Șase din zece elevi consultați de World Vision România nu sunt de acord cu o probă scrisă a examenului de bacalaureat prin care, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar, ar urma să fie evaluați la mai multe discipline: limba română, matematică, științe, istoria și geografia României și Europei și științe socio-umane. Totodată, șapte din zece copii vor ca proba de specialitate a profilului studiat la liceu să rămână obligatorie, arată același sondaj.

Ziua examenului Foto: AGERPRES

Sondajul a fost realizat în rândul a peste 1000 de elevi din ciclul gimnazial și liceal, dintre care 52% din mediul rural, 19% din urbanul mic și 29% din urbanul mare.

Admiterea la liceu și la colegiile naționale

  • Șase din zece elevi (59%) nu sunt de acord ca mediile din clasele V-VIII să nu mai fie luate în considerare pentru admiterea la liceu. 35% sunt de acord ca mediile să fie scoase din procesul de admitere, iar 6 % au preferat să nu răspundă la întrebare.
  • În privința admiterii la colegiile naționale, cei mai mulți dintre elevii care și-au exprimat opinia spun că, în cazul în care acestea își vor organiza propriile examene, copiii din mediile dezavantajate vor avea mai puține șanse să intre. Concret, 44% spun că elevii din mediile dezavantajate vor avea mai puține șanse să intre la colegiile naționale, 37% cred că vor avea aceleași șanse. Aproape 1 din 5 elevi (19%) a preferat să nu-și exprime opinia.
  • Tot în consultarea fundației, 50% dintre elevi au spus că ar trebui să poată exista clase/grupe de excelență nu doar în colegiile naționale, ci și în alte unități de învățământ liceal.

„Consider că organizarea admiterii de către colegiile nationale ar favoriza elevii care deja învață în aceste scoli, astfel că i-ar descuraja pe restul copiilor. Ar trebui să avem cu toții șanse egale“, spune Nicoleta Maxim, elevă în clasa a VIII-a și membră a Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.

Bacalaureat

  • Șase din zece elevi nu sunt de acord ca prima probă scrisă a Bacalaureatului să cuprindă itemi de evaluare atât din limba română, cât și din matematică, științe, istoria și geografia României și Europei și științe socio-umane, așa cum este prevăzut în proiectul Legii învățământului preuniversitar.
  • Mai puțin de trei din zece elevi sunt de acord cu această probă scrisă, iar aproape unul din zece a preferat să nu-și exprime opinia legat de această probă.
  • În același timp, mai mult de șapte din zece elevi (72%) consideră că proba de specialitate a profilului studiat la liceu ar trebui să rămână obligatorie la BAC. 21% cred că proba de specialitate nu ar trebui să fie obligatorie, iar 7% au preferat să nu-și exprime părerea.

„Nivelul de cunoștințe acumulat ține mult de profilul ales de fiecare elev. De exemplu, la Profilul Uman nu se mai face matematică din clasa a XI-a, iar eu și colegii mei, de la Real, avem chiar și patru ore pe săptămână. Cum ar putea o astfel de probă să ne testeze real nivelul de cunoștințe? Mi se pare important să se țină cont de proba specifică profilului. Noi ne alegem o anumită specializare pentru că avem înclinații într-o anumită direcție și vrem să ne dezvoltăm cât mai mult în anii de liceu. Mi se pare nedrept ca la final să nu se țină cont de materia care ne reprezintă cel mai bine și la care ar trebui să fim cel mai bine pregătiți“, a declarat Melania Firu, elevă în clasa a XI-a și membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.

Liceele profesionale

  • Jumătate dintre elevi (48%) nu sunt de acord cu eliminarea filierelor teoretică și vocațională din liceele profesionale.
  • Doar un sfert dintre elevi (24%) sunt de acord cu eliminarea acestor filiere, iar restul (28%) n-au avut nici o opinie în acest sens.

Ce ar vrea elevii să învețe la disciplina „Educație pentru viață“

Potrivit proiectului de lege, disciplina „Educația pentru viață” va fi obligatorie pentru toți elevii și va include mai multe module adaptate vârstei lor, printre care: educație pentru mediu, educație pentru sănătate, educație financiară, educație juridică, educație civică, egalitate de gen, gândire critică, oratorie și dezvoltare personală, securitate cibernetică.

Modulele cele mai dorite la clasă de către elevi, conform sondajului, sunt:

  • educația financiară (71%);
  • educația pentru sănătate (69%);
  • oratorie și dezvoltare personală (55 %);
  • educație pentru mediu (50%);
  • educație juridică (48%);
  • gândirea critică (45%);
  • egalitatea de gen (45%);
  • securitatea cibernetică (42%).

  • 77% dintre elevii consultați de World Vision România vor ca educația sexuală să fie predată obligatoriu, adaptat vârstei lor. 18% dintr elevi nu vor să le fie predată educația sexuală, iar 5% nu și-au exprimat părerea.

World Vision România amintește, într-un comunicat de presă transmis joi, câteva dintre propunerile transmise săptămâna trecută în urma consultării a circa 3.400 de cadre didactice:

  • 1) Eliminarea examenelor care pot fi realizate de către colegiile naționale pentru a-și face propria selecție a elevilor;
  • 2) Nu doar colegiile naționale să poată deveni unități-pilot de excelență, ci și alte unități de învățământ liceal;
  • 3) Proba de specialitate a profilului studiat la liceu să rămână obligatorie la Bacalaureat;
  • 4) Să fie reintroduse bursele de studiu pentru liceenii cu medii peste 7 și care au venit lunar per membru de familie cel mult egal cu salariul minim net pe economie;
  • 5) În condițiile în care liceele profesionale nu vor mai putea cuprinde alte filiere, Ministerul Educației să clarifice mecanismele prin care toți elevii, inclusiv cei de la sate sau din urbanul mic, vor avea acces la ce profil de liceu doresc să studieze;
  • 6) Programele de învățare remedială și de Școală după Școală care se desfășoară în școlile dezavantajate să includă o masă caldă.

Proiectele Legilor Educației - pentru învățământul preuniversitar și pentru cel universitar - se află în dezbatere publică până în 24 august:

Proiectul Legii învățământului preuniversitar

Proiectul Legii învățământului universitar