Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, le răspunde dur și jignitor celor 100 de intelectuali care i-au cerut modificarea proiectelor de legi ale Educației și prelungirea dezbaterilor publice, el numindu-i "grup de interese". Dezbaterea asupra proiectelor de lege, publicate în 13 iulie, se va încheia astăzi, așa cum a fost stabilit, pentru că altfel ar fi "ilogic, ilegal și imoral", a declarat Cîmpeanu pentru HotNews.ro.

Sorin CimpeanuFoto: Guvern, Facebook

Aproximativ 100 de intelectuali, între care Gabriel Liiceanu, Mircea Miclea și Radu Vancu, i-au cerut ministrului Educației reanalizarea prevederilor propuse în legile Educației," consultarea reală a intelectualilor României, a corpului profesoral și a părinților" și prelungirea dezbaterilor.

Contactat de HotNews.ro, Sorin Cîmpeanu a susținut că dezbaterile se vor încheia astăzi, la ora 20.00, așa cum a fost stabilit, pentru că "nu se schimbă regulile jocului în timpul jocului".

El a spus că urmează procedura de avizare, în care vor fi incluse propuneri primite, iar pachetul de legi va fi prezentat apoi guvernului "cu toate observațiile în procesul de dezbatere și în circuitul de avizare".

  • "E ilogic, ilegal și imoral să prelungim perioada de consultare. Estimez că cea mai buna formă sa fie adoptată de Parlament și promulgată apoi de președinte în acest an", a declarat ministrul Educației.

Cîmpeanu i-a catalogat drept "grup de interese" pe cei aproximativ 100 de intelectuali care i-au cerut modificarea radicală a proiectelor și a avut o replică dură, pe care o redăm integal:

  • "1. Doar în învățământul superior sunt peste 21.000 de cadre didactice universitare care pot fi considerate intelectuali, presupun/sper! 100 din 21.000 înseamnă sub 5/1000!
  • Ce facem cu opinia celor 995 de cadre didactice care nu au cerut extinderea perioadei de dezbatere? Avem de ales între a da curs celor 5 solicitări din 1.000 sau celor 995 cadre didactice din 1.000, care nu au solicitat prelungirea perioadei alocate dezbaterii.
  • 2. Legea nr. 52 / 2003 precizează clar termenele care au fost respectate întocmai; legea este valabilă pentru toată lumea, nu numai pentru Ministerul Educației!
  • 3. Știți vreo lege promovată vreodată care să mai fi beneficiat de 75 de dezbateri publice în 43 zile (13 Iulie-24 august)?
  • 4. Știți cumva câte dezbateri publice au fost organizate pentru LEN/2011 și care a fost perioada de dezbatere/eventual dacă a fost prelungită în cazul LEN/2011? Dacă nu știți, sunt convins că știu o bună parte dintre cei 100 de semnatari!
  • 5. Putem înțelege nemulțumirea unui grup de interese, dar acest lucru nu trebuie să afecteze interesul general de a avea un cadru legal care să asigure dreptul la o educație de calitate pentru peste 3,5 milioane de copii și tineri!".

Testarea standardizată în format digital este un factor de vulnerabilitate, care amplifică riscul ca mii de elevi să nu își atingă potențialul pe parcursul anilor de studiu și determină ratarea viitorului profesional, iar acest tip de evaluare are potențialul de a orienta elevii spre memorizare. Aceasta este una dintre problemele semnalate ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, de către aproximativ 100 de intelectuali, între care Gabriel Liiceanu, Mircea Miclea și Radu Vancu, car cer reanalizarea prevederilor din proiectele legilor Educației.

Ei atrag atenția asupra mai multor prevederi din proiectele aflate în consultare publică, apreciind, printre altele, că examenul la limba și literatura română, standardizat în format digital, nu va permite verificarea cunoștințelor elevilor. Ei spun că este necesar ca limba și literatura română să beneficieze de un număr suficient de ore în planul-cadru și de o evaluare adecvată este necesară demarcația netă între cele trei filiere (teoretică, vocațională, profesională).

"România de mâine își pune în pericol numeroase domenii-cheie într-o societate, deoarece ar deveni incapabilă să le pregătească specialiștii", afirmă semnatarii scrisorii transmise ministrului Educației.

De asemenea, ei cer eliminarea mai multor articole din proiecte, precum cele care stipulează organizarea de admitere separată la colegiile naționale sau trecerea palatelor copiilor, cluburilor copiilor și cluburilor sportive școlare, din subordinea Ministerului Educației în cea a consiliilor locale.

Semnatarii documentului:

Brândușa Armanca – jurnalist

  • Adriana Babeți – scriitor
  • Magda Cârneci – istoric al artei
  • Andrei Cornea – filosof
  • Rodica Culcer – jurnalist
  • Daniel Cristea-Enache – critic literar, conf.univ.dr., Universitatea din Bucuresti
  • Petre Guran – cercetător, Institutul de Studii Sud-Est Europene al Academiei Române
  • Grupul pentru Dialog Social
  • Emil Ionescu – profesor universitar doctor, Universitatea din București
  • Gabriel Liiceanu – filosof
  • Nicolae Manolescu – critic literar
  • Mihai Maci – lector univ. dr, Universitatea din Oradea
  • Mircea Miclea – prof.univ.dr., Universitatea “Babeș Bolyai”, Cluj
  • Antonio Momoc – decan, Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicării, UB
  • Andrei Oișteanu – antropolog cultural
  • Horea Paștină – pictor
  • Mircea Platon – istoric, eseist
  • Cristian Preda – decan FSP, Universitatea din București
  • Alex Ștefănescu – critic literar
  • Radu Vancu – scriitor, conf. univ. dr. Universitatea “Lucian Blaga”, Sibiu
  • Lazăr Vlăsceanu – sociolog
  • Varujan Vosganian – scriitor
  • Luigi Bambulea – cercetător științific, Muzeul Național al Literaturii Române, București
  • Ramona Bică – medic cardiolog
  • Sanda Alina Bălan – lector univ.dr., Universitatea din Pitești
  • Ionuț Butoi – lector univ. dr, Universitatea din Bucuresti
  • Lucia Cifor – prof.univ.dr., Universitatea “Al.Ioan Cuza”, Iași
  • Alexandrina Cernov – acad., scriitor – Cernăuți
  • Antonia Ciolac: CS dr. Institutul de Lingvistică al Academiei Române “Iorgu Iordan – Al. Rosetti” Christian Crăciun – critic literar
  • Alex Costache – asistent univ.dr, ASE, București
  • Cristina Chirvasie – regizor de teatru, scriitor
  • Ioan Dănilă – conf.univ.dr., Universitatea “Vasile Alecsandri”, Bacău
  • Eugenia Driscu- profesor, realizator radio, tv – Iași
  • George Enache – profesor universitar doctor
  • Oana Enăchescu – realizator radio
  • Mihai Tudor Gavrilă – medic ortoped
  • Stefan Găitănaru – prof. univ. dr, Universitatea din Pitesti
  • Gheorghiță Geană – prof. univ. dr., filosof
  • Adrian Alui Gheorghe -prof.dr., scriitor
  • Ionut Gobej – medic neurochirurg
  • Ioana Gobej – medic oftalmolog
  • Octavian Gruioniu – conf.univ. Dr., Universitatea din Pitești
  • Tudor Guzun – jurnalist, redactor
  • Georgiana Heemeryck – medic primar orl
  • Veronica Iani – scriitoare
  • Grațiana Lăzărescu – scriitoare
  • Doina Modola – prof. univ. dr., critic de teatru, teatrolog
  • Elena Murariu – pictor restaurator, iconograf
  • Emanuela Andreea Ovadiuc
  • Cristina Paladian- conf.univ.dr., Cernăuți
  • Ion Pop – prof.univ.dr., critic literar
  • Vasile Rauț, Aliona Barbălat – Societatea Golgota românilor din Ucraina
  • Constantin Ritivoiu – pictor
  • Dr. Amalia Ritivoiu – medic primar endocrinologie
  • Adrian G Romila – prof.dr., scriitor
  • Simona Sora – scriitoare
  • Teodora Stanciu – profesor, realizator emisiuni radio, tv
  • Mihai Șleahtițchi – profesor universitar doctor
  • Maria Șleahtițchi – profesor universitar doctor
  • Maria Toacă Andrieș – jurnalist
  • Cristina Vasiliu – jurnalist, redactor
  • Ciprian Voicila – sociolog
  • Delia Voicu – cercetător, Institutul Diplomatic Român
  • Felicia Vrânceanu – conf.dr., Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava
  • Elena Vântu Tărâțeanu- director muzeu “Mihai Eminescu”, Cernăuți
  • Tudor Zbârnea – pictor

Cadre didactice din învățământul preuniversitar:

  • Elena Angelica Androni (sc. Stefan cel Mare, Focsani)
  • Irina Anghelescu (C.N. Sfântul Sava, București)
  • Rucsandra Bălășoiu (C.N. Mihai Viteazul, București)
  • Adriana Călin (șc. “D. Zamfirescu”, Focsani)
  • Cristina Cergan (șc. Ion Minulescu, Pitesti)
  • Gabriela Corobana (C.N. Mihai Viteazul, București)
  • Lucian Costache (profesor, scriitor)
  • Florin Eufrosie-Mirica (C.Ec. Mihail Kogălniceanu, Focșani)
  • Iudita Dodu Ieremia
  • Eleonora Fojica (C.N. Mihai Viteazul, București)
  • Adrian Gobej (C.N. Vlaicu Vodă, Curtea de Argeș)
  • Silviu Graure (C. Ec. Maria Teiuleanu, Pitești)
  • Marin Ionescu (profesor, Pitești)
  • Simona Liutiev (C.tehn. Dacia, Pitești)
  • Raluca Mihaela Marinescu (C. Ec. Maria Teiuleanu, Pitești)
  • Maria Miron (C.N. Mihai Viteazul, București)
  • Alexandru Mîță (Lic.Teoretic. Mihail Kogălniceanu, Vaslui)
  • Carmen Adriana Moraru
  • Andreea Gabriela Năstase
  • Constantin Nicolau (C.N. Vlaicu Voda, Curtea de Arges)
  • Manuela Oncescu (C.N. Dinicu Golescu, Câmpulung)
  • Maria Panaitopol (profesor, matematician)
  • Oana Petre (C.N. Mihai Viteazul)
  • Melania Popa (C. tehn. Grigore Cerchez)
  • Raluca Prelipceanu
  • Florina Ioana Revnic (Liceul pedagogic Anastasia Popescu)
  • Vlad Nicolae Robu
  • Maria Robescu
  • Răzvan Săcrieru (Liceul de Artă Gh. Tattarescu, Focșani)
  • Grațiela Soare (Scoala Stefan cel Mare, Focsani)
  • Monica Serbanescu (liceul pedagogic Anastasia Popescu, Bucuresti)
  • Mugurel Stefan (C.N. Mihai Viteazul, București),
  • Loredana Taga (C.N. I.L.Caragiale, Ploiești)
  • Daniel Văcaru (C.Ec. Maria Teiuleanu, Pitești)
  • Simona Valinda Zepisi (C.N. Ienăchiță Văcărescu, Târgoviste)

Citește și: Cât de jos va fi coborît nivelul cunoștințelor pentru ca un examen cu probe comune să poată fi susținut și de elevii de liceu teoretic, dar și de cei de școală profesională? 100 de intelectuali, scrisoare către ministrul Educației