​​AUDIO Presedintele CSM, Horatius Dumbrava, propune ca magistratii acuzati de coruptie sau exclusi din profesie sa nu mai primeasca pensie de serviciu

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 11 octombrie 2011, 16:40 Actualitate | Esenţial


Horatius Dumbrava, fostul presedinte CSM
Foto: Agerpres
 documente
Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), Horatius Dumbrava, a propus, marti, plenului CSM ca  magistratii care au suferit o condamnare pentru fapte de coruptie sau legata de exercitarea functiei de judecator sau procuror sau magistratii care au fost exclusi din profesie pe motive disciplinare sa nu mai beneficieze de pensia de serviciu, ci sa primeasca o pensie obisnuita. "Necesitatea unei astfel de masuri vine dintr-o realitate. Avem situatii stranii de-a dreptul in care magistrati condamnati definitiv pentru infractiuni de coruptie sunt inchisi acum sau isi executa pedeapsa si ei primesc o pensie de serviciu. Masura pe care am propus-o este un act de demnitate pentru sistemul de justitie", a declarat Horatius Dumbrava pentru HotNews.ro.

Horatius Dumbrava sustine, in nota prezentata marti plenului CSM, ca magistratii acuzati de diverse infractiuni si care se pensioneaza brusc sau iau aceasta decizie in timpul unei cercetari disciplinare, beneficiaza de o pensie de serviciu chiar daca sunt condamnati definitiv sau exclusi din profesie. Dumbrava sustine ca acest lucru afecteaza integritatea si imaginea Justitiei, precum si a celorlalti magistrati care isi indeplinesc onest serviciul.

In plus, Horatius Dumbrava propune ca partea din pensia de serviciu incasata pana la condamnarea definitiva sau aplicarea sanctiunii excluderii din magistratura sa fie recuperata.

Daca aceasta masura ar deveni act legislativ, magistratii care cad sub incidenta legii nu ar mai primi pensia speciala de serviciu si ar urma sa primeasca doar pensia de stat, pentru care au contribuit din salariu.

Presedintele CSM sustine introducerea unui nou articol in Legea nr. 303/2004, respectiv art. 832, cu urmatorul cuprins:
  • ''(1) Nu beneficiaza de pensia prevazuta de art. 82 sau de art. 831 judecatorii si procurorii care, ulterior eliberarii din functie, au fost condamnati definitiv pentru o infractiune de serviciu sau in legatura cu serviciul, o infractiune de coruptie, o infractiune asimilata infractiunilor de coruptie sau o infractiune in legatura cu infractiunile de coruptie, savarsita cu intentie.
  • (2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si judecatorilor sau procurorilor fata de care a fost exercitata actiunea disciplinara, fiind stabilita sanctiunea excluderii din magistratura, in conditiile art. 47 alin. (31) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
  • (3) Diferenta dintre pensia prevazuta de art. 82 sau de art. 831, incasata pana la data ramanerii definitive a hotararii de condamnare sau, dupa caz, pana la data ramanerii irevocabile a hotararii prin care s-a solutionat actiunea disciplinara si pensia din sistemul public, precum si indemnizatia prevazuta de art. 81 alin. (1), sunt supuse restituirii''



Declaratiile presedintelui CSM, Horatius Dumbra pentru HotNews.ro:
  • Necesitatea unei astfel de masuri vine dintr-o realitate. Realitatea este ca in ultimii cinci ani sunt 33 de magistrati, judecatori si procurori, fata de care fie s-a pus in miscare actiunea penala, fie au intrat sub cercetare disciplinara si care au solicitat pensionarea, lucru ce li s-a acordat. Fara sa existe posibilitatea ca actiunea penala sau actiunea disciplinara sa fie dusa pana la capat.
  • Avem situatii stranii de-a dreptul in care magistrati condamnati definitiv pentru infractiuni de coruptie sau in legatura cu coruptie si legate de exercitarea activitatilor de servici, adica luare de mita, sa fie inchisi acum sau sa-si execute pedeapsa si ei sa-si ia o pensie de serviciu. Este anormal pentru ca ei au fost condamnati tocmai pentru exercitarea cu reacredinta si intentie a astfel de fapte.
  • In ceea ce priveste cercetarea disciplinara, pentru faptele cu intentie si care se vor finaliza cu excluderea din magistratura, ar trebui sa discutam daca nu se impune renuntarea la pensia de servici pentru astfel de magistrati.
  • Am propus plenului CSM ca dezbatere aceasta tema. Ea a fost primita foarte bine de majoritatea membrilor CSM, lucru ce m-a bucurat personal. Urmatorii pasi sunt de a continua aceasta dezbateri in conditiile tehnice ale Consiliului si de a reveni in Plen cu o propunere concreta pe care sa o inaintam Ministerului Justitiei.
  • Propunerile pe care le-am facut pot fi discutabile in ceea ce priveste tehnica. Trebuie vazuta in ce masura cercetarea disciplinara poate continua in cazul in care magistratul isi depune cererea de pensionare.
  • Este un act de demnitate pentru sistemul de justitie. Este anormal ca 99% sau 98% din magistratii corecti si onesti sa fie tarati ca sistem in acest malaxor al mass-media pentru doi-trei colegi necinstiti si care nu sunt onesti. Atunci, chiar si cei care apeleaza la astfel de subterfugii, ar trebui sa aiba demnitatea, macar in cazul cercetarii disciplinare, sa accepte demersul acesta pana la final, de a finaliza cercetarea disciplinara cu una din sanctiuni sau clasarea cazului. Ar trebui sa accepte pentru colegii lor acest gest de demnitate.
  • Am propus sa se restituie suma celor deja pensionati care intra sub incidenta acestei masuri. Sigur, si aici sunt discutii. De cand? De la data savarasirii faptei, de la data condamnarii... Aici vor fi probabil discutii. Sa nu uitam, acel magistrat a iesit din sistem prin pensionare, ca subterfugiu, dar el a fost condamnat tocmai pentru savarsirea de infractiuni in legatura cu serviciul.
  • Intrebat daca propunerea facuta are legatura cu cele doua judecatoare de la ICCJ anchetate in prezent pentru fapte de coruptie, Horatius Dumbrava a raspuns: "Are si nu are legatura. Acest lucru trebuia facut de mult timp ca propunere din partea CSM. Este un context pe care il privesc constructiv. Au mai fost si alte scandaluri in timp care au condus intempestiv la depunerea unor solicitari de pensionare ale unor magistrati. Acest lucru trebuie transat. Este si un mijloc de preventie pentru sistemul judiciar."
  • Sunt convins ca magistratii din tara vor primi aceasta masura intr-un mod favorabil. Tocmai ei sunt subiectul acestor dezbateri din mass-media. Pentru ei pragmatic este ca aceste lucruri sa se transeze.
Ce spun membrii CSM si asociatiile profesionale

Propunerea presedintelui CSM a fost inclusa pe ordinea de zi a sedintei plenului CSM dupa ce membrii consiliului au deliberat mai bine de o ora cu usile inchise intr-o sedinta aprinsa. Dupa terminarea deliberarilor, membrii plenului au decis ca proiectul lui Horatius Dumbrava sa fie trimis la doua comisii ale CSM pentru analiza: comisia 1 (Independenta justitiei si cooperare interinstitutionala) si comisia 2 (Consolidarea si eficientizarea institutionala a Consiliului Superior al Magistraturii).

Cristi Danilet
Foto: Agerpres
"Ma declar din start DE ACORD cu aceste propuneri. De altfel , inca din 2009, in cartea "Coruptia si anticoruptia in justitie" pe care am scris-o, am antamat o astfel de solutie pentru descurajarea magistratilor in a fi incorecti.", a scris judecatorul Cristi Danilet, membru CSM, pe blogul sau.

"Eu sper ca toti magistratii ne vom asuma un rol major in a lupta impotriva coruptiei judiciare, a incalcarilor deontologiei profesionale si a eticii judiciare. Au trecut anii in care inchideam ochii si urechile la acest subiect, negand ca justitia este ocolita de asa ceva. Reforma reala nu poate fi consistenta decat daca e acceptata din interior. Iar integritatea profesionala este o conditie indispensabila unei justitii corecte. Sunt convins ca gandesc la fel ca mine toti magistratii corecti, care sunt cei mai multi", mai sustine Danilet.

"Vreau sa-l felicit pe presedintele Horatius Dumbrava pentru aceasta propunere. E o problema de mult discutata in sistem", a spus Dimitrie Bogdan Licu, membru CSM, potrivit site-ului infocsm.ro.

La randul ei, doamna Mona Pivniceru a tinut sa precizeze: "Nu am avut timpul necesar, de ieri (n.r. luni), de la ora 16, sa studiez problema pentru a vota in cunostinta de cauza."

Ministrul Justitiei, Catalin Predoiu a recunoscut, marti, ca propunerea presedintelui CSM de eliminare a pensiei de serviciu in cazul procurorilor si judecatorilor acuzati de coruptie este un pas inainte.

