiot trebuie sa fii ca sa refuzi pacura? (Joi, 24 noiembrie 2011, 0:42)

    zexe [anonim]

    Daca as fi locuit acolo, as fi intrat peste primar si l-as fi luat la ciomege, ca tot se vaieta presa ca nu iese lumea in strada ca sa filmeze sange pe pereti. Pai cum sa iti tii locuitorii in frig cand guvernul sta cu cisterna de pacura la usa ta? Ca daca vrei bani pentru partid, poti fura si din alta parte decat din bugetul statului.
    • +5 (5 voturi)    
      dar e simplu! (Joi, 24 noiembrie 2011, 11:04)

      cinic [anonim] i-a raspuns lui zexe

      nu se pot da spagi in pacura lichida, nu se poate contribui la partid cu pacura, nu se poate acoperi gaura in casa PSD cu pacura! el vrea bani!
      • +2 (2 voturi)    
        Mda (Joi, 24 noiembrie 2011, 12:02)

        me [anonim] i-a raspuns lui cinic

        Ba as zice ca se poate folosi pacura la partid. Dar mai trebuie ca cineva sa doneze si chibrite. :) Glumesc.
  • +8 (10 voturi)    
    Izolatie (Joi, 24 noiembrie 2011, 1:21)

    gigel de luxembourg [utilizator]

    Cat poate sa coste sa izolezi 5000 metri de teava? Mai mult de 1-200 ron/m nu poate fi.
  • +1 (3 voturi)    
    :)))) Gluma (Joi, 24 noiembrie 2011, 1:40)

    Lucifer [anonim]

    Aveti nevoie de incalzire gratis ?
    Pot sa ofer in special celor ce fac pulitica.
    De la primare la mai mare.
  • +15 (15 voturi)    
    Probleme grave nerezolvate!!! (Joi, 24 noiembrie 2011, 3:37)

    stelian [anonim]

    Caldura si curentul au fost marfa electorala. Imi aduc aminte ordinele primite: Sa se dea caldura la populatie. Iar la intrebarea: Si cind vor plati? Raspunsul era :Lasa asta, dati caldura acum, ca ne aranjam apoi.
    Mai sunt inca marfuri electorale, dar prin unele locuri nu se mai poate.
    In plus nu s-a incurajat gasirea solutiilor personale.
    In ce tara, in ce oras, din lumea civilizata caldura este problema primariei sau a guvernului? Raspuns: NICAIERI.
    De ce? Pentru ca salariile sunt decente si lumea nu-si pune problema mincarii si a caldurii.
    Nu e treaba primariei sa rentabilizeze centrala. E treaba centralei sa vinda caldura populatiei.
    Invatati ca se va rezolva si anul asta si vom avea caldura locatarii nu si-au pus problema ce facem iarna. SIgur ar fi gasit o solutie. Dar trebuie sa se inteleaga ca pentru orice marfa trebuie platit pretul corect.
    Din pacate oamenii prefera sa ramina prizonieri...
    Exista experienta altor orase care au renuntat la sistem centralizat si acolo totul e bine.
  • +9 (11 voturi)    
    cine a luat decizia (Joi, 24 noiembrie 2011, 3:49)

    siba [anonim]

    trebuie tras la raspundere si sa intre in inchisoare. e simplu.
    • +4 (4 voturi)    
      Problema este un pic diferita (Joi, 24 noiembrie 2011, 10:10)

      denvarel [utilizator] i-a raspuns lui siba

      Asta vara nimeni nu a luat vreo decizie. Era vorba de decizia de izolare a unei conducte aflate in exterior. Cat sa coste 5 km de izolatie?
      Mai ales ca in Brad forta de munca este suficienta, tocmai ce se plangeau ca traiesc din ajutoare sociale.
      Cum poti sa arestezi pe cineva pentru ca nu a facut ce trebuia? Si este ales de cetateni deci nu poate fi demis administrativ pentru competenta.
      Ce pot sa spun acelor cetateni decat ca sa fie sanatori si sa arda din caloriile acumulate la campania electorala in care au ales un astfel de primar.
  • +4 (6 voturi)    
    daaaa (Joi, 24 noiembrie 2011, 5:49)

    dada [anonim]

