Accidentul feroviar din iulie, cand 40 de oameni si-au pierdut viata, a pus frana ambitiilor Chinei in ceea ce priveste crearea unei retele gigant de trenuri de mare viteza. Planuri de sute de miliarde de dolari sunt inghetate pentru moment, iar Ministerul Cailor Ferate are datorii de peste 300 miliarde dolari, scrie presa internationala. Oficialii par sa-si fi dat seama ca s-au grabit cu constructia liniilor fara a tine cont de normele de calitate necesare, insa marele pericol de acum se refera la faptul ca cei sase milioane de lucratori risca sa ramana pe drumuri fiindca nu-si mai primesc banii.

Trenuri de mare viteza la BeijingFoto: Reuters

Financial Times scrie ca pe santierul liniei dintre Tianjin si Baoding stalpii si betonierele au fost lasate de izbeliste, iar publicatia Global Times scrie ca s-au oprit lucrarile la linia dintre Shanghai si Kunming (2.066 km), proiect care trebuia sa fie gata in 2015 dupa costuri de 47 miliarde dolari. S-au oprit lucrarile si la alte linii, cum ar fi cele intre Shijiazhuang si Wuhan, Xiamen si Shenzhen, Guiyang si Guangzhou, Nanjing si Guangzhou.

"Trebuie sa verificam in mod serios totul pornind de la baza si sa evidentiem defectele. Pana la urma trenurile de mare viteza sunt o noutate aici", spune Huang Zhiyi, directorul adjunct al institului de transporturi de la universitatea Zhejiang. China nu a stiut ce inseamna cuvantul cumpatare in ceea ce priveste dezvoltarea de trenuri de mare viteza fiindca in patru ani a dezvoltat mai mult decat a reusit Europa in 30 de ani, netinand seama ca vitezele trebuie crescute in mai multe etape pentru ca transportul sa fie facut in deplina siguranta.

Acum, informatiile arata ca sunt oprite proiectele de constructie a 10.000 km de cale ferata de mare viteza, decizia putand avea grave consectinte sociale fiindca sase milioane de lucratori pot ramane fara surse de venit. In plus, diverse companii care contau pe contracte generoase se intreaba acum ce viitor mai au daca aceste proiecte - gigant nu se vor relua.

Ministerul Cailor Ferate are o datorie imensa de peste 300 miliarde dolari, iar China va trebui sa decida ce face cu proiectele incepute si cum va convinge publicul ca aceste trenuri rapide nu sunt periculoase, mai ales ca numarul calatoriilor a scazut cu circa 20% in doar doua luni.

Au aparut voci care spun ca datoriile imense ale Cailor Ferate duc China intr-o "gaura neagra" a indatorarii, iar alte voci spun ca e posibil ca statul sa schimbe radical planurile si sa renunte la trenurile de mare viteza pentru pasageri, dar sa investeasca in linii destinate transportului de marfa.

Acidentul care a pus frana celor mai rapide trenuri

Pe 1 iulie 2011, la 90 de ani de la fondarea Partidului Comunist Chinez, China inaugura cu mare pompa un proiect uluitor: linia de calea ferata de mare viteza Shanghai - Beijing pe care cei 1.300 km intre metropole erau strabatuti in cinci ore. S-au investit 32 miliarde dolari si totul a durat doar cativa ani pentru un proiect care in alte tari ar fi durat mult mai mult.

Problema este ca in 23 iulie un tren de pe noua linie a lovit o garnitura care stationa, iar 40 de oameni au murit, ducand la un scandal teribil cu acuzatii, demisii, atitudini radicale si intrebari fara raspuns.

Mai multe companii furnizoare au fost puse la zid, iar o companie care a furnizat sisteme de semnalizare a fost aratata cu degetul ca fiind vinovat - cheie.