MECTS vrea sa creeze o baza de date privind subiectele la examene, un prim pas fiind evaluarile initiale, tocmai pentru ca de cativa ani sunt discutii legate de subiectele formulate de CNEE, initiativa avand la baza nevoia de adaptare a programului de invatare la clasa la particularitatile elevului. Secretarul de stat in Ministerul Educatiei, a precizat, sambata, pentru Mediafax, ca ministerul utilizeaza, ca resursa, testele create de fiecare dascal in parte, pentru a construi o banca de instrumente de evaluare unica.

"Tocmai pentru ca exista, de prea mult timp, discutii in jurul subiectelor formulate de CNEE (Cenrtul National de Evaluare si Examinare - n.r.), am dorit ca, in elaborarea subiectelor, sa se tina cont, in primul rand, de experienta la clasa a fiecarui profesor. Cu siguranta, testele primite ne vor sprijini in adaptarea evaluarii la profilului fiecarui elev, evitand, poate, anumite disfunctionalitati. Asta nu inseamna, insa, ca sistemul isi propune renuntarea la standarde", sustine Oana Badea.

Potrivit acesteia, instrumentul evaluarii initiale determina o abordare adaptata a procesului de invatare la particularitatile elevului.

"Cu alte cuvinte, colegii nostri nu mai fac ceea ce se intampla trist pana acum: redactau o planificare perfecta, intalneau la clasa elevi cu particularitati individuale si de grup, dar se chinuiau si ei, si elevii lor, sa respecte minunatul document. Ceea ce spunem in 2011 e ca, in cele 10 saptamani de scoala, ramase pana la sfarsitul semestrului, dascalul preda exact cat poate sa asimileze elevul din fata sa", a spus secretarul de stat.

Referindu-se la resursele utilizate de profesor, pentru buna desfasurare a testelor initiale, Badea arata ca "pentru toate cadrele didactice din Romania, o foaie simpla de hartie, un instrument de scris si subiectul dictat sau scris pe tabla erau suficiente".

"In scolile in care s-a intamplat altfel, inseamna ca au existat resurse. Nimeni din Ministerul Educatiei nu a impus o implicare financiara suplimentara. Testele initiale, indiferent de cum au fost ele numite, au existat si pana in prezent. Beneficiul major este ca parintii au aflat, in sfarsit, despre dreptul copilului sau, de a-i fi adaptat programul de invatare la clasa", mai spuen secretarul de stat in MECTS.

Secretarul general al Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI), Liviu Marian Pop, a declarat, vineri, intr-o conferinta de presa la Bistrita, ca Romania a fost "bulversata" de testele initiale, modelele elaborate de Serviciul National de Evaluare fiind "gresite" si "in afara programei".

"Toata Romania a fost bulversata de aceste teste initiale. In incapacitatea sa, Ministerul Educatiei a emis un ordin prin care a facut acea foaie de parcurs cu doua saptamani de recapitulare dupa care o saptamana de teste, iar pe site-ul MECTS, in modelul de planificare, cadrele didactice trebuiau sa faca recapitulari numai in prima saptamana. Noi, ca profesori, aveam doua recomandari de la minister, ba ca facem recapitulari si dam teste, ba ca facem recapitulari si mergem cu programa in continuare", a declarat el.

Pop a spus ca acesta nu este cel mai grav lucru care s-a intamplat in ceea ce priveste testele, ci faptul ca modelele de subiecte elaborate de Serviciul National de Evaluare (SNE) erau "gresite si afara programei".

"Problema rusinoasa pentru MECTS este legata de subiectele rusinoase pe care SNE le-a pus pe site si aceste modele au ajuns in fiecare unitate scolara. Aceste modele sunt gresite stiintific, in afara programei sau, la unele discipline, chiar lipsesc. Un serviciu national care numai cu asta se ocupa nu are voie sa faca aceste greseli. Tot acest serviciu va reverifica, de luni, testele pe care noi le-am dat in unitatile scolare. Ce incredere mai pot avea dascalii din Romania cand cei care trebuie sa dea niste modele impecabile le dau gresite, iar ulterior vor verifica acele teste pe care le-am dat noi?", a spus Liviu Marian Pop.

El a reamintit ca astfel de teste s-au dat si in trecut in sistemul de invatamant, de catre fiecare dascal, iar ce s-a intamplat in acest an scolar n-a facut altceva decat sa bulverseze elevii si profesorii, obligati acum sa parcurga materia intr-un ritm alert.

Potrivit unei note transmise de Ministerul Educatiei unitatilor de invatamant, elevii urmau sa fie evaluati la toate disciplinele dupa doua saptamani de recapitulare, iar rezultatele testelor vor fi transmise de catre diriginti fiecarui parinte si trecute in "foaia de parcurs".

Potrivit documentului, fiecare profesor urma sa faca doua saptamani de recapitulare, dupa care in a treia saptamana de scoala sa dea elevilor un test. Notele obtinute de elevi nu vor fi trecute in catalog, dar vor fi anuntate individual parintilor. Totodata, rezultatul obtinut de fiecare elev va fi inregistrat si in "foaia de parcurs".

La sfarsitul anului, elevii vor sustin un nou test similar celui din septembrie, iar rezultele vor fi trecute in aceeasi fisa de parcurs si vor fi comparate cu cele de la prima evaluare. Tot in foaia de parcurs vor fi inregistrate absentele.