    ...si cum zice si Pontaaaaaa.....buf.... guvernul e de vina .....primarul si ponta cred ca sunt frati,penibili amandoi si cu gura mare.
    Cum sa produci caldura cu 800 de lei gica-caloria?
    ...si sa mai strigi ca nu te ajuta nimeni tre sa fiii nebun de legat ,...dar alegatorii...cat e alegatorii(halatu')
  • -6 (8 voturi)    
    intre primarie si guvern.... (Joi, 24 noiembrie 2011, 8:35)

    costica [anonim]

    oamenii aia sunt condamnati la o viata greu de imaginat la anul 2011 intr-o tara membra de Europa civilizata.... Romania e civilizata doar cu numele, altfel jumate din populatie traieste in saracie.... asta nu-i civilizatie....
    • +1 (1 vot)    
      nu le ai cu cifrele! (Joi, 24 noiembrie 2011, 18:05)

      aritmos [anonim] i-a raspuns lui costica

      Brad are 40 000 locuitori. 10 000 (dupa declaratia primarului tau, ROSU la culoare) nu reprezinta jumatate! Mai calculeaza!
  • +2 (2 voturi)    
    Un incapabil (Joi, 24 noiembrie 2011, 8:53)

    io [anonim]

    Asta ne este soarta ca reusim cu mult succes odata la 4 ani sa alegem aceasi oligofreni retarzi ...Nea Primarul asta trebuie bagat la puscarie, trebuie schimbata legea asta ca Primarul ales nu poate fi demis etc ...Daca omul dovedeste clar ca este incapabil si ineficient trebuie tras la raspundere, nimeni nu ii trage la raspundere pentru absolut nimic .
    E simplu, Tovarase primar dumneata prin incompetenta matale ai subminat rolul Primariei in orasul tau, cu buna stiinta sau nu ( adica esti prostanac)...adica in 7 ani nu s a gandit nimeni ca se pot cere niste fonduri europene sa se poata rezolva aceasta problema sau efectiv sa faci un imprumut la o banca si sa rezolvi macar partial pierderile alea uriase ???
    dar sunt convins ca la fel ca si el sunt si ceilalti subalterni sunt niste incompententi .
    e jale e jale mare ce e in administratia locala in Romania.Se mai plang ca au salarii mici ...mie unul mi se par fff mari pentru cat pot ei.
  • +2 (2 voturi)    
    Capitala Mondiala a Taranului - Br (Joi, 24 noiembrie 2011, 8:58)

    Zummm [utilizator]

    Eu stiam ca cea mai scumpa era in primul oras rosu din tara si anume la BRAILAAAAAAAA.
  • +15 (15 voturi)    
    Mda (Joi, 24 noiembrie 2011, 9:02)

    cristi [anonim]

    Deci, sa sintetizam:
    1. Guvernul a spus ca da pacura de la rezerva de stat dar primarul a spus ca vrea doar banii. Hmmm, ce este dubios aici?
    2. Terminati cu prostia: s-a marit foarte mult pretul la gigacalorie. NU S-A MARIT NIMIC. Atata a fost pretul la gigacalorie doar ca o parte era suportat din taxele si impozitele platite de toti. Atatia ani, cum vrea sa mareasca pretul la gigacalorie furnizorul (ca avea pierderi neinvestind nimic in sistem dar si prin tot felul de afaceri smecheresti) marea cota platita de stat ca nu cumva populatia sa vada. Si populatia s-a culcat pe o ureche fara sa ii pese ca cineva chiar plateste acea gigacalorie: prostii care platest taxe si impozite. TOTI (printre care si ei).
    3. Centrala construita in 2004 cu 70% pierderi pe traseu? Chiar nimeni nu a facut un studiu de rentabilitate? No comment, cand nu sunt banii tai nu iti pasa cum ii cheltuiesti.
    • +4 (4 voturi)    
      Banii (Joi, 24 noiembrie 2011, 10:11)

      Pawl [anonim] i-a raspuns lui cristi

      "Guvernul a spus ca da pacura de la rezerva de stat dar primarul a spus ca vrea doar banii."


      Ha ha, asta-i ca faza aia cand ii intinzi unui cersetor un sandwich si o sticla de apa, iar el iti zice ca nu-i interesat, ca primeste doar bani.
  • +8 (8 voturi)    
    Asta vara ce-au facut? (Joi, 24 noiembrie 2011, 9:28)

    mircea [anonim]

    Tampit primar.Face greva foamei ca asta vara a trandavit.trebuie lasat sa moara.asa mai scapam de prosti si impertinenti.Sa platim cu totii lenea si prostia lui.Toata vara ,cei de la termoficare ce au facut?Trebuia un program de verificare si reparatii retele termice si primarele sa-l verifice.Un proiect pentru fonduri UE ,pentru inlocuirea sursei de caldura cu una care sa foloseasca materiale locale nu a facut primarul.Ar trebui sa i se ceara demisia si sa nu se acorde nici-un ajutor pana nu si-o da.Si locuitorii daca aleg un asemenea dobitoc au viata care o merita.Oricat de scumpa ar fi pacura ,o gigacalorie nu poate sa coste 813 lei.Cineva fura din bani.Ce salarii au cei care lucreaza la termoficare si sefii lor.In consiliul de administratie al fiormei furnizoare cine este.Banuiesc ca firma este cu capital public de interes local,deci usor de controlat si administrat.In plus pentru 1000 de apartamente le rezolvi cu o centrala container amplasata intre blocuri,cu pierderi minime,functionand pe CBLU si cu un pret al gigacaloriei nu mai mare de 350 lei,luind in consideratie ca totusi retele sunt proaste si sunt pierderi.In plus stie primarul din Brad cate orase din tara nu au caldura si-si rezolva singure problema ,nu stau cu mana intinsa la coltul blocului?
  • +11 (11 voturi)    
    ce faci cu banii? (Joi, 24 noiembrie 2011, 9:31)

    rosu84 [utilizator]

    Ce faci cu banii grevistule? Alte "investitii profitabile" sau ai vreun contract de dat la "prieteni" din banii publici? Refuzi singurul ajutor care ti se da pentru ca stii ca nu poti vinde compustibilul imprumutat. N-ai decat sa mori de foame !!!!!!
  • +5 (5 voturi)    
    ponta (Joi, 24 noiembrie 2011, 10:46)

    bgm79 [anonim]

    Eu zic sa intre si Ponta in greva foamei si sa ii lasam pe amundoi acolo in frig sa moara de foame
  • +4 (4 voturi)    
    incompetenta (Joi, 24 noiembrie 2011, 11:01)

    bradean [anonim]

    Primar incompetent, cumperi centrala noua si o pui tot la 5 km de oras.
    Plus ca e pe pacura care era si e scumpa, asta cand orasul e situat la cativa km de minele de carbune, dar cine sa mai ia atunci comisionul de achizitie.
    Iar faza ca nu vrei pacura si vrei bani spune tot, de aceea e suparat dl Ponta, nu are bani pt campania de anul viitor.
  • +2 (2 voturi)    
    caldura (Joi, 24 noiembrie 2011, 11:43)

    Caldura [anonim]

    Mai mare rusinea. Cu mina de carbuni langa ei.
    Numai ca instalatiile s-au facut de idioti sub conducerea unor administratori idioti.
  • +2 (2 voturi)    
    jaf (Joi, 24 noiembrie 2011, 13:08)

    entzi [anonim]

    interese, interese si iar interese
    ne plang copiii de frig nenorocitii dracului
    domnul primar are centrala electrica ca doar nu ii prost stia ce urmeaza
    chefuri stia sa faca mai in vara pentru populatie
    avem parcuri frumoase,trotuare , statui si alte cele ne lipsesc 2 amanunte importante pentru existenta locurile de munca si caldura iarna in rest un oras minunat cu oameni minunati pacat ca este stricat de niste prefacuti
  • +2 (2 voturi)    
    propunere (Joi, 24 noiembrie 2011, 18:19)

    anti-psd [anonim]

    ponta se lauda ca are 1 milion de mebri !!!
    propunerea 1 : fiecare psd-ist sa doneze un leu pentru fratele-rosu de la Brad , sigur se va rezolva problema de acolo doar psd e un partid al coeziunii sociale si al intrajutorarii fratesti ....
    propunerea 2 : fratele mai mare de la kremlin sa le dea pacura pe saturate......


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version