Rețea națională de rangeri juniori, 10.000 de mini-inspectori de mediu și bonusuri pentru profesorii care fac educație privind schimbările climatice. Măsurile propuse de Iohannis într-un raport prezidențial DOCUMENT

de C.D.     HotNews.ro
Marţi, 11 ianuarie 2022, 12:26 Actualitate | Educatie


Klaus Iohannis planteaza un copac în cadrul campaniei de reimpadurire
Foto: Presidency.ro
​Școlile ar trebui să aibă o Săptămână verde începând cu anul scolar viitor, când ar trebui de asemenea să apară o rețea de rangeri juniori și nu mai puțin de 10.000 de mini-inspectori de mediu. Totodată, profesorii care se implică în educația privind schimbarile climatice și mediu ar urma să fie recompensați începând cu luna septembrie. Sunt doar câteva dintre măsurile propuse în raportul "Educaţia privind schimbările climatice şi mediul în şcoli sustenabile", lansat marți în dezbatere publică de președintele Klaus Iohannis. (raport integral aici)

Iohannis a spus că raportul lansat în dezbatere semnalează o serie de probleme, dar prezintă şi soluţii, atât pentru a lărgi accesul la educaţia privind protecţia mediului şi combaterea efectelor schimbărilor climatice, cât şi pentru fundamentarea unei infrastructuri şcolare verzi.

Şeful statului a adăugat că raportul îşi doreşte deschiderea drumului spre o schimbare de mentalitate. "Educaţia este unul dintre pilonii îmbunătăţirii răspunsului la schimbările climatice, întrucât educaţia determină modificarea comportamentului uman, în sensul unei mai mari responsabilităţi pentru protejarea naturii şi a viitorului întregii societăţi", a spus preşedintele Iohannis.

Măsuri propuse în domeniul curricular


Includerea în Școala Altfel a unor activități orientate spre schimbări climatice și mediu. Introducerea unei săptămâni suplimentare dedicate sub denumirea Săptămâna Verde privind schimbările climatice și mediul.
  • Cel puțin 50% acțiuni legate de protecția mediului în săptămâna Școala Altfel în anul școlar 2021/2022
  • Săptămâna Verde, începând cu anul școlar 2022/2023.
Stimularea extinderii unor discipline și cursuri opționale cu accent pus pe dezvoltare durabilă, probleme de mediu și schimbări climatice spre noi beneficiari astfel încât acestea să existe în oferta fiecărei școli.
  • Dublarea în fiecare an a numărului de școli care oferă astfel de cursuri
Actualizarea și îmbunătățirea programelor școlare la diverse discipline - biologie, geografie, chimie, cultură civică etc. – prin:
  • 1. introducerea unui conținut mai extins referitor la protecția mediului și schimbările climatice, inclusiv prin integrarea ultimelor dovezi științifice (de exemplu date din rapoarte ANM și IPCC), precum și prin consultarea oamenilor de știință;
  • 2. introducerea unor exemple noi de activități de învățare din perspectiva competențelor de mediu și climă
Dezvoltarea unor parteneriate în domeniile protecției mediului și schimbărilor climatice atât la nivel local, cât și național și internațional care să implice elevi, cadre didactice, organizații neguvernamentale, autorități publice locale etc. pentru dezvoltarea unor strategii/ proiecte/ activități care să genereze oportunități de învățare. Acestea pot avea o componentă importantă de internaționalizare (de exemplu: mobilități, schimburi de experiență, evenimente comune etc.).
  • 25% din elevi/ profesori să beneficieze anual de aceste parteneriate – până în decembrie 2023
  • 75% din elevi/ profesori să beneficieze anual de aceste parteneriate – până în decembrie 2025
Asigurarea unei surse constante de finanțare pentru programe educaționale și de conștientizare cu privire la mediu și schimbări climatice.

Dezvoltarea de instrumente/ spații de învățare pentru educația privind schimbările climatice și mediu


Lansarea, în mai multe etape, a unei platforme online (interconectate cu platformele pentru învățare existente) care să conțină:

(a) evenimente și acțiuni de mediu unde fiecare profesor se poate înscrie cu un grup de elevi,
(b) o bibliotecă digitală cu resurse educaționale pe teme de mediu și climă,
(c) surse de finanțare pentru educația privind schimbările climatice și mediul,
(d) oportunități de parteneriate și
(e) baza de date cu locurile și actorii disponibili în vederea întreprinderii activităților în afara școlii.
  • Iunie 2022 pentru pilot
  • Septembrie 2022 pentru varianta utilizabilă la nivel național
Dezvoltarea de aplicații mobile cu caracter opțional, care să permită elevilor să monitorizeze calitatea mediului (Mini Inspectorul de Mediu) și să se protejeze în situația unor dezastre naturale.
  • Iunie 2022 pentru dezvoltare aplicații
  • Cooptarea a 10.000 Mini – Inspectori – până în martie 2023
Dezvoltarea unei rețele naționale de rangeri juniori
  • Septembrie 2022
Elaborarea și diseminarea unui ghid pentru profesori, suport în desfășurarea de activități în natură, pe baza unor ghiduri deja existente
  • Septembrie 2022
Stabilirea unei rețele de Ambasadori privind schimbările climatice și mediul în fiecare clasă, în fiecare școală care să monitorizeze implementarea unor măsuri de protecție a mediului în școală, să informeze și să mobilizeze colegii să participe la activități de protecție a mediului și combatere a schimbărilor climatice, inclusiv cele disponibile prin platformele menționate mai sus.
  • Iunie 2022

Dezvoltarea infrastructurii școlare pentru a integra considerente legate de schimbări climatice și mediu și promovarea unei culturi a sustenabilității la nivelul unităților de învățământ


Implementarea unor proiecte de creștere a gradului de sustenabilitate a grădinițelor și școlilor din România - Reducerea cu 50% a amprentei de carbon a unităților de învățământ preuniversitar
  • Decembrie 2030
300 000 m2 de clădire școlară beneficiază de modificări structurale pentru a asigura sustenabilitatea (izolare termică, panouri solare, planificarea spațiului verde, colectare selectivă) și se va construi peste 45.000 m2 de spațiu nou școlar preuniversitar verde
  • Decembrie 2025
Reducerea amprentei de carbon a clădirilor școlilor/ grădinițelor din România prin măsuri de creștere a eficienței energetice, generare de energie verde, planificare a spațiului verde, colectare selectivă și prin proiecte școlare de carbon offsetting etc
  • Ghid lansat până în Martie 2022
  • 300 de școli până în Decembrie 2024
  • 1000 de școli până în 2030
Stimularea predării selective a deșeurilor în școlile din România – instalarea de coșuri de gunoi și infrastructură de separare a deșeurilor; stații de compostare; campanii de informare
  • Minim 90% din școli - Decembrie 2022
Dotarea școlilor cu microbuze/ autobuze școlare sustenabile
  • Scăderea cu 40% a emisiilor flotei de autobuze/ microbuze școlare până în decembrie 2025
  • Scăderea cu 60% a emisiilor flotei de autobuze/ microbuze școlare până în decembrie 2030
Dotarea școlilor cu 3200 microbuze electrice
  • Iunie 2023
Desemnarea, la nivel de școală, a unui profesor responsabil cu promovarea principiilor dezvoltării durabile la nivelul acesteia, care să contribuie și la deschiderea școlii spre comunitate pe teme de mediu, schimbări climatice
  • Aprilie 2022
Dezvoltarea unui plan de mentenanţă sustenabilă a şcolii, integrat în planul de management al școlii
  • Decembrie 2022

Formarea și stimularea resursei umane implicate în predare/ transmitere de informații pentru educația privind schimbările climatice și mediul

Oferirea de programe de formare, motivare și responsabilizare a managementului și personalului administrativ din școli spre adoptarea unei culturi a sustenabilității

Includerea competențelor specifice educației privind schimbările climatice și mediul în profilul de competențe pentru profesori
  • Iunie 2022
Elaborarea și includerea în oferta de activități de formare continuă și dezvoltare profesională a profesorilor a unor cursuri/programe de formare pe teme de schimbări climatice, mediu și sustenabilitate, precum și pentru facilitarea experiențelor în natură și pregătirea pentru un act didactic în natură. Tinte:
  • 3000 beneficiari până în decembrie 2023
  • 7000 beneficiari până în decembrie 2024
Crearea unei rețele de formatori/ mentori în fiecare județ, cu participarea unor experți din afara țării
  • Iulie 2023
Includerea schimbărilor climatice și a mediului în setul de priorități tematice pentru programele de formare acreditate la nivel național
  • Iulie 2022
Recunoașterea și validarea contextelor alternative de dezvoltare profesională în domeniul schimbărilor climatice și mediului prin acordarea de credite profesionale transferabile (CPT) și utilizarea lor în evaluările periodice ale cadrelor didactice
  • Iulie 2024
Recompensarea cadrelor didactice, inspectorilor, directorilor pentru implicarea în educația privind schimbările climatice și mediul (bonificații salariale și bonusuri sub formă de participare la mobilități interne/ externe)
  • Septembrie 2022 – includere în metodologiile de recompensare financiară existente










Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1594 vizualizari

  • +13 (13 voturi)    
    rangeri juniori? lol (Marţi, 11 ianuarie 2022, 12:30)

    sentenced [utilizator]

    La cat de violenta este mafia padurilor avem nevoie de armata sa pazeasca padurile cu o legislatie in spate care sa-i autorizeze sa foloseasca forta letala in caz de nevoie, nu de rangeri juniori.
  • -2 (8 voturi)    
    cea mai buna idee (Marţi, 11 ianuarie 2022, 12:40)

    abc999 [utilizator]

    Copiii sunt cei mai corecti cand ii pui sa apere o regula. Cu 10000 de copiii care sa stea cu ochii pe poluatori s-a terminat golania de la garda de mediu. O sa ploua cu reclamatii. :)
  • +7 (9 voturi)    
    Ura ! (Marţi, 11 ianuarie 2022, 12:42)

    Levellers [utilizator]

    Romania e salvata ! Nu tu cazane pe 4-6-n roti, scoase pentru 2 km, nu tu deseuri arse peste tot, aruncate peste tot, nu tu boxe la maxim, coji de seminte, flegme si natura luata in batjocura ! Minii-ranger-ii se vor lupta cu defrisatorii, poluatorii si braconierii, in locul politiei (care ramane cu salariile si privilegiile). Ura !
  • +11 (11 voturi)    
    Acum ca le-ati luat bursele pentru măriri la speci (Marţi, 11 ianuarie 2022, 13:20)

    relax4 [utilizator]

    E o idee bună sa-i trimiteti să culeagă ciuperci.

    Probabil trebuie sa-i lasati și să le vândă în piata ca să-si poată achita transportul la școală, carti, mâncare.
  • +11 (11 voturi)    
    mini-inspectori de mediu - ca sa faca, ce? (Marţi, 11 ianuarie 2022, 13:23)

    revo [utilizator]

    Garda de Mediu doarme pe ea cand ard tiganii sarme la Sinesti, de se impute aerul pana la Casoaia Poporului & Cotroceni si dulapu vrea mini-inspectori...

    Garda de Mediu e alungata de indata ce Politia paraseste perimetrul si el vrea copii pe teren...

    In privinta padurilor, ca si ele intra la mediu: sunt ucisi padurari inarmati, politia e mana in mana cu braconierii de paduri, sefii statului sunt mana in mana cu taietorii industriali ilegali, ONG-isti in plina maturitate sunt terorizati si bagati in spital si el trimite "soimii patriei" sa supravegheze...

    Abatoarele si alte intreprinderi varsa deseurile de sange, cadavre si substante poluante in rauri si lacuri, dar niste copii trebuie trimisi la fata locului, sa vada si sa ramana traumatizati...

    Viloaiele de pe malul lacului Snagov, ca sa iau doar un exemplu, isi varsa cacatii direct in lac si nicio autoritate n-a luat vreo masura, dar trimite copiii sa ia probe de apa...
  • -4 (6 voturi)    
    excelenta initiativa... (Marţi, 11 ianuarie 2022, 13:47)

    demaGOGU [utilizator]

    ...la romani educatia pentru mediu, ecologie, biodiversitate, schimbari climatice, samd este adanc in teritoriu negativ ceea ce ne decupleaza total de la marile teme de dezbatere din Occident:

    - incalzirea globala
    - pierderea biodiversitatii intr-un ritm nemaintalnit in istorie
    - justitia climatica, ecologica (povara ajustarilor climatice cade disproportionat pe clasele de jos
    - justitia proteica (saracii se hranesc din ce in ce mai prost calitativ)
    • 0 (2 voturi)    
      cum se spune - "intentia conteaza" (Marţi, 11 ianuarie 2022, 14:26)

      revo [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Da, excelenta initativa, dar venind de la Iohannis, slabe sperante sa se faca ceva.
      De obicei, EL reuseste sa-i iasa totul pe dos, dar absolut pe dos! Atat de bine pe dos, incat te intrebi care erau, de fapt, adevaratele sale intentii!

      Si atunci ne-am adanci si mai mult in teritoriul negativ de care scriai si despre care ai perfecta dreptate.
    • +3 (3 voturi)    
      hei (Marţi, 11 ianuarie 2022, 15:29)

      john70 [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Ai uitat de spalarea creierelor...
  • +10 (10 voturi)    
    Gata ? (Marţi, 11 ianuarie 2022, 13:51)

    mmmircea [utilizator]

    A finalizat Romania educata, a trecut la paduri ?
    Are un program atat de incarcat, nici nu stiu cum ii mai ramane timp de cate o partida de golf din cand in cand.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by