"O astfel de propunere a fost facuta chiar de UNJR pe proiectul de modificare a Legii 303. Inital propunerea nu
Natalia Roman, presedintele UNJR
Foto: Agerpres
a trecut, dar pana la urma a fost inclusa in proiectul de lege. Proiectul este la Ministerul Justitiei si va urma sa fie promovat la Palrament. Discutia nu este noua. Dar este binevenita si propunerea facuta de catre domnul Dumbrava", a declarat pentru HotNews.ro, presedintele Uniunii Nationale a Judecatorilor (UNJR), Natalia Roman.

"Noi suntem de acord cu orice modificare care vine in beneficiul sistemului de justitie, dar nu cu aceste modificari venite peste noapte. Ele pot ridica semne de intrebare cu privire la motivatiile celor care le propun si pot fi privite ca presiuni din partea unor persoane. Nu am avut ocazia sa studiem propunerea pentru ca ea a venit prea din scurt. AMR va da o pozitie dupa ce studiaza proiectul", a declarat pentru HotNews.ro reprezentanta Asociatiei Magistratilor din Romania (AMR) la sedinta CSM de marti, judecatoarea Viorica Costiniu.

Daniel Morar, procurorul sef al DNA: Una din judecatoarele de la ICCJ puse sub acuzare a cerut pensionarea

Procurorul sef al DNA a declarat, luni seara la TVR1, ca una din cele doua judecatoare de la Inalta Curte de Casatie si Justitie puse sub acuzare pentru fapte de coruptie a depus la Consiliul Superior al Magistraturii cererea de pensionare.

Potrivit unor surse judiciare, citate de Agerpres, judecatoarea care solicita pensionarea este Gabriela Birsan, presedinta Sectiei de contencios de la ICCJ.

Tot in cadrul emisiunii de la TVR, Daniel Morar a criticat faptul ca magistratii, care sunt condamnati definitiv pentru coruptie sau pentru incalcarea atributiilor de judecator sau procuror, au posibilitatea sa beneficieze in continuare de pensia de serviciu.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4564 vizualizari

  • +13 (13 voturi)    
    Cu o floare nu se face primavara, dar ar fi un pas (Marţi, 11 octombrie 2011, 16:53)

    alin [anonim]

    In primul rand ca declaratiile nu mai valoreaza nimic. Avem destui clovni in politica care promit in continuu.

    Daca ati corecta imbecilitatea asta, ar fi un pas spre normalitate dar CSM are muuuuulltttt de indreptat pentru ca pana acum s-a dovedit doar a fi o adunatura care acopera greselile si coruptia din Justitie.

    Oricum, felicitari macar pentru intentie daca e adevarata..
    • +3 (3 voturi)    
      mda, si completarea ? (Marţi, 11 octombrie 2011, 19:35)

      bbk [anonim] i-a raspuns lui alin

      poate ar fi bine sa propuna ca magistratii care savirsesc diverse fapte penale, coruptie, sau altele asemenea, sa primeasca pedepse duble fata de ceilalti, pentru ca ei fac aceste fapte in deplina cunostinta de cauza, ei nu ar putea sa invoce ca nu au stiut legea, si ca nu stiau ca asa ceva e ilegal.

      ei daca fac fapte penale se presupune ca le fac calificat.
  • +6 (6 voturi)    
    Sa o vedem pusa in aplicare. (Marţi, 11 octombrie 2011, 16:55)

    mircea [anonim]

    Poate numai asa,cand sunt atinsi la buzunar,magistratii vor fi drepti.Prea nu au nici-o raspundere acum ,indiferent de modul cum au judecat.Eu zic ,ca si magistratii care au dat sentinte care au fost infirmate de o instanta superioara sau CEDO sa nu mai primeasca pensie de serviciu si sa fie dati afara din magistratura.Incercati.Poate se va schimba ceva in bine in Romania si va fi si respectul pentru lege si omul legii.
  • -5 (9 voturi)    
    Ok dar vezi ca o dai pe dupa gard (Marţi, 11 octombrie 2011, 16:59)

    Vlad [anonim]

    Ok sunt perfect de acord cu principiul insa nu sunt de acord cu forma.
    Cei acuzati si dovediti de coruptie sa plateasca, dar cei dati afara pe motive disciplinare mi se pare ca da drumul la potentiale abuzuri.

    Sa inteleg ca unu intarzie la munca, are un sef nai nasol care are boala pe el, si se trezeste fara pensie pe motiv diciplinar?

    Eu zic sa gasesti o alta forma, astfel incat sa nu se poata abuza de ea. Nu cred ca este ok ca unul care greseste la sf. carierei (nu coruptie) sa plateasca chiar asa de scump. Hai sa fim seriosi, eu am 35 de ani acum si sunt apt de munca, nu stiu daca pe la 65 de ani o sa mai fiu la fel de vigilent/atent, poate o sa fac o greseala, acum pt. o neatentie sa platesc asa scump.
    Aceste fapte disciplinare sunt foarte discutabile.
    • -1 (3 voturi)    
      hmmmm (Marţi, 11 octombrie 2011, 19:57)

      maryus999 [utilizator] i-a raspuns lui Vlad

      da ... dar ia sa judece un judecator batran o speta pt tine si sa faca o neatentie mica pt care tu sa faci vreo 2 ani de puscarie nevinovat ... ti-ar place ? ai mai gandi ca plateste prea scump daca pierde pensia de magistrat ? devine senil ... nu mai este in stare finca este batran atunci sa se lase ... sa faca gradinar acolo poate face erori cat vrea ... nu suntem obligati sa ii tinem judecatori pina la 90 de ani ...
  • +3 (3 voturi)    
    prostii... cine mai pune botul? (Marţi, 11 octombrie 2011, 17:09)

    bobitza [anonim]

    nimeni nu mai crede declaratiile si propunerile...

    CC (curtea constitutionala) va considera propunerea necostitutionala, pt ca ii afecteaza si pe ei...
    Ati uitat de problemele legate de pensii si salarii...?

    Ei (cei care lucreaza in justitie) nu vor aproba niciodata acte normative care le afecteaza "drepturile" lor
    • +3 (3 voturi)    
      Deja unii nu au timp sa studieze propunerea. (Marţi, 11 octombrie 2011, 19:51)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui bobitza

      Madamele Costiniu si Pivniceru sau pronuntat ca nu au timp sa studieze propunerea,asa ca problema se va amana pentru generatiile urmatoare.Cred ca Parlamentul trebuie sa grabeasca aprobarea unei legi in acest sens,daca vor sa ne dovedeasca faptul ca sunt alesii nostri incoruptibili.Daca nu sa facem presiune.Tot vin alegerile si au nevoie de noi.Sa le cerem sa faca acum,nu in viitoarea legislatura.
  • +3 (3 voturi)    
    Da! (Marţi, 11 octombrie 2011, 17:33)

    pap [anonim]

    In sfarsit o idee buna care vine de la acest consiliu. Sa vedem acum ca va si fi pusa in aplicare.
  • +4 (4 voturi)    
    Sa va vedem la treaba! (Marţi, 11 octombrie 2011, 17:44)

    aurel_p [anonim]

    Daca o scoti pe asta la capat, Horatiu draga, va iert jumate din pacate. Si tie si lui Danilet si restu. Hai spor!
  • -2 (2 voturi)    
    asta e (Marţi, 11 octombrie 2011, 17:58)

    sir [anonim]

    unul dintre cei mai perfizi oameni!n-are credibilitate,e o lichea perversa,priviti-i fata,spune tot ce vrea sa ascunda .
    • 0 (0 voturi)    
      Ai gresit adresa sir! (Miercuri, 12 octombrie 2011, 0:15)

      Marian [anonim] i-a raspuns lui sir

      Cred ca te uitai la poza lui pivniceru amigo. Trebuie pusa in aplicare de urgenta propunerea.
      • 0 (0 voturi)    
        raman (Miercuri, 12 octombrie 2011, 9:28)

        sir [anonim] i-a raspuns lui Marian

        la parerea mea.el stie ca asemenea propunere nu va trece de CCR!restul e gargara,abureala.
  • 0 (0 voturi)    
    nu o sa vedem dreptate in RO (Marţi, 11 octombrie 2011, 18:03)

    all [anonim]

    Sunt foarte curios daca este cineva care crede ca se va intampla asa ceva in tarisoara noastra... la ce categorie de pensionari, cu pensii speciale, nu li s-a recalculat pensia??/ stie cineva?.. (pe motiv de neconstitutionalitate)... un fel de vrem dreptate.. dar nu pentru catei... asta este tara in care traim.. justitia face legea... bineinteles cu o sustinere politica din toate taberele...asa ca nu va mai faceti sperante.....
  • +2 (2 voturi)    
    Pe mine ma mira existenta propunerii (Marţi, 11 octombrie 2011, 18:05)

    denvarel [utilizator]

    Adica acum un judecator dovedit corupt se bucura de aceleasi drepturi ca unul integru? Cine dreaq a facut legea actuala asa? Ma apuca nervii numai cand ma gandesc.
  • 0 (0 voturi)    
    bravo (Marţi, 11 octombrie 2011, 18:58)

    mimidelabtt [anonim]

    e un semn bun!

    bravo!

    dar, sa o vedem si pe asta
  • 0 (0 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Marţi, 11 octombrie 2011, 19:28)

    [anonim]

  • -1 (1 vot)    
    scuze (Marţi, 11 octombrie 2011, 21:36)

    tr [anonim]

    Nu am cunostinte de Drept. Desi intentiile sunt bune, masurile de genul asta suna a legi personalizate sau adaptabile unor scopuri.
    Stiam ca exista posibilitatea retragerii drepturilor civile, in anumite conditii. Poate in zona asta se poate lucra.
  • 0 (0 voturi)    
    Propunere buna! (Marţi, 11 octombrie 2011, 22:40)

    oarecare [anonim]

    Dar, eu as avea un amendament: daca la data la care s-a constatat ca magistratul a comis abaterea, acesta indeplinea conditile de a i se acorda pensie de serviciu, sa nu i se refuze acest drept! Altfel, sunt convins ca ne mananca CEDO!
  • 0 (0 voturi)    
    magistratii pensionati (Miercuri, 12 octombrie 2011, 9:15)

    martorul [anonim]

    Propunere buna, dar nu este conform cu legislatia europeana, apoi se aplica doar pe viitor, nu si pentru trecut, eventual, daca trece. Pentru perioada trecuta raportat la data sanctionarii, nu poate sa se aplice asa ceva, deci, vom intra intr-un conflict evident de legi...
    Si totusi asa ar trebui, dar uitam un lucru, Romania este un stat european, iar pe de alta parte magistratii sunt documentati si vor sti sa se apere, fac parte totusi dintr-o casta, oricat am vrea sa fie altfel, e casta magistratilor, casta medicilor, casta popilor, casta...casta castelor, etc. De ce preotilor nu li se aplica prevederile legate de dosarele securitatii, au dreptul sa fie judecati de casta lor, etc, etc, medicii de casta lor... O, malpraxis necesar!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Sperante desarte (Miercuri, 12 octombrie 2011, 12:45)

    joe [anonim]

    Nu va imbatati cu apa rece,credeti ca renunta asa de usor la avantajele lor cei din asa zisa justitie romaneasca ei nu renunta la pensiile lor grase pentru o activitate predominant in favoarea infractorilor care au mai multe drepturi decat oamenii cinstiti,pentru niste rezultate care nu nu se vad .
    Multi vor sari in sus revoltati,sa ne spuna de ce nu se curata de gunoaie sunt complici sau sunt minoritari intre borfasi , eu am observat ca toate regulile pe care le fac prin CSM asa zisul organism de control si promovare al celor din justritie face tot posibilul de a deveni intangibili (nu au drepate cei din consiliul Europei prin rapoartele lor ,poate demonstra cineva contrariul ?)
    Cei din justitie se vaita ca sunt prea multe procese si nu mai fac fata ,dar ce fac sa impiedice aceasta ,
    Sa dau cateva exemple concrete : Militia locala ma amendat ca am parcat neregulamentar , dar masina mea era pe locul meu de parcare pentru care aveam abonamet platit la zi ,Am contestat in instanta si desi partea reclamata nu s-a prezentat la proces am fost chemat la 4 termene aproape o jumatate de an , am castigat in final cum era si corect dar s-a pierdut atata timp si din partea instantei si a mea ( lupta fara adversari) timp pierdut si bani , exemplele ar putea contnua.
    Dar sa ne intoarcem la subiect , obsevati cum pune problema presedintele C.S.M. -ului , sa nu le mai dea pensii nesimtite doar celor care au fost prinsi si nu au scapat dar ceilalti sa primeasca in continuare , deci se recunoaste ca se primesc pensii nemeritate in comparatiie cu contributia lor la sistemul de pensii dar sa le primeasca in continuare fiindca nu au fost prinsi.
    Problema pensiilor poate fi rezolvata simplu in toata lumea, deoarece actualele sisteme sunt piramidale , cei care contribuie sunt tot mai putini iar cei care primesc ,unii nemeritat sunt tot mai multi ,pensiile ar tebuii sa fie problema fiecarui individ ca la asigurarile de viata platesti ai pensie daca nu canti ca greiele.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by