Cu fiecare nouă variantă de Covid descoperită, a apărut inevitabil și întrebarea: închidem sau nu şcolile?

Golurile lăsate de pandemie în educație se vor deconta în salariul câștigat de generația care a trecut brusc la școala onlineFoto: Wavebreak / Profimedia Images

Timp de doi ani, pentru generații întregi de elevi, aceasta a fost realitatea cu care s-au confruntat: școli când închise, când redeschise, examene sau teste date online sau ore în sistem hibrid. Și cel mai important: profesori și colegi pe care mulți dintre nou-sosiții în școli și facultăți nici nu au ajuns să-i cunoască vreodată în carne și oase, ci doar pe platforme online.

De-a lungul timpului, chiar și în cele mai neprielnice condiții, școlile au rămas totuși deschise. După aproape doi ani de pandemie, efectele pe care le va avea Covid-19 asupra educației unei generații par a fi o bombă cu efect întârziat, ale cărei efecte se vor vedea pe termen lung.

Nu e vorba doar de lucruri care țin direct de educație și de procesul de învățare, ci și de efecte materiale mult mai concrete: această generație de copii școlari ar putea pierde în mod colectiv 17 mii de miliarde de dolari în câștiguri potențiale, de-a lungul vieții lor, din cauza rămânerii în urmă, conform UNICEF, agenția ONU care se ocupă de sprijinul și dezvoltarea copiilor. Nu este pentru prima dată când pierderile din educație generate de pandemia de Covid-19 sunt traduse în cifre. Impactul economic pe termen lung va fi influențat de numărul mai mic de angajați calificați, precum și de creșterea abandonului școlar.

Semnalele de alarmă pe care ONU le trage sunt clare: școlile ar trebui închise ultimele și deschise primele, în timpul pandemiei, iar investițiile în educația digitală ar trebui sporite, astfel încât niciun copil să nu fie lăsat în urmă.

CITEȘTE CONTINUAREA PE PANORAMA.RO