Metrorex aniverseaza sambata 32 de ani de existenta, primul tronson de metrou, Semanatoarea - Timpuri Noi, fiind dat in folosinta pe 19 noiembrie 1979, anunta Agerpres. In prezent, circa 600.000 de calatori utilizeaza zilnic acest mijloc de transport. Reteaua de metrou din Capitala are o lungime totala de 70 de kilometri, structurata pe patru magistrale, 51 de statii si trei depouri.

Metroul bucurestean implineste 32 de aniFoto: Agerpres

Desi acopera doar 3,7% din lungimea intregii retele de transport public a Capitalei, metroul preia, in medie, intre 20 si 25 la suta din volumul total de calatori care utilizeaza mijloacele de transport in comun.

Pentru satisfacerea cererii de transport in comun in Municipiul Bucuresti s-a impus la inceputul anilor '70 introducerea unui nou mod de transport electric subteran - metroul - solutie capabila sa contribuie la descongestionarea traficului de suprafata, asigurand in acelasi timp, datorita unei viteze comerciale superioare, castigul de timp pentru utilizatori, reducerea poluarii cat si cresterea confortului si sigurantei oferite calatorilor.

Bucurestiul a fost printre primele 60 de orase ale lumii care au introdus transportul subteran.

Istoria metroului romanesc incepe cu 32 de ani in urma, atunci cand din Depoul Ciurel, primul tren de metrou parcurgea tronsonul Semanatoarea - Timpuri Noi al primei linii, M1. A fost inceputul a ceea ce urma sa devina mai tarziu, pana in prezent si spre viitor, unul dintre operatorii de baza ai retelei de transport public din Municipiul Bucuresti, care de-a lungul istoriei sale a transportat peste 4,4 miliarde de calatori.

Au fost construite si date in exploatare, rand pe rand, tronsoanele: Timpuri Noi - Republica, Eroilor - Preciziei (fosta Industriilor), Petrache Poenaru (fosta Semanatoarea) - Crangasi, Piata Unirii 2 - Berceni (fosta Depoul I.M.G.B.), Piata Unirii 2 - Pipera, Crangasi - Gara de Nord 1, Gara de Nord 1 - Dristor 2, Republica - Pantelimon, Gara de Nord 2 - 1 Mai, Nicolae Grigorescu 2 - Anghel Saligny (fosta Linia de Centura) si recent 1 Mai - Parc Bazilescu.

In prezent, circulatia cu metroul se desfasoara pe o retea de patru linii magistrale, insumand aproape 70 de km cale dubla si 51 de statii, metroul Bucuresti plasandu-se in prima jumatate a celor mai dezvoltate si moderne retele de metrou din lume; in medie, pe zi lucratoare, peste 600.000 de calatori utilizeaza metroul.

Linia 4 de metrou, intr-un orizont apropiat, va fi extinsa cu inca doua statii: Laminorului si Lac Straulesti, iar in viitorul nu prea indepartat cu tronsonul Gara de Nord - Gara Progresul.

Urmeaza Linia 5 de Metrou ( Drumul Taberei - Universitate - Pantelimon, Linia 6 de Metrou), legatura retelei de metrou a Municipiului Bucuresti cu Aeroportul Henri Coanda Otopeni pe traseul Gara de Nord - 1 Mai - Aeroportul Henri Coanda Otopeni, si Linia 7 de Metrou (Bragadiru - Rahova - Piata Unirii - Mosilor - Obor - Colentina - Voluntari).

Metrorex estimeaza ca lungimea totala a retelei de metrou va fi intr-un viitor nu prea indepartat de circa 160 km cale dubla, iar procentul de calatori ce vor utiliza metroul va reprezenta peste 50 % din numarul total al calatorilor ce folosesc mijloacele de transport in comun din Municipiul Bucuresti.

Cu ocazia aniversarii, Metrorex organizeaza sambata, intre orele 10:00 - 15:00, "Ziua Portilor Deschise la Metrou" la Dispeceratul Central, situat in incinta statiei de metrou Piata Unirii 1, acces Tribunal.