“O replică pe măsură ar fi, în acest caz, că nu se compară 100 de inși cu performanțe profesionale clare și recunoscute cu 1 ministru!” - astfel comentează filosoful Andrei Pleșu reacția ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, care i-a numit grup de interese pe cei 100 de intelectuali care i-au cerut modificarea radicală a proiectelor legilor educației.

Andrei PlesuFoto: AGERPRES

Într-un editoral intitulat "Educație, intelectuali, miniștri..." și publicat în "Dilema veche", Andrei Pleșu spune că a fost și el invitat să li se alăture celor 100 de semnatari ai scrisorii către ministrul Educației, însă a ezitat pentru că experiența ultimilor 30 de ani l-a făcut să nu mai creadă în astfel de demersuri.

  • "După 1989, societatea civilă, GDS-ul, nenumărate asociații profesionale au tot trimis forurilor responsabile sute, dacă nu mii, de asemenea scrisori. Fără nici un rezultat. Totul s-a redus la o gesticulație legitimă, dar ineficientă, „nobilă” moralmente, dar ineficientă pragmatic", scrie Andrei Pleșu.

Filosoful a comentat și replica tăioasă și jignitoare a ministrului Educației pentru cei 100 de intelectuali:

  • "Ar fi fost normal ca Ministerul Învățămîntului, văzînd numele înscrise pe lista expeditorilor, să se declare gata de dialog. Intelectualii semnatari să-și aleagă un grup de 5-10 reprezentanți, care să fie invitați la o întîlnire analitică civilizată cu ministrul de resort, căruia, de fapt, i se adresa mesajul lor. Nici vorbă! Ministrul nu vrea dezbatere.
  • Preferă să dea cu tifla „protestatarilor”, cu argumente conspiraționiste și „obiectivități” statistice. Autorii scrisorii nu sînt decît un impur „grup de interese”, pus pe subminarea autorității guvernamentale. Ca să nu mai spunem că sînt doar 100! Păi, se compară ei cu cei 3,5 milioane de elevi cărora le este dedicată legea?! O replică pe măsură ar fi, în acest caz, că nu se compară 100 de inși cu performanțe profesionale clare și recunoscute cu 1 ministru!".

Proiectul Legii învățământului preuniversitar și proiectul Legii învățământului universitar, care s-au aflat în dezbatere publică exact în perioada 13 iulie - 24 august, au fost contestate de 100 de intelectuali, printre care Gabriel Liiceanu, Mircea Miclea, Andrei Cornea, Nicolae Manolescu, cărora li s-au adăugat apoi academicianul Eugen Simion și alți peste 50 de profesori.

Ei au cerut reanalizarea prevederilor și prelungirea perioadei de dezbatere publică, precum și "implicarea și consultarea reală a intelectualilor României, a corpului profesoral și a părinților, adică a celor direct interesați, în formularea propunerilor".

Semnatarii au cerut și eliminarea mai multor articole, precum cele care stipulează organizarea de admitere separată la colegiile naționale sau trecerea palatelor copiilor, cluburilor copiilor și cluburilor sportive școlare, din subordinea Ministerului Educației în cea a consiliilor locale.

Într-o declarație pentru HotNews, ministrul Educației a avut o replică dură și jignitoare, numindu-i "grup de interese" pe cei aproximativ 100 de intelectuali care i-au cerut modificarea radicală a proiectelor:

  • "1. Doar în învățământul superior sunt peste 21.000 de cadre didactice universitare care pot fi considerate intelectuali, presupun/sper! 100 din 21.000 înseamnă sub 5/1000!
  • Ce facem cu opinia celor 995 de cadre didactice care nu au cerut extinderea perioadei de dezbatere? Avem de ales între a da curs celor 5 solicitări din 1.000 sau celor 995 cadre didactice din 1.000, care nu au solicitat prelungirea perioadei alocate dezbaterii.
  • 2. Legea nr. 52 / 2003 precizează clar termenele care au fost respectate întocmai; legea este valabilă pentru toată lumea, nu numai pentru Ministerul Educației!
  • 3. Știți vreo lege promovată vreodată care să mai fi beneficiat de 75 de dezbateri publice în 43 zile (13 Iulie-24 august)?
  • 4. Știți cumva câte dezbateri publice au fost organizate pentru LEN/2011 și care a fost perioada de dezbatere/eventual dacă a fost prelungită în cazul LEN/2011? Dacă nu știți, sunt convins că știu o bună parte dintre cei 100 de semnatari!
  • 5. Putem înțelege nemulțumirea unui grup de interese, dar acest lucru nu trebuie să afecteze interesul general de a avea un cadru legal care să asigure dreptul la o educație de calitate pentru peste 3,5 milioane de copii și tineri!".