Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, admite că noul sistem de acordare a burselor de merit în funcţie de media elevilor raportată la mediile din clasă, fără existenţa unui barem minim, „a avut nişte efecte punctuale care trebuie rezolvate”. Deca susţine că nici Ministerul nu doreşte să acorde burse de merit „sub o medie minimă decentă”, iar în context susţine că trebuie văzut „dacă filosofia impune un prag de medie sau pur şi simplu vorbim despre o reseparare a burselor de studiu faţă de bursele de merit”, scrie News.ro.

Ligia DecaFoto: Agerpres

Deca susține că bursele stimulează performanța la clasă.

  • „Bursele stimulează, în noua formulă, performanţa la clasă. Asta înseamnă că actuala categorie de burse de merit înglobează ce era înainte bursa de studiu şi bursele de merit. Într-adevăr, ca orice politică nouă, a avut nişte efecte punctuale care trebuie să fie rezolvate. Discutăm acum care va fi această formulă.
  • Nu ne dorim să avem burse de merit care să fie acordate pentru medii sub baremul de trecere şi trebuie să vedem dacă filosofia impune un prag de medie sau pur şi simplu vorbim despre o reseparare a burselor de studiu faţă de bursele de merit sau pur şi simplu o numim bursă de progres educaţional cu un barem minim de medie, dar care să stimuleze exact asta, progresul şcolar pentru că de asta avem nevoie la un procent pe care îl ştim din PISA, de 44% copii de 15 ani analfabeţi funcţional avem nevoie de o intervenţie pe media de elev, avem nevoie să creştem performanţa medie”, a declarat ministrul, referindu-se la situaţiile în care elevi cu medii foarte mici au beneficiat de bursă.

Întrebată dacă este nevoie de o reformare a sistemului, Ligia Deca a răspuns: „Sigur că da şi de aceea noile legi ale educaţiei au o serie de măsuri care să sprijine reducerea analfabetismului funcţional”. Ea a dat, în acest sens, exemplul unui plan privind reducerea analfabetismului funcţional care include realizarea de testări anuale, pentru ca educatorii să vadă din timp „care sunt golurile”.

Deca mai spune că doar 2% dintre elevii care au medii foarte mici beneficiază de burse de merit.

„Nici noi nu ne dorim să avem burse de merit sub o medie minimă decentă, însă vorbim despre un procent de sub 2% din totalul burselor de merit care sunt în această situaţie. Peste 82% dintre burse se acordă peste media 8, peste 52% dintre burse se acordă peste media 9,50. Deci, într-o proporţie covârşitoare, cele 450.000 de burse de merit se acordă pentru cei mai buni copii”, mai spune Ligia Deca.

Aproape 8.500 de elevi care au media sub 5 iau bursă de merit

În funcție de criteriile de acordare (media anuală/media de admitere), datele centralizate de Ministerul Educației arată:

  • 82,78% din totalul burselor de merit sunt acordate elevilor care se încadrează în tranșa de medii 8,00 - 10,00;
  • 52,55% din totalul burselor de merit fiind acordate pentru rezultate obținute pe tranșa de medii 9,50 - 10,00;
  • Sunt 242.665 de elevi beneficiari care au medii între 9,50 și 10, 73.106 cu medii între 9,00 și 9,49 și 66.492 de elevi cu medii între 8 și 8,99;
  • 8,74% din totalul burselor de merit revin elevilor care se încadrează în tranșa de medii 5,00 - 7,99 și 1,84% din totalul burselor de merit este generat de mediile sub 5,00;
  • Raportat la numărul total de burse școlare (peste 1.289.000), bursele acordate pentru medii situate pe această tranșă reprezintă 0,66%.
  • 8.494 de elevi care au media sub 5 iau bursă de merit, iar dintre aceștia, 5.250 au media cuprinsă între 4,00 și 4,99, în timp ce alți 2.382 au medii între 3,00 și 3,99;
  • 6,64% dintre bursele de merit sunt acordate pentru premii la etape județene sau naționale ale olimpiadelor/competițiilor școlare și extrașcolare.

Sursa foto: Ministerul Educației

Citește și: