Școlile și grădinițele se redeschid, de luni, așa cum era planificat, iar Ministerul Educației a transmis mai multe recomandări, în contextul numărului mare de cazuri de gripă. Astfel, este recomandată purtarea măștii de către elevi și cadrele didactice, iar la începutul cursurilor profesorii să facă un „triaj observațional” al elevilor, astfel încât cei care sunt bolnavi să fie trimiși acasă. Pentru prima dată, structura anului şcolar include cinci module de învăţare, în loc de semestre, şi cinci vacanţe, iar din 9 ianuarie elevii încep cel de al treilea modul.

Parinti care asteapta copiii dupa scoalaFoto: Hotnews

Vineri dimineață, în urma unei videoconferințe a ministrului Educației, Ligia Deca, cu reprezentanții inspectoratelor școlare, au fost stabilite mai multe reguli pentru școli, astfel încât să fie împiedicată răspândirea gripei.

  • „Doamna ministru a încurajat inspectorii să sprijine școlile pentru a continua procesul educațional în condiții normale, să pună accent pe prevenție, să încurajeze o stare de calm și să se consulte cu Ministerul Educației în situația excepțională în care o unitate de învățământ solicită suspendarea temporară a cursurilor, în baza temeiului legal, respectiv articolul 9 din ROFUIP”, a transmis Ministerul Educației.

Astfel, au fost stabilite următoarele obligații pentru inspectoratele școlare:

  • a) desemnarea unei persoane responsabile de comunicarea permanentă cu direcțiile de sănătate publică;
  • b) comunicarea către unitățile de învățământ a măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor cu virusul gripal, transmise de Ministerul Sănătății, inclusiv sub forma unui ghid practic pe înțelesul tuturor;
  • c) informarea Ministerului Educației cu privire la orice situație excepțională din punct de vedere epidemiologic constatată în unitățile de învățământ.

Conducerile unităților de învățământ preuniversitar au următoarele obligații:

  • a) diseminarea către părinții sau reprezentanții legali ai elevilor/preșcolarilor/ antepreșcolarilor a informațiilor cu privire la recunoașterea simptomelor de gripă sau alte infecții respiratorii, în vederea realizării triajului epidemiologic zilnic la domiciliu, înainte de intrarea copilului în colectivitate, conform ghidului transmis de Ministerul Sănătății;
  • b) realizarea triajului zilnic în colectivități școlare la începutul primei ore de curs a fiecărui schimb;
  • c) asigurarea materialelor necesare pentru dezinfecția periodică a mâinilor și suprafețelor;
  • d) efectuarea dezinfecției periodice a spațiilor de învățământ;
  • e) aerisirea periodică a încăperilor;
  • f) instruirea elevilor cu privire la comportamentul adecvat, în caz de tuse sau strănut, astfel încât să nu răspândească virusul gripal, recomandarea utilizării batistelor de unică folosință;
  • g) recomandarea folosirii măștilor de protecție sanitară, atât pentru personal cât și pentru elevi/preșcolari;
  • h) informarea părinților sau a reprezentanților legali cu privire la necesitatea consultării medicului de familie la apariția simptomelor respiratorii pentru stabilirea indicațiilor terapeutice, izolării și efectuării unor eventuale investigații suplimentare”.

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a spus, joi, într-o conferință de presă comună cu ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, că „nu este încurajată în niciun fel neparticiparea la cursuri”.

Întrebată cine va face triajul elevilor în școli, în contextul deficitului de cadre medicale, ministrul Educației a susținut că este vorba despre un „triaj observațional, pe care îl pot face cadrele didactice”. Chestionate dacă profesorii vor agrea o astfel de sarcină, Deca a răspuns:

  • „Cred că este responsabilitatea noastră a tuturor să prevenim răspândirea virusului gripal (...)
  • Este normal ca atunci când sunt simptome evidente să fie informaţi părinţii sau aparţinătorii legali (...)
  • Ne dorim ca toţi copiii să aibă acces la educaţie şi în cazul în care manifestă simptome respiratorii să aibă o perioadă cât mai scurtă, care este ulterior recuperată, de izolare la domiciliu”.

Câte vacanțe mai sunt planificate până la finalul anului școlar

Pentru prima dată, structura anului şcolar include cinci module de învăţare, în loc de semestre, şi cinci vacanţe, iar din 9 ianuarie elevii încep cel de al treilea modul.

Următoarea vacanţă va dura o săptămână și va fi stabilită în perioada 6 - 26 februarie, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.

Programele „Şcoala altfel” şi „Săptămâna verde” se vor desfăşura în perioada 27 februarie - 16 iunie 2023, în intervale de câte cinci zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unităţii de învăţământ. Derularea celor două programe nu se planifică în acelaşi interval de cursuri.

Pentru prima dată, structura noului an şcolar include cinci module de învăţare şi cinci vacanţe:

Modulul 1

  • cursuri - de luni, 5 septembrie, până vineri, 21 octombrie
  • vacanţă - de sâmbătă, 22 octombrie, până duminică, 30 octombrie;

Modulul 2

  • cursuri - de luni, 31 octombrie, până joi, 22 decembrie
  • vacanţă - de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023;

Modulul 3

  • cursuri - de luni, 9 ianuarie, până vineri, 3 februarie, respectiv vineri, 10 februarie, sau vineri, 17 februarie, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti
  • vacanţă - o săptămână, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, în perioada 6 - 26 februarie;

Modulul 4

  • cursuri - de luni, 13 februarie, respectiv luni, 20 februarie, sau luni, 27 februarie, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, până joi, 6 aprilie
  • vacanţă - de vineri, 7 aprilie, până marţi, 18 aprilie;

Modulul 5

  • cursuri - de miercuri, 19 aprilie, până vineri, 16 iunie
  • vacanţă - de sâmbătă, 17 iunie, până duminică, 3 septembrie.

(Foto: Dreamstime.com)