Agent Wood Tracking nu este titlul unui personaj dintr-un film de actiune, ci este denumirea folosita de legiuitor in lupta pentru combaterea taierilor ilegale de arbori.

Liviu Flusca, Eva Hegedues-BrownFoto: Schoenherr si Asociatii

Noi reguli in ceea ce priveste urmarirea provenientei si a circulatiei masei lemnoase incepand cu luna octombrie 2014

In contextul taierilor ilegale de masa lemnoasa in Romania, Guvernul Romaniei a adoptat in data de 04.06.2014 Hotararea Guvernului nr. 470/2014 prin care inaspreste obligatiile operatorilor economici de a urmari si documenta provenienta si circulatia masei lemnoase (HG 470/2014). Noile reguli vin in completarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligatiilor ce revin operatorilor care introduc pe piata lemn si produse din lemn, in vigoare din data de 03.03.2013. In acelasi timp, HG 470/2014 completeaza si regulile existente deja in legislatia nationala, menite sa combata taierile ilegale.

Romania dispune deja de un sistem informational de urmarire a materialelor lemnoase in timp real (SUMAL). SUMAL este un sistem informational integrat, administrat de Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice, folosit de ocoalele silvice si de operatorii economici care exploateaza, prelucreaza, depoziteaza sau vand mai departe lemn. Inca de la momentul la care arborii sunt marcati in vederea exploatarii si se emite actul de punere in valoare , masa lemnoasa destinata taierii se inregistreaza in SUMAL si i se atribuie un numar unic. Deci chiar inainte ca arborii sa fie taiati, masa lemnoasa destinata taierii este identificata si pregatita pentru a fi urmarita in timp real. Cu toate acestea s-a dovedit ca sistemul are lacune si permite eludarea controlului.

1. HG 470/2014 aduce o serie de remedii.

Printre acestea se numara:

  • Punerea in aplicare a unei versiuni mai complexe a SUMAL: Transportatorii vor trebui sa fie echipati cu telefoane mobile sau tablete care sa le permita o conexiune mobila permanenta cu SUMAL; aparatul trebuie sa aiba receptor GPS integrat iar abonamentul de date sa permita cel putin 100 MB trafic pe luna. Transportatorul va avea nevoie de aplicatia „Wood Tracking”, care se descarca gratuit pe telefonul mobil sau pe tableta.
  • Incepand din data de 8 octombrie 2014 este obligatorie inscrierea pe avizul de insotire a codului unic si a datei, orei, minutului si secundei emiterii codului; acest cod se genereaza online de catre SUMAL. Cand la locul incarcarii masei lemnoase in mijlocul de transport nu exista semnal GSM, sistemul pune la dispozitie un cod offline, ce va fi inlocuit automat cu unul online la momentul intrarii mijlocului de transport intr-o zona cu semnal GSM. Masa lemnoasa a carui aviz de insotire nu contine codul unic se confisca;
  • Incepand cu data de 8 octombrie 2014 orice destinatar devine si controlor: destinatarul masei lemnoase va avea obligatia ca inainte de receptionarea masei lemnoase sa acceseze SUMAL si sa verifice veridicitatea codului unic si a datei, orei, minutului si secundei emiterii codului unic;
  • Duratele de valabilitate ale avizelor de insotire in raport cu distanta transportului vor fi stabilite mai in detaliu in functie de distanta, si anume 10 ore pentru o distanta de pana la 50 de km, 14 ore pentru o distanta de pana la 100 km etc.

Personalul silvic, angajatii care emit avize de insotire care insotesc lemnul transportat si cei care il transporta, care in mod obligatoriu vor folosi SUMAL, vor avea cate un cont de utilizator al SUMAL sub titlul colectiv „agent Wood Tracking”.

2. Diligenta necesara a celui care introduce pe piata material lemnos

Regulamentul UE nr. 995/2010 prevedea deja incepand din 03.03.2013 in sarcina operatorilor care introduc pe piata materiale lemnoase implementarea si utilizarea unui set de reguli prin care acesti operatori sa se informeze si sa se asigure ca masa lemnoasa pusa pe piata de ei provine dintr-o exploatare forestiera legala (sistem „due diligence”).

De retinut este ca obligatia de a implementa si utiliza sistemul „due diligence” este prevazuta doar in sarcina operatorilor care introduc pe piata materiale lemnoase din categoriile cod 4401, 4403, 4406, si 4407. Aceste categorii se refera, in principal, la lemnul de foc (sub mai multe forme), lemnul brut (chiar cojit, curatat de ramuri sau ecarisat), traversele din lemn pentru cai ferate sau similare si la lemnul taiat sau despicat longitudinal (transat sau derulat, chiar geluit, slefuit sau lipit prin imbinare cap la cap) cu o grosime de peste 6 mm.

3. Cine este cel care introduce pe piata material lemnos?

Conform articolului 2 litera b din Regulamentul (UE) nr. 995/2010 „introducere pe piata” inseamna furnizarea prin orice mijloace, indiferent de tehnica de vanzare utilizata, de lemn sau de produse din lemn, pentru prima data pe piata interna, pentru distributie sau utilizare in cadrul unei activitati comerciale, contra cost sau gratuit.

In opinia noastra, trebuie sa fie indeplinite cumulativ doua conditii esentiale pentru a fi in situatia punerii pe piata: (i) lemnul trebuie sa fi fost taiat si (ii) trebuie sa existe intentia de a-l vinde sau de a-l prelucra.

Astfel, proprietarul de padure care vinde masa lemnoasa pe picior nu este cel care pune pe piata masa lemnoasa, intrucat in momentul vanzarii lemnul nu este taiat (lipseste primul criteriu).Nici operatorul economic care efectueaza doar lucrari de taiere nu pune masa lemnoasa pe piata, deoarece nu are intentia nici de a o vinde nici de a o prelucra (lipseste cel de-al doilea criteriu). Astfel se explica si exceptia creata de legiuitor in mod explicit in HG 470/2014: Exploatatorul care doar taie arborii, este scutit de obligatia de a utiliza un sistem de „due diligence”.

Proprietarul de padure care taie lemn in propria padure (cu proprii angajati sau printr-un operator economic contractat in acest scop) pentru a vinde lemnul sau pentru a-l prelucra in propria fabrica, este insa o persoana care pune pe piata masa lemnoasa in intelesul Regulamentului. La fel, si cumparatorul masei lemnoase pe picior pune masa lemnoasa pe piata in momentul in care a recoltat arborii.

4. Lipsa sistemului „due diligence” - amenzi si interdictie de exploatare

Cu privire la sistemul „due diligence” HG 470/2014 inaspreste disciplina: Incepand cu data de 8 octombrie 2014 se amendeaza atat lipsa cat si utilizarea necorespunzatoare a unui sistem „due diligence” (cu amenda de la 1.000 lei la 6.000 lei). Incepand cu data de 1 ianuarie 2015 se interzice exploatarea masei lemnoase pe picior de catre operatorii economici care nu utilizeaza un sistem „due diligence”.

5. Provenienta ilegala, doar din motivul ca lipseste o raportare?

Regulamentul prevede faptul ca legalitatea provenientei se stabileste prin raportare la legile tarii de provenienta. Pentru Romania, aceasta definitie este introdusa explicit prin art. 6. lit. a din HG 470/2014. Art. 6 stabileste cinci conditii ce trebuie sa fie indeplinite cumulativ, pentru ca provenienta masei lemnoase sa fie considerata legala, si anume:

a) existenta actului de punere in valoare aprobat conform competentelor si a autorizatiei de exploatare, inregistrate in SUMAL, si a procesului verbal de predare a parchetului [nota: a subparcelei de padure];

b) expedierea, detinerea, transportul, primirea, depozitarea, prelucrarea sau comercializarea materialelor lemnoase sa fie facuta/facut cu avize de insotire in care sunt inscrise corect codul unic generat de SUMAL, precum si data, ora, minutul si secunda generarii acestuia, precum si codul offline, dupa caz.

De accentuat este faptul ca aceste conditii trebuie sa fie indeplinite cumulativ, insemnand ca daca una dintre ele nu este indeplinita, masa lemnoasa nu are provenienta legala.

Mai mult, conform art. 2 alin. (4) din HG 470/2014 ocoalele silvice si toti operatorii si comerciantii, care recolteaza, depoziteaza, prelucreaza, comercializeaza sau efectueaza operatiuni de import-export cu materiale lemnoase sunt obligati sa transmita lunar raportari ale datelor in SUMAL, pana la data de 15 a lunii in curs pentru luna anterioara. Conform art. 6 alin. (6), materialele lemnoase pentru care raportarile lunare nu sunt transmise in SUMAL in termen sunt considerate fara provenienta legala. Cu privire la aceasta regula se ridica anumite semne de intrebare, si anume daca aceasta conditie se refera doar la destinatarul masei lemnoase sau si la unul din operatorii de la care provine masa lemnoasa? Daca se refera si la cel de la care provine lemnul, care ar fi motivul pentru care provenienta masei lemnoase receptionate de la un operator care nu isi respecta obligatia de raportare ar deveni ilegala si cum se poate apara un destinatar de un astfel de risc?

Cu privire la acest aspect sunt necesare clarificari din partea Guvernului, care ar trebui sa nuanteze aceasta ultima conditie.

Este important ca definitia „provenientei legale” sa fie clara si justificata, deoarece legea prevede ca cel gasit cu lemn fara documentele din care sa rezulte cu certitudine provenienta legala a acestuia se amendeaza iar materialul lemnos se confisca (art. 7 alin. 7 HG 470/2014 cu trimiteri la art. 72 Codul silvic si art. 19-21 Legea nr. 171/2010 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